Catatan Popular

Rabu, 24 Oktober 2012

SYARAH IBN ABBAD HIKAM ATA’ILLAH KE 14: SEMESTA ALAM GELAP KECUALI......


SYARAH IBN ABBAD AR RUNDI (TOKOH TAREKAT SYADZILIYYAH)

Imam Ibnu Athaillah Askandary dalam kalamnya berkata:

"Seluruh alam semesta adalah kegelapan, hanya diterangi oleh kemunculan Al-Haq. Maka sesiapa yang melihat alam semesta dan tidak menyedarinya-Nya di dalamnya, ia dan sebelum itu, atau selepas itu, kekurangan persepsi cahaya, dan bagi dia matahari pengetahuan telah disekat oleh awan jejak dan tanda-tanda".

Alam semesta itu sendiri adalah semua adalah  kegelapan, kerana ia tidak wujud dengan sendirinya, tetapi ia wujud dan diterangi oleh kemunculan Tuhan, penampilan rohani mencipta dan menentukan dan bukan penampilan fizikal kehadiran dan membentuk.

Ia muncul dalam alam semesta dan berkata: "" jadi ia "", dan Dia boleh memusnahkan ia pada bila-bila masa yang Dia kehendaki, maka tidak ada yang wujud kecuali Pencipta dan menciptakan alam semesta yang. Sesetengah orang terdinding  oleh alam semesta dan ciptaan dari melihat Pencipta itu. Mereka tidak melihat-Nya, [Subhanahu], tidak menyaksikan kesan-Nya di alam semesta, dan ketinggalan melihat kehadiran lampu. Bagi mereka, matahari dan lampu-lampu pengetahuan yang mendedahkan dan memaparkan pati perkara bertudung dan dikaburkan, termasuk pengetahuan yang menyerahkan kepada kehadiran Yang Maha Suci.

Orang yang tidak terdinding oleh alam semesta dan ciptaan dan  melihat Pencipta itu, tetapi menyaksikan-Nya melalui kesan-Nya, dan mematuhi-Nya melalui matlamatnya dan perkiraan-Nya, dan merekalah orang-orang yang menyaksikan kesan  bersama-sama.

Orang yang melihat-Nya sebelum segala-galanya, dan ini disimpulkan saksi dari kesan.

Yang Lain menyaksikan Allah selepas segala-galanya, dan ini adalah orang-orang yang menyaksikan kesan dan dari situ menyimpulkan kehadiran Ungkapan "di dalam, pada, sebelum dan selepas" tidak di ambil masa fizikal menandakan atau tempat yang berkaitan dengan Tuhan, tetapi digunakan untuk menyatakan keprihatian, begitu memahami dan berpegang ketat kepada firman Allah, 

"... tidak ada apa-apa serupa dengan Dia, dan Dia Maha Mendengar itu, Melihat. [42:11] ".

Tiada ulasan: