Catatan Popular

Khamis, 27 Ogos 2020

KISAH KEHATI HATIAN IMAM ABU ISHAQ

Seorang bernama Al Imam Abu Ishaq, penulis kitab At Tambih. Beliau suatu hari duduk-duduk di masjid dengan beberapa orang, kemudian tanpa sadar duitnya jatuh dari sakunya.

Setelah semua urusan selesai beliau pergi pulang. Sampai diperjalanan beliau masuk kantangan ke sakunya itu, dia dapati duitnya tak ada.

Kemudian beliau balik ke masjid karena beliau fikir duitnya jatuh saat duduk di masjid tadi. Sampai dimasjid di tempat beliau duduk tadi, beliau lihat ada duit, jumlahnya juga sama seperti miliknya.

Ketika hendak diambil beliau berfikir “Ah… iya kalau ini duit aku, kalau setelah aku pergi tadi ada orang yang duduk juga disini, lalu duitnya jatuh, kalau duit ini aku ambil aku sama dengan ambil duit milik orang”

Beliau tidak jadi ambil duit itu, padahal itu benar duitnya tapi beliau tinggalkan. Kenapa beliau berbuat demikian? khawatir bukan duitnya.

Coba kalau kita? Jumpa duit di tempat lain pun

“Aku tadi duduk sini juga”

Tiada ulasan: