Catatan Popular

Jumaat, 3 Oktober 2014

ABU YAZID DENGAN SANG PERTAPA

Ada seorang pertapa merupakan antara tokoh-tokoh suci terkenal di Kota Bustham. Ia mempunyai ramai pengikutnya, tetapi ia sendiri sentiasa mengikuti pengajaran-pengajaran yang diberikan oleh Abu Yazid. Dengan tekun ia mengikuti ceramah-ceramah Abu Yazid dan duduk bersama sahabat-sanahat beliau.
Pada suatu hari, ada keluangan masa, berkatalah ia kepada Abu Yazid:
” Pada hari ini genaplah 30 tahun lamanya aku berpuasa dan memanajat doa sepanjang malam sehingga aku tidak pernah tidur. Namun pengetahuan ilmu yang engkau sampaikan ini belum pernah menyentuh hatiku. Walau demikian aku percaya kepada pengetahuan itu dan senang mendengar ceramah-ceramahmu”
lalu ujar Abu Yazid:” Walaupun engakau berpuasa pada siang hari selama 300 tahun, sedikit pun dari ceramah-ceramahku ini tidak akan dapat engkau hayati dengan seksama”.
”Mengapakah demikian?”, tanya si murid.
“Kerana mata mu tertutup oleh dirimu sendiri”, jawab Abu Yazid.
”Apakah yang harus kulakukan?”, tanya si murid pula.
”Jika kukatakan, pasti engkau tidak mahu menerimanya”
”Akan ku terima!, katakanlah kapadaku agar kulakaukan seperti engkau suruh itu”
’Baiklah!” , jawab Abu yazid.
”Sekarang ini juaga cukurlah janggut dan ramabutmu. Tinggal akan pakaian yang sedang engku pakai in dan gantilah dengan cawat yang berbuat dari bulu domba. Gantungkan sebungkus kacang di lehermu, kemudian pergilah ke tempat ramai. Kumpulkan anak-anak seramai mungkin dan katakan kepada mereka: ” Akan kuberikan sebutir kacang kepada setiap orang menampar kepalala ku”
Dengan cara yang sama pergilah megelilingi kota, terutama sekali di tempat-tempat di mana orang-orang sudah mengenal mu. Itulah yang harus kau lakukan”.
”Maha besar Allah!, Tiada Tuhan kecuali Allah”, cetus si murid setelah mendangar kata-kata Abu Yazid tersebut.
Jika seorang kafir mengucapkan kata-kata itu niscaya ia menjadi muslim”. Kata Abu yazid. ” tetapi dengan mengucapkan kata-kata yang sama engkau telah memepersekutukan Allah”
’Mengapa begitu?”, tanya si murid.
”Kerana engkau merasa bahawa dirimu terlalu mulia untuk berbuat seperti yang telah ku katakan tadi. Kemudian engkau mencetuskan kata –kata tadi untuk menunjukkan bahawa engkau adalah seseorang yang penting, bukan untuk memuliakan Allah. Dengan demikian bukankan kah engkau telah mempersekutukan Allah:”
Cadangan-cadangan kamu tadi tidak dapat ku lakasanakan. Berikan cadangan-cadangan lain”. Ujar simurid lagi.
Hanya itu sahaja yang dapat ku cadangkan”, Abu Yazid menegaskannya.
‘Aku tak sanggup melakukkannya” , si murid mengulangi kata-katanya.
”Bukanakah telah ku katakan bahawa engkau tak akan sanggup untukmelaksanakan dan engkau tidak akan boleh menuruti kata-kata ku”, kata Abu Yazid

Tiada ulasan: