Menurut Kalam Hikmah ke 35
Al Aribillah Syeikh Ahmad Ibnu athaillah
As kanadary:
“INDUK SEGALA MAKSIAT,
SYAHWAT DAN KELALAIAN ADALAH REDA TERHADAP NAFSU DAN SUMBER SEGALA TAAT,
TERPELIHARA DIRI (DARI SYAHWAT) DAN BANGUN (PADA TAAT) ADALAH TIDAK REDA KEPADA
NAFSU.
BERSAHABAT DENGAN ORANG JAHIL
YANG TIDAK MENURUT HAWA NAFSU LEBIH BAIK
DARIPADA BERSAHABAT DENGAN ORANG ALIM YANG TUNDUK KEPADA NAFSU. ILMU APAKAH
YANG DAPAT DIPANGGIL BAGI ORANG ALIM YANG DITAWAN OLEH NAFSUNYA, SEBALIKNYA
KEJAHILAN APAKAH YANG DAPAT DISEBUTKAN BAGI SESEORANG YANG SUDAH DAPAT
MENGEKANG NAFSUNYA.”
Hikmat ini pula akan menghuraikan nafsu, yang biasa
dipanggil hawa nafsu. Terdapat perbezaan antara sifat iblis dengan hawa nafsu.
Sifat iblis adalah pendatang haram sementara hawa nafsu adalah tuan rumah yang
mengizinkan pendatang haram tinggal di rumahnya. Tidak mungkin ada sifat yang
menyalahi ubudiyah jika tidak ada hawa nafsu. Malaikat tidak mempunyai hawa
nafsu, sebab itu mereka sentiasa taat dan menjalankan tugas mereka dengan
sempurna, malah mereka tidak tahu berbuat derhaka kepada Allah s.w.t. Matahari
tidak ada hawa nafsu, sebab itu ia tidak menyimpang dari orbitnya. Manusia
mempunyai hawa nafsu sebab itu manusia boleh berbuat tidak taat dan boleh lari
dari jalan lurus yang dibentangkan kepada mereka.
Iblis dan kuncu-kuncunya iaitu syaitan bertindak
memberi saranan dan cadangan tetapi tidak berkuasa menggerakkan mana-mana
anggota manusia supaya melakukan sesuatu
yang dia ingini. Tetapi, jika hawa nafsu menerima saranan dan cadangan iblis
itu maka hawa nafsu berkuasa memaksa anggota tubuh badannya supaya berbuat
sebagaimana yang disarankan oleh iblis itu. Iblis menyalurkan sifat-sifat, dan
hawa nafsulah yang menerima serta memakai sifat-sifat tersebut. Satu perkara
yang ketara adalah saranan atau idea yang disampaikan oleh iblis dan syaitan
kepada hawa nafsu itu dirasai oleh hawa nafsu bahawa saranan itu datang dari
dirinya sendiri, bukan disalurkan kepadanya dari sumber lain. Hawa nafsu akan
mempertahankan pendapat iblis dan syaitan yang diterimanya itu seperti dia
mempertahankan pendapatnya sendiri bahkan dia mendabik dada mengakui bahawa
pendapat tersebut adalah pendapatnya sendiri. Karl Marx yang menyebarkan
fahaman tidak bertuhan tidak mengatakan fahaman itu sebagai rencana iblis
tetapi dia mengakui bahawa dialah yang menemui fahaman tersebut. Peter yang
menyebarkan fahaman Tuhan tiga dalam satu tidak mengatakan iblis yang
mengajarnya tetapi mengatakan dia menerima wahyu dari Tuhan. Begitulah
kebodohan dan kesombongan hawa nafsu yang tidak sedar dirinya ditunggangi oleh
iblis dan syaitan. Apabila dia menerima cadangan dari iblis dan syaitan dia
derhaka kepada Tuhan dan melakukan syirik terhadap-Nya.
Hawa nafsu bukan setakat mampu menerima rangsangan dari
iblis dan syaitan malah dia sendiri berupaya merangsang dirinya sendiri tanpa
dirangsang oleh iblis dan syaitan. Rangsangan yang muncul dari hawa nafsu
sendiri mengarah kepada melakukan maksiat, memenuhi tuntutan syahwat dan asyik
dengan perkara yang melalaikan. Apabila iblis dan syaitan memberi rangsangan
yang sesuai dengan sifat nafsu itu sendiri mudahlah dia melakukan maksiat dan
kemunkaran. Dia tidak berasa sedih bila berbuat kejahatan dan tidak berasa rugi
bila hanyut di dalam lautan kelalaian. Apa yang penting baginya ialah memenuhi
apa yang dia ingini tanpa menghiraukan akibatnya.
Seseorang yang diistilahkan sebagai jahil tetapi tidak
menurut hawa nafsu, tidak ada padanya sifat megah, sombong, takbur dan bodoh.
Dia boleh tunduk kepada kebenaran jika kebenaran dibentangkan kepadanya. Dia
boleh juga menyampaikan kebenaran yang diketahuinya kepada orang lain. Jadi,
kebodohan apakah yang boleh dikatakan kepada orang seperti ini yang bersedia
menerima dan menyampaikan kebenaran. Orang yang diistilahkan sebagai alim pula,
bagaimana boleh dikatakan alim jika dia menurut hawa nafsunya, memakai sifat
bodoh dan sombong, menolak kebenaran jika datang dari orang lain atau tidak secucuk
dengan kehendak nafsunya. Orang alim yang menurut hawa nafsu tidak mengajak
manusia menyembah Allah s.w.t sebaliknya mengajak mereka menyembah ilmunya.
Manusia lain menjadi alat baginya untuk menaikkan ego dirinya sendiri. Oleh
yang demikian adalah lebih baik jika bersahabat dengan orang jahil yang tidak
tunduk kepada hawa nafsunya. Kejahilan tidak menghalangnya untuk mengenali
kebenaran dan dia juga mampu memberi sokongan ke arah kebenaran.
Sifat iblis adalah hijab diluar hati dan hawa nafsu
adalah hijab di dalam hati. Jika hijab diluar disingkapkan dengan tenaga
kebenaran, maka hijab di dalam ini juga perlu disingkapkan dengan tenaga
kebenaran. Nafsu mesti ditundukkan kepada kebenaran. Pekerjaan ini bukanlah
mudah kerana nafsu kita adalah diri kita sendiri. Tidak ada beza pada
hakikatnya diantara nafsu, hati dengan diri. Memerangi hawa nafsu bererti
memerangi diri sendiri. Di dalam diri sendiri itu berkumpul kemahuan,
cita-cita, ilmu pengetahuan dan lain-lain. Apabila mahu berperang dengan diri
sendiri tidak boleh meminta pertolongan kepada diri sendiri. Ilmu tidak berdaya
menentang hawa nafsu kerana ilmu adalah alatnya dan alat akan patuh kepada
tuannya. Perbahasan ilmu yang berlarutan akan menambahkan kekeliruan dan akan
meneguhkan nafsu. Makrifat juga tidak boleh digunakan untuk melawan hawa nafsu
kerana jika makrifat digunakan ia akan menarik ke dalam ilmu, maka terjadilah
yang serupa. Oleh itu jangan meminta tolong kepada ilmu dan jangan meminta bantuan makrifat untuk
melawan nafsu tetapi larilah kepada Allah s.w.t. Menjeritlah sekuat-kuat hati,
pintalah pertolongan-Nya. Istiqamah atau tetap di dalam ubudiyah, menunaikan
kewajipan sambil terus berserah diri kepada-Nya, itulah kekuatan yang dapat
menumpaskan hawa nafsu. Jangan sekali-kali menuntut kekeramatan kerana ia juga
menjadi alat hawa nafsu. Tetaplah di dalam ubudiyah, tidak berubah keyakinan
terhadap Allah s.w.t, kekuasan-Nya, kebijaksanaan-Nya dan ketuhanan-Nya baik
ketika sihat atau sakit, senang atau susah, kaya atau miskin, suka atau duka.
Apabila wujud sifat reda kepada ketentuan Allah s.w.t, itu tandanya hawa nafsu
sudah tunduk kepada kebenaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan