Catatan Popular

Selasa, 7 Oktober 2014

ISTILAH SUFI : MAHABBAH, ISYQ DAN ASYIQ ((SIRI 1)

Mahabbah  (Cinta)

Mahabbah  ertinya perasaan  kesukaan  dan kecenderungan, dan kasih sayang. Cinta yang memberi kesan dan melanda perasaan seseorang dipanggil semangat; cinta yang begitu dalam dan tidak dapat ditolak bahawa ia membakar untuk penyatuan  dipanggil semangat .

Sufi telah mendefinisikan cinta sebagai hubungan hati dengan yang  Sang Kekasih, keinginan sangat kuat  untuk merasakan-Nya, perjuangan untuk mematuhi kehendak atau perintah-perintah-Nya dalam semua tindakan dan pemikiran, dan keadaan menjadi terpesona dan mabuk tanpa "ketenangan" sehingga masa penyatuan atau perjumpaan.

Definisi ini dapat disimpulkan sebagai "berdiri" di sisi Allah, seperti yang dibebaskan dari semua hubungan fana dan kebimbangan.

Cinta sejati bermakna kasih ditetapkan penuh pada Kekasih, sentiasa  dari segi dalaman dengan-Nya, dan sentiasa tidak mempunyai keinginan  dan hasrat yang lain .

Setengah-tengah orang yang mempunyai tingkatan  cinta  ng ysentiasa berdegup dengan pertimbangan baru untuk Kekasih setiap masa.

Imaginasi beliau sentiasa bergerak dalam keadaan misteri-Nya, perasaan beliau menerima mesej baru daripada-Nya pada setiap masa, atau kehendaknya mengambil sayap dengan mesej ini, dan dia bersemangat  untuk menemui-Nya.

Walaupun kekasih yang melampaui nya sendiri dengan sayap cinta dan mencapai Tuhan di titik keghairahan dan semangat, dan dalam apa-apa keadaan yang menjalankan tanggungjawab mereka ke arah Raja atau hatinya, hati yang sama ditetapkan pada penglihatan-Nya.

Seperti sifat seorang mukmin adalah "terbakar" dengan cahaya  Ilahi, dan hilang dalam keajaiban dan kekaguman. Dengan cawan cinta di bibir seseorang, kesamaran yang ghaib terangkat satu demi satu, mereka menjadi mabuk dengan  mengkaji makna dalam sinar dari belakang mereka terhijab, dan terpesona dengan keseronokan menonton tabir belakang mereka.

Seseorang  yang berjalan dan berhenti berlaku dengan perintah Allah, ucapan tidak lebih daripada inspirasi yang datang daripada-Nya, dan diam, apabila diperhatikan, dilakukan dalam nama-Nya. Pada pelbagai masa ia mengembara ke arah-Nya dalam  gengamannya  atau diduduki dengan menyampaikan mesej-Nya kepada orang lain.

Ada yang menakrifkan  cinta, dalam konteks kasih Allah di antara hambaNya, seperti berbuat baik, ketaatan, pengabdian, dan penyerahan tanpa syarat dalam konteks cinta hamba Allah.

Ini syair wanita Sufi  terkenala Rabi'a al-'Adawiya sangat penting dalam menyatakan makna ini:

Anda bercakap tentang Tuhan yang mengasihi semasa anda menderhaka kepadaNya;
Saya bersumpah dengan hidup saya bahawa ini adalah sesuatu yang sangat pelik.
Jika anda benar cinta , anda akan taat kepada-Nya,
Kerana seorang pecinta taat kepada yang dicintainya.

Cinta adalah berdasarkan dua tiang penting: apa yang ditunjukkan oleh tindakan yang kekasih (kekasih cuba mematuhi kehendak Kekasih), dan dunia dalaman yang kekasih (kekasih yang perlu dari segi dalaman ditutup untuk apa-apa yang tidak berkaitan dengan-Nya).

Lelaki dan wanita Allah yang benar bermakna apabila mereka bercakap tentang cinta. Menurut mereka, kebimbangan emosi atau cinta kepada apa-apa jenis keseronokan, termasuk orang-orang rohani atau kepentingan, tidak boleh dipanggil "cinta" dalam erti kata sebenar. Ia hanya boleh menjadi cinta kiasan.

Setiap kekasih tidak boleh berasa tahap yang sama cintakan pada Kekasih, cinta berbeza-beza mengikut rohani dan emosi mendalam kekasih, tahap kesedaran dan penjagaan dalam ketaatan kepada Kekasih.

Sebagai contoh, cinta yang dirasai oleh mereka yang bermula dengan cara yang tidak ditubuhkan dan berterusan. Mereka bermimpi memperoleh pangkat kebaikan sempurna dan, pada masa-masa, menerima tanda-tanda yang mengetahui tentang Tuhan, keseronokan yang sekejap daripada "cahaya" yang terdapat di kaki langit, dan merasa kehairanan dan tertanya-tanya.

Sebaliknya, mereka yang telah membuat banyak kemajuan terbang di langit cinta ke arah titik tertinggi.

Mereka hidup dalam iklim yang terang dari Al-Quran sebagai penjelmaan dan contoh akhlak  terpuji Nabi Muhammad SAW, apabila dia menjadi keamanan dan rahmat. Ketika cuba untuk mewakili akhlak yang baik, mereka tidak mengharapkan sebarang balasan kebendaan atau spiritual dan tidak menuntut kesenangan.

Malah di puncak suci ini, seperti pokok buah-buahan yang bengkok kerana dengan berat buah-buahan mereka, mereka merendahkan sayap mereka merendah diri dan sentiasa menyebut Kekasih. Jika mereka digoncang dengan suatu kesalahan atau kesilapan, mereka mengkritik teruk dan berjuang dengan diri mereka.

Dan akhirnya, mereka yang paling maju dalam menajdi kekasih Tuhan  seperti awan hujan di dalam "syurga" Islam. Mereka merasakan kewujudan-Nya, hidup dengan Dia, dan melihat dan menarik nafas oleh-Nya.

Dalam kitaran yang tidak berkesudahan, mereka penuh dengan kesedihan perpisahan (dari kebenaran) dan keinginan untuk menemui-Nya; apabila lega atau dikosongkan, mereka naik pada pancaran cahaya dan turun ke bumi untuk memeluk seluruh kewujudan.

Orang yang berpaling kepada-Nya dengan sepenuh hati keinginan dan semangat yang ikhlas, tanpa mengira tahap cinta, menerima ganjaran mengikut kedalaman perasaan dan kebimbangan bagi-Nya.

Kumpulan pertama orang yang disebutkan di atas menerima kurniaan istimewa dan belas kasihan. Kumpulan kedua orang mencapai ufuk  Keperibadian Rahmat  dan dibebaskan daripada kecacatan watak.

Dengan kumpulan ketiga diserikan oleh cahaya Wujud-Nya, dikejutkan dengan realiti , dan berhubung dengan dimensi kewujudan belakang tabir  iaitu, Yang Maha Kuasa menjelma cahaya untuk membakar sifat-sifat jasmani dari orang-orang yang Ia kasihi dan mengangkat mereka ke alam sifat-sifat Ilahi, seperti Yang Maha Melihat dan Maha Mendengar.

Dia menyedarkan mereka sepenuhnya kepada fakta bahawa mereka adalah miskin dan tidak berdaya di hadapan-Nya, dan memenuhi hati mereka dengan cahaya kewujudan-Nya.

Seseorang yang kasih sayang telah mencapai tahap ini, dan diberi ganjaran dengan nikmat Ilahi begitu banyak, mencapai kehidupan yang kekal di luar ada wujud atau tidak. Seperti bar besi dimasukkan ke dalam api dan dengan itu muncul sebagai bar kebakaran, seperti kekasih yang tidak dapat membezakan Menjadi Ilahi dan manifestasi-Nya, dan oleh itu meluahkan perasaan dan pengalaman dari segi yang berkaitan dengan kepercayaan itu palsu , sebagai penjelmaan dan kesatuan (dengan Tuhan). Dalam keadaan sedemikian, seseorang itu perlu mengambil kira kriteria yang ditetapkan Sunnah ini.

Ungkapan yang diucapkan oleh individu yang rohani hilang dan tenggelam dalam kasih Tuhan dan mabuk dengan cinta Allah, tidak boleh digunakan sebagai kriteria yang digunakan untuk menilai mereka.

Jika tidak, kita mungkin merasa bermusuhan ke arah rakan-rakan seperti Tuhan, yang digemari dengan  berterusan beliau menurut Tradisi Nabi: Seorang lelaki adalah dengan dia yang dia suka,  dan, seperti yang diisytiharkan dalam hadis Qudsi: Sesiapa yang menjadi musuh  terhadap kawan-kawan ku, telah melancarkan perang ke atas-Ku.

Tiada ulasan: