Catatan Popular

Selasa, 8 November 2011

RISALAH AL QUSYAIRI BAB 30: ZIKIR


Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya. (Al-Ahzab: 41)
Diriwayatkan oleh Abu Darda’ ra bahawa Rasulullah saw telah bertanya, “Mahukah kuceritakan kepadamu tentang amalmu yang paling baik, amalmu yang paling murni dalam pandangan Allah, orang yang paling tinggi darjatnya di antaramu, yang lebih baik dari menyedekahkan emas dan perak serta memerangi musuh-musuhmu dan memotong leher mereka?” Para sahabat bertanya, “Apakah itu wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Dzikir kepada Allah.”
Diriwayatkan oleh Anas bahawa Rasulullah saw mengatakan, “Hari Pengadilan tidak akan datang kepada seseorang yang masih mengatakan ‘Allah, Allah”. Anas juga menuturkan, bahawa Rasulullah saw mengatakan, “Qiamat tidak akan datang sampai lafaz ‘Allah, Allah’ tidak lagi disebut-sebut di muka bumi.”
Ada dua macam dzikir: dzikir lisan dan dzikir hati. Si hamba mencapai taraf dzikir hati berterusan dengan melakukan dzikir lisan. Tetapi dzikir hatilah yang membuahkan pengaruh yang sejati. Manakala seseorang melakukan dzikir dengan lidah dan hatinya sekaligus, maka dia mencapai kesempurnaan dalam perjalanannya.
Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq berpendapat, “Dzikir adalah piagam kewalian. Seseorang yang dianugerahi keberhasilan dalam dzikir beerti telah dianugerahi piagam itu, dan orang yang tidak dianugerahinya beerti telah dipecat.”
Dikatakan bahawa pada awal perjalanannya, Asy-Syibli biasa berjalan ke jalan raya setiap hari dengan membawa seikat cambuk di punggungnya. Setiap kali kelalaian memasuki hatinya, dia akan memukul badannya sendiri dengan cambuk sampai cambuk itu patah. Kadang-kadang, bekal cambuk itu habis sebelum malam tiba. Jika demikian dia akan memukulkan tangan dan kakinya ke tembok [manakala kelalaian mendatanginya.]
Dzun Nun menegaskan, “Seorang yang benar-benar dzikir kepada Allah akan lupa segala sesuatu selain dzikirnya. Allah akan melindunginya dari segala sesuatu, dan dia akan diberi ganti bagi segala sesuatu yang ditinggalkannya.”
Sekelompok musafir mengadu kepada Abu Utsman, “Kami melakukan dzikir lisan kepada Allah SWT, tapi kami tidak merasakan kemanisan dalam hati kami.” Abu Utsman menasihatkan, “Bersyukurlah kepada Allah SWT kerana telah [setidaknya] menghiasi anggota badanmu dengan kepatuhan.”
Sebuah hadith yang masyhur menuturkan bahawa Rasulullah saw mengajarkan: “Berhentilah dan makan rumputlah kamu semua di padang rumput syurga jika kamu semua melewatinya.” Seseorang bertanya, “Apakah padang rumput syurga itu, wahai Rasulullah?” Beliau menjawab, “Iaitu kumpulan orang-orang yang sedang melakukan dzikir kepada Allah.”
Jabir bin Abdullah menceritakan, “Rasulullah saw mendatangi kami dan beliau memerintahkan, “Wahai kamu sekalian merumputlah di padang rumput syurga.” Kami bertanya, “Apakah padang rumput syurga itu?” Beliau menjawab, “Kumpulan orang yang melakukan dzikir kepada Allah. Hendaklah orang yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah melihat pada darjat mana dia meletakkan Allah. Darjat yang diberikan Allah kepada hamba-Nya sepadan dengan darjat yang diberikan si hamba kepada-Nya.”
Asy-Syibli bertanya, “Tidakkah Allah telah berfirman, “Aku adalah teman dari orang yang duduk dan berdzikir kepada-Ku?” Manfaat apa yang telah engkau peroleh dalam duduk bersama Allah SWT?” Dalam pengajiannya, dia membacakan baris-baris syair berikut: Dalam pengajiannya, dia membacakan baris-baris berikut:
Aku mengingat-Mu bukan kerana aku lupa pada-Mu sesaat;
Bahagian yang paling tidak beerti dari dzikir adalah yang dibuat oleh lidahku.
Tanpa kerohanian nescaya aku telah mati kerana cinta,
Hatiku bangkit dalam diriku, bergetar, manakala-
Kerohanian memperlihatan Engkau hadir bersamaku,
Maka aku saksikan bahawa Engkau hadir di mana-mana.
Lalu aku bicara kepada orang yang hadir, tanpa suara, dan –
Aku memandang seseorang yang terkenal, tanpa melihat.
Dzikir dalam hati bersifat terus-menerus, dalam keadaan apa pun.


(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka. (Ali-Imran: 191)
Imam Abu Bakr bin Furak menyatakan, “Berdiri beerti menegakkan dzikir yang sejati, dan duduk beerti menahan diri dari sikap berpura-pura dalam dzikir.”
Syeikh Abu Abdurrahman bertanya kepada Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq, “Manakah yang lebih baik: dzikir ataukah tafakkur?” Beliau mencela, “Apa katamu itu?” Abu Abdurrahman menjawab, “Dalam pandanganku, dzikir adalah lebih baik dari tafakkur sebab Allah SWT menggambarkan Diri-Nya sebagai berdzikir dan bukannya bertafakkur. Apa pun yang menjadi sifat Allah adalah lebih baik dari sesuatu yang khusus bagi manusia.” Syeikh Abu Ali menyetujui pendapat ini.
Al-Kattani menyatakan, “Seandainya bukan kewajipanku, nescaya aku tidak akan berdzikir kepada-Nya, betapa hinanya orang yang sepertiku berdzikir kepada Allah tanpa membersihkan mulutnya dengan seribu taubat kerana berdzikir kepada-Nya!”
Saya mendengar Syeikh Abu ali menuturkan kepada salah seorang sufi: Tidak pernah aku berdzikir kepada-Mu melainkan hatiku, batinku, serta ruhku mencela diriku. Seolah-olah seorang pengamat dari-Mu berseru kepadaku: “Waspadalah,” katanya, “Celakalah engkau! Waspadalah terhadap dzikir!”
Dia memerintahkan, “Dzikirlah kepada-Ku, nescaya Aku akan dzikir kepadamu.”
Sebuah hadith mengatakan bahawa Jibril as mengatakan kepada Rasulullah saw bahawa Allah SWT telah berfirman, “Aku telah memberikan kepada ummatmu sesuatu yang belum pernah Ku-berikan kepada ummat lain.” Nabi saw bertanya kepada Jibril, “Apakah permberiannya itu?” Jibril menjawab, “Pemberian itu adalah firman-Nya, “Berdzikirlah kepada-Ku, nescaya Aku akan berdzikir kepadamu.” Dia belum pernah memfirmankan itu kepada ummat lain yang manapun juga.” Dikatakan, “Malaikat maut berbincang dengan orang yang berdzikir sebelum mencabut nyawanya.”
Tertulis dalam sebuah kitab bahawa Musa as bertanya, “Wahai Tuhanku, di mana Engkau tinggal?” Allah SWT berfirman, “Dalam hati manusia yang beriman.”
Ketika Dzun Nun ditanya tentang dzikir, dia menjelaskan, “Dzikir beerti tiadanya ingatan pelaku dzikir terhadap dzikirnya.” Lalu dia membacakan syair:
Aku berdzikir banyak kepada-Mu bukan kerana aku telah melupakan-Mu; itu hanyalah apa yang mengalir dari lidahku.
Sahl bin Abdullah menyatakan, “Tidak ada satu hari pun berlalu kecuali Allah SWT berseru, “Wahai hamba-Ku, engkau telah berlaku zalim kepada-Ku. Aku mengingatmu, tetapi engkau melupakan-Ku. Aku menghilangkan penderitaanmu, tapi engkau terus melakukan dosa. Wahai anak Adam, apa yang akan engkau katakan besok jika engkau bertemu dengan-Ku?”
Abu Sulaiman Ad-Darani menyatakan: “Di syurga ada lembah-lembah di mana para malaikat menanam pohon-pohon ketika seseorang mulai berdzikir kepada Allah. Terkadang salah seorang malaikat itu berhenti bekerja dan teman-temannya bertanya kepadanya, “Mengapa engkau berhenti?” Dia menjawab, “Sahabatku telah kurang dzikirnya.”
Hasan Al-Bashri mengajarkan, “Carilah kemanisan dalam tiga hal: solat, dzikir kepada Allah, dan membaca Al-Quran. Kemanisan hanya dapat ditemukan di situ, atau tidak sama sekali. Jika engkau tidak menemukan kemanisan di dalam ketiga hal itu, maka ketahuilah bahawa pintu telah tertutup [bagimu].”
Hamid Al-Aswad menuturkan, “Ketika aku sedang melakukan perjalanan bersama dengan Ibrahim Al-Khawwas, kami tiba di suatu tempat yang penuh dengan ular. Dia meletakkan kualinya dan duduk, dan aku pun duduk. Ketika malam tiba dan udara menjadi dingin, ular-ular itu keluar. Aku berteriak kepada syeikh, yang lalu berkata, “Dzikirlah kepada Allah.” Aku pun berdzikir, dan ular-ular itu pun mundur. Kemudian mereka datang lagi. Aku berteriak lagi kepada syeikh, dan beliau menyuruhku berdzikir lagi. Hal itu berlansung terus sampai pagi. Ketika kami bangun, syeikh berdiri dan meneruskan perjalanan, dan aku pun berjalan bersamanya. Tiba-tiba seekor ular besar jatuh dari sarung gulungnya. Rupanya semalam ular itu telah tidur bergulung dengan beliau. Aku bertanya kepada syeikh, “Apakah anda tidak merasakan adanya ular itu?” Beliau menjawab, “Tidak. Sudah lama aku tidak merasakan tidur nyenyak seperti tidurku semalam.”
Abu Utsman menyatakan, “Orang tidak akan dapat merasakan keakraban dzikir tanpa terlebih dahulu mengalami derita kelalaian.”
As-Sari menegaskan, “Tertulis dalam salah satu kitab suci, ‘Jika dzikir kepadaku menguasai hamba-Ku, maka beerti ia mencintai-Ku dan Aku pun mencintainya.’
Dia juga mengatakan,
“Allah mewahyukan kepada Dawud as, ‘Bergembiralah dengan-Ku dan bersenang-senanglah dengan dzikir kepada-Ku.”
Ats-Tsauri mengatakan, “Ada hukuman untuk tiap-tiap sesuatu, dan hukuman bagi seorang ahli makrifat adalah terputus dari dzikir kepada-Nya.”
Tertulis dalam Injil, “Ingatlah kepada-Ku ketika engkau dipengaruhi oleh kemarahan, dan Aku akan ingat kepadamu ketika Aku dikenai kemarahan. Bersikap relalah dengan pertolongan-Ku kepadamu, sebab itu lebih baik dari pertolonganmu kepada dirimu sendiri.”
Seorang pendeta ditanya, “Apakah engkau sedang berpuasa?” Dia menjawab, “Aku berpuasa dengan dzikir kepada-Nya. Jika aku mengingat yang selain Tuhan, maka puasaku batal.”
Dikatakan, “Apabila dzikir kepada-Nya menguasai hati manusia dan syaitan datang mendekat, maka ia akan menggeliat-geliat di tanah seperti halnya manusia menggeliat-geliat manakala syaitan-syaitan mendekatinya. Apabila ini terjadi, maka semua syaitan akan berkumpul di sekeliling syaitan itu dan bertanya, “Apa yang telah terjadi kepadanya?” Salah seorang dari mereka akan menjawab, “Seorang manusia telah mengenainya.”
Sahl menyatakan, “Aku tidak mengenal dosa yang lebih buruk dari lupa kepada Allah SWT.”
Dikatakan bahawa malaikat tidak membawa dzikir batin seorang manusia ke langi, sebab dia tidak mengetahuinya. Dzikir batin adalah rahsia antara si hamba dengan Allah SWT.
Salah seorang sufi menuturkan, “Aku mendengar cerita tentang seorang laki-laki yang berdzikir di sebuah hutan. Lalu aku pergi menemuinya. Ketika dia sedang duduk, seekor singa menggigitnya dan mengoyak dagingnya. Kami berdua pengsan. Ketika dia sedar, aku bertanya kepadanya tentang hal itu, dan dia berkata kepadaku, “Singa itu diutus oleh Allah. Apabila aku kurang dalam berdzikir kepada-Nya, ia datang kepadaku dan menggigitku seperti engkau lihat.”
Al-Jurairi mengabarkan, “Di antara sahabat-sahabat kami ada seorang laki-laki yang selalu berdzikir dengan mengatakan , “Allah, Allah.” Pada suatu hari sebatang cabang phon jatuh menimpa kepalanya. Kepalanya pecah dan darah mengalir ke tanah membentuk kata-kata “Allah, Allah.”

Tiada ulasan: