Karangan Al
FaQirul Makhlus Sheikh Mustapha Mohamed Al-Jiasi (Al-Ahmadi) Murid utama To’
Guru Daud Bukit Abal, kelantan
Dalam
perbicaraan ilmu tasauf, peringkat-peringkat nafsu seorang dan alamat-alamatnya
dapatlah dibahagi kepada tujuh darjat atau martabat, dan dalam
peringkat-peringkat itu terdapat ahli-ahlinya bagaimana berikut:
1. AhIi
Nafsu Amma-rah (أماره)
Tabiat hati
ahli peringkat ini selalu terdedah kepada godaan hawa nafsu dan syaitan. Oleh
itu nafsu ammarah sentiasa menyuruh seorang berbuat kejahatan sama ada ia faham
perbuatan itu jahat atau tidak. Baik jahat adalah sama di sisi perasaan
hatinya. Ia tidak merasa duka atau menyesal di atas perbuatan jahat, malah
kadang-kadang sebaliknya iaitu apabila ia berbuat jahat maka terdapat perasaan
lega dan gembira di kalbunya.
Sebagai
contoh: Jika tertinggal sembahyang rnisalnya maka tidak terdapat perasaan
runsing dan kesal di atas peninggalan itu tetapi kadang-kadang meninggal
sembahyang itu lebih memberi rasa ria dan gembira untuknya. Dan kiaslah lagi
contoh-contoh yang lain umpamanya jika ia mencuri atau dapat memukul orang maka
perasaannya lebili gembira dan senang, firman Allah:
إِنَّ النَّفْسَ
لأمَّارَةٌ بِالسُّوءِ
Ertinya: Sesungguhnya nafsu
(amma-rah) itu sangat menyuruh berbuat jahat. [Surah Yusuf: 53]
Setengah
daripada sifat-sifat garisan kasar yang timbul dari benih nafsu amma-rah yang
cemar ini ialah:
1) Bakhil.
2) Tamak dan
lubakan harta dunia.
3) Panjang
angan-angan.
4) Sombong
takabbur.
5) Ingin dan
kasihkan kemegahan.
6) Ingin
namanya terkenal dan masyhur.
7)
Hasad-dengki.
8)
Dendam-kesumat.
9) Khianat
dan niat jahat.
10)
Bertabiat lalai kepada Allah.
11) Lain-lain
lagi.
Barangsiapa
berasa meletup di hati atau berasa berdegup di kalbu dengan salah satu daripada
sifat-sifat tersebut maka itulah tandanya ia termasuk dalam golongan amma-rah
yang biadab itu: kebanyakkan orang awam kita tidak kecuali jahil atau berilmu
adalah tak terlepas dari golongan nafsu ini. Bahkan termasuk dalam golongan ini
juga sekalipun ia dari orang alim jika terdapat sifat-sifat umpama itu, kerana
dengan semata-mata banyak ilmu tidaklah menukar orang itu menjadi orang sufi
yang bersih hati. Syurga tetap tidak terjamin untuk orang nafsu amma-rah ini
kerana ia adalah ibarat tembaga atau besi berkarat yang perlu dibakar lebih
dahulu sehingga suci bersih. Syurga tidak terima barang-barang kotor kecuali
apabila ia telah dibersih kerana syurga tempat yang bersih.
Nafsu
amma-rah ini adalah serendah-rendah darjah dan sejahat-jahat nafsu dalam dunia
perbicaraan tasauf. Oleh itu tempat yang wajar untuk golongan ini ialah kawah
neraka sebagai tempat penginapannya.
Jika mahu
terkikis sifat-sifat berkarat dan kotor yang timbul dari benih nafsu amma-rah
itu hendaklah ia masuk ke dalam golongan sufi serta mengikut cara peraturan
orang sufi bagaimana ia dapat meleburkan sifat-sifat durjana yang melekat di
hati itu. Dan tidak ada jalan yang lain daripada jalan ini jua kerana jalan ini
sudah dicubai dan diistiqra’ii (ditempuhi) oleh orang-orang sufi.
2. Ahli
Nafsu Lawwa-mah (لوامه)
Nafsu
lawwa-mah ialah nafsu yang selalu mengkritik sendiri atau mencela diri sendiri
apabila berlaku suatu kejahatan dosa di atas dirinya. Nafsu ini lebih elok dan
tinggi sedikit darjahnya daripada nafsu amma-rah tadi kerana ia tidak puas hati
di atas dirinya yang melakukan kejahatan lalu ia mencela dan mencerca dirinya
sendiri. Sungguhpun darjah nafsu ini tinggi sedikit dari yang dahulu tetapi
tabiatnya sekali-sekala tiada terlepas juga dari jatuh ke dalam jurang angkara
dosa dan kejahatan, lalu ia cepat-cepat beristighafar kepada Allah serta
menyesal di atas kesalahan yang dilakukan itu.
Dalam Quran
Tuhan berfirman:
وَلا
أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ (٢)
Ertinya: Aku bersumpah
dengan nafsu lawwa-mah (pencerca dan pengkritik diri). [Surah al-Qiyamah: 2]
Sebagai
Contoh: Kalau ia tertinggal sembahyang misal-nya terdapatlah perasaan kecut
hati kerana menyesal di atas ketinggalan sembahyang itu lalu ia terus pergi
qada cepat-cepat dengan tiada perasaan hendak bertangguh-tangguh lagi dan
bermohon ampun banyak-banyak kepada Allah dengan perasaan yang sungguh-sungguh.
Dan kiaslah lagi di atas perbuatan-perbuatan yang seumpama itu.
Di antara
sifat-sifat kasar yang timbul dari benih nafsu lawwa-mah itu ialah:
1) Mencela
kepada kesalahan diri sendiri.
2) Bertabiat
berfikir (bertafakkur).
3) Terdapat
perasaan kecut hati bila bersalah.
4) Terdapat
perasaan mengitik (kritik) terhadap apa jua yang dikatakan kejahatan.
5) Hairan
kepada diri sendiri kerana disangka dirinya lebih baik (ujub).
6) Membuat
suatu kebajikan kerana hendak memperlihat kepada orang (ria).
7)
Memperdengar kepada orang suatu kebajikan yang dibuatnya supaya mendapat pujian
orang sumaah (سمعه).
8) Dan
lain-lain lagi daripada sifat-sifat keaiban hati.
Barangsiapa
berasa meletup di hati atau berasa berdegup di hati dengan sifat-sifat umpama
itu maka itulah tandanya ia termasuk dalam golongan nafsu lawwa-mah.
Martabat
nafsu lawvya-mah ini terletak pada kebanyakan orang awam yang kelas istimewa
sedikit dari martabat amma-rah tadi. Syurga untuk orang martabat ini masih
tidak terjamin kecuali dengan mendapat keampunan Tuhan dan rahmatNya kerana ia
masih tertinggal melekat di hati lagi sisa-sisa sifat kotor yang perlu dikikis
habis iaitu seperti sifat-sifat ujub, ria, sumaah dan seumpamanya daripada
sifat-sifat keaiban hati (عيوب النفس). Ibarat perak bercampur tembaga, dan
nilaiannya tinggi sedikit dari tembaga berkarat tadi. Dan tak syak lagi bahawa
sifat-sifat keaiban hati itu tidak akan terkikis habis-habisan dari lubuk hati
melainkan dengan memakai penawar cara leburan orang-orang sufi jua. Lain-lain
jalan belum dijumpai lagi kerana orang-orang sufi telah membuat cubaan demikian
dan mengetisnya (mencuba) sendiri. Firman Allah:
وَالَّذِينَ
جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا
Ertinya: Orang-orang yang
bermujahadah pada jalan Kami akan Kami tunjukkan mereka jalan Kami. [Surah
al-Ankabut: 69]
3. Ahli
Nafsu Mulhamah (ملهمه)
Apabila
sifat-sifat yang terkeji yang terdapat dalam nafsu arnma-rah dan lawwa-mah tadi
berjaya dileburkan mengikut cara orang-orang sufi maka bertukarlah darjah nafsu
yang tak berbau syurga tadi beralih corak menjadi nafsu mulhamah, nafsu
mulhamah ini ialah nafsu yang sudah menerima latihan beberapa proses kesucian
dari sifat-sifat hati yang cemar tadi melalui tarikat Sufiah. Dan dari kerana kesucian
hati itu, terbuanglah lintasan-lintasan fikiran kotor atau khuatir-khuatir
syaitan dan mengambil alih di tempat itu oleh khuatir-khuatir dari malaikat
atau dari Allah yang mana kita namakan “ilham”. Firman Allah:
وَنَفْسٍ
وَمَا سَوَّاهَا (٧) فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا (٨) قَدْ
أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا (٩) وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا (١٠)
Ertinya: Demi nafsu
(manusia) dan yang menjadikannya (Allah) lalu diilhamkan Allah kepadanya mana
yang buruk dan mana yang baik, sesungguhnya dapat kemenanganlah orang yang
menyucinya (nafsu) dan rugilah (celakalah) orang yang mengotorkannya (nafsu).
[Surah as-Syams: 7-10]
Di antara
sifat-sifat kasar yang timbul dari benih nafsu mulhamah yang baik itu ialah
sifat-sifat terpuji bagaimana di bawah:
1) Tak
sayangkan harta sakhawah (سخاوه).
2) Beraaa
cukup dengan kurniaan harta yang ada (kanaah –قناعه ).
3) Berilmu
laduni (لدني) atau ilham.
4) Timbul
perasaan merendah diri kepada Allah (tawadhuk).
5) Taubat
yang benar-benar (hakiki).
6) Sabar
yang hakiki.
7) Tahan
menanggung kesusahan.
8) Dan
lain-lain daripada sifat-sifat yang terpuji.
Barangsiapa
benar-benar teguh merasa di hatinya dengan sifat-sifat tersebut maka itulah
tandanya ia termasuk dalam golongan nafsu terpuji itu (mulhamah). Kebanyakan
orang-orang sufiah daripada orang awam yang dahulu-dahulu adalah terdiri dari
golongan ini. Mereka boleh dinilai atau disifat dengan ahli syurga kerana
mereka diibarat sebagai “suasa” yang tetap tahan dan tidak boleh berkarat lagi.
Mereka,
dalam martabat ini boleh dikatakan baru mulai masuk ke sempadan maqam wali
yakni mereka kerapkali baru mulai mencapai fana yang menghasilkan rasa makrifat
dan hakikat (syuhud) tetapi belum begitu teguh dan kejap kerana mereka dalam
martabat ini masih ada kemungkinan akan lenyapnya kembali segala sifat terpuji
bagaimana disebut tadi dan kemungkinan hilang lenyap pula rasa makrifat dan
hakikat dari hati.
4. Ahli
Nafsu Mutma-innah (مطمئنة)
Nafsu
mulhamah tadi sungguhpun bersih dan suci tetapi belum lagi ia sampai kepada
kejernihan yang teguh dan apabila nafsu itu teguh dan tetap dalam proses
mencapai makrifat dan hakikat dan melekat di hatinya sifat-sifat yang terpuji
jua dan tetap pula terkikis dari kalbunya sifat-sifat yang tercela maka waktu
itu berhak ia mendapat gelaran maqam nafsu mutma-innah namanya. Nafsu
mutma-innah adalah permulaan mendapat darjat wali kecil (ولاية صغرى). Firman Allah
Taala dalam Quran:
يَا
أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (٢٧) ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً (٢٨) فَادْخُلِي
فِي عِبَادِي (٢٩) وَادْخُلِي جَنَّتِي (٣٠)
Ertinya: Wahai nafsu
mutma-innah kembalilah kepada Tuhan erigkau sambil berhati suka-ria serta
diridai Tuhan maka masuklah olehmu dalam golongan hamba-hambaKu yang salih dan
masuklah syurgaKu. [Surah al-Fajr: 27-30]
Sifat-sifat
kerohanian yang timbul dari benih yang waja lagi comel (nafsu mutma-innah) ini
ialah bahawa dapat dirasa dalam hati sendiri oleh orang yang berjaya mencapai
maqam nafsu vang bertuah itu, akan sifat-sifat di antaranya ialah:
1) Murah
hati dan tak lekat wang di tangan kerana bersedekah.
2) Tawakal
yang benar.
3) Bersifat
arif dan bijaksana.
4) Kuat
beribadat.
5) Syukur
yang benar.
6) Rida pada
segala hukuman Allah.
7) Takwa
yang benar.
8) Dan
lain-lain lagi daripada sifat-sifat hati yang waja lagi terpuji.
Biasanya
orang mencapai martabat ini tetapi tidak termesti, akan zahir padanya
keramat-keramat yang luarbiasa, mendapat ilmu dengan tak payah belajar (ilham)
kerana ia dapat mengesan rahsia-rahsia dari Loh Mahfudz. Syurga untuk orang
golongan ini terjamin kerana mereka ibarat emas tujuh yang bermutu dan lehih
mahal dari nilaian nafsu-nafsu yang lepas. Inilah dia nafsu mutma-innah. Nafsu
yang tetap bernilai dan terjamin dengan syurga bagaimana diterangkan oleh Tuhan
dalam Quran tadi iaitu dialah yang wajar menerima jemputan syurga Tuhan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan