Menurut Kalam Hikmah ke 35 Al - Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
Mafhumnya : Asal
usul setiap maksiat atau keengkaran, setiap keinginan syahwat dan setiap
kelalaian ialah redha atau berpuas hati dengan runtunan nafsu.Sementara itu
asal usul setiap kepatuhan,pengendalian keinginan nafsu dan kesedaran batin
adalah lantaran ketidakrelaan anda terhadap runtunan nafsu.
Justeru itu seandainya anda
bertemankan seseorang yang jahil yang tidak redha dengan runtunan nafsunya
adalah lebih baik daripada anda bertemankan
seorang yang ‘alim tetapi yang
tunduk kepada keinginan nafsunya. Sehubungan ini manakah ilmu yang boleh memberi
manfaat kepada seseorang yang ‘alim tetapi masih redha dengan nafsunya. Demikian
juga apakah jenis kejahilan yang boleh merosakkan orang yang jahil, tetapi dia
tidak redha dengan runtunan nafsunya.
• Maksiat
atau keengkaran menurut istilah syara’ ialah;
Ertinya
: Pelanggaran terhadap perintah Allah yang wajib dilaksanakan.
• Syahwat pula ialah :
Bermaksud:
Melepaskan keinginan beserta nafsu di dalam mengejar sesuatu yang dirasakan
enak dan lazat.
• Al-Ghaflah atau kelalaian ialah :
bererti
: Mengabaikan dari melaksanakan hak-hak yang wajib dan sunat akibat daripada
digoda oleh hawa nafsu.
• Tiga tanda bahawa seseorang itu telah
ditimpa oleh penyakit redha dan cenderung mengikut runtunan nafsu yang
mengaibkan itu;
1. Keegoan atau keakuan yang menyebabkan
seseorang itu sentiasa menyangka dirinya benar.
2. Mementingkan diri lebih daripada menyayangi
agama dan masyarakat.
3. Selalu memaafkan diri walaupun telah
bergelumang dengan kemaksiatan tanpa merasa kesal,jauh sekali daripada usaha
untuk bertaubat.
• Kepatuhan
atau ketaatan ialah :
Maknanya: Mengakuri dan merelai segala perintah Allah
yang meliputi perkara-perkara wajib dan sunat.
• Al-’Iffah pula ialah :
Ertinya
: Sentiasa memelihara diri daripada sifat-sifat yang merendahkan mertabat serta
daripada sifat-sifat yang hina dan tercela atau meninggikan hemah daripada
semua syahwat
• Al-Yaqazah ialah :
Ertinya
: Memasuki pekarangan hadirat Allah dan sentiasa berkesedaran untuk mencapai
keredhaanNya.
• Al-Quran mengemukakan garis panduan untuk
mengenalpasti siapakah yang berjaya mengendalikan nafsu ? dan siapa pula yang
kecundang menghadapinya ?
Antara
firman Allah SWT yang sejajar dalam hal ini ialah ;
1.Maksudnya: Adapun orang yang yang takutkan keadaan
semasa dia berdiri di mahkamah Tuhannya untuk dihisab,serta dia menahan dirinya
dari menurut hawa nafsu,maka sesungguhnya syurgalah tempat kediamannya ( di
akhirat kelak ).(Surah al-Nazi’at ayat 40-41).
Mafhumnya
: Dengan
yang demikian,bagaimana fikiranmu ( wahai Muhammad ) terhadap orang yang
menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhan yang dipatuhinya,dan dia pula disesatkan
oleh Allah kerana diketahuinya bahawa dia tetap kufur engkar,dan dimeterikan
pula atas pendengarannya dan hatinya,serta diadakan lapisan penutup atas
penglihatannya ? Maka siapakah lagi yang
dapat memberi hidayah pertunjuk kepadanya
selain daripada Allah ? Oleh itu ,mengapakah kamu wahai orang-orang yang
engkar tidak mahu beringat dan insaf ? ( Surah al-Jathiah aya 23 )
Mafhumnya
: Dan
tiadalah aku berani membersihkan diriku;sesungguhnya nafsu manusia itu sangat
menyuruh melakukan kejahatan,kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh
Tuhanku.Sesungguhnya Tuhanku amat pengampun,lagi amat mengasihani.” ( Surah
Yusuf ayat 53 ).
Mafhumnya
: Dan aku
bersumpah dengan nafsu lawwamah ( bahawa
kamu akan dibangkitkan semula selepas mati ) Surah al-Qiyamah ayat 2.
• Orang
yang wajar kita mengikat tali persahabatan dengannya perlu memiliki kreiteria
berikut ; *Sentiasa menginsafi diri dan bertaubat*Tidak bersifat sombong dan
membesarkan diri*Berjuang dan bermujahadah untuk mencari kebenaran dengan
kaedah yang betul dan sahih.
• Ammar bin Yasir r.a. menyatakan hakikat
keimanan akan terkumpul ke atas diri seseorang,antaranya;*Menginsafi
diri*Mengucapkan salam kepada orang yang dikenal atau tidak dikenal
sekalipun*Membelanjakan harta pada jalan Allah.
Apabila
seseorang memiliki pergaulan yang sedemikian,iaitu menurut kod etika atau
akhlak di atas ,hasilnya ialah ;*Pergaulannya membawa rahmat*Tenteramlah
jiwanya dari sebarang gangguan duniawi*Selamatlah kehidupannya di dunia dan
akhirat.
• Sahl bin Abdullah rh memperingatkan kita
dalam soal pergaulan dan persahabatan, katanya ; Maksudnya : Hindarilah diri
anda dari bergaul dengan tiga golonan manusia,iaitu;
1. Orang yang mengerti tentang agama tetapi
mencampuradukkan hak dan batil
2. Orang yang mengamalkan tasawuf tetapi jahil
dalam ilmu-ilmu keagamaan
3. Golongan penguasa yang lalai daripada
menunaikan hak keagamaan dan kemasyarakatan.
• Abul Abbas Basyruq rh ketika menjelaskan
intisari sebenar ilmu dan amal dengan katanya ;
Maksudnya
: Cukuplah bahawa takut akan kemurkaan Allah itu sebagai ilmu pengetahuan yang
hakiki dan cukuplah sifat lalai dan tertipu yang menyingkirkan kita dari jalan
Allah itu sebagai kejahilan.
• Syair berikut menjelaskan hakikat
persahabatan ;
Maksudnya
: Janganlah anda bertanya seseorang itu tentang dirinya tetapi tanyalah
sahabatnya,lantaran seorang teman itu sentiasa mengikut gelagat
temannya.Apabila anda berada ditengah sekelompok manusia,bersahabatlah dengan
orang yang terbaik daripada kelompok itu,dan janganlah anda memilih teman dari
kalangan yang tidak baik dari kelompok itu,maka anda akan menempuh kebinasaan
bersama dengan orang-orang yang binasa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan