SYARAH
TOK FAKIR AN NASIRIN
Menurut Kalam Hikmah ke 33
Al-Arifbillah Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
"AL-HAQ
(ALLAH S.W.T) TIDAK TERHIJAB OLEH SESUATU APA PUN, SEBALIKNYA KAMULAH YANG
TERHIJAB DARI MELIHAT KEPADA-NYA. JIKA ALLAH S.W.T DIHIJAB OLEH SESUATU TENTU
SESUATU ITU DAPAT MENUTUP ALLAH S.W.T. JIKA ADA SESUATU YANG MENUTUP ALLAH S.W.T BERMAKNA WUJUDNYA DAPAT DIKURUNG
OLEH SESUATU. SESUATU YANG MENGURUNG ADALAH LEBIH BERKUASA DARI YANG DIKURUNG,
SEDANGKAN ALLAH S.W.T BERKUASA ATAS SEMUA HAMBA-NYA"
Dunia dan akhirat dan semua yang ada di antara
kedua-duanya adalah makhluk yang memenuhi alam. Apa sahaja yang selain Allah
s.w.t adalah makhluk dan mengambil tempat masing-masing di dalam alam. Makhluk
ciptaan Allah s.w.t bukan setakat manusia, jin, malaikat, Kursi dan Arasy
sahaja bahkan kehendak, cita-cita, angan-angan, khayalan, bahasa, ibarat dan
ilmu pengetahuan juga termasuk dalam istilah makhluk yang Allah s.w.t ciptakan.
Oleh sebab Allah s.w.t tidak serupa dengan sesuatu maka Dia tidak boleh
dibahasakan, diibaratkan, disifatkan, dikhayalkan dan lain-lain. Apa sahaja
yang selain Allah s.w.t adalah hijab yang menutup pandangan mata hati dari
melihat Allah s.w.t, walaupun Allah s.w.t tidak memakai tutupan. Nama-nama,
sifat-sifat dan perbuatan adalah juga hijab.
Sekiranya ada orang yang mampu berkenderaan
menjelajah ke seluruh alam maya untuk mencari Allah s.w.t nescaya Allah s.w.t
tidak akan ditemuinya kerana Dia bukan anasir alam. Sekiranya mereka mencari
dengan menggunakan bahasa maka Allah s.w.t juga tidak akan ditemui kerana Dia
tidak ditakluki oleh hukum bahasa dan ibarat. Ilmu pengetahuan juga tidak sanggup
mencapai Yang Esa kerana ilmu masih terikat kepada menyaksikan dan disaksikan
iaitu suasana serba dua. Ilmu tidak mampu sampai kepada Yang Esa, yang sama
menyaksikan dan disaksikan. Nama-nama juga hijab kerana tidak mampu menzahirkan
Yang Empunya nama. Sifat-sifat juga tidak mampu menzahirkan zat. Sifat hanyalah
sekadar memperihalkan bagi menggerakkan pemahaman sahaja, sedangkan Dia Maha
Suci lagi Maha Tinggi dari apa yang disifatkan. Setelah gagal mencari dalam
semua itu seseorang akan sampai ke puncak pencariannya iaitu kejahilan tentang
zat Ilahiat dan inilah yang dinamakan makrifat. Orang yang sampai di sinilah
yang dipanggil orang yang mengenal Allah s.w.t.
Sekiranya
ilmu mampu melepaskan kita dari medan
ilmu, kita akan sampai kepada medan makrifat. Jika kita bersatu dengan ilmu,
kita akan terhijab. Ilmu mesti dijadikan kenderaan menuju kepada makrifat. Diri
kita tidak boleh disatukan dengan ilmu. Apabila kita tiba kepada makrifat kita
akan tercengang-cengang menghadapi hijab kejahilan. Kita terpaksa mengakui
bahawa zat Ilahiat tidak dapat diperkatakan dan tidak dapat disifatkan. Orang
yang sampai kepada perhentian ini tidak ada jalan lagi baginya untuk sampai
kepada Allah s.w.t melainkan menyerahkan dirinya kepada Allah s.w.t dengan
menanggalkan apa sahaja yang dianggapnya boleh menyampaikannya kepada Allah
s.w.t. Maka keluarlah dia dari apa sahaja yang selain Allah s.w.t. Dibuangnya
segala hijab-hijab yang menutupi mata hatinya. Dia keluar dari ilmunya,
amalnya, makrifatnya, sifatnya, namanya, bahasa dan ibarat. Pelepasan yang
menyeluruh ini adalah pintu masuk ke Hadrat-Nya dan dia masuk dengan kekuatan
Nurullah, iaitu tarikan yang langsung dari Allah s.w.t.
Nur berlapis nur, Allah memimpin sesiapa yang di
kehendaki-Nya (menurut undang-undang dan peraturan-Nya) kepada nur hidayah-Nya
itu. ( Ayat 35 : Surah an-Nur )
Makhluk tidak
akan zahir jika tidak ada Nur-Nya. Makrifat tidak mungkin dicapai tanpa suluhan
Nur-Nya. Ilmu tidak mungkin diperolehi tanpa penerangan Nur-Nya. Mata hati
tidak mungkin boleh melihat tanpa pancaran cahaya Nur-Nya. Allah s.w.t memimpin
kepada Nur-Nya siapa yang Dia kehendaki. Orang yang dipimpin kepada Nur-Nya
adalah orang yang mampu keluar dari hijab nafsu dan akal. Nafsu ditundukkan
kepada yang hak sehingga tidak ada keinginan dan cita-cita melainkan mahu
bertemu dengan Allah s.w.t. Akal ditundukkan kepada yang hak sehingga tidak ada
yang difikir dan direnungi melainkan Wajah Allah s.w.t jua yang menyata pada
semua arah. Walau ke arah mana pun dihalakan pandangan akal dan pandangan hati,
Wajah Allah s.w.t jua yang kelihatan.
Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka
ke mana sahaja kamu arahkan diri (ke kiblat untuk menghadap Allah) maka di
situlah arah yang diredai Allah; sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmat dan
limpah kurnia-Nya), lagi sentiasa Mengetahui. ( Ayat 115 : Surah al-Baqarah )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan