Menurut
Kalam Hikmah ke 35 Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary
Asal setiap dosa, pengawasan, dan
keinginan, sukacitanya dengan diri sendiri, dan asal-usul
setiap ketaatan, wawasan
dan kesucian adalah rasa tidak puas hati dengannya. Untuk mengiringi rasa
tidak puas hati sendiri dan buta
terhadap faedah anda lebih daripada mengiringi seorang ulama sendiri gembira. Apa
ilmu tidak seorang
ulama yang gembira dengan dirinya
? dan bagaimana dia
jahil rasa tidak puas hati yang buta dengan dirinya?
Mengenai diri sendiri dengan kepuasan , kandungan dan keseronokan memerlukan menghadap kelemahan dan berpura-pura keburukan adalah baik. Sebagai rasa tidak puas hati dan tidak berpuas hati dengan ia adalah yang berlawanan, dan ia berkata:
Mata kandungan adalah buta kepada setiap kecacatan
dan mata rasa tidak puas hati memaparkan semua kesilapan.
Sesiapa yang berpuas hati dengan dirinya akan suka apa keadaan ia dan akan meluluskan segala-galanya ia. Dia akan mengabaikan Tuhan, dan hatinya akan mengabaikan Tuhan-Nya, dan keinginan akan mengatasi dan dia pasti akan melampaui batas dan sesat, kerana kekurangan pemantauan dan kawalan dari hati.
Pengawasan dan keinginan adalah untuk dosa sebagai sebab kepada kesan dan begitu juga adalah
wawasan dan kesucian kepada ketaatan. Mengingatkan
diri kepada apa yang
dikehendakiNya Tuhan dan kesucian menaikkan wasiat
di atas nafsu.
Mereka kedua-duanya membawa kepada ketaatan, berikutan perintah-Nya dan menjauhi larangan-larangan-Nya.
Rasa senang
dengan diri adalah
asal-usul setiap dosa dan maksiat.
Diri ini menghasut kepada
kejahatan, dan sentiasa ada
musuh yang sentiasa menemani, seperti dalam Hadis: "Musuh terburuk anda
adalah diri anda yang berada di
antara dua lambung anda".
Dan merenungkan apa yang Nabi Yusuf as berkata: "Aku tidak
membebaskan diriku dan sesungguhnya jiwa sentiasa
menghasut kepada kejahatan,, ... [00:53]".
Dan semoga Tuhan memberkati Al-Buseiry yang berkata:
Dan menentang diri dan syaitan dan mereka menderhaka
dan jika kedua-dua menasihati anda, menjadi yang mencurigakan,
dan tidak taat kepada mereka, sama ada sebagai musuh atau sebagai hakim untuk anda tahu musuh dan hakim-hakim.
Dan menentang diri dan syaitan dan mereka menderhaka
dan jika kedua-dua menasihati anda, menjadi yang mencurigakan,
dan tidak taat kepada mereka, sama ada sebagai musuh atau sebagai hakim untuk anda tahu musuh dan hakim-hakim.
Senang dengan keputusan diri dari ilmu duniawi yang tidak menunjukkan kelemahan diri ini.
Mengiringi yang rasa tidak puas hati sendiri buta faedah anda
lebih daripada untuk mengiringi seorang
sarjana dalam ilmu duniawi yang gembira
dengan 'diri' beliau.
Pahala dari persahabatan hasil
daripada pengetahuan Kehebatan
Tuhan, Mungkin, dan
Kemuliaan, yang menyebabkan
dari mengetahui diri
dan kelemahan dan kekurangannya.
Apa ilmu yang bermanfaat tidak seorang sarjana ilmu duniawi
yang gembira dengan
diri beliau mempunyai? Dan apa kejahilan berbahaya
mempunyai buta huruf yang tidak puas hati dengan
dirinya mengetahui kelemahan dan
kekurangannya? Walaupun pengetahuan adalah terhad, ia pasti akan berkembang dengan masa.
Mureed perlu hanya menemani
dia yang mengetahui kecacatan dirinya dan
ketidaksempurnaan dan rasa tidak puas hati dengan itu, untuk mengikuti bimbingan beliau dalam perbuatan, kerana tabiat dalam berjangkit. Sebagai
sebahagian berkata:
tidak menanyakan tentang orang itu tetapi bertanya tentang kawannya
untuk setiap teman berikut syarikatnya
dan jika anda adalah antara orang-orang, kemudian menemani terbaik
dan janganlah kamu mengikuti terburuk mereka supaya kamu tidak binasa dengan mereka yang jahat
tidak menanyakan tentang orang itu tetapi bertanya tentang kawannya
untuk setiap teman berikut syarikatnya
dan jika anda adalah antara orang-orang, kemudian menemani terbaik
dan janganlah kamu mengikuti terburuk mereka supaya kamu tidak binasa dengan mereka yang jahat
Tiada ulasan:
Catat Ulasan