Diriwayatkan oleh Aisyah ra bahawa Nabi saw telah
mengatakan, "Landasan sebuah rumah adalah asasnya. Landasan agama adalah
pengenalan langsung terhadap Allah, keyakinan, dan akal yang menjaga dari
kekeliruan."
Aisyah lalu bertanya, "Semoga ayah dan ibuku menjadi
tebusanmu, apakah akal yang menjaga dari kekeliruan itu?" Beliau menjawab,
"Menahan diri dari ketidak-patuhan terhadap Allah dan bersemangat dalam
mentaati-Nya."
Ditinjau dari segi bahasa, para
ulama mengertikan makrifat (ma'rifah) sebagai ilmu ('ilm). Jadi dalam pandangan
mereka semua ilmu adalah makrifat, dan semua makrifat adalah ilmu, dan setiap
orang yang mempunyai ilmu (alim) tentang Tuhan adalah seorang arif (ahli
makrifat), dan sebaliknya.
Tetapi di kalangan Sufi, makrifat
adalah sifat dari orang yang mengenal Allah SWT dengan nama-nama serta
sifat-sifat-Nya dan berlaku tulus kepada Allah dengan perbuatan-perbuatannya,
yang lalu mensucikan dirinya dari sifat-sifat yang rendah serta cacat-cela, yang
berdiri lama di pintu, dan yang sentiasa mengundurkan hatinya (dari hal-hal
duniawi). Kemudian dia menikmati berdekatan dengan Tuhan, yang mengukuhkan
ketulusannya dalam semua keadaannya.
Godaan jiwanya berhenti, dan dia
tidak mencondongkan hatinya kepada fikiran apa pun yang akan memancing
perhatiannya kepada selain Allah, sebab, ketika dia menjadi orang asing bagi
manusia dan bebas dari petaka-petaka jiwanya, ketika dirinya telah suci dari
rasa gembira, dan perhatian terhadap selain Allah, ketika munajat-munajatnya
dengan Allah SWT secara rahsia bersifat berterusan, ketika dia yakin akan
setiap kilasan dari Allah dan akan kembalinya dia kepada-Nya, dan ketika Allah
SWT mengilhamkannya dengan membuatnya menyedari akan rahsia-rahsia-Nya mengenai
takdirnya, maka dia pada saat itu, disebut seorang arif dan keadaannya disebut
makrifat' Singkatnya, darjat makrifat yang akan dicapainya ditentukan oieh
darjat di mana dia terasing dari dirinya sendiri.
Manakala para syeikh berbicara
tentang makrifat, maka masing-masing dari mereka mengemukakan pengalamannya
sendiri dan menunjukkan apa yang datang kepadanya pada saat tertentu.
Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq berkata,
"Salah satu tanda makrifat adalah dicapainya rasa gentar. Bagi orang yang
makrifatnya meningkat, maka rasa gentarnya kepada Allah juga meningkat."
Beliau juga menyatakan,
"Makrifat membawa ketenteraman dalam hati, sebagaimana pengetahuan
membawakan kedamaian. Jadi, orang yang makrifatnya bertambah, maka bertambah
pula ketenteramannya."
Asy-Syibli berpendapat, "Bagi
sang arif, tidak ada ikatan, bagi sang pencinta tidak ada kesedihan, bagi sang
hamba tidak ada tuntutan, bagi orang yang takut kepada Allah tidak ada
kelegaan, dan bagi setiap orang tidak ada jalan lari dari Allah." Ketika
Asy-Sibli ditanya tentang makrifat, dia menjawab: “Yang pertama daripadanya
adalah Allah SWT dan yang terakhir tidak mempunyai hujung.”
Abu Hafs berkata, "Sejak aku
mencapai makrifat, tidak ada lagi kebenaran atau pun kebatilan yang memasuki
hatiku."
Ucapan Abu Hafs ini tidak mudah difahami. Mungkin
sekali Abu Hafs menunjukkan bahawa dalam pandangan sufi, makrifat menjadikan si
hamba kosong dari dirinya sendiri kerana dia dilimpahkan oleh dzikir kepada-Nya
dan dengan demikian tidak melihat apa pun selain Allah SWT, tidak pula dia berpaling
kepada selain Dia. Sebagaimana seorang yang berakal berpaling kepada hati dan
bahagian-bahagian bayangan dan ingatannya berkenaan dengan fikiran-fikiran yang
datang ke dalam benaknya atau keadaan-keeadaan yang ditemuinya, maka sandaran
sang arif adalah Tuhannya. Jika seseorang disibukkan dengan Tuhannya semata,
maka dia tidak akan berpaling kepada hatinya sendiri. Lebih jauh, bagaimana
mungkin masalah tersebut memasuki hati seseorang yang tidak punya hati? Ada
perbezaan antara orang yang hidup dengan hatinya dan orang yang hidup dengan
Tuhannya.
Ketika ditanya tentang makrifat, Abu Yazid menjawab,
قَالَتۡ إِنَّ ٱلۡمُلُوكَ إِذَا دَخَلُواْ قَرۡيَةً أَفۡسَدُوهَا وَجَعَلُوٓاْ أَعِزَّةَ أَهۡلِهَآ أَذِلَّةً۬ۖ وَكَذَٲلِكَ يَفۡعَلُونَ
Raja perempuan itu berkata:
Sesungguhnya raja-raja, apabila masuk ke sebuah negeri, mereka merosakkannya
dan mereka menjadikan penduduknya yang mulia hina-dina; dan sedemikian itulah
mereka akan lakukan. (An-Naml: 34)
Inilah erti yang dimaksud oleh
Abu Hafs. Abu Yazid menyatakan, "Manusia mempunyai keadaan-keadaan, tapi
sang arif tidak. Sifat-sifat manusiawinya terhapus dan dzatnya telah
berubah menjadi dzat lain. Sifat-sifatnya telah hilang kerana sifat-sifat dari
selain dirinya telah menggantikannya.”
Al-Wasiti berkata, "Makrifat tidaklah sahih jika
dalam diri si hamba masih ada rasa kepuasan dengan Tuhan dan keperluan
terhadapNya." Dengan ucapan ini Al-Wasiti memaksudkan keperluan dan
kepuasan adalah tanda-tanda ketenangan dan kewarasan jiwa pada diri si hamba
dan tanda-tanda tetapnya sifat sifatnya, kerana keperluan dan kepuasan adalah
di antara sifat-sifatnya; tetapi sang arif lebur dalam sumber makrifatnya.
Bagaimana dapat makrifatnya menjadi sahih, sementara dia lebur dalam wujud-Nya
atau terserap dalam menyaksikan-Nya, tetapi belum sepenuhnya mencapai wujud dan
masih dipisahkan oleh kesedaran akan sifat apa pun yang mungkin dimilikinya?
Kerana alasan ini, Al-Wasiti juga mengatakan,
“Barangsiapa memiliki pengetahuan langsung tentang Allah, bererti terputus; dia
menjadi bisu dan tidak berkemampuan.”
Nabi saw menyatakan, “Aku tidak dapat memuji-Mu
secukupnya.”
Ucapan ini merujuk kepada mereka
yang tujuannya jauh. Mengenai mereka yang puas dengan sesuatu yang lebih mudah
dicapai, mereka telah berbicara tentang makrifat dengan cukup panjang lebar.
Ahmad bin 'Asim Al-Antaki
berkata, “ Semakin orang mengenal Tuhan, semakin dia takut pada-Nya.” Salah
seorang sufi menyatakan, "Barangsiapa mengenal Allah SWT nescaya merasa
sakit akan wujudnya sendiri, dan bumi dengan keluasannya terasa sempit
baginya.” Dikatakan, “Barangsiapa mengenal Allah, maka penghidupan akan
menggembirakan baginya dan hidup menyenangkan; segala sesuatu gentar kepadanya,
dia sendiri tidak takut pada seuatu pun di antara makhluk-makhluk Allah, dan
dia menjadi akrab dengan Allah SWT.”
Dikatakan, “Barangsiapa mengenal
Allah, maka keinginan kepada harta benda akan meninggalkannya, dan dia tidak
terikat ataupun terpisah dari mereka.” Dikatakan juga, “Makrifat mendatangkan
rasa malu dan sikap memahasucikan Tuhan, sebagaimana mengeaskan tauhid
mendatangkan kerelaan dan kepasrahan kepada Tuhan.”
Ruwaim berpendapat, "Makrifat adalah cermin sang
arif. Jika dia menatapnya, nampaklah
junjungannya." Dzun Nun Al-Mishri menuturkan, "Roh para nabi berlumba
di padang makrifat, dan roh Nabi kita saw memimpin mereka semua (semoga Allah
melimpahkan kesejahteraan kepada mereka) ke lembah kesatuan." Dia juga
mengatakan, "Perilaku sang arif (terhadap orang lain) adalah seperti
perilaku Allah SWT - dia bersabar terhadapmu kerana dia meniru sifat-sifat
Allah." Ibn Yazdanyar ditanya, "Bilakah seorang arif menyaksikan
Allah SWT?" Dia menjawab, "Ketika Saksi terungkapkan, saranan
penyaksian lenyap, pancaindera musnah dan ketulusan melebur."
Al-Husain bin Manshur berkata,
“Apabila si hamba mencapai tahap makrifat, Allah bahkan menjadikan
fikiran-fikirannya yang menyimpang sebagai sarana ilham, dan Dia menjaga
batinnya agar fikiran-fikiran tentang selain Dia tidak muncul di situ."
Dia juga mengatakan, “Tanda seorang arif adalah bahawa dia kosong dari dunia
ini mahupun dari akhirat." Sahl bin Abdullah mengatakan, "Darjat
paling tinggi dalam makrifat adalah kekecewaan dan kebingungan."
DzunNun Al-Mishri menegaskan, "Orang-orang yang
paling mengenal Allah adalah yang paling besar kebingungannya tentang
diri-Nya." Seorang laki-laki berkata kepada Al-Junaid, "Di antara
para'arifin, ada sebahagian yang mengatakan, “Meninggalkan setiap macam
kegiatan adalah bahagian dari kesalehan dan kebajikan." Al-Junaid
menjawab, "Mereka itu adalah orang-orang yang mengusulkan agar
meninggalkan semua amalan, yang menurut pendapatku merupakan kekeliruan serius.
Pencuri dan penzina berkeadaan lebih baik dari mereka, sebab sang arif
memperoleh amal-amal dari AIIah SWT dan mereka kembali kepada Allah melalui
amal-amal tersebut. Seandainya aku
hidup seribu tahun, aku tidak akan mengurangi pelaksanaan amal kesalehanku
sedikit pun."
Ditanya kepada Abu Yazid,
"Dengan apa engkau mencapai makrifat?" Dia menjawab, "Melalui
perut yang lapar dan tubuh yang telanjang." Abu Ya'qub An-Nahrajuri
menuturkan, "Aku bertanya kepada Abu Ya'qub As-Susi, “Apakah sang arif
bersedih kerana sesuatu selain Allah SWT?” Dia menjawab, "Dan apakah dia
melihat sesuatu selain Dia yang kerananya dia mungkin bersedih?” Aku lalu
hertanya,"Lantas, dengan mata yang mana dia melihat benda-benda?" Dia
menjawab, "Dengan mata peleburan dan kelenyapan."
Abu Yazid berkata, "Sang
arif terbang dan sang Zahid berjalan kaki." Dikatakan, "Mata sang
arif menangis, tetapi hatinya tertawa." Al-Junaid menyatakan,
"Seseorang tidak akan menjadi arif sampai dia menjadi seperti bumi:
diinjak oleh orang yang saleh mahupun yang jahat, dan sampai dia menjadi
seperti awan: menaungi semua makhluk, dan sampai dia menjadi seperti hujan:
menyirami segala sesuatu, baik yang menyintainya mahupun yang
membencinya."
Yahya bin Muadz menyatakan,
"Sang arif meninggalkan dunia ini tanpa mencapai tujuannya dalam dua hal:
menangisi dirinya sendiri dan memuji Tuhannya SWT."
Abu Zaid berkata, "Mereka
mencapai makrifat hanya dengan mengorbankan apa yang mereka miliki dan tinggal
dengan apa yang Dia miliki." Yusuf bin Ali menegaskan, "Seseorang
tidak akan menjadi arif sejati sampai seandainya kerajaan Sulaiman as diberikan
kepadanya, kerajaan itu tidak memalingkan perhatiannya sesaat pun dari
Allah."
Ibn Atha' men' jelaskan, "Makrifat dibangun
dengan tiga tiang: rasa gentar, malu dan keakraban."
Dzun Nun Al-Mishri ditanya,
"Dengan apa engkau mengenal Tuhanmu'!" Dia nenjawab, "Aku
mengenal Tuhanku dengan Tuhanku. Kalaulah tidak kerana Tuhanku, nescaya aku
tidak akan mengenal Tuhanku." Dikatakan, "Ulama adalah sumber
tauladan, dan seorang arif adalah sumber petunjuk." Asy-Syibli mengatakan,
"Sang arif tidaklah rampak sesuatu pun selain Dia. tidak pula dia
berbicara lengan pembicaraan tentang sesuatu selain-Nya, dan tidak melihat satu
pelindung pun bagi dirinya selain Allah SWT."
Dikatakan, "Sang arif
memperoleh keakraban dengan dzikir kepada-Nya, dan lari dengan penuh rasa takut
dari ciptaan-Nya. Dia memerlukan Tuhan, dan Tuhan membuatnya tidak bergantung pada
makhluk-Nya. Dia bersikap rendah diri terhadap Tuhan, dan Dia memuliakannya di
antara makhluk-Nya." Abu Thayyib As-Samarri menyatakan, "Makrifat
adalah terbitnya Kebenaran [seperti matahari] atas batin melalui pancaran
cahaya yang terus menerus."
Dikatakan, "Sang arif itu
lebih besar dari apa yang dlikatakannya, dan sang ulama lebih kecil dari apa
yang dikatakannya." Abu Sulaiman Ad-Darani mengatakan, “Allah SWT
mengungkapkan kepada sang arif di tempat bidurnya apa yang Dia ungkapkan kepada
orang lain ketika mereka solat." Al-Junaid menyatakan, "Allah
cerbicara dari batin seorang arif ketika dia diam." Dzun Nun menyatakan,
"Bagi setiap orang ada [bentuk] hukuman [tertentu], dan hukuman bagi
seorang arif adalah terputus dari dzikir kepada-Nya." Ruwaim berkata,
"Kemunafikan seorang arif lebih baik daripada ketulusan seorang Salik
("pencari").
Abu Bakr Al-Warraq berpendapat,
"Diamnya seorang arif adalah paling bermanfaat, dan bicaranya adalah
paling baik dan paling menyenangkan." Dzun Nun menegaskan, "Meskipun
para zahid adalah raja-raja di akhirat, namun dibanding dengan para 'arifin,
mereka bagaikan para pengemis."
Ketika Al-Junaid ditanya tentang sang arif, dia
menjawab, "'Warna air adalah warna wadahnya."
Ertinya, sifat seorang arif
selalu ditentukan oleh sifat keadaannya pada saat tertentu. Abu Yazid' ditanya
tentang sang arif. Dia mengatakan, “Dia tidak melihat sesuatu pun selain Tuhan
dalam tidurnya dan tidak melihat satu pun selain Tuhan dalam di saat bangunnya.
Dia tidak serasi dengan selain Tuhan, dan dia tidak memandang kepada selain
Tuhan."
Salah seorang syeikh ditanya, "Dengan apa anda
mengenal AIIah SWT?" Dia menjawab, "Dengan ledakan cahaya yang
memancar melalui lidah manusia yang dijauhkan dari cara-cara pembezaan cermat
yang biasa dan dengan satu kata yang meluncur melalui lidah seseorang yang
ditakdirkan untuk binasa dan tersesat.” Si pembicara menunjuk kepada suatu
pengalaman kerohanian yang jelas dan menuturkan sebuah rahsia yang samar-samar;
dia adalah dirinya sendiri berdasarkan apa yang diungkapkannya, tapi bukan
dirinya sendiri berdasarkan apa yang dibiarkannya samara-samar."
Kemudian sang syeikh membacakan syair:
Engkau berbicara tanpa pembicaraan. Ini adalah bicara
yang sebenarnya,
Bicara menjadi milik-Mu, baik ia bersifat parcakapan ataupun berbeza dari pembicaraan.
Engkau muncul ketika sebelum Engkau tersembunyi,
Engkau membuat kilasan cahaya narnpak padaku, yang membuatmu berbicara.
Bicara menjadi milik-Mu, baik ia bersifat parcakapan ataupun berbeza dari pembicaraan.
Engkau muncul ketika sebelum Engkau tersembunyi,
Engkau membuat kilasan cahaya narnpak padaku, yang membuatmu berbicara.
Ketika ditanya tentang tanda seorang arif, Abu Turab
menjelaskan, "Dia tidak dibuat kotor oleh sesuatu pun, dan segala sesuatu
dibuat menjadi suci olehnya.” Abu Utsman Al-Maghribi berkata, “Cahaya
pengetahuan bersinar bagi sang arif, hingga dia melihat dengan ilmu hal-hal
ghaib yang menakjubkan." Syeikh Abu Ali Ad-Daqqaq menyatakan, "Sang
Arif tenggelam dalam lautan hakekat. Sebagaimana dikatakan oleh salah seorang
sufi, "Makrifat adalah seperti ombak yang muncul ke atas ia naik dan
turun."
Yahya bin Muadz ditanya tentang sang arif, dan
menjawab, "Dia adalah manusia yang berada bersama makhluk dan sekaligus
berpisah darinya." Di waktu yang lain dia berkata, “Mula-mula dia ada; kemudian dia
terpisah." Dzun Nun Al-Mishri mengatakan, "Ada tiga tanda seorang
arif; cahaya makrifatnya tidak menghalangi cahaya tarekat (hidup serba minima)
nya; dia tidak percaya pada pengetahuan batin apa pun yang bertentangan dengan
ketentuan lahir, dan melimpahnya rahmat Allah SWT kepadanya tidak mendorongnya
untuk merobek tirai yang menutupi kesucian ghaib Ilahi."
Dikatakan, "Orang yang
berbicara tentang makrifat di hadapan orang-orang yang [hatinya] terikat pada
akhirat bukanlah arif, dan lebih-lebih lagi bukan arif iika dia berbicara
tentang hal itu di hadapan orang-orang yang terikat pada dunia." Abu Sa'id
Al-Kharraz menyatakan, "Makrifat datang dari sebuah mata yang menangis
berlimpahan dan curahan usaha yang besar."
Ketika ditanya tentang perkataan
Dzun Nun N-Mishri mengenai tanda seorang arif, bahawa "Dia tadi ada di
sini, tetapi sekarang telah pergi," Al-Junaid menjawab, "Satu keadaan
tidak menahan seorang arif dari keadaan lainnya, dan satu tahap tidak
menabirinya dari perubahan tahapan. Jadi dia berada bersama orang banyak dari
setiap tempat seperti halnya mereka, dia nengalami apapun yang mereka alami,
dan dia berbicara dengan bahasa mereka agar mereka dapat nemberikan manfaat
dengan pembicaraannya. "
Muhammad bin Al-Fadhl menyatakan,
“Makrifat adalah kehidupan hati bersama Tuhan.” Abu Sa'id Al-Kharraz ditanya,
"Apakah sang arif berakhir pada keadaan di mana dia tidak pernah
menangis?” Dia menjawab, “Ya. Menangis termasuk dalam masa ketika mereka
melakukan perjalanan menuju Tuhan. Ketika mereka turun dari kenderaan dan
berhenti di hakekat-hakekat taqarrub (kedekatan) dan mengalami rasa mencapai
anugerah ini, mereka tidak lagi menangis.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan