Catatan Popular

Isnin, 2 Julai 2018

PESANAN AGUNG HIKMAH Jangan Hanya Sibuk perang pendapat Hafalkan dan Amalkan juga Doa Ini!


Di akhir zaman, perang antara kebaikan dan keburukan tidak hanya berlangsung di medan laga, di lapangan terbuka. Perang itu terjadi di semua tingkat kehidupan, di berbagai bidang, bahkan ramai dan nyata terjadi di dunia maya, khususnya media sosial.

Dunia menjadi riuh-rendah, gegap-gempita. Tiada satu satuan waktu berlalu, kecuali ada isu yang diperdebatkan, tema yang dibicarakan, opini yang diembuskan. Jika dilihat lebih cermat, tiada yang nihil agenda. Selalu ada motif di balik diskusi panjang terkait sebuah tema tertentu.

Pelecehan surah al-Maidah ayat 51 yang masih sangat hangat. Dilakukan oleh seorang ketua daerah. Dibahas di banyak media online, cetak, sampai siar. Diikuti oleh ramai ahli akademik, ahli praktikal, cendekiawan, sampai rakyat jelata.

Dengan tidak mengurangi sedikit pun rasa hormat kepada sahabat-sahabat yang terlibat aktif dalam perang pendapat ini, ada satu hal penting yang tidak boleh kita abaikan begitu saja. Lantaran perang pendapat itu nyata dan tak kalah dahsyatnya dengan perang tanding di medan laga, maka hal ini tak bisa dianggap remeh; dimana dan bagaimana pun medan perang yang Anda ikuti.

Ialah doa. Inilah senjata utama yang diberikan oleh Allah Ta’ala kepada orang-orang yang beriman. Inilah intinya ibadah. Inilah kunci kemenangan yang tiada sekali pun terdapat kekalahan di baliknya.

“Ya Rabb kami, berilah keputusan antara kami dan kaum kami dengan haq.” (Qs. al-A’raf [7]: 89)

“Berikanlah keputusan antara kami dan mereka,” tulis Imam Ibnu Katsir menjelaskan ayat ini, “dan menangkanlah kami atas mereka.”

Hanya kepada Allah Ta’ala kita menyembah. Dan hanya kepada Allah Ta’ala kita memohon pertolongan serta perlindungan. Dialah sebaik-baik pelindung dan pembela. Hanya Dia yang mampu memenangkan kita dalam perang pendapat yang amat dahsyat ini.

“Dan Engkaulah sebaik-sebaik Pemberi keputusan.” (Qs. al-A’raf [7]: 89)

“Allah Ta’ala adalah sebaik-baik Pemberi keputusan. Karena Allah Ta’ala Maha Adil dan tidak pernah melakukan kezaliman sekali pun.” pungkas Imam Ibnu Katsir menjelaskan dalam Tafsir al-Qur’an al-‘Azhim.

Mari sebarkan doa-doa ini. Hafakan dan amalkan. Ajarkan kepada seluruh kaum Muslimin. Agar kita senantiasa berada di dalam golongan yang haq sampai akhir hayat. Aamiin

Tiada ulasan: