SYARAH
SYEIKH BESTARI
Menurut Kalam Hikmah ke 32
Al-Arifbillah
Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
Mafhumnya
:
“Perhitungan anda ke atas apa
yang tersembunyi di dalam diri anda berupa keaiban dan kelemahan adalah lebih
baik daripada mengukur potensi yang tersirat didalamnya”
• Aib menurut ulama sufi seperti Junayd
al-Baghdadi ialah :
Maksudnya : Sesuatu yang akan membawa kekurangan
diakibatkan oleh maksiat yang dikerjakan,atau diakibatkan oleh laku perbuatan,akhlak
dan budi pekerti yang menyeleweng dan yang melanggar hak Allah dan hak
hamba-hambaNya.
• Menurut
To` Pulau Manis aib yang tersembunyi itu adalah segala penyakit hati lantaran
sukarnya melihat apa yang berlaku didalamnya serta payah pula untuk mengubati
penyakitnya yang kronik itu.Antara penyakit hati itu adalah
riya`,’ujub,berburuk sangka dengan Allah,hasad dan seumpamanya.
• Langkah
efektif untuk menghapuskan segala aib itu ialah dengan menyucikan segala sifat
mazmumah ( yang tercela ) nscaya dengan itu terbongkar segala hijab perkara
ghaib daripada asrar Allah.Antara yang disarankan oleh kaum sufi ialah
mempertahankan sifat istiqamah dan jangan menuntut sifat karamah.Junayd
al-Baghdadi menyatakan :
Maksudnya : Tuntutlah istiqamah,jangan mencari
karamah,lantaran nafsunya menghambatmu untuk mencari kemuliaan,walhal Tuhanmu
menuntutmu sentiasa beristiqamah.Sebenarya berada di sisi hak Tuhanmu adalah
lebih baik daripada mengutamakan hak keuntungan dirimu sendiri.
• Sehubungan
ini Allah berfirman :
Maksudnya : Oleh itu,hendaklah kamu ( Ya Muhammad )
sentiasa istiqamah di atas jalan yang betul sebagaimana yang diperintahkan
kepadamu,dan hendaklah sesiapa yang bertaubat yang bersama denganmu kembali
kepada kebenaran mengikutimu berbuat demikian,dan jangalah kamu melampaui batas
hukum-hukum Allah,sesungguhnya Allah amat melihat akan apa yang kamu kerjakan.(
Surah Hud ayat 112 )
• Firman
Allah lagi dalam soal istiqamah ini :
Mafhumnya : Dan bahawa sesungguhnya ! andainya mereka (
manusia dan jin ) itu istiqamah di atas jalan Islam,sudah tentu Kami ( Allah )
akan menurunkan hujan lebat kepada mereka ( nisbah kepada kesenangan dan
kenikmatan ).Anugerah yang demikian itu adalah sebagai ujian Kami ke atas
mereka dalam menikmati apa yang telah Kami kurniakan.Dan ingatlah ! sesiapa
yang berpaling dari mengingati Tuhannya,nescaya Tuhannya akan akan
mencampakkannya ke dalam azab yang amat memuncak dahsyatnya.( Surah al-Jin ayat
16 dan 17 )
• Sehubungan
ini, Imam al-Ghazali menyarankan langkah-langkah berikut :
1
Seseorang itu perlu berguru dengan guru yang mursyid yang dapat
membimbing para penuntutnya untuk mengatasi masalah-masalah dalaman mereka,
2 bergaul
dengan orang-orang yang sholeh,
3 sentiasa
mengambil iktibar dan pengajaran daripada keaiban dan penyakit yang menimpa
orang lain agar kita dapat menghindarinya,
4 ambil
faedah dan hikmah daripada sesiapa sahaja dalam pergaulan kita seharian.Yang
baik dijadikan tauladan dan yang jahat dijadikan sempadan.
Akhir kalam Ibn ‘Athaillah menegaskan barangsiapa yang
tiada mengenal ia akan hakikat dirinya dan segala aibnya nescaya tiadalah
sampai ia kepada ma’rifah dan adalah ia dibelakang hijab.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan