Catatan Popular

Isnin, 17 November 2014

TASAWWUF MODEN FASAL 3: PENDAPAT ARISTOTLES (DARI BAB 1 BERBAGAI PENDAPAT TENTANG BAHAGIA)



TULISAN PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)

Aristotles berpendapat bahawa: "Bahagia bukanlah suatu perolehan untuk manusia, tetapi corak bahagia itu berbeza-beza dan beragam menurut corak dan ragam orang yang mencarinya. Kadang-kadang sesuatu yang dipandang bahagia oleh seseorang, tidak oleh orang lain. Sebab itu menurut undang-undang Aristotles - Bahagia itu ialah suatu kesenangan yang dicapai oleh setiap orang menurut kehendak masing-masing.

Beliau berpendapat bahawa bahagia itu bukan mempunyai erti dan satu kejadian, melainkan berlainan coraknya menurut tujuan masing-masing manusia. Adapun yang berdiri dengan sendirinya, dan tujuan setiap manusia yang hidup ialah: Kebaikan umum. Bahagia itu ialah tujuan tiap-tiap diri. Kelak setelah tiap-tiap diri beroleh bahagia yang dicarinya, barulah kemanusiaan umum itu melangkah menuju kebaikan untuk bersama.

Kata Aristotles lagi:"Kebaikan umum itu ialah suatu perkara, yang bila tercapai, kita tidak berkehendak lagi kepada yang lain. Tetapi bahagia ialah anugerah Allah kepada tiap-tiap diri yang dipilihNya, yang boleh jadi orang lain tidak merasainya, meskipun yang beroleh bahagia dengan yang tidak beroleh itu berkumpul setiap hari".

Tiada ulasan: