Catatan Popular

Selasa, 8 November 2011

RISALAH AL QUSYAIRI BAB 35: CEMBURU (GHIRAH)


Katakanlah: Sesungguhnya Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan-perbuatan yang keji, samada yang nyata atau yang tersembunyi dan perbuatan dosa dan perbuatan menceroboh dengan tidak ada alasan yang benar dan (diharamkanNya) kamu mempersekutukan sesuatu dengan Allah sedang Allah tidak menurunkan sebarang bukti (yang membenarkannya); dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya. (Al-A'raf: 33)
Diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas’ud, bahawa Rasulullah saw telah menyatakan, “Tidak ada yang lebih pencemburu daripada Allah SWT. Salah satu tanda cemburu-Nya adalah bahawa Dia melarang perbuatan yang keji, baik yang nampak mahupun yang tersembunyi.” Diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw telah berkata, “Allah itu pencemburu. Cemburunya Allah adalah sifat yang muncul bilamana seorang hamba yang beriman melakukan apa yang telah dilarang-Nya.”
Diceritakan bahawa ketika ayat;
Dan apabila engkau membaca Al-Quran (wahai Muhammad), Kami jadikan perasaan ingkar dan hasad dengki orang-orang yang tidak beriman kepada hari akhirat itu sebagai dinding yang tidak dapat dilihat, yang menyekat mereka daripada memahami bacaanmu. (Al-Isra: 45)
dibacakan di hadapan As-Sari, dia bertanya, “Tahukah kamu dinding apa itu? Itu adalah dinding cemburu. Tidak ada yang lebih pencemburu daripada Allah SWT.”
Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq mengatakan, “Allah telah mengikatkan beban pada kaki orang-orang lalai dan malas dalam beribadah kepada-Nya. Dia menempatkan mereka secara khusus pada jarak yang jauh dari-Nya dan menjadikan mereka merosot lagi dari kedudukan yang dekat [dengan-Nya]. Kerana itu, ibadah mereka kepada-Nya tidak sempurna.”
Al-Abbas Az-Zawzani mengatakan, “Aku dianugerahkan kebaikan dalam permulaan perjalanan kerohanianku. Aku mengetahui apa yang masih tersisa antaraku dan tujuanku. Pada suatu malam aku bermimpi jatuh dari puncak gunung yang ingin kucapai. Aku sangat sedih. Kemudian aku tertidur lagi, dan mendengar sebuah suara mengatakan, “Wahai Abbas, Allah tidak mengkehendaki engkau mencapai tujuan yang kau usahakan. Tetapi Dia telah membawakan hikmah kepada lidahmu.” Aku terbangun, dan sungguh, aku telah dianugerahkan ilham ucapan-ucapan yang penuh hikmah.”
Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq menuturkan, “Suatu ketika ada seorang syeikh yang mengalami keadaan-keadaan dan saat-saat bersama Allah. Setelah itu dia tidak kelihatan untuk beberapa lama dan tidak terlihat di antara ahli sufi. Ketika dia muncul kembali dalam keadaan yang lebih rendah dari sebelumnya, mereka bertanya kepadanya apa yang telah terjadi. Dia menjawab, “Ah, sebuah tabir telah turun.”
Apabila sesuatu terjadi selama acara merasuki hati mereka yang hadir, Syeikh Abu Ali biasa berkata, “Ini adalah kecemburuan Allah. Dia tidak mengkehendaki mereka mengalami kekhidmatan yang menteteramkan dari saat ini.” Dalam hal ini, ahli sufi suka membacakan syair berikut:
Dia bertekad datang kepada kami, tapi dia lalu menatap cermin,
Dan, ah, dia pun tertawan oleh keindahan wajahnya sendiri.
Salah seorang sufi ditanya, “Apakah engkau ingin melihat-nya?” Dia menjawab, "Tidak." Orang-orang bertanya, “Mengapa?” Dia menjawab, “Keindahan yang begitu agung berada di atas jangkauan tatapan manusia seperti aku.” Tentang hal ini, para sufi bersyair:
Aku iri kepada mataku yang memandangmu,
Hingga kutundukkan ia ketika aku melihatmu,
Melihat engkau mempamerkan keindahan-keindahan dirimu –
Yang membuat aku begitu gelisah,
Membuat aku cemburu terhadapmu, keranamu.
Asy-Syibli pernah ditanya, “Bilakah engkau berhenti [dari cemburu]?” Dia menjawab, “Jika kudapati bahawa tidak ada lagi orang yang berdzikir kepada-Nya.”
Sebahagian orang berpendapat, “Cemburu adalah sifat orang-orang yang masih berada pada tahap awal perjalanan kerohanian. Orang yang sudah mencapai hakikat tauhid tidaklah mengalami cemburu. Dia tidak dapat dikatakan mempunyai pilihan dana berbagai masalah, tidak pula dia memiliki ikatan atas apa yang terjadi di atas muka bumi. Allah SWT –lah yang menentukan segala sesuatu.”
Abu Utsman Al-Maghribi menyatakan, “Cemburu ada pada para pencari, bukan para mereka yang telah mencapai hakikat kebenaran.” Asy-Syibli menjelaskan, “Ada dua macam jenis cemburu: cemburunya manusia satu sama lain, dan cemburunya Allah terhadap hati manusia.” Dia juga menegaskan, “Cemburunya Allah menyangkut nafas manusia, kalau-kalau nafas itu dihabiskan untuk selain Allah.”
Sesungguhnya ada dua macam cemburu. Cemburunya Allah kepada manusia, ertinya Dia mengingkari dan cemburu jika dia menghamba kepada sesama manusia, dan cemburunya hamba terhadap Tuhan beerti penolakkannya untuk mengabdikan keadaan-keadaan atau nafasnya kepada selain Allah. Kita tidak boleh mengatakan, “Aku cemburu kepada Allah,” tapi hendaklah mengatakan, “Aku cemburu demi Allah.” Cemburu kepada Allah SWT adalah kebodohan dan mingkin dapat membawa kepada kesesatan dari agama. Tetapi cemburu demi Allah melahirkan pengabdian yang lebih murni dalam amal-amal kebaikan dan dalam menjaga hak-hak-Nya atas manusia.
Ketahuilah, cara Allah berurusan dengan wali-wali-nya adalah jika mereka menemukan kepuasan pada selain Allah, mendengarkan kepada selain Allah, atau memperbolehkan yang selain Allah untuk bersemayam di hati mereka, maka hal itu akan menimbulkan kegelisahan dalam hati mereka. Dia begitu cemburu akan hati mereka hingga Dia mengembalikan mereka kepada Diri-Nya sendiri, dalam keadaan kosong dari semua hal lain yang memberikan kepuasan kepada mereka, kosong dari semua yang mereka perbolehkan bersemayam di hati mereka. Inilah yang berlaku kepada Adam as. Ketika dia menerima dalam hatinya gagasan hidup abadi di syurga, dia pun diusir dari syurga. Ini juga berlaku kepada Ibrahim as. Ketika dia sangat menaruh cinta kepada puteranya, Ismail, Allah memerintahkan kepadanya untuk mengorbankan Ismail agar dia hilang dari hatinya. Tetapi,
Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar. (107) Dan Kami kekalkan baginya (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian. (As-Saaffat: 108)
dan Ibrahim telah menscuikan batinnya dari terpaut kepada anaknya, maka Allah lalu memerintahkan kepadanya untuk mengganti pengorbanan Ismail dengan seekor domba.
Muhammad bin Hasan menuturkan, “Suatu waktu, ketika aku sedang mengembara di pergunungan Lebanon, seorang pemuda datang kepadaku. Tubuhnya telah terbakar oleh badai pasir dan angin. Ketika dia melihatku, dia berpaling dan lari. Aku mengikutinya dan berkata, “Berilah aku sepatah kata nasihat.” Dia menjawab, “Waspadalah, kerana Dia pencemburu. Dia tidak mahu menemukan sesuatu selain Diri-nya dalam hati hamba-hamba-Nya.”
An-Nasrabadhi menyatakan, "Allah SWT adalah pencemburu. Salah satu tanda cemburunya adalah bahawa Dia tidak menjadikan jalan menuju Diri-Nya selain dari Diri-Nya sendiri."
Diriwayatkan bahawa Allah SWT menyampaikan wahyu kepada salah seorang nabi-Nya, “Si fulan memerlukan Aku dan Aku pun memerlukannya. Jika dia memenuhi keperluan-Ku, Aku pun akan memenuhi keperluannya.” Nabi tersebut bertanya, “Wahai Tuhanku, bagaimana Engkau memerlukan sesuatu?” Allah menjawab, “Dia telah menemukan kepuasan dalam selain Aku. Jika dia mengosongkan hatinya darinya, maka Aku akan memenuhi keperluannya.”
Diceritakan bahawa Abu Yazid Al-Bustami bermimpi melihat sekelompok bidadari. Dia memandang mereka dengan penuh kecintaan. Setelah malam itu, keadaan [hubungan]nya dengan Allah mengalami kesuraman. Kemudian dia bermimpi melihat mereka lagi. Tapi kali ini dia tidak memandang kepada mereka, dan berkata, “Kamu semua menyimpangkan perhatianku!”
Dikatakan bahawa Rabiah al-Adawiyah jatuh sakit pada suatu hari, dan seseorang bertanya tentang sebab sakitnya. Dia menjawab, “Kerana aku memalingkan hatiku ke syurga, maka Allah menghukumku. Sekarang Dia telah redha denganku. Aku tidak akan melakukannya lagi.”
Diceritakan bahawa salah seorang anak Abu Bakr Asy-Syibli yang bernama Abul Hasan meninggal dunia. Sebagai tanda berkabung, ibunya memotong seluruh rambutnya. Asy-Syibli pergi ke bilik mandi dan mencukur janggutnya hingga licin. Setiap orang yang datang untuk mengucapkan dukacita bertanya, “Apa yang telah engkau lakukan wahai Abu Bakr?” Dia menjawab, “Aku mengikuti contoh yang diberikan isteriku.” Salah seorang dari mereka bertanya, “Katakanlah kepadaku, wahai Abu Bakr, mengapa engkau melakukan hal ini.” Dia menjawab, “Aku tahu bahawa orang-orang akan datang untuk menyatakan takziah dengan menyebut nama Allah secara sembarangan dengan mengatakan, ‘semoga Allah memberikan ganti kepadamu’. Aku mengorbankan janggutku untuk menebus kesembarangan mereka dalam menyebut-nyebut nama Allah SWT.”

Ketika An-Nuri mendengar seseorang menyerukan azan, dia berteriak, “Bohong dan racun!” Sebaliknya ketika dia mendengar seekor anjing menggonggong, dia berkata, “Aku sedia melayanimu!” Seseorang berpendapat, “Ini adalah bidaah! Dia mengatakan mengatakan kepada seorang beriman yang bersaksi atas tauhid ‘bohong dan racun’, sementara dia mengatakan, ‘aku sedia melayanimu’ kepada anjing yang menggonggong!” Ketika ditanya alasan ucapannya itu, An-Nuri menjelaskan, “Tindakan orang yang menyebut-nyebut nama Allah adalah secara sembarangan, sedangkan anjing itu, Allah SWT telah berfirman,

Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Al-Isra: 44)
Suatu ketika Asy-Syibli menyerukan azan. Ketika selesai mengucapkan dia kalimah syahadah, [Asyhadu an-laa ilaaha illa Allah, wa asyhadu anna Muhammadan Rasulullah] dia mengatakan, “Seandainya Engkau tidak memerintahkan aku mengatakan begitu, nescaya aku tidak akan menyebutkan yang lain bersama dengan-Mu.”
Suatu ketika seorang mendengar seorang yang lainnya berseru, “Maha Suci Allah!” Dia menjawab, “Ah seandainya saja engkau menganggap Dia terlalu suci untuk digunakan nama-Nya dengan sembarangan.”
Abul Hasan Al-Khazafani berkata, “[Aku mengatakan] Tidak ada Tuhan selain Allah dari hatiku, sedangkan [aku mengatakan] Muhammad adalah utusan Allah dari telingaku [kerana aku telah disuruh mengatakan begitu].” Orang yang hanya melihat perkataan ini pada permukaannya saja akan menyangka bahawa dia telah menghina syariat. Tapi sesungguhnya tidaklah demikian. Sebab, menjunjung tinggi selain Allah sementara menyedari akan kuasa-Nya, itu sendiri adalah penghinaan.

Tiada ulasan: