Setiap yang dilahirkan oleh manusia sama ada fikiran
dan tindakannya adalah berpunca dari hati. Kalau baik hati, maka baiklah
seluruh perbuatan dan pertuturan. Begitulah sebaliknya kalau hati jahat, maka
jahatlah seluruh anggota badan.
Kedatangan Rasulullah SAW untuk memperbaiki akhlak
manusia mendapat kejayaan kerana baginda berjaya mendidik hati manusia.
Sebab itu,
kalau kita mahu berjaya dalam melahirkan peribadi yang baik sama ada pada diri
atau dalam masyarakat kita, maka pendidikan hati hendaklah difikirkan dahulu.
Tetapi bukan semua manusia faham dan nampak
bagaimana dan apa kesan hati kepada perlakuan manusia. Sebab itu manusia masih
gagal membina hidup aman damai kerana gagal memahami bagaimana untuk mendidik
hati supaya menjadi baik. Manusia juga gagal untuk mengubat penyakit hati yang
telah merosakkan seluruh perbuatan zahir seseorang.
Oleh kerana itu manusia cukup sensitif dengan
penyakit zahir tetapi tidak ambil pusing dengan penyakit batin. Penyakit bati
yang dimaksudkan ini bukanlah penyakit jantung atau barah tetapi adalah
penyakit mazmumah seperti riak, angkuh, dengki, ego, tamak, pemarah dan
lain-lain lagi. Tidak ada alat x-ray yang dapat mengesan penyakit mazmumah
kecuali ilmu tasawuf dan didikan dari seorang guru sufi.
Sebab itu kepentingan ilmu tasawuf dan pendidikan
sufi amat penting sekali demi menjamin
kebahagiaan hidup manusia. Jadi, orang yang bercita-cita dan berazam untuk
membersihkan hatinya dengan mengikut panduan ilmu dan didikan guru tasawuf,
sebenarnya sedang menempuh jalan tasawuf.
Sekarang kita paparkan beberapa kisah ahli sufi yang
jika kita ingin mengikut jejak ahli sufi maka ikutilah mereka. Kalau hendak
menjadi seorang sufi jadilah seperti Nabi Musa yang memakai pakaian yang
sederhana tetapi berani berhadapan dengan Firaun yang memakai pakaian maharaja.
Atau jadilah seperti Nabi Sulaiman yang menjadi raja besar dengan segala
kemewahan dan kekuasaan tetapi makanan hariannya cuma roti kering.
Satu ketika Nabi Sulaiman sedang melayang di atas
tikar terbang diiringi oleh pengawalnya dari kaum jin. Datang peringatan dalam
hatinya. Jika dalam hatinya ada sebutir
debu dari rasa takbur nescaya dia akan dibenamkan ke dasar bumi sedalam
tingginya dia terbang di udara. Malah pernah Nabi Sulaiman berkata: “Satu
kalimah Subhanallah lebih berharga bagiku dari segala dunia dan isinya.”
Menjadi orang
sufi ertinya sanggup memikul tugas besar seperti Nabi Yusuf yang telah menjadi
menteri Perbendaharaan. Baginda menyimpan makanan yang cukup selama tujuh tahun
untuk berdepan dengan musim kemarau. Bukanlah dipanggil orang sufi jika menjadi
masalah kepada masyarakat dan hidup dengan meminta belas kasihan dari orang
ramai.
Seorang sufi bukanlah orang yang memutuskan nafsunya
seperti seorang sami Buddha tetapi dia sanggup mengawalnya seperti Nabi Yusuf
ketika berhadapan dengan godaan Zulaikha. Seorang sufi juga mesti sanggup
menahan rasa sakit sepertimana Nabi Ayub, menahan penderitaan walaupun hanya
tinggal hati dan lidahnya sahaja yang masih tidak dijangkit penyakit.
Apabila ditanya orang mengapa baginda tidak berdoa
meminta sihat sedangkan baginda seorang Nabi yang makbul doanya. Lantas baginda
berkata: “Aku malu untuk berdoa pada
Allah kerana aku baru ditimpa sakit selama dua tahun sedangkan Allah memberi
aku sihat selama enam puluh tahun.”
Seorang sufi bukanlah orang yang lari daripada
kemungkaran masyarakatnya tetapi dia adalah orang yag berjuang menegakkan
makruf di tengah banjir kemungkaran. Kalaupun mereka lari, adalah dengan niat
untuk membina kekuatan sebagai persediaan untuk kembali ke tengah gelanggang
perjuangan. Seorang sufi adalah orang yang sanggup menurut jejak Nabi Ibrahim.
Baginda sanggup dibakar kerana meruntuhkan berhala
pujaan Namrud dan rakyatnya. Jadilah pemimpin yang mempunyai jiwa sufi seperti
Nabi Zulkifli yang tahan berhadapan dengan karenah pengikutnya. Atau milikilah
kehebatan seperti Nabi Isa A.S. yang
sanggup berbantalkan lengan ketika tidur di malam hari.
Itulah hidup
sufi yang dituntut oleh Allah pada kita untuk dimiliki. Syukur berhadapan
dengan nikmat, sabar berhadapan dengan ujian, berani berhadapan dengan
kezaliman, tawadhuk bila berhadapan dengan kebenaran dan dalam apa juga keadaan
sekalipun hati tetap sama dan tenang tanpa cacat atau berubah.
Menjadi seorang sufi bukanlah mengalah pada
semua suasana dalam berhadapan dengan
kekufuran, tetapi sufi sebenar sanggup berperang seperti peribadi Nabi Muhammad
SAW yang ada kalanya berbicara dengan pedang apabila kata-kata gagal menahan
serangan fizikal orang-orang Musyrikin.
Seorang sufi juga bukan orang yang lari daripada
harta ketika diperlukan untuk mengendalikannya tetapi menjadi seperti Abdul
Rahman bin Auf yang bertindak sebagai “bank” kepada masyarakat Islam. Namun
jangan sampai ditawan oleh dunia seperti Tsa’labah. Seorang sufi juga adalah
orang yang licin mengintip musuh seperti Abu Huzaifah ataupun mempunyai
kepakaran strategi peperangan seperi Salman Al Farisi yang menjadi
“master-mind” dalam Peperangan Khandak.
Nah, itulah peribadi contoh jika kita hendak
mengikut jalan-jalan sufi. Bukan seperti sangkaan orang sekarang yang
meletakkan hidup sufi sebagai hidup yang hina.
Pada sangkaan setengah orang, sufi menjadikan seseorang lepas bebas dari
masyarakat sekelilingnya. Bila disebut sufi orang akan membayangkan seorang
yang berjanggut dengan pakaian yang
buruk duduk tersepuk di mihrab-mihrab masjid menggetil tasbih.
Makanannya disedekahkan orang, sementara dia duduk
sendirian mencari Tuhannya dalam ‘khalwat’ dan zikirnya. Bukan itu cara hidup
sufi, kerana bukan seperti itu hidup para Rasul, Nabi dan para sahabat zaman
dahulu!
Bukan itu yang dinamakan sufi. Kerana bukan itu cara
hidup tokoh-tokoh sufi yang telah kita paparkan tadi. Walaupun tangan orang
sufi selalu menggetil tasbih tetapi tangan itu juga sanggup memegang cangkul
untuk bertani, tangan itu sanggup memegang pena untuk memerangi kebatilan dan
ada masanya tangan itu juga sanggup memikul senjata memerangi kekufuran.
Semudah memetik biji-biji tasbih di dalam zikirnya,
maka semudah itu jugalah ia mentadbir dunia ayang diamanahkan padanya. Kerana
apa? Kerana hati yang berpaut pada Allah boleh mengendalikan apa sahaja dengan
mudah dan berjaya
Rasulullah SAW sebelum berjaya menegakkan Islam
telah melalui banyak ujian dan segala ujian itu sebenarnya menyuburkan jiwa
sufi baginda. Rasulullah diuji menggembala kambing sebelum berjaya memimpin
manusia. Rasulullah tetap sujud ketika dilonggokkan dengan perut unta yang
busuk sebelum berjaya meruntuhkan berhala-berhala di sekeliling Kaabah.
Bermula dari dua buah gua iaitu gua Hira’ dan gua
Thur maka bangkitlah satu kekuatan Islam yang menguasai dua pertiga dunia. Mana
pejuang-pejuang sufi seperti peribadi mereka itu kini? Mana lambang pusat
latihan kerohanian (gua-gua) yang tegak di zaman moden kini? Mana
sekolah-sekolah latihan sufi yang sanggup mencabar sistem pendidikan sekular
(penyambung lidah penjajah)? InsyaAllah, semuanya mula kelihatan mercup tumbuh
sekarang.
Sesungguhnya kita memerlukan jiwa sufi yang dapat
menggunakan kemodenan zaman ini untuk Islam. Orang-orang sufi mesti bangun
menggunakan jentera-jentera moden, komputer, alat-alat elektronik dan segala
gajet teknologi yang “sophisticated” untuk memperjuangkan Islam.
Pertahankanlah peribadi sufi yang kukuh pendirian,
hidup berdisiplin dan boleh berada dalam kemewahan sedangkan hati sedikit pun
tidak terpaut dengannya. Boleh menanggung derita tetapi jiwanya tidak keluh
kesah. Maka jika kita mahu jadi orang sufi jadilah seperti mereka itu.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan