Karangan Al FaQirul Makhlus Sheikh Mustapha Mohamed
Al-Jiasi (Al-Ahmadi) Murid utama To’ Guru Daud Bukit Abal, Pasir Puteh, Kelantan
Sabda
Rasulullah SAW:
إِنَّ فِي الجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلُحَتْ صَلُحَ الجَسَدُ كُلُّهُ
وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ القَلْبُ
Ertinya:
Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik ia
nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah
seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah kalbu (hati). [HR Bukhari dan
Muslim]
Dari
keterangan hadis itu dapatlah kita faham bahawa perbicaraan kemuncak asal-usul
manusia ialah hati (kalbu). Hati dalam diri manusia laksana raja pemerintah
yang sangat ditaati oleh rakyat. Manakala anggota-anggota lahir: umpama kaki,
tangan, mata, hidung, mulut, telinga, perut, faraj, zakar dan sebagainya
laksana rakyat jelata yang sentiasa patuh kepada perintah raja. Bila ia
memerintah tangan supaya menampar nescaya menampar ia, bila ia memerintah kaki
supaya menendang nescaya menendang ia, begitulah seterusnya.
Hati itu juga dipanggil “hakikat keakuan” - aku itu
aku ini, aku pergi ke sana, aku datang ke sini, rumah itu kepunyaan aku, kereta
itu aku punya, aku aku aku. “Aku” itulah yang sebenarnya hakikat insan kerana
ia gantinama bagi ruh atau kalbu dan dia laksana tok dalang wayang kulit
sedangkan tubuh badan atau anggota-anggota kasar yang lahir laksana belulang
kering. Apabila ía bercerai dari tubuh badan kasar nescaya jadi tubuh badan itu
sebatang kara umpama tunggul kayu yang menunggu hancur reput.
Dialah yang
akan menerima hukum pembalasan sama ada baik atau jahat di negeri akhirat,
dialah yang memerintah negara-negara besar di dunia ini. Dialah yang menakluki
makhluk-makhluk ini menjadi hamba-abdi kepadanya, dialah yang menundukkan
benda-benda jamadat (benda mati seperti batu), nabatat (tumbuhan) dan hayawanat
(binatang) taat di bawah perintahnya, dialah juga punca hikmat dijadinya alam
ini, kalau tidak kerananya sudah tentu segala makhluk dan syurga neraka tidak
dijadi.
Dia
datangnya dari alam ghaib atau alam al amr, oleh itu dia akan kembali ke alam
ghaib. Ia wujud sebelum alam kasar atau alam syahadah (kenyataan) ini wujud. Ia
ditumpangkan ke alam dunia tempat sementara ini kerana ada tujuan untuk
menerima ujian. la datang dari alam kejadian Tuhan yang anih (ruhaniah) yang
tidak menerima binasa dan fana selama-lamanya.
Dialah yang
menanggung rasa bahagia atau celaka di akhirat, dialah yang akan menerima suka
duka dunia-akhirat. Dialah yang sudah mengenali Tuhan di alam arwah sebelum
benda-benda atau apa-apa ini dijadikan. Dialah yang mengetahui segala hakikat
suatu dengan tanggapan ilmunya. Dialah yang sudah hidup, melihat, mendengar,
bercakap dan seterusnya bersifat dengan sifat-sifat ma’ani sebelum ia bercantum
dengan tubuh-badan kasar.
Dialah yang
digelarkan fitrah Allah (fitrah Allah ialah tabiat semula jadi penerimaan ugama
dan makrzfat pada Allah) yang sudah mengenali dan mengetahui agamaNya dengan
tidak payah belajar atau mutalaah kitab di alam arwah yakni ia sudah mengenali
segala-galanya sebelum ia dihantar atau dicantum dengan alam kasar (syahadah)
ini. Malah ia pernah mengakui dan menyaksi di alam arwah bahawa Tuhan yang Esa
itu ialah Allah bagaimana diceritakan dalam Quran dengan firmanNya:
أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى
Ertinya:
Tidakkah Aku ini Tuhan kamu? Mereka menjawab bahkan! [Surah al-‘Araf: 172]
Dialah juga
dijadikan sebab diutusnya rasul-rasul ke alam dunia ini untuk mengawasi dan
mengingati kembali mengenai perkara-perkara agama yang sudah manusia mengenali
di alam arwah dahulu, mudah-mudahan supaya manusia tidak mengutur fitrahNya
malah hendaknya sentiasa bersih dari awal sampai akhir. Firman Tuhan:
فِطْرَتَ
اللهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ
الدِّينُ الْقَيِّمُ
Maksudnya:
Dialah fitrah yang Allah jadikan sesuai pada manusia, tidak dapat diubah-ubah
lagi pada kejadian Allah, itulah agama Allah yang betul. [Surah ar-Rum: 30]
Adapun
orang-orang yang tiada menerima dan tiada mempercayai ugama Allah yang
disampaikan oleh rasui-rasul di dunia ini maka itulah tandanya mereka sudah
mengutur fitrah bersih mereka yang asli dan sudah terpesong dari kebersihannya,
dengan sebab itu mereka berhak mendapat gelaran “kufur” di sisi Allah dan sewajarnya
mereka akan kekal di dalam neraka Na’uzubillahi min zalik.
Dialah juga
tidak dijadikan atau dihantarkan ke alam syahadah ini melainkan dengan ada
hikmat ubudiyyah iaitu beribadat dan berbakti kepada Allah, firman Tuhan:
وَمَا
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنْسَ إِلا لِيَعْبُدُونِ (٥٦)
Ertinya:
Tidaklah Mu jadikan jin dan manusia melainkan supaya beribadat kepada Aku.
[Surah az-Zariyat: 56]
Dari
huraian-huraian tersebut itu dapatlah kita mengerti dan faham
seksyen-seksyennya:
Siapakah
kita? Dari mana kita datang? Di mana kita sekarang? Dan akan ke manakah kita?
Perbezaan-perbezaan Kalbu, Ruh, Nafsu dan Akal
Perkataan
atau kalimah-kalimah kalbu, ruh, nafsu dan akal itu tetap berbeza dan tidak
serupa pada sebutan dan bentuk tetapi pada hakikatnya adalah satu pada tujuan
dan maksudnya. Ikutilah huraian-huraian bagaimana di bawah:
Perkataan Kalbu Ada Dua Pengertian:
Yang Pertama - Kalbu
makna pertama ialah kalbu lahir atau yang dikatakan hati kasar iaitu seketul
daging besar segempal tangan terletak dalam dada sebelah kiri manusia. Hati
jenis ini berungga dan jadi tempat mengisi dan mengempam darah untuk menjalar
ke seluruh urat-saraf manusia. Hati ini memang dapat dilihat, dijamah dan
dikerat belah oleh pisau. Ia akan hancur dan busuk berulat bila mati. Hati
jenis ini terdapat sama pada jenis haiwan-haiwan yang tidak berakal yang mana
tiada nilaian sedikit pun di sisi Allah.
Yang Kedua - Kalbu
dengan makna yang kedua ialah hati batin atau hati seni yang tak dapat dilihat
dengan mata kasar, tak dapat dijamah oleh tangan dan tak dapat dikerat potong
oleh pisau, tetapi ia dapat dirasa oleh pengakuan batin sendiri tentang
wujudnya, dan iaitu ialah suatu kejadian yang latifah rabbaaniah (لطيفة ربانية) atau yang
dapat kita bahasakan dengan hati seni kejadian Tuhan yang ruhani. Hati ini
berhubung rapat dengan kerja-kerja hati kasar tadi. Perhubungan kerja di antara
kedua-duanya itu ialah suatu perkara yang tak dapat diterangkan oleh seluruh
otak doktor jenis manusia kerana hati batin umpama ini datang dari kejadian
alam ghaib manakala hati kasar adalah dari benda-benda alam kasar ini.
Bandingannya boleh diberi begini: hati batin itu laksana raja pemerintah dan
hati kasar itu laksana istana raja tempat ia bertakhta dan anggota-anggota
lahir umpama kaki, tangan dan sebagainya laksana rakyat-jelata. Ia akan patuh
kepada perintah raja, hati jenis ini tidak akan busuk, berulat dan tidak akan
hancur buat selama-lamanya bila tubuh relai dari nyawa, dialah yang akan
menemui alam akhirat. Dialah yang berasa bahagia dan berasa celaka di dunia
atau di akhirat.
Dengan hati
latifah rababaaniah inilah maka hati kasar (jantung) itu dapat hidup dan
berdenyut. Ia mempunyai sifat-sifat ta-‘akkul (تعقل) dan juga
sifat-sifat ma’ani dari sejak ia dijadikan di alam arwah yakni sebelum ia
bercantum dengan alam kasar ini. Ahli-ahli falsafah dan tasauf adalah
bersependapat dan menanamkan hati jenis ghaib ini “جوهر مجرد”- jawhar
mujarrad yakni ia bukan dari jenis benda, jirim atau aradh (عرض) bahkan ia atau zatnya dapat
berdiri sendiri dan terkaya daripada tubuh-badan kasar. Hati dengan makna yang
kedua inilah hakikat kejadian manusia yang mempunyai tanggungjawab kepada Tuhan
dunia akhirat, dengan huraian-huraian yang semacam ini penulis berharap dapat
memuaskan hati pembaca.
Perkataan Ruh Ada Dua Pengertian:
Yang Pertama - Ruh tabii
namanya iaitu suatu kejadian wap atau gas yang keluar dari dalam hati kasar
atau jantung yang berisi darah hitam. Wap atau gas itu berjalan dengan
lancarnya ke seluruh bahagian urat-saraf dalam anggota tubuh manusia.
Bandingannya samalah seperti cahaya lampu dalam sebuah rumah, ia dapat
menyampaikan sinaran cahayanya ke seluruh ceruk dalam rumah itu. Ruh macam
inilah digelarkan oleh doktor-doktor dunia hari ini dengan nama istilahnya
“ruh”. Tetapi penulis lebih cenderung pengertian yang diistilahkan oleh doktor
itu dapat dipadankan kepada istilah bahasa Melayunya “nyawa”. Jika logik
demikian maka jadilah istilah pengertian doktor itu adalah sama dengan
pengertian “nyawa” yang ada pada jenis-jenis haiwan yang tidak berakal iaitu
wap atau gas yang terjadi dari angin keluar masuk dari udara ke dalam jantung
dan paru-paru. Padahal ruh yang sebenar ialah ruh dari kejadian ghaib bukan
dari jenis benda angin atau sebagainya, ruh makna yang pertama ini tidak
bernilai sedikit pun di sisi Tuhan.
Yang Kedua - Ruh makna
yang kedua ialah kejadian dari alam keanehan Tuhan yang dibahasakan kepada
latifah rabbaaniah iaitu serupalah dengan pengertian kalbu pada makna yang
kedua tadi. Oleh itu ruh dan kalbu masing-masing dengan pengertian yang
keduanya adalah sama pada hakikat dalam erti yang satu iaitu suatu kejadian
Tuhan yang seni (latifah rabbaaniah). Malah ia berbadan halus dan seni dan berupa
bagaimana bentuk badan kasar kita masing-masing.
Ruh
pengertian yang kedua ini tiada dapat dimengertikan sama sekali oleh seluruh
otak manusia dari jenis apakah ia dijadikan? Dan bagaimana dikimia atau
diramunkan, firman Allah:
وَيَسْأَلُونَكَ
عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي
Ertinya: Dan mereka lagi
akan bertanya kepada engkau wahai Muhammad, berkenaan ruh hendaklah engkau
jawab kepada mereka bahawa ruh itu adalah daripada urusan pekerjaan Tuhan.
[Surah al-Isra’: 85]
Perkataan Nafsu Ada Dua Pengertian:
Yang Pertama - Nafsu
makna yang pertama ialah suatu pengertian yang meliputi segala tabiat-tabiat:
marah, nafsu berahi dan syahwat dan termasuk juga sifat-sifat yang dikeji
umpama hasad dengki, dendam kesumat, tamak haluba, ria dan sebagainya. Sifat
tersebut sama saja wujudnya pada kejadian binatang dan manusia, sedikit atau
banyak tetapi ia tiada sama sekali pada kejadian malaikat. Sabda Nabi SAW:
أَعْدَى
عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ
Ertinya: Sejahat-jahat
musuh engkau ialah nafsu engkau yang terletak di antara dua lambung engkau. [HR
Baihaqi]
Maksudnya
hati engkau yang berhawa nafsu jahat, dan dengan sebab nafsu inilah datangnya syara’
atau agama Allah menuntut setiap orang supaya menyuci dan mengawasinya setiap
ketika.
Yang Kedua - Nafsu
dengan makna yang kedua ialah suatu kejadian “latifah rabbaaniah” bagaimana
huraian dalam pengertian yang kedua, pada ruh atau kalbu yang demikian tadi.
Oleh itu kalimah-kalimah: nafsu, kalbu dan ruh bolehlah dipakai kepada satu
hakikat latifah yang sama pada jenis kejadian manusia dan sangatlah jauh
berbeza dengan makhluk-makhluk lain yang umpama binatang.
Tetapi jika
diitlaqkan (dipakai cara umum) nafsu itu maka ghalibnya dipakai kepada nafsu
yang jahat, nafsu jahat itu apabila digosok dan dicuci dengan sabun-sabun zikir
kepada Allah dan diberus dengan berus tembaga mujahadah (مجاهدة) dan ikhlas
kepada Allah serta dipandu dan dipimpin pula oleh guru yang ahli maka sedikit
demi sedikit akan terkikislah sifat-sifat karut kejahatan nafsu tadi, kemudian
menunggu ia ketibaan warid atau nur dari Allah dan kemudian ia akan berpeluang
pula mengecap dzauk (ذوق) atau syuhud (شهود) yang kita gelarkan dia dengan hakikat dan makrifat, di waktu
itu maka nafsu jahat tadi akan bertukar mendapat gelaran baru iaitu nafsu
mutma-innah yakrii nafsu yang tenang dan teguh dari mendapat godaan syaitan,
dengan itu bererti ia sudah masuk ke dalam darjah permulaan wali kecil wilayah
sughra (ولاية صغرى).
Tetapi
sebelum sampai kepada maqam nafsu mutmainnah (wali kecil) maka nafsu tadi tak
dapat tidak mesti menempuh jalan tiga peringkat:
Yang Pertama
- Peringkat
“ammarah” namanya iaitu nafsu yang sentiasa suka dan pecah liur (ghairah)
kepada kejahatan. Nafsu peringkat ini adalah sejahat-jahat dan sehina-hina
nafsu dari peringkat-peringkat lain.
Yang Kedua - Peringkat
“lawwamah” namanya iaitu nafsu yang kerapkali mengkritik diri sendiri apabila
ia terjatuh ke dalam lembah angkara dosa, dan cepat-cepat ia bertaubat dan
meminta ampun kepada Allah serta menyesal, nafsu ini tinggi sedikit daripada
peringkat pertama.
Yang Ketiga - Peringkat
“mulhamah” namanya iaitu nafsu yang telah bersih dari segala kekotoran hati
peringkat pertama dan yang kedua tadi, oleh itu ia selalu dapat ilham-ilham
yang berguna dan luarbiasa. Nafsu ini memang lebih tinggi daripada nafsu
peringkat yang kedua.
Perkataan Akal Juga Ada Dua Pengertian:
Yang Pertama - Akal
dengan makna pertama ini ialah akal dengan tabiatnya dapat memikir dan
mengetahui segala hakikat sesuatu.
Yang Kedua - Akal
dengan makna yang kedua ini ialah akal yang alim dengan ilmunya dan ilmunya
adalah sebagai sifat bagi akal. Pengertian yang seumpama ini adalah sama dengan
pengertian “latifah rabaaniah” bagaimana telah dihurai dahulu itu kerana tidak
mungkin apa yang dimaksudkan dengan akal itu melainkan ialah pengertian yang
kedua pada perkataan kalbu dan ruh itu jua. Sabda Nabi SAW:
أولُ مَا خَلَقَ الله تعالى العَقْلُ، ثم قال له: أَقْبِلْ، فَأَقْبَلَ،
ثم قال له: أَدْبِرْ، فَأَدْبَرَ.
Ertinya:
Awal-awal benda dijadikan oleh Allah Taala ialah akal, kemudian berkata Allah
kepada akal: Berhadap olehmu. Maka berhadap ia, kemudian berkata Allah
kepadanya: Pergi olehmu, maka jauh ia.
[Berdasarkan
carian awal saya hadith ini mau’du’ yakni palsu akan tetapi saya terjumpa
maklumat mengatakan hadith ini bertaraf dhaif sahaja dan telah ditakhrij oleh
Iraqi dalam Ihya’ Ulumuddin. Mungkin orang yang lebih alim ilmu hadith boleh
jernihkan hadith ini.]
Jadi dengan
huraian-huraian yang lepas jelas kepada kita bahawa apa yang dimaksudkan dengan
kalimah-kalimah kalbu, ruh, akal dan nafsu yang berlainan sebutan bagaimana
terdapat dalam hadis-hadis dan ayat-ayat Quran itu adalah satu erti jua pada
hakikatnya iaitu “latifah rabbaaniah” yang dibahasakan kepada ruhani. Cuma yang
berlainannya ialah bentuk dan sebutan kalimah-kalimah jua kerana mengikut
pandangan dan dan iktibar dari segi-segi perkembangan jua: iaitu apabila ia
kekal di dalam zulmah (ظلمة) syahwat nafsu dan maksiat maka pada ketika itu dinamakan
“nafsu”. Apabila ia berasa gerun dan takut hendak melaku maksiat dengan sebab
terfikir bahawa perbuatan umpamanya itu suatu perkara yang dibenci Allah dan
masyarakat maka di waktu itu ia dinamakan "akal". Apabila ia tenang
di bawah peraturan cahaya taat tetapi perasaannya sentiasa berbalik-balik dalam
hal perkara tadbir kehidupan dunia maka ketika itu dinamakan “kalbu” yang
ertinya berbalik-balik, dan apabila ia tenang dan tetap jelira dengan Allah
serta dibukakan mata ruhnya basirah (بصيرة) dan
disyuhudkan nur aslinya maka pada ketika itu ia dinamakan “ruh”.
Di sana
terdapat pula sir (سر) namanya iaitu apabila ia (nafsu) sudah bersih dari tarikan
tabiat jahat hingga terjadi ia sebagai rahsia dan sirr semata-mata maka di
waktu itu di-namakan "sirr". Tetapi semua nama-nama istilah itu tak
lari daripada satu hakikat jua iaitu latifah rabbaaniah namanya.
Inilah dia
latifah rabbaaniah satu daripada rahsia-rahsia yang datang dari alam ghaib
Allah SWT, firman Allah:
قُلِ
الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي
Maksudnya: Katakanlah wahai
Muhammad, ruh itu satu daripada urusan rahsia-rahsia alam Tuhan yang ghaib.
[Surah al-Isra’: 85]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan