Catatan Popular

Selasa, 12 Ogos 2014

WASIAT KE 1 AL GHAUTS AL HABIB IMAM ABDULLAH BIN ALAWI (IMAM AL HADDAD)



Takwa dan Peringkat-Peringkatnya

Ketahuilah, wahai saudaraku, bahawa yang paling layak di utamakan 
dalam berwasiat, adalah wasiat tentang takwa kepada Allah Yang 
Maha Mulia dan Maha Bijaksana. Maka dengan ini, saya berwasiat 
kepada anda dan kepada diri saya sendiri, serta kepada segenap
 orang yang beriman dan kaum muslimin semuanya, agar bertakwa
 kepada Allah Rabb’ul –Alamin, kerana takwa merupakan sarana 
terpenting yang menghantarkan kepada kebahagian dunia dan akhirat. 
Takwa pula merupakan batu asas pengukuh tiang-tiang agama. 
Kerananya, tanpa asas yang kukuh, sebuah bangunan akan lebih 
cenderung mengalami kehancuran daripada kesempurnaan.

Adapun takwa itu sendiri terdiri atas beberapa tingkatan:Pertama,
 menjauhi segala perbuatan maksiat dan segala yag diharamkan
 dalam agama. Yang demikian itu merupakan suatu kewajipan
 yang tidak boleh tidak. Kedua, menjauhkan diri dari perkara-perkara
 yang shubhat (yang meragukan, antara haram dan halal). Hal itu 
merupakan sikap kewaspadaan yang akan melindungi pelakunya
 dari terjerumus ke dalam sesuatu yang haram. Ketiga, menghindari
 hal-hal yang berlebihan dan tidak perlu, di antara yang mubah
 (yang dibolehkan, tidak diperintahkan dan tidak pula dilarang agama) 
 demi memuaskan hawa nafsu semata-mata. Penghindaran diri
 seperti itu termasuk kategori ‘zuhud yang mendalam’ sepanjang
 pelaksanaannya disertai kerelaan dan kepuasan hati sepenuhnya 
atau tazahhud (yakni zuhud tingkat bawah yang dipaksakan) 
sepanjang pelaksanaannya masih disertai dengan perasaan enggan
 dan berat hati, kerana terpaksa melawan hawa nafsu. Kerananya,
 barang siapa meninggalkan sesuatu kerana takut kepada manusia
 atau mengharapkan sesuatu yang ada pada mereka, maka 
ia-pada hakikatnya- hanya bertakwa kepada mereka dan bukan
 bertakwa kepada Allah. Sedangkan yang benar-benar bertakwa
 kepada Allah Swt, adalah yang melakukannya kerana semata-mata
 mengharapkan keredhaan-Nya, menginginkan pahala-Nya dan takut 
akan seksa-Nya.

Dan barangsiapa telah berdiri mantap dalam maqam ketakwaan, 
maka ia telah layak menerima ilmu yang diwariskan (‘ilm-l-wiratsah). 
Itulah ‘ilmu ladunni’ (al-‘ilm al-ladunniy) yang dihunjamkan Allah Swt
 secara langsung ke dalam hati para wali-Nya. Ilmu yang tidak 
tercantum dalam buku-buku, tidak tercakup dalam pengajaran yang
 bagaimanapun. Ilmu seperti itu, diharamkan Allah atas orang-orang
 yang menghamba kepada hawa nafsunya, yang telah diliputi
 kegelapan hati, yang hanya mementingkan selera nafsu mereka, 
berkaitan dengan apa yang dimakan, dipakai dan dinikahi. Ilmu ladunni
 seperti itulah yang diajarkan Allah Swt kepada hamba-hamba-Nya
 yang khusus seperti diisyaratkan dalam firman-Nya: “Bertakwalah kamu
 kepada Allah, nescaya Allah akan mengajari kamu”. Demikian pula 
dalam sabda Rasullah Saw .: “ barangsiapa mengamalkan ilmu yang
 diketahuinya, nescaya Allah akan mewariskan kepadanya ilmu yang
 belum diketahuinya.” Dan itulah buah dari amalan ilmu yang diperoleh
 dari Al-Quran dan Sunnah Nabi Saw., yang tersaring bersih dari segala
 noda hawa nafsu. Dan begitu pula buah dari upaya mengikuti jalan lurus
 yang disertai dengan penuh takwa, disamping menjauh dari sifat
 keangkuhan dan kebanggaan pada diri sendiri.

Dan tentunya takkan mungkin bagi seorang hamba, menyiapkan dirinya
 guna dapat meraih limpahan anugerah illahi yang demikian besarnya
 itu, tanpa sebelummnya melakukan riyadhah (pelatihan mental dan
 pengendalian diri) yang intensif, dengan cara memutuskan segala
ajakan syahwat hawa nafsu, disertai dengan mengkonsentrasikan
 diri kepada Allah secara terus menerus, dalam beribadat
 kepada-Nya secara ikhlas dan murni semata-mata hanya untuk-Nya saja.

Tiada ulasan: