SYEIKH
BESTARI
Menurut Kalam Hikmah ke 33
Al-Arifbillah
Syeikh Ahmad Ibnu Athaillah As kandary:
Mafhumnya
:
"Hak
Allah Yang Maha Benar itu tidak pernah terdinding.Pada hakikatnya yang yang
menakbir daripada memandang kepada hak kebenaranNya ialah diri anda sendiri. Seandainya
hak Allah itu ditutupi nescaya sesuatu yang menutupiNya lebih daripada zatNya
Yang Maha Agung.
Malah
seandainya Dia dilitupi nescaya sesuatu yang lain meliputiNya. Walhal setiap
yang melitupi itu adalah lebih berkuasa ke atas sesuatu.Sehubungan ini Dia lah
( Allah SWT ) Maha Berkuasa ke atas segala hambaNya".
• Hakikat
hijab ini dijelaskan oleh Allah SWT di dalam firmanNya :
Dan ketahuilah bahawa
sesungguhnya Allah ( berkuasa ) mengubah atau menyekat di antara seseorang itu
dengan ( pekerjaan ) hatinya, dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan
dihimpunkan. ( Surah Al-Anfal ayat 24 )
Hijab itu pula terbahagi kepada dua
i. Hijab
al-Basar iaitu tabir penglihatan mata yang lahiriah.Penglihatan yang zahir
tidak berupaya menembusi alam akhirat dan alam metafizika.Sebagaimana firman
Allah SWT :
Dia tidak dapat dilihat dan diputi oleh
penglihatan mata,sedangkan Dia dapat melihat ( dan mengetahui hakikat ) segala
penglihatan ( mata ),dan Dia lah yang
amat halus ( melayan hamba-hambaNya dengan belas kasihan ),. Lagi amat mendalam
pengetahuanNya. ( Surah al-An’am ayat 103 )
ii. Hijab al-Basirah iaitu dinding yang
menutup mata hati .Hijab-hijab ini ialah keaiban hati dengan sifat-sifat
mazmumah yang menghalang seseorang itu daripada mencapai kebenaran.Sehubungan
ini Zun Nun al-Misri menyatakan hijab yang paling halus dan bersangatan
pengaruhnya ke atas penglihatan mata hati ialah :
Mafhumnya : melihat diri dan mengaturnya.
Al-basirah atau kekuatan pandangan matahati menurut
Syeikh Ismail al-Harawi dalam kitabnya
Manazil al-Sairin ialah yang melepaskan dan membebaskan diri seseorang daripada
kebutaan dan kejahilan tentang Allah,akhirat dan syariatNya.Sehubungan ini
Allah SWT berfirman :
Katakanlah ( wahai Muhammad ) :
“ Inilah jalanku,aku dan orang-oang yang menurutku,menyeru manusia umumnya
kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas nyata (
yang dipandang dengan mata hati ).( Surah Yusuf ayat 108 ).
• Kalam
hikmah ini menegaskan bahawa Allah SWT sahaja yang menguasai segala makhlukNya
dan bukan sebaliknya.Justeru itu Allah SWT menegaskan :
Andainya Allah menimpakan
kemudaratan atau bala` keatas kamu tiadalah yang dapat menghapuskannya
melainkan Dia; dan andainya Dia mendatangkan kebaikan ke atas kamu,maka Dia
berkuasa atas segala sesuatu.Dia yang berkuasa atas segala hambaNya.Dia Maha
Bijaksana lagi Maha Mengetahui.( Surah al-An’am ayat 17 dan 18 )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan