Catatan Popular

Sabtu, 27 Jun 2015

PERISTIWA 5 : RASULULLAH AMPUNKAN SURAQAH BIN MALIK



Semasa Rasulullah saw dan Abu Bakar as-Siddiq melakukan hijrah ke Madinah, kaum Musyrikin segera menawarkan 100 ekor unta kepada sesiapa yang dapat membunuh Rasulullah saw. Suraqah bin Malik bin Jus’ham menerima tawaran tersebut. Suraqah mengejar Rasulullah saw daripada belakang akan tetapi kuda beliau tersungkur dua kali dan beliau tercampak ke tanah.
Namun, untuk kali ketiga beliau tersungkur, kudanya terjerumus ke dalam pasir. Beliau tercampak. Semasa ingin mengeluarkan kudanya daripada pasir, keluarnya asap berkepul-kepul bagaikan ribut pasir. Beliau meminta tolong kepada Rasulullah saw dan baginda memberikan satu dokumen yang tertulis di atas seketul tulang(sesetengah mengatakan di atas sehelai kertas atau serpihan terbikar).
Ia adalah sebagai tanda antara dirinya dan Rasulullah saw. Apabila berlaku peristiwa pembukaan kota Mekah, Suraqah segera menemui baginda di sebuah tempat di antara Mekah dan Taif. Sahabat baginda segera menolaknya namun baginda membenarkan Suraqah mendekati baginda.(Riwayat al-Bukhari)

Tiada ulasan: