Catatan Popular

Selasa, 18 November 2014

HADITS 40 ARBAIN AR-ROWI HADIS 2 : BAB MEMINTA DENGAN NAMA DAN MEMOHON PERLINDUNGAN TA’ALA DENGAN PERANTARAAN NAMANYA



oleh Hadhrat Faqir Maulawi Jalaluddin Ahmad Ar-Rowi 'Ufiyallahu 'Anhu

Hadhrat Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu telahmeriwayatkan bahawa Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda:“Apabila seseorang dari kamu mendatangi tempat tidurnya, maka hendaklah dia mengkibas-kibaskan katilnya denganhujung kainnya sebanyak tiga kali dan hendaklah mengucapkan:

Bismika Rabbi Wada’tu Janbi, Wa Bika Arfa’hu, In Amsakta Nafsi Faghfir Laha, Wa In Arsaltaha FahfazhaBima Tahfaz Bihi ‘Ibadakas Salihin.”

PENJELASAN HADITS 2

Hadhrat Imam Bukhari Rahmatullah ‘Alaih telah meriwayatkan Hadits ini dari ‘Abdul ‘Aziz bin ‘Abdullah dan beliau telah meriwayatkan dari Malik dan beliau telah meriwayatkan dari Sa’id bin Abu Sa’id Al-Maqburi dan beliautelah meriwayatkan dari Hadhrat Abu Hurairah Radhiyallahu‘Anhu dan beliau pula telah meriwayatkan Hadits ini dari Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu‘Alaihi Wasallam. Dalam Hadits ini, Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah mengajarkan kepada Ummatnya berkenaan adab-adab ketika hendak masuk tidur, tidak kira sama ada di waktu siang mahu pun pada waktu malam Firash bererti tempat untuk kita merebahkan badan untuk tidur dan baring beristirahat. Sebelum kita meletakkan diri kita di perbaringan, hendaklah kita mengkibaskan-kibaskan katil kita ataupun cadar tilam kita dengan hujungkain, sama ada menggunakan kain selimut, kain serban, kain baju atau sebarang kain sebanyak tiga kali. 

Hikmah dariamalan Sunnah Hadhrat Baginda Nabi MuhammadRasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ini adalah bagi  menghindarkan kita dari bahaya binatang yang berbisa sepertiular, lipan, kala jengking, serangga dan sebagainya. Tiga kalikibasan adalah memadai dan jika lebih tidak lagi menjadi perkara Sunnah bahkan ianya adalah perkara yang Mustahab. Seterusnya Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menyuruh kita agar berdoa kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan doa berikut:
Bismika Rabbi Wada’tu Janbi, Wa Bika Arfa’hu, In Amsakta Nafsi Faghfir Laha,Wa In Arsaltaha Fahfazha Bima Tahfaz Bihi ‘Ibadakas Salihin.

Dengan Nama Tuhan Pemelihara daku meletakkan badanku dan dengan NamaMu daku mengangkatnya, jika Engkau menahan diriku maka ampunkanlah baginya, dan jika Engkau mengirimkannya kembali maka peliharalah iadengan apa yang Engkau pelihara hamba-hambaMu yang Salih dengannya.

Dalam doa ini Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu‘Alaihi Wasallam telah mengajarkan kita suatu doa yang tidak pernah diajarkan oleh sesiapa pun di atas muka bumi kerana Hadhrat Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam adalah Rasul Utusan Allah yang dihantar kepada seluruh ummat manusia untuk mengajar tentang cara menjalani kehidupan di atas Dunia ini sebagai membuat persiapanuntuk menuju ke Alam Akhirat.Menurut Hadhrat Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani Rahmatullah ‘Alaih, setiap diri ummat manusia ini adalah himpunan dari sepuluh anasir-anasir yang dijadikan olehAllah yang terdiri dari lima anasir Alam Amar iaitu Qalb,Ruh, Sirr, Khafi dan Akhfa dan lima anasir dari Alam Khalaqiaitu Nafs, Tanah, Air, Api dan Angin.Nafs adalah diri kita atau dalam istilah ilmu kejiwaan Psikologi disebut sebagai Ego. Nafs juga diertikan sebagai nafsu seseorang. Nafsu seseorang adalah berkaitan denganEgo seseorang yang mana keakuan yang ada didalam diri setiap ummat manusia. Setiap manusia memiliki nafsu dan setiap nafsu manusia seringkali melakukan dosa dengan melakukan pekerjaan yang ingkar dan maksiat.Orang yang beruntung adalah mereka yang sentiasa mensucikan nafsunya dengan ketaqwaan terhadap AllahSubahanhu Wa Ta’ala. Untuk mencapai penyucian nafsu iniseseorang itu hendaklah sentiasa memohon keampunan dan taubat dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala.Apabila seseorang itu mulai hendak tidur, dalam keadaan mengantuknya itu, dirinya akan hilang seketika meskipun badannya masih tetap berlabuh di tempat perbaringan. Pada waktu kita sedang tidur itu, Ruh kita sedang berada dalam genggaman Allah Ar-Rahman, makaadalah menjadi hak kekuasaan mutlak bagiNya sama ada untuk mengembalikan Ruh tersebut ataupun tidak.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berkuasa untuk menahan Ruh kitaseberapa lama yang Dia suka seperti mana yang pernah terjadikepada Ashabul Kahfi yang telah ditidurkan oleh AllahSubhanahu Wa Ta’ala selama beratus-ratus tahun sepertimana yang telah Allah Subhanahu Wa Ta’ala kisahkan di dalam Kitab Suci Al-Quran pada Surah Al-Kahfi.Dalam Hadits ini, Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menjelaskan dalam doa tersebut bahawa ketika hendak tidur juga kita perlu mengingati Tuhan Yang Maha Pemelihara supaya Dia memelihara diri kita sewaktu kita sedang tidur dan ketika kita bangun dari tidur.Dengan NamaNya kita merebahkan badan dan dengan menyebut NamaNya juga kita mengangkatkan badan dari tempat perbaringan. Ini merupakan doa yang sepatutnya diamalkan oleh seluruh Ummat Islam kerana ianya berisi doa keampunan terhadap diri kita. Andai kata kita dimatikan oleh Allah Subhanahu Wa Ta’ala, maka mudah-mudahan diri kita terpelihara dengan Sifat Al-GhaffarNya yang mana Dia adalahMaha Pengampun terhadap sekelian dosa kecuali dosamensyirikkanNya. Jika Allah Subhanahu Wa Ta’ala hendak menghidupkan kita kembali maka Dia pun akanmengembalikan Ruh kita kepada tubuh badan kita, lalu kita pun bangkit dari tidur, kemudian hendaklah kita teruskan kembali mengingati ZatNya Yang Maha Esa dengan sebutandoa-doa Masnun yang telah diajarkan oleh Hadhrat BagindaNabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam

Seterusnya Hadhrat Baginda Nabi MuhammadRasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam mengajarkan kita agar meminta kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala agar diri kitadipelihara seperti mana Dia telah memelihara hamba-hambaNya yang Salih. Hamba-hambaNya yang Salih adalahorang-orang yang beriman kepada Allah Subhanahu WaTa’ala dengan keimanan yang sempurna dan mereka jugaturut melakukan amalan-amalan yang Salih seperti memelihara sembahyang lima waktu, berzikir, membaca Al-Quran, berselawat, beristighfar memohon keampunan dan sebagainya.Hamba-hamba Allah yang Salih adalah mereka yang beramal dengan amalan Sunnah Hadhrat Baginda NabiMuhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam denganikhlas dan istiqamah di samping keteguhan dan keyakinanIman mereka terhadap kekuasaan Zat Allah Subhanahu WaTa’ala yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Mereka itu adalah Awliya Allah di atas muka bumi ini yang sentiasa mendapat pemeliharaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala dalamapa jua keadaan. Pada diri mereka tidak terdapat sebarang kerisauan dan kebimbangan dan mereka juga tidak takut padaapa jua hal dan keadaan.Allah Subhanahu Wa Ta’ala sentiasa memelihara mereka dalam segala urusan kehidupan mereka keranamereka adalah orang-orang yang sentiasa mendekatkan diri dengan Allah dan sentiasa memohon keampunan untukdirinya dan keampunan untuk kedua orang tua mereka danseluruh Ummat Islam. Allah memberkati rezeki mereka dengan kecukupan dan mereka juga terpelihara dari sebarang sifat-sifat yang keji seperti membazir dan bersifat Takabbur membesarkan diri kerana ianya merupakan antara sifat-sifat Syaitan.

Berdoa memohon kepada Allah Subhanahu Wa Ta’alaagar Dia memelihara kita sepertimana Dia memelihara hamba-hambaNya yang Salih, adalah bermaksud agar kita juga turut menuruti jejak langkah dan tingkah laku merekayang bertepatan dengan amalan Sunnah Nabawiyah. Merekaadalah Para ‘Alim ‘Ulama dan Para Awliya Allah yang sentiasa berpegang kepada ajaran Syari’at Islam. Para ‘Ulamaadalah Pewaris Para Anbiya.Mudah-mudahan dengan mengamalkan doa ini akan mendatangkan faedah kepada Ummat Islam secara amnya supaya kita terselamat jika kita mati tatkala tidur dan jika kita dibangkitkan kembali, maka mudah-mudahan diri kitamendapat pemeliharaan Allah Subhanahu Wa Ta’ala sepertimana Dia telah memelihara hamba-hambaNya yang Salih. Dalam Hadits ini juga mengajarkan kita dengan dua bentuk amalan Sunnah Nabawiah, iaitu yang bersifat Fi’liyakni amal perbuatan seperti mengkibas-kibaskan katil dengan menggunakan kain dan Sunnah yang bersifat Qauliyakni sebutan bacaan doa. Doa-doa yang telah diajarkan oleh Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam jugaadalah merupakan Wahyu dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala kerana di dalam Al-Quran ada dinyatakan bahawa Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak mengucapkan kata-kata menurut Hawa Nafsunya melainkan ianya adalah Wahyu yang diwahyukan oleh AllahSubhanahu Wa Ta’ala

Tiada ulasan: