SYARAH TOK FAKIR AN NASIRIN
Menurut Kalam Hikmah ke 31
Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
“USAHA KAMU UNTUK MENYINGKAP KEAIBAN
YANG TERSEMBUNYI DALAM DIRI KAMU ADALAH LEBIH BAIK DARIPADA USAHA KAMU UNTUK
TERBUKA BAGI KAMU TIRAI GHAIB”.
Sekiranya kita mengamati
Kalam-kalam Hikmat yang telah dihuraikan terlebih dahulu, kita akan mendapati
bahawa suasana yang terbaik dan kurang baik sering digandingkan. Kita akan
lebih tercenderung untuk melihat kepada suasana yang terbaik, dengan itu
mengarahkan usaha kita menuju ke arahnya. Tetapi, kita tidak terlepas daripada
sifat jahil dan tergopoh gapah. Kita mudah terkeliru dalam memilih jalan serta
tidak sabar menanti hasil yang baik. Sebelum kita melencung lebih jauh, Hikmat
40 ini memberi teguran dan petunjuk jalan yang betul. Kita tidak seharusnya
hanya asyik memandang kepada mereka yang dipilih untuk sampai kepada Allah
s.w.t dan dibukakan kepada mereka ini tabir yang menutup segala keghaiban.
Walaupun kita terpesona dengan pencapaian yang telah mereka perolehi, kita
tidak sepatutnya mengarahkan semangat dan usaha gigih untuk mencapai keadaan
yang serupa. Sudah menjadi kebiasaan untuk sebahagian ahli tarekat mengarahkan
amal ibadat dan zikir bagi tujuan menyingkap tabir ghaib. Beberapa jenis zikir
diamalkan untuk memecahkan hijab-hijab tertentu. Zikir-zikir secara demikian
tidak menyampaikan seseorang hamba kepada Tuhannya. Setelah mereka banyak
berzikir namun, hati mereka masih berasa jauh daripada Tuhan, maka mereka mula
berasa berputus-asa dan timbullah keraguan di dalam hatinya. Keadaan yang
demikian terjadi kepada orang yang
menjadikan zikir sebagai alat untuk memperolehi kedudukan.
Ada pula orang yang menjadikan zikir sebagai
alat untuk memperolehi kekeramatan. Di tengah jalan mereka mendapat jazbah
khadam lalu dibawa ke alam khadam. Terpesonalah mereka dengan berbagai-bagai
makhluk halus yang mempamerkan berbagai-bagai keanehan sehingga lupalah mereka
kepada Allah s.w.t yang menjadi maksud dan tujuan. Mereka tidak lagi meminta
kepada Allah s.w.t tetapi meminta kepada khadam. Bertambah teballah dinding
antara mereka dengan tauhid yang hakiki. Kalam Hikmat di atas menarik orang
yang baharu dalam perjalanan supaya menetapkan kaki atas landasan yang betul
iaitu dengan memerhatikan kepada diri sendiri, memeriksa segala keaiban diri
dan memperbetulkannya, sesuai dengan firman Allah s.w.t:
Dan juga pada diri kamu
sendiri. Maka mengapa kamu tidak mahu melihat serta memikirkan (dalil-dalil dan
bukti itu)? ( Ayat 21 : Surah adz-Dzaariyaat )
Ungkapan yang popular di
kalangan ahli tasauf adalah:
Siapa yang kenal dirinya
kenallah Tuhannya. Siapa yang kenal Tuhannya binasalah jasadnya.
Usaha menyingkap keghaiban yang menyelimuti
diri sendiri adalah sebaik-baik pekerjaan untuk mencapai tujuan. Kenalilah
keaslian diri sendiri yang suci murni. Ia tidak dapat mengeluarkan cahayanya
kerana ditutup oleh keaiban dan kekotoran yang melekat di hati. Arahkan usaha
dan perhatian untuk mencari keaiban dan kekotoran tersebut, agar dapat
dihapuskan dan dibersihkan. Apabila kulit yang membalut keaslian itu sudah
terbuang baharulah diri kita dapat memancarkan sinarnya. Allah s.w.t adalah nur
bagi langit dan bumi. Apabila Nurullah memancar dari Hadrat Ilahi dan bertemu
dengan Nurullah yang memancar dari lubuk hati nurani hamba, maka terjadilah
pertemuan Nurullah dari atas dengan Nurullah dari bawah:
Cahaya berlapis cahaya.
Allah memimpin sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut undang-undang dan
peraturan-Nya) kepada nur hidayah-Nya itu; dan Allah mengemukakan
berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui
akan tiap-tiap sesuatu. ( Ayat 35 : Surah an-Nur )
Hamba menyaksikan
ketuhanan Allah s.w.t dan Allah s.w.t menyaksikan pengabdian hamba. Inilah
makam musyahadah. Sekiranya kita mahu mencapai makam ini berusahalah menyucikan
diri sendiri kemudian berserah terus kepada Allah s.w.t. Kuncinya ialah firman
Allah:
Katakanlah (kepada
mereka): “Allah jualah (yang menurunkannya)”, kemudian, biarkanlah mereka
leka bermain-main dalam kesesatannya. (
Ayat 91 : Surah al-An’aam )
Hanya orang yang benar-benar berserah diri
kepada Allah s.w.t boleh berkata: “Allah yang berkuasa! Allah yang mengetahui!
Allah itu dan Allah ini. Allah segala-galanya”. Kemudian mereka berpegang teguh
dengan pengakuan itu dan tidak memperdulikan lagi apa yang terjadi. Allah s.w.t
menyambut para hamba yang demikian dengan firman-Nya:
Sesungguhnya orang-orang
yang menegaskan keyakinannya dengan berkata,
“Tuhan kami ialah Allah!”, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang
betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): “Janganlah kamu
bimbang (dari berlakunya perkara yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan terimalah
berita gembira bahawa kamu akan beroleh syurga yang telah dijanjikan kepada
kamu”. ( Ayat 30 : Surah Fussilat )
Jalan untuk mencapai keteguhan hati adalah
dengan berserah diri kepada Allah s.w.t. Keteguhan hati membawa seseorang
kepada syurga semasa hidupnya. Syurga ini dinamakan makrifat dan ia lebih indah
daripada syurga akhirat kerana syurga akhirat adalah makhluk sedangkan syurga
makrifat adalah Empunya syurga akhirat itu. Jika syurga akhirat itu sangat
indah dan sangat sejahtera maka Empunya syurga itu Maha Indah dan Maha
Sejahtera. Apalah nilai keindahan di sisi Pemilik yang melahirkan keindahan,
semua keindahan adalah pancaran Keindahan-Nya. Inilah nikmat yang Allah s.w.t
sediakan kepada hamba-hamba-Nya yang sanggup terjun ke dalam dirinya sendiri
dan melupakan yang lain-lainnya, tidak mengejar kemuliaan duniawi dan ukhrawi,
tidak mencari kasyaf dan kekeramatan, tidak menuntut sesuatu apa pun kecuali
menyerahkan segala-galanya kepada Allah s.w.t dan reda dengan semua
keputusan-Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan