Catatan Popular

Isnin, 26 Mac 2018

KITAB AL- HIKAM ATHAILLAH SYARAH SYEIKH ABDEL MAGUUEB AL AZHARY KE 35 : ASAL MUASAL MAKSIAT


Menurut Kalam Hikmah ke 35 Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary

Asal setiap dosa, pengawasan, dan keinginan, sukacitanya dengan diri sendiri, dan asal-usul setiap ketaatan, wawasan dan kesucian adalah rasa tidak puas hati dengannya. Untuk mengiringi rasa tidak puas hati sendiri dan buta terhadap faedah anda lebih daripada mengiringi seorang ulama sendiri gembira. Apa ilmu tidak seorang ulama yang gembira dengan dirinya ? dan bagaimana dia jahil rasa tidak puas hati yang buta  dengan dirinya?

Mengenai diri sendiri dengan kepuasan , kandungan dan keseronokan memerlukan menghadap kelemahan dan berpura-pura keburukan adalah baik. Sebagai rasa tidak puas hati dan tidak berpuas hati dengan ia adalah yang berlawanan, dan ia berkata:

Mata kandungan adalah buta kepada setiap kecacatan
dan mata rasa tidak puas hati memaparkan semua kesilapan.

Sesiapa yang berpuas hati dengan dirinya akan suka apa keadaan ia  dan akan meluluskan segala-galanya ia. Dia akan mengabaikan Tuhan, dan hatinya akan mengabaikan Tuhan-Nya, dan keinginan akan mengatasi dan dia pasti akan melampaui batas dan sesat, kerana kekurangan pemantauan dan kawalan dari hati.
Pengawasan dan keinginan adalah untuk dosa sebagai sebab kepada kesan dan begitu juga adalah wawasan dan kesucian kepada ketaatan. Mengingatkan diri kepada apa yang dikehendakiNya Tuhan dan kesucian menaikkan wasiat di atas nafsu.
Mereka kedua-duanya membawa kepada ketaatan, berikutan perintah-Nya dan menjauhi larangan-larangan-Nya.

Rasa senang dengan diri adalah asal-usul setiap dosa dan maksiat.
Diri ini menghasut kepada kejahatan, dan sentiasa ada musuh yang sentiasa menemani, seperti dalam Hadis: "Musuh terburuk anda adalah diri anda yang berada di antara dua lambung anda".

Dan merenungkan apa yang  Nabi Yusuf as berkata: "Aku tidak membebaskan diriku dan sesungguhnya jiwa sentiasa menghasut kepada kejahatan,, ... [00:53]".
Dan semoga Tuhan memberkati Al-Buseiry yang berkata:
Dan menentang diri dan syaitan dan mereka menderhaka
dan jika kedua-dua menasihati anda, menjadi yang mencurigakan,
dan tidak taat kepada mereka, sama ada sebagai musuh atau sebagai hakim untuk anda tahu  musuh dan hakim-hakim.

Senang dengan keputusan diri dari ilmu duniawi yang tidak menunjukkan kelemahan diri ini.
Mengiringi yang rasa tidak puas hati sendiri buta faedah anda lebih daripada untuk mengiringi seorang sarjana dalam ilmu duniawi yang gembira dengan 'diri' beliau.
Pahala dari persahabatan hasil daripada pengetahuan Kehebatan Tuhan, Mungkin, dan Kemuliaan, yang menyebabkan dari mengetahui diri dan kelemahan dan kekurangannya.
Apa ilmu yang bermanfaat tidak seorang sarjana ilmu duniawi yang gembira dengan diri beliau mempunyai? Dan apa kejahilan berbahaya mempunyai buta huruf yang tidak puas hati dengan dirinya mengetahui kelemahan dan kekurangannya? Walaupun pengetahuan adalah terhad, ia pasti akan berkembang dengan masa.
Mureed perlu hanya menemani dia yang mengetahui kecacatan dirinya dan ketidaksempurnaan dan rasa tidak puas hati dengan itu, untuk mengikuti bimbingan beliau dalam perbuatan, kerana tabiat dalam berjangkit. Sebagai sebahagian berkata:
tidak menanyakan tentang orang itu tetapi bertanya tentang kawannya
untuk setiap teman berikut syarikatnya
dan jika anda adalah antara orang-orang, kemudian menemani terbaik
dan janganlah kamu mengikuti terburuk mereka supaya kamu tidak binasa dengan mereka yang jahat

Tiada ulasan: