Catatan Popular

Isnin, 7 November 2011

TOKOH TAREQAT CHISTIYAH : FARIDUDDIN MAS’UD GANJSHAKAR (BABA FARID)

Farīduddīn Mas'ud Ganjshakar (Punjabi:),  (Shahmukhi)) (1173-1266) [1] [2] atau (1188 (584 Hijrah) - 7 Mei, 1280 (679 Hijrah)),  atau lebih dikenali sebagai Baba Farid (Punjabi: (Shahmukhi), (Gurmukhi)), adalah seorang pendakwah Sufi abad ke-12 dan Perintah suci Chishti Asia Selatan
Fariduddin Ganjshakar umumnya diiktiraf sebagai penyair utama yang pertama bagi bahasa Punjabi,  dan dianggap sebagai salah satu orang-orang suci penting wilayah Punjab. Dihormati oleh umat Islam dan Hindu, dia dianggap salah satu daripada lima belas bhagats Sikh, dan pilihan dari kerja-kerja yang dilakukan adalah termasuk dalam Guru Granth Sahib, kitab suci Sikh.

Kehidupan

Baba Farid dilahirkan pada 1173 atau 1188 Masihi (584 Hijrah) di kampung Kothewal, 10 km dari Multan di rantau Punjab dinasti Chauhan dalam apa yang kini Pakistan, Jamal-ud-din Suleiman dan Maryam Bibi (Qarsum Bibi), anak perempuan Sheikh Wajīh-ud-Din Khojendī. Beliau adalah keturunan Farrūkhzād itu, yang dikenali sebagai Jamal-ud-Dawlah, seorang berketurunan Parsi (Tajikistan) raja timur Khurasan
Beliau adalah cucu Sheikh Nabi Syuaib, yang merupakan cucu kepada Farrukh Shah Kabuli, raja Kabul dan Ghazna. Apabila Farrukh Shah Kābulī telah dibunuh oleh gerombolan Mongol menyerang Kabul, datuk Farid, Syeikh Nabi Syuaib meninggalkan Afghanistan dan menetap di Punjab pada 1125. Genealogi Farid adalah sumber pertikaian, kerana beberapa menjejaki nenek moyangnya kembali kepada al-Husayn, manakala yang lain menjejaki keturunannya kembali kepada kedua Khalifah Umar ibn Khattab. Nenek moyang Baba Farid datang dari Kufa, manakala Abdullah ibn Umar meninggal dunia dalam masa mengerjakan Haji dan dikebumikan di Makkah. Pokok keluarga-Baba Fareed kesan melalui Abu Ishaq Ibrahim bin Adham, yang nenek moyang mereka datang dari Kufah.
Fariduddin Ganjshakar dilahirkan di bandar Balkh. Nama samaran beliau ialah Abu Ishaq. Khwajah Fudhail Bin Iyadh telah dianugerahkan jubah Khilaafate kepadanya. Selain menjadi Khalifah Hadhrat Fudhail, beliau juga khalifah Khwajah Imran Ibn Musa, Khwajah Imam Baqir, Khwajah Shaikh Mansur Salmi dan Khwajah Uwais Qarni. "
Baba Farid menerima pendidikan awal di Multan, yang telah menjadi pusat pendidikan, ia berada di sini bahawa dia bertemu murshid Qu
buddīn Bakhtiyār Kaki, Sufi yang diperhatikan, yang lulus melalui Multan, dari Baghdad dalam perjalanan ke Delhi.  Setelah selesai pengajiannya, Farid kiri untuk Sistan dan Kandahar dan pergi ke Mekah untuk menunaikan haji Haji pada usia 16 tahun.
Setelah pendidikan beliau telah berakhir, beliau dipindahkan ke Delhi, di mana beliau mempelajari doktrin tuan, Qu
buddīn Bakhtiyār Kaki. Beliau kemudiannya berpindah ke Hansi, Haryana. Apabila Qubuddīn Bakhtiyār Kaki meninggal dunia pada tahun 1235, Farid kiri Hansi dan menjadi pengganti rohani, tetapi dia menetap di Ajodhan  (Pakpattan sekarang, Pakistan) dan bukannya Delhi. Dalam perjalanan ke Ajodhan, manakala melalui Faridkot, beliau telah bertemu  Nizamuddin berusia 20 tahun, yang terus menjadi pengikut, dan kemudian pengganti (khalifah).
 
Baba Farid berkahwin Hazabara, anak perempuan Sultan Nasīruddīn Mahmud. Ibn pengembara Arab Baūah besar melawat dia. Dia mengatakan bahawa dia adalah panduan rohani Raja India, dan bahawa Raja telah diberikan kepadanya kampung-Ajodhan. Beliau juga mengatakan bahawa Shaikh Farīduddīn, kerana dia memanggilnya, begitu berhati-hati mengenai kesucian bahawa jika pakaiannya menyentuh orang-orang lain, dia akan membasuh mereka. Beliau juga bertemu Baba dua orang anak lelaki Farid. Kuil-Nya (darbār) di Dera Pindi, dan tulisan di batu nisan itu berbunyi, "Ada adalah hanya satu Farid, walaupun musim bunga yang banyak keluar dari putik bunga".
Baba Farid keturunan, juga dikenali sebagai Fareedi, Fareedies dan Faridy, kebanyakannya membawa Faruqi nama, dan boleh didapati di Pakistan, India dan diaspora. Keturunannya termasuk saint Sufi Salim Chishti, yang anak perempuan adalah ibu angkatnya Maharaja Jehangir. Yang keturunan mereka yang menetap di Sheikhupur, Badaun dan mayat sebuah kubu mereka membina masih boleh didapati.
Puisi

Sarat dengan beban saya daripada salah laku, saya bergerak dalam pakaian pakaian hitam.
Dan orang-orang melihat saya dan memanggil saya darwis.
GallīN cikka
Dur ghar, nā piyārē Ninh,
ChallāN te bhijjē kamblī, rahāN TAN Tutte Ninh.
Saya janji kepada cinta saya, yang panjang cara untuk pergi dan satu lorong berlumpur di hadapan
Jika saya bergerak saya merosakkan jubah saya jika saya menginap saya memecahkan kata-kata saya [6]

Sumbangnnya

Salah satu sumbangan Farid yang paling penting untuk Punjabi kesusasteraan adalah pembangunan bahasa untuk tujuan kesusasteraan. Manakala bahasa Sanskrit, Arab, Turki dan Parsi telah sejarah dianggap sebagai bahasa yang dipelajari dan elit, dan digunakan di pusat-pusat monastik, Punjabi umumnya dianggap sebagai bahasa orang-orang kurang ditapis. Walaupun awal penyair telah ditulis dalam Bahasa Punjabi primitif, sebelum Farid terdapat sedikit dalam kesusasteraan Punjabi selain dari balada tradisional dan tanpa nama. Dengan menggunakan Punjabi sebagai bahasa puisi, Farid meletakkan asas bagi kesusasteraan Punjabi vernakular yang akan dibangunkan kemudian.
Antara orang-orang yang terkenal yang telah melawat makam sepanjang abad-abad cendekiawan yang terkenal explorer Ibn Battuta, yang melawat di 1334 dan Pengasas Sikh, Guru Nanak Dev, yang bertemu ketua ketika itu tempat suci, Sheikh Ibrahim , dua kali, dan mesyuarat itu membawa kepada penubuhan 112 couplets (saloks) dan empat pujian oleh Farid Baba, dalam kitab suci Sikh, Guru Granth Sahib, oleh Guru kelima, Arjan Dev pada tahun 1604. Guru Nanak biasa dengan ayat Farid Baba, dan bukan sahaja termasuk ayat-ayat ini di dalam Kitab Suci, tetapi juga komen terhadap sebahagian daripada mereka Ayat-ayat ini dikenali Sikh sebagai Farid-Bani; Guru Arjan Dev juga menambah lapan belas saloks dari Gurus Sikh, yang menambah ulasan pelbagai kerja Baba Farid.
Bandar Faridkot membawa namanya. Menurut legenda, Farid dihentikan oleh bandar, maka dinamakan Mokhalpūr, dan duduk di pengasingan selama empat puluh hari berhampiran kubu Raja Mokhal. Raja itu dikatakan begitu kagum dengan kehadiran beliau bahawa dia menamakan bandar selepas Baba Farid, yang hari ini dikenali sebagai Tilla Baba Farid. Perayaan Baba Sheikh Farād Āgman Purb Mela 'adalah dirayakan pada bulan September setiap tahun, memperingati tiba di bandar raya ini Ajodhan telah juga dinamakan semula sebagai Farid itu.' Pattan Pak ', bermakna' Ferry Suci '; hari ini ia secara umumnya dikenali sebagai Pak Pattan Sharif.
Faridia Universiti Islam, Madrassa agama di Sahiwal, Punjab, Pakistan, dinamakan sempena nama beliau, dan pada bulan Julai 1998, Kerajaan Punjab di India menubuhkan Universiti Sains Kesihatan Baba Farid di Faridkot, bandar yang ia sendiri telah dinamakan sempena kepadanya.
Akaun Pelbagai berkaitan tentang mengapa Baba Farid telah diberikan title Shakar Ganj ('Treasure Sugar'). Satu legenda menceritakan bagaimana ibunya digunakan untuk menggalakkan Farid muda untuk berdoa dengan meletakkan gula di bawah tikar sembahyang beliau. Sekali, apabila dia lupa, Farid muda mendapati gula anyway, satu pengalaman yang memberinya semangat lebih spiritual dan membawa ke diberi nama.
Lain-lain akaun dan legenda juga mengatakan bahawa Baba Farid sekali menarik sambaran petir dengan tangan dan meletakkan ia ke dalam periuk, yang menyelamatkan kehidupan ramai orang awam.

Kubur

Kubur kecil Baba Farid adalah diperbuat daripada marmar putih dengan dua pintu, satu menghadap timur dan dipanggil Darwāza Nuri atau 'Pintu Cahaya', dan kedua menghadapi utara yang dipanggil Bahishtī Darwāza, atau 'Pintu Syurga'. Terdapat juga koridor panjang yang dilindungi. Di dalam kubur itu adalah dua kubur ala marmar putih. Salah satunya adalah Baba Farid, dan yang lain adalah lebih tua anaknya. Kubur ini adalah sentiasa dilindungi oleh helaian kain yang dipanggil Chadders (chadders berwarna hijau ditutup dengan ayat-ayat Islam), dan bunga yang dibawa oleh pengunjung. Ruang di dalam kubur itu adalah terhad; tidak lebih daripada sepuluh orang boleh dalam pada satu-satu masa. Tuan-tuan adalah tidak dibenarkan di dalam kubur itu, tetapi Allahyarham Benazir Bhutto, perdana menteri Pakistan, berjaya untuk memasuki ke dalam apabila dia melawat kuil.

Tempat suci

Tempat Suci (Mazar / Mazar) adalah luas dan luas, terletak di bandar Pakpattan, jika tidak Pākpattan Sharif. Pada mulanya, makam dan kuil dibina di bawah pengawasan Saint Nizamuddin Auliya / Khawaja Nizamuddin Aulia. Kuil itu dibuat keseluruhannya marmar. Beberapa tahun lalu, ia sebahagiannya diperbuat daripada marmar dan batu bata. Langar Amal makanan yang dipanggil diedarkan sepanjang hari oleh pelawat-pelawat dan Jabatan Auqaf, yang mentadbir kuil. Makam ini dibuka sepanjang hari dan malam untuk pengunjung. Makam telah penjana elektrik besar yang digunakan apabila terdapat potong kuasa atau loadshedding, jadi kuil masih cerah sepanjang malam, sepanjang tahun. Tidak ada pemisahan kawasan lelaki dan perempuan tetapi kawasan wanita yang kecil juga di sana. Terdapat sebuah masjid yang besar baru di makam. Beribu-ribu orang setiap hari melawat kuil untuk kehendak mereka dan perkara-perkara yang dapat diselesaikan; ini mereka berjanji untuk memberi sedekah beberapa apabila hasrat atau masalah mereka diselesaikan. Apabila perkara-perkara yang mereka diselesaikan, mereka membawa amal makanan untuk pelawat dan orang-orang miskin, dan wang penurunan dalam kotak wang besar yang disimpan bagi maksud ini. Wang ini dikumpul oleh Jabatan Auqaf yang menjaga tempat suci.
Pada 25 Oktober, 2010, bom meletup di luar pintu pagar kuil itu, membunuh enam orang.
Menyambut hari Kematian

Setiap tahun, ulang tahun kematian suci disambut selama enam hari dalam bulan Islam yang pertama Muharram, Pakpattan, Pakistan. Darwāza Bahishtī (Pintu Syurga) dibuka hanya sekali setahun, dalam masa yang Urs / adil. Beratus-ratus ribu jemaah dan pengunjung dari seluruh negara dan dunia datang untuk memberi penghormatan. Pintu Darwaza Bahishti diperbuat daripada perak, dengan reka bentuk bunga bertatahkan daun emas. Ini "Pintu ke syurga" padlocked sepanjang tahun, dan hanya dibuka selama sepuluh hari dari matahari terbenam hingga matahari terbit dalam bulan Muharram. Sesetengah pengikut percaya bahawa dengan merentasi pintu ini semua dosa-dosanya dibersihkan. Sesetengah pengkritik berkata ia adalah tidak suci untuk melalui pintu ini hanya dengan tujuan ini. Lain-lain berhujah bahawa ia adalah baik untuk lulus pintu ini dengan resolusi tidak melakukan dosa-dosa pada masa akan datang. Semasa pembukaan Pintu Syurga, peraturan-peraturan keselamatan yang banyak dibuat untuk melindungi orang ramai daripada rempuhan. Pada tahun 2001, 27 orang telah dihancurkan mati dan 100 telah cedera dalam rempuhan satu. [22 A kubur bata besar bersebelahan dengan makam yang utama adalah di tempat berehat adik-beradik Fariduddin .The Urs 'adalah disambut setiap tahun dari kelima melalui kesepuluh Muharram. Beberapa barangan peribadi beliau telah diambil oleh Sheikh Salim keturunan, kubu yang dibina untuk keluarganya di Sheikhupur, Badaun, di mana mereka kini dipelihara dan disimpan di dalam batang yang dipanggil 'pitari'. Sehingga hari ini, ia diambil dalam satu perarakan untuk enam hari pertama Muharram.

Mehfil-e-Sama (Qawwali)

Salah satu ciri-ciri penting kehidupan harian yang Qawwali. Ia dilakukan sepanjang hari di beberapa bahagian makam, tetapi pada waktu malam ia menarik perhimpunan besar. Tiap-tiap petang Khamis, ada besar Mehfil-e-Sama hanya di luar kubur, yang berlangsung sepanjang malam dan menarik beratus-ratus orang. Banyak Qawwals terkenal dan popular (penyanyi Qawwali) negara mengambil bahagian dalam Mehfil. Ramai pendengar menjadi begitu terpesona bahawa mereka mula menari tarian tradisional agama yang dipanggil Dhamaal. Petang Khamis pertama setiap bulan lunar menarik tambahan ribu orang, membuat jem kuil yang dibungkus.

Tiada ulasan: