Di syarah oleh Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin
al-Maliki
Kitab yang bernama Kanzul Minan ‘Ala Hikam Abi Madyan
ra
Hai Tuhanku, Jadikan oleh-Mu akan zahir kami
berhias dengan syariat dan batin kami berpakai dengan tariqat
Kata Syeikh, zahir ikut syari’at dan batin ikut tariqat. Inilah langkah yang perlu dilalui oleh ahli sufi untuk mencapai maqam haqiqat. Sesiapa yang menghimpunkan kedua-duanya maka mereka akan mencapai haqiqat yakni kefahaman sesuatu perkara dalam perjalanan tariqat menuju jalan Allah. Kata Imam Malik ra, “Sesiapa yang mempelajari ilmu fiqh iaitu fiqhul asghar dan fiqhul akbar tetapi tidak belajar ilmu tasawwuf maka mereka adalah fasiq[4]. Sesiapa yang belajar tasawwuf tetapi tidak belajar fiqh dan tauhid maka mereka adalah kafir zindiq. Sesiapa yang menghimpunkan antara keduanya (fiqh, tauhid) dan tasawwuf maka benarlah ia menjadi ahli muhaqqiqin dalam perjalanan menuju kepada Allah. Nabi saw bersabda,
“Wali-wali Allah melihat kepada batin dunia di saat manusia melihat zahir dunia”
Sebab itu
antara doa para masyaikh berbunyi seperti berikut,
“Ya Allah, Ya Tuhanku, Perlihatkanlah kepadaku sesuatu perkara itu akan haqiqat perkara itu”
Sebab utama masyaikh berdoa sedemikian agar tidak tertipu dengan kepalsuan yang ditonjolkan secara zahir (lahiriah) sepanjang hidupnya. Orang yang beristiqamah atas jalan tariqat akan diberi air (minuman) yang mencurah-curah oleh Allah Ta’ala kedalam benak hati mereka tanpa ada sebarang perantaraan. Mereka dikurnia ilmu ladunni. Ilmu ini adalah ilmu yang tidak ada batasnya. Ini berbeza dengan orang yang mengambil ilmu dari kitab. Ilmu dari kitab ada batasnya sebab ilmu itu terhad pada bilangan buku atau bilangan mukasurat yang dibacanya. Ilmu Nabi saw tidak ada batasnya disisi makhluk Allah kerana Allah telah berfirman kepada Nabi saw,
“Ya Allah, Ya Tuhanku, Perlihatkanlah kepadaku sesuatu perkara itu akan haqiqat perkara itu”
Sebab utama masyaikh berdoa sedemikian agar tidak tertipu dengan kepalsuan yang ditonjolkan secara zahir (lahiriah) sepanjang hidupnya. Orang yang beristiqamah atas jalan tariqat akan diberi air (minuman) yang mencurah-curah oleh Allah Ta’ala kedalam benak hati mereka tanpa ada sebarang perantaraan. Mereka dikurnia ilmu ladunni. Ilmu ini adalah ilmu yang tidak ada batasnya. Ini berbeza dengan orang yang mengambil ilmu dari kitab. Ilmu dari kitab ada batasnya sebab ilmu itu terhad pada bilangan buku atau bilangan mukasurat yang dibacanya. Ilmu Nabi saw tidak ada batasnya disisi makhluk Allah kerana Allah telah berfirman kepada Nabi saw,
Katakanlah wahai Muhammad dan aku ijazahkan kepadamu dengan berkata, “Tuhanku,
tambahkanlah bagiku ilmu”
Tentang keluasan ilmu Nabi saw, seorang sahabat bernama Huzaifah ibn Yaman berkata, pernah suatu hari Nabi saw berkhutbah dari Subuh hingga ke Isyak. Nabi saw berkhutbah tentang peristiwa akhir zaman dan memperincikan satu-persatu tentang keadaan manusia hingga ke hari kiamat termasuklah keadaan pemimpin yang zalim.
Supaya
benderang atas kami beberapa cahaya haqiqat dan jadikan oleh-Mu akan ma’ani
pohon kayu La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah itu tetap lagi biasa pada
kami hingga mendatangkan buahnya pada tiap-tiap ketika dengan kurnia tuhannya.
Semua perkara atas muka bumi ini adalah bersumber daripada kalimah La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah. Pohon ini hendaklah hidup dan berbuah didalam hati kita.
Dan masakkan
buah kayu ini hingga bersedap memakan dengan dia dan hingga kami bahagikan
padanya akan segala saudara
Menjadi kelaziman kepada wali Allah untuk tidak memakan buah seorang diri melainkan berkongsi dengan segala ikhwan. Kerana itu mereka akan mengajak anak-anak murid mereka menanam pohon kayu itu sebelum disiram oleh mereka (wali Allah). Inilah wawasan wali Allah yang mursyid dan murabbi. *Pohon kayu ini adalah untuk orang awam.
Dan
dijiruskan oleh-Mu akan dia daripada beberapa sungai kurnia dan ehsan hingga
kami merasa akan manis buah kayu la hawla wa la quwwata illa billah
Kalimah La Ilaha Illallah Muhammad Rasul Allah adalah pohon syariat. Pohon ini hendaklah dibiarkan berbuah. Setelah itu, tanam pula pohon tariqat iaitu la hawla wa la quwwata illa billah. Pohon ini adalah tempat dimana kita bersandarkan segala kekuatan kepada Allah Ta’ala.
Dan hingga
kami bahagikan daripada bendaharaan ini dan kami lengkapkan sekalian dan kami
tentukan akan tiap-tiap hati yang khusyuk tiada daya bagiku dan tiada kuat
bagiku adalah pada aku itulah dan harap sejahtera.
Pohon tariqat dibahagikan kepada orang-orang yang telah mencapai kesempurnaan dalam syariat mereka. Pohon ini hanya dikongsi dengan orang-orang yang telah merasai buah dari pohon La Ilaha Illallah Muhammad Rasulullah. Orang yang benak hatinya tidak layak merasai buah ini. Sahl al-Tasturi memilih orang tertentu sahaja belajar tentang pohon ini. Untuk belajar pohon tariqat ini, Sahl akan menjempt anak muridnya yang terpilih datang ke rumahnya. Beliau akan mengunci pintu rumah dan meletakkan kunci diatas pahanya. Begitu juga dengan wali Allah yang lain seperti Sayyid Ahmad Idris ra. Beliau hanya mengajar pohon tariqat ini selepas waktu Isyak kepada murid-murid yang khawass sahaja. Kata Syeikh, kita harus sedar dan faham bahawa untuk memahami sesuatu perkara bukanlah atas kecerdikan atau kekuatan kita melainkan itu semua datangnya dari Allah Ta’ala.
Dalam Hizib
Saifi, Sayyiduna Ali ra ada menyebut,
“Ya Allah, Sesungguhnya aku membebaskan diriku dari keupayaan dan kekuatanku.”
Inilah syarat untuk masuk belajar ilmu tasawwuf. Untuk belajar ilmu ini, kita hendaklah masuk dalam keadaan yang faqir. Inilah yang telah berlaku kepada Imam Abu Hasan asy-Syazuli ra ketika hendak berguru dengan Imam Abd Salam bin Masyis. Sebelum bertemu dengan Imam Abd Salam bin Masyis, Imam Abu Hasan telah bermusafir sehingga ke Iraq untuk mencari guru mursyid. Sesampai disana, Imam Ahmad Rifa’i baru sahaja meninggal dunia. Imam asy-Syazuli berjumpa dengan anak murid Imam Ahmad dan menerima ijazah darinya. Kata anak murid Imam Ahmad Rifa’i, “Engkau bersusah-payah datang ke Iraq untuk mencari wali qutub sedangkan wali qutub it ada didalam negeri engkau.” Terkejut Imam Asy-Syazuli mendengar kata-kata anak murid Imam Ahmad Rifa’i. Beliau bergegas pulang sehinggalah ia bertemu dengan Imam Abd Salam bin Masyis. Imam Abd Salam bin Masyis tinggal didalam gua di atas sebuah bukit. Diriwayatkan beliau tidak pernah mempunyai anak murid atau pengikut melainkan Imam asy-Syazuli sahaja.
“Ya Allah, Sesungguhnya aku membebaskan diriku dari keupayaan dan kekuatanku.”
Inilah syarat untuk masuk belajar ilmu tasawwuf. Untuk belajar ilmu ini, kita hendaklah masuk dalam keadaan yang faqir. Inilah yang telah berlaku kepada Imam Abu Hasan asy-Syazuli ra ketika hendak berguru dengan Imam Abd Salam bin Masyis. Sebelum bertemu dengan Imam Abd Salam bin Masyis, Imam Abu Hasan telah bermusafir sehingga ke Iraq untuk mencari guru mursyid. Sesampai disana, Imam Ahmad Rifa’i baru sahaja meninggal dunia. Imam asy-Syazuli berjumpa dengan anak murid Imam Ahmad dan menerima ijazah darinya. Kata anak murid Imam Ahmad Rifa’i, “Engkau bersusah-payah datang ke Iraq untuk mencari wali qutub sedangkan wali qutub it ada didalam negeri engkau.” Terkejut Imam Asy-Syazuli mendengar kata-kata anak murid Imam Ahmad Rifa’i. Beliau bergegas pulang sehinggalah ia bertemu dengan Imam Abd Salam bin Masyis. Imam Abd Salam bin Masyis tinggal didalam gua di atas sebuah bukit. Diriwayatkan beliau tidak pernah mempunyai anak murid atau pengikut melainkan Imam asy-Syazuli sahaja.
Imam
Asy-Syazuli pada ketika itu telah pun mencapai kemahsyuran sebagai professor
yang sangat terkenal dalam dunia ilmiah. Untuk berguru dengan Imam Abd Salam,
beliau sanggup mengenepikan segala kemahsyuran dan naik ke puncak bukit dengan
penuh tawaduk. Beliau mengambil wudhuk dan menanggalkan seliparnya untuk
berjalan naik ke atas. Di tengah jalan, dia bertemu dengan Imam Abd Salam. Imam
Abd Salam menyambutnya dan menyebut nama keturunannya sehingga sampai ke
Sayyiduna Ali ra seolah-olah beliau sudah kenal lama dengan Imam Asy-Syazuli
(Kata Sayyid Ahmad Idris, amalkanlah salawat al-muzhib al-nisyaan untuk
mengingat peristiwa alam roh, penyaksian atas Allah dan agar diri tidak lalai
dari menyebut kalimah syahadah). Imam Abd Salam berkata kepada Imam
Asy-Syazuli, “Oleh kerana engkau naik ke gua aku dengan pakaian faqir maka aku
pakaikan engkau dengan pakaian ma’rifah”. Kata syeikh, untuk faham tentang ilmu
tasawwuf ini, seseorang itu mestilah datang dalam keadaan faqir agar mendapat
kurnia dari Allah Ta’ala. Kata ulama, “Tanggalkan akal engkau dan datanglah
(untuk belajar). Hikmahnya ialah supaya si penuntut ilmu tidak membangkang perjalanan
tasawwuf. Imam Abd Wahab asy-Sya’rani, syeikhul Azhar yang sangat mahsyur
pernah berguru dengan seorang ahli khawass yang kerjanya bertukang kasut
dihadapan al-Azhar yang sangat terkenal itu. Ahli khawass menyuruh Imam Abd
Wahab asy-Sya’rani membakar kesemua buku-bukunya. Inilah perkara yang paling
sukar hendak dilakukan oleh Imam Abd Wahab. Kata ahli khawass, “Engkau mesti
bakar semua kitab engkau supaya engkau tidak menyandar ilmu engkau pada kitab
tetapi menyandar kepada Allah Ta’ala semata-mata”
Hai orang-orang yang gemarkan berjalan
kepada Allah yang berkehendak akan merasai dengan dzauq manis ma’rifah. Jangan
engkau mengenderai didalam jalan kepada Allah melainkan dengan kenderaan zul
(hina) dan iftiqar (berkehendak) dan jangan engkau mengambil bekal kepadanya
didalam padang ini melainkan dengan taqwa dan inkisar (pecah hati). Maka
tatkala demikian itu adalah engkau orang yang melentangkan diri bagi nafahat
lagi berjalan bagi yang terlebih hampir jalan ahli muamalat (orang yang
berurusan dengan Allah) lagi berhias bagi turun fidh yakni limpah pemberian
rahmat daripada Tuhan yang memberi akan beberapa pemberian
Untuk
mengikuti jalan yang paling hampir menyampaikan diri kepada Allah Ta’ala,
kenderaan yang hendak diguna adalah kenderaan zul dan iftiqar manakala bekal
yang perlu dibawa ialah taqwa dan inkisar. Firman Allah dalam Hadith Qudsi,
“Aku bersama dengan orang yang pecah hatinya kerana Aku”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan