Catatan Popular

Isnin, 29 Oktober 2012

KITAB AL-HIKAM KE 15 SYARAH UST BARI: HIJAB DENGAN ALLAH

Menurut Kalam Hikmah ke 15 , Imam Ibnu Athaillah Askandary                       

" DIANTARA TANDA-TANDA BESARNYA KEKUASAAN ALLAH ADALAH DIA MENGHALANGIMU DARI MELIHAT NYA DENGAN HIJAB YANG TIDAK BERADA BERSAMANYA "

Pelajaran yang boleh diambil dari hikmah ini :

Semua yang ada di alam semesta mendapatkan cahaya dari Allah s.w.t. ,Allah menciptakan alam semesta  dan Dia lah yang memberikan cahaya. Sejauh mata memandang, setiap benda yang kita lihat adalah pantulan dari cahaya yang diberikan olh Allah s.w.t. , cahaya akan membawa kita kepada sumber cahaya. Cahaya akan membawa kita kepada Allah.

Orang yang menyaksikan kebesaran dan keindahan alam semesta namun tidak merasakan keagungan Allah adalah bagaikan orang yang berjalan di bawah teriknya matahari namun tidak merasakan adanya matahari...

Jika kita telah menyadari bahawa semua yang ada , semua yang kita rasakan , semua yang kita lihat, adalah pantulan dari cahaya yang diberikan oleh Allah s.w.t lalu apakah yang menghalangi kita dari Nya ?

Yang sering menghalangi manusia dari Allah adalah sesuatu yang ada pada diri manusia bukan sesuatu yang ada pada Allah. Kesombongan adalah salah satu yang menghalangi kita dari Allah , ketidak perdulian adalah penghalang kita dari Allah, keserakahan kita lah yang menjauhkan kita dari cahaya Allah.

* 4 perkara yang menjadi penghalang kita kepada Allah :

   1.  Kejahilan / kebodohan kerana tiada ilmu .
        Boleh dipadamkan dengan menuntut ilmu dari majlis2 ilmu.
  2.  Akhlak yang tidak baik  : sombong, kedekut , hasad dengki..... .
        Berusaha memperbaiki akhlak yang tidak baik kepada yang lebeh
        baik.
 
3,  Dosa dan maksiat yang berterusan.
       Beristifar dan bertaubat selalu.
  4.  Kelalaian dengan duniawi.
       Banyakkan berzikir dan mengingati Allah.



Tiada ulasan: