SYEIKH MUHAMMAD NAFIS AL-BANJARI (TOKOH SUFI BANJAR)
Bermula fasal pertama pada menyatakan Tauhid Af'al, Ertinya mengesakan Allah taala pada segala perbuatan. Ketahui olehmu hai
salik, bahawasanya tiada yang melepaskan
akan dikau daripada segala bahaya yang tersebut itu melainkan pandang dan syuhud mu akan bahawasanya
segala perbuatan yang berlaku di dalam alam ini, sekeliannya daripada Allah
Taala/ Tuhan,
sama ada perbuatan itu baik pada
rupanya dan pada haqiqatnya, seperti iman dan taat, atau jahat pada rupanya
tiada pada haqiqatnya. Seperti kafir dan ma'siat, kerana kafir dan ma'siat itu
pada haqiqatnya baik jua, kerana terbit dari yang baik iaitu Allah Taala.
Dan tiap2 yang terbit daripada
Allah Taala itu baik jua pada haqiqatnya, tetapi jahat kedua pada rupanya,
kerana syara' datang ia mencela akan dia.
Bermulakifiat memandang segala pebuatan itu daripada
Allah taala, iaitu seperti bahawa
dipandangnya dan syuhudnya dan dilihatnya dengan mata kepalanya dan dengan
matahatinya, bahawasanya segala perbuatan terbit ia daripada Allah taala,
dan menbangsakan kepada yang lain dari Allah taala itu majazi (bayangan) jua,
tiada pada haqiqatnya, kerana pada haqiqatnya, sekelian perbuatan itu daripada
Allah taala jua, sama ada perbuatan itu daripada dirinya atau lainnya.
Sama ada dengan *
مباشرة* atau *تولّد * .
Dan ertinya perbuatan dengan mubashirah itu
iaitu yang berserta dengan qudrah yang baharu, seperti gerak qalam pada tangan
orang yang menyuruh. Dan ertinya perbuatan dengan tawallud itu, iaitu yang jadi daripada perbuatan yang mubasyirah,
iaitu seperti jatuh batu daripada tangan melempar.
Bermula dalil yang menunjukan bahawasanya, segala
perbuatan itu terbit daripada Allah taala jua, tiada daripada lainNya itu,
Firman Allah taala yang tersebut didalam Alquran:
ertinya, “Bermula Allh taala jua menjadikan kamu dan barang perbuatan
kamu”.
Kata syeih
Muhammad ibnu Aljazuli rahimallah dalam syarah 'Dalail AlKhairat':
“Tiada
terbit daripada sesaorang daripada segala hambanya, perkataan dan tiada
perbuatan dan tiada gerak dan tiada diam, melainkan telah terdahulu pada
ilmuNya dan qadha Nya dan qadar Nya, 'intiha'.”
Dan firman Yang Maha Tinggi:
ertinya
“Tiada engkau melempar, ya Muhammad, tatkala berusaha engkau melempar, tetapi
Allah Taala jua yang melempar tatkala itu”.
Dan lagi sabda Nabi s.a.w:
ertinya “Tiada
daya pada menjauhkan ma'siat, dan tiada upaya pada mengerjakan ta'at, melainkan
dengan daya dan upaya Allah taala, Tuhan yang Maha Tinggi lagi Maha besar jua”
Dan lagi sabda Nabi s.a.w:
ertinya, “Tiada
bergerak di dalam alam ini suatu zarah jua pun melainkan dengan dengan izin
Allah taala”.
Syahadan, maka manakala sentiasa engkau memandang kepada yang demikian itu, dan tahqiqlah engkau dengan Dia, nescaya lepaslah engkau daripada segala bahaya yang tersebut itu, dan engkau lihat dengan mata kepalamu dan dengan matahatimu akan segala ujud majazi ini hapus ia di bawah nur ujud Allah yang sebenarnya.
Syahadan, maka manakala sentiasa engkau memandang kepada yang demikian itu, dan tahqiqlah engkau dengan Dia, nescaya lepaslah engkau daripada segala bahaya yang tersebut itu, dan engkau lihat dengan mata kepalamu dan dengan matahatimu akan segala ujud majazi ini hapus ia di bawah nur ujud Allah yang sebenarnya.
Syahadan, manakala engkau kekalkan akan syuhudmu dan pandangmu akan
bahawasanya keadaan segala perkara perbuatan itu terbit daripada Allah taala,
dengan membiasakan dia sedikit, kemudian sedikit hingga tahqiqlah dengan yang
demikian itu.
Maka apabila tahqiqlah engkau dengan dia dan jadilah kepadamu itu musyahadah, ertinya berpandangan dan tiada
bercampurlah dengan pandanganmu zahirmu dan bathinmu, maka baharulah sampai
engkau kepada maqam wahdatul Af'al,
ertinya Esa Allah taala pada segala perbuatan, iaitu 'ibarat ia daripada
fana' segala perbuatan makhluk ini, sama ada perbuatan dirinya atau perbuatan
lainnya, Sekeliannya itu fana' di bawah perbuatan Allah taala, sekira2 tiada
dilihat di dalam akuan itu sesuatu, perbuatan Allah taala jua, sama ada
perbuatan itu baik atau jahat.
Dan dalil yang menunjukkan dan mentahqiqkan bahawasanya kejahatan itu daripada Allah taala, iaitu yang tersebut
Dalam hadis, yang warid dari doa Nabi s.a.w
ertinya, “Hai
Tuhanku berlindung aku kepadaMu daripada kejahatan daripada Mu”
Maka jika tiada kejahatan daripada Allah taala, nescaya tidak minta
berlindung Nabi s.a.w kepada Allah taala daripada kejahatan. Maka nyatalah
daripada itu bahawasanya, segala perbuatan yang baik dan jahat itu daripada
Allah taala jua datangnya, seperti yang telah terdahulu sebutnya itu.
Dan lagi firman Allah taala tafsirnya,
“Katakan
olehmu ya Muhammad, segala kebajikan dan kejahatan itu daripada Allah”.
Syahadan, dibuat mithal oleh setengah daripada arifin billah kerana menghampirkan faham jua, tiada pada haqiqatnya. Maka adalah segala makhluk hamba itu seperti umpama wayang yang diperlakukan akan dia ole h dalang, barang bagi jelas kelakuan. Maka seperti tiada bagi wayang itu punya perbuatan sendirinya. Demikian itulah hamba dengan Tuhannya.
Syahadan, dibuat mithal oleh setengah daripada arifin billah kerana menghampirkan faham jua, tiada pada haqiqatnya. Maka adalah segala makhluk hamba itu seperti umpama wayang yang diperlakukan akan dia ole h dalang, barang bagi jelas kelakuan. Maka seperti tiada bagi wayang itu punya perbuatan sendirinya. Demikian itulah hamba dengan Tuhannya.
Tetap, sesungguhpun seperti
demikian itu, ya'ni segala perbuatan itu perbuatan Allah taala jua. Maka jangan engkau melampaui akan syariat
Muhammadiyah, iaitu wajib atasmu mengerjakan segala yang disuruhkan Allah
taala dan rasu lNya dan wajib atasmu menjauhkan segala yang dilarangNya, jangan
sekali2 'itiqadkan gugur taqlif syara'. Maka jikalau engkau 'itiqadkan gugur
taqlif syara' nescaya jadilah engkau kafir zindiq 'nauzubillah min zalik'. Dan berpeganglah
engkau pada syariat Muhammadiyah serta engkau 'itiqadkan dan engkau pandang
dengan matahatimu akan segala perbuatan itu daripada yang baik dan jahat
sekeliannya perbuatan Allah taala.
Dan lepaslah engkau pada ketika
itu daripada syirik khofi dan lain2nya, daripada segala perkara bahaya yang
tersebut itu. Kerana manakala engkau
pandang kepada dirimu ada baginya sesuatu perbuatan, nescaya tiada sunyi
engkau itu daripada syirik khofi, dan jikalau lepaslah engkau daripada syirik
jalli sekalipun.
Dan erti syirik jalli itu,
menduakan Allah taala adaNya, tetapi tiada lepas dan keluar dari syirik.
Seperti firman Allah taala
ertinya,
”Dan tiada percaya kebanyakan daripada mereka itu akan
Allah taala, melainkan padahal mereka itu menyengkutukan akan Dia, dengan sebab
memandang ujud yang lain daripadaNya dan dengan sebab mengatakan perbuatan itu
kepadanya”.
Sebab itulah kata Sidi Umar Alfarish r.a
ertinya j”ikalau terlintas di dalam hatiku suatu kehendak akan yang lain daripada Mu atas khatirku, jikalau dengan lupa sekalipun, necaya aku hukumkan diriku itu dangan murtad”.
Dan tetapi, engkau dikatakan di dalam kitabNya musyrik, dikeluarkanNya daripada orang yang mu'min yang sebenarnya, sebab yang demikian itu. Dan tiada dibilangkanNya engkau daripada orang yang menjalani akan jalan mu'min yang sebenar, melainkan bahawa engkau pandang , tiada Yang berbuat, tiada Yang Hidup dan tiada Yang maujud di dalam ujud ini, hanya Allah taala sendirianNya jua.
ertinya j”ikalau terlintas di dalam hatiku suatu kehendak akan yang lain daripada Mu atas khatirku, jikalau dengan lupa sekalipun, necaya aku hukumkan diriku itu dangan murtad”.
Dan tetapi, engkau dikatakan di dalam kitabNya musyrik, dikeluarkanNya daripada orang yang mu'min yang sebenarnya, sebab yang demikian itu. Dan tiada dibilangkanNya engkau daripada orang yang menjalani akan jalan mu'min yang sebenar, melainkan bahawa engkau pandang , tiada Yang berbuat, tiada Yang Hidup dan tiada Yang maujud di dalam ujud ini, hanya Allah taala sendirianNya jua.
Maka ketika itu baharu engkau dinamai mu'min
yang sebenarnya, dan lepaslah engkau daripada syirik khofy, dan keluarlah
engkau pada ketika itu daripada dinamai Allah taala di dalam AlQuran dengan Musyrik.
Dan jadilah engkau pada ketika itu daripada ahli Tauhid yang sebenarnya,
daripada orang yang mempunyai syurga yang bersegera di dalam dunia ini. Maka
lazimlah olihmu atasnya kerana bahawasanya, ia sifat yang amat mulia, yang
menetapkan akan dikau kepada yang lagi akan datang di dalam akhirat.
Maka engkau perolihi akan nikmat dua syurga, seperti firman Allah taala
ertinya, bermula dua syurga itu bagi
barangsiapa yang takut ia akan maqam TuhanNya.
Syurga yang pertama
itulah syurga ma'rifah akan Allah taala dia dalam dunia ini. Dan syurga yang kedua itulah syurga yang maklum, yang disebutkan Allah
taala akan dia di dalam AlQuran yang mulia, iaitu di dalam akhirat, yang lagi
akan datang.
Kata Syehuna Alalimul Alamahtu Biharul 'Arik' Maulana as Syeh Abdullah ibn
Hijazi Lis syarkawi Al Masry rahimallah:
”Barangsiapa masuk kepada syurga ma'rifah di dalam dunia ini, nescaya
tiada rindu ia kepada syurga akhirat dengan nisbah daripada bidadarinya dan
mahligainya, bukan dengan nisbah daripada barang yang hasil di sana, ya'ni di
dalam akhirat, daripada ru'yah Allah taala dan damping kepada hadrat Allah
taala dan ma'rifah akan Allah taala”.
Maka menjauh segala perbezaan
antara dua hal itu. Ya'ni hal di dalam dunia ini dan hal di dalam akhirat,
kerana bahawasanya barang yang dibukakan atas segala hati orang yang arif di
dalam dunia ini. Hanyasanya, iaitu baharu setengah daripada barang yang
disediakan olih Allah taala kepada mereka di dalam akhirat, kerana muliakan
mereka itu di dalam dunia ini. wallahu 'alam.
(Maka hubaya2), takut olihmu
daripada bahawasanya lupa engkau daripada memandang wahdatul af'al itu, yang ia
menyampaikan akan dikau kepada memandang kepada memandang keelokan Yang wajib
Ujud. Dan takut olihmu bahawa bangsakan dirimu pada mengadakan sesuatu
perbuatan barang perbuatan ada ia.
Tanbih ya ihwani. Ertinya ini
suatu perkataan yang menjagakan hai sekelian saudaraku. bermula hasil kata syeh Abdul wahab as Syarani Qadasallah
sirruhu di dalam kitab Al Juahirud Durrur, Ia manqul (dididatangkan) dari
perkataan syeh Muhaiyiddin ibn Arabi r.a:
”Bermula segala akuan itu sekelian dinding yang mendindingi daripada
memandang haq Allah taala pada hal haq taala jua, Yang berbuat Ia, dibalik
hijab akuan ini, tiada ia mendindingi akan kita daripada memandang Allah taala”.
Dan adalah mithalnya seperti
bayang2 kayu yang dalam air itu, tiada ia menegahkan lalu perahu, hanyasanya
yang mendinding itu sangka kita kepadanya jua dan pandang kita kepadanya jua.
Maka barangsiapa terbuka daripadaNya hijab itu, nescaya dilihatnya yang
memperbuatkan segala perbuatan itu Allah taala sendirinya. Dan barangsiapa
tiada terbuka hijab itu, terdindinglah dengan akuan ini daripada memandang
kepada fai'il yang haqiqi, ya'ni yang berbuat sebenarnya, iaitu Allah taala.
Maka tiap2
adalah mazhab kaum pada segala perbuatan hamba itu empat mazhab:
Pertama kaum
yang tiada mengetahui mereka itu akan bahawasanya Allah taala itu yang
berbuat Ia akan segala perbuatan ini dan hanya di'itqadkannya olih mereka itu
bahawasanya yang merupakan segala perbuatan hamba yang baharu itu hamba jua.
Dan adalah qudrah hamba itu baharu itu memberi bekas ia pada segala
perbuatan hamba yang baharu. Maka iaitu
mazhab mu'tazillah yang bi'daah lagi fasik.
Kedua mazhab
Jabariah; iaitu kaum yang mengetahui mereka itu dan memandang mereka itu akan
bahawasanya segala perbuatan itu sekeliannya dari Allah taala sendiriNya. Dan keraslah atas merekaitu memandang segala perbuatan itu daripada Allah
taala sendiriNya. Dan tiada sampai mereka itu kepada menyandar akan segala
perbuatan itu bagi hamba, kerana kurang mereka itu daripada darjat kamal, maka tersalahlah mereka itu daripada jalan
syariat dengan sebab tiada menyandarkan segala perbuatan hamba itu kepada
merekaitu. Maka iaitu 'itiqad zindiq.
Ketiga kaum yang mengetahui mereka itu akan bahawasanya, segala perbuatan
itu sekeliannya daripada Allah taala, tetapi ada
bagi hamba itu usaha dan ikhtiar.
Dan dengan keduanya itulah hamba
memperbuat segala perbuatannya dan keduanyalah tempat ta'lik hukum syara',
tetapi kedua2nya itu tiada sekali2 memberi bekas pada perbuatan yang baharu, hanya memberi bekas itu Allah taala
sendiriNya jua. Maka iaitu As'ariyah ialah 'itiqad yang maqbud (dipegang),
yang selamat daripada bahaya dunia dan akhirat, tetapi tiada sampai mereka itu
kepada martabat kasyaf kerana terdinding mereka itu dengan sebab mengata usaha
dan ikhtiar itu dari hamba jua, tiada dipandang akan segala perbuatan itu
daripada Allah taala sendiriNya.
Maka tiap daripada segala thoif (gulongan) yang tiga itu adalah atas penglihatannya itu Ghisyawah (kabur/ keliru) , ya'ni dinding yang menutupi daripada sampai penglihatan merekaitu kepada memandang wahdatul Af'al selama2nya. Mereka itu di dalam dinding tertutup, tiada sampai kepada maqam kasyaf dan musyahadah dan mukafahah.
Maka tiap daripada segala thoif (gulongan) yang tiga itu adalah atas penglihatannya itu Ghisyawah (kabur/ keliru) , ya'ni dinding yang menutupi daripada sampai penglihatan merekaitu kepada memandang wahdatul Af'al selama2nya. Mereka itu di dalam dinding tertutup, tiada sampai kepada maqam kasyaf dan musyahadah dan mukafahah.
Keempat mazhab Ahli Kasyaf, ya'ni orang yang terbuka kepada mereka itu dinding, iaitu kaum yang memandang akan kejadian segala
perbuatan itu daripada Allah taala dan keinderaannya itu daripada hamba.
Mithalnya seperti qalam orang yang menyurat adalah menjadikan huruf itu orang
yang menyurat jua. Dan qalam itu menjadi alat persandaran menyurat jua. Adalah
hamba itu seperti qalam tiada baginya perbuatan, dan hanya yang berbuat, orang
yang menyuruh jua. Wallahu 'alam. Ya'ni
segala yang berlaku di dalam segala alam ini, Allah taala jua yang menjadikan
dia. Intiha'
(Dan lagi kata) syech abdul wahab as
sya'rani telah menyebutkan syech
Muhaiyuddin ibnu Arabi r.a pada bab yang keempat ratus dua puluh daripada
Futuhatul Makiyah akan barang yang menamakan ia akan bahawasanya segala
amal itu daripada allah Ta'ala jua hanyasanya menyandarkan allah Ta'ala akan
segala amal dan perbuatan itu kepada kita kerana keadaan kita tempat menanggong
siksa dan pahala padahal perbuatan itu bagi allah Ta'ala jua pada haqiqatnya
tetapi tatkala menda'wi kita pada ketika berhenti di dalam hijab akan
bahawasanya segala amal kita dan perbuatan kita itu bagi kita jua maka
menyandarkan Allah Taala itu akandia kepada kita dengan sekira2 da'wi kita
berbuat kerana cuba daripada allah ta'ala kepada kita maka apabila masuk kita
kepada hadrat ihsan dan maka nipislah dinding hijab nescaya kita lihatlah akan
segala amal itu terbit dari allah ta'ala pada kita tiada kita mengamalkan
segala amal dan segala perbuatan itu.
Kemudian apabila sampailah kita kepada musyahadah itu nescaya takut kita
akan tergelincir kidam (kaki) kita pada barang yang telah menamakan allah
ta'ala akan perbuatannya itu kepada kita kerana setengah daripada adab itu
bahawa menyandarkan ia akan barangyang telah menamakan allah ta'ala akan
sesuatu kepada kita serta pengetahuan kita dengan barang yang telah kita
ketahui itu kerana mengamal akan
Firman allah ta'ala:
ertinya
“Barang yang mengenai akan dikau daripada kebajikan itu maka iatu daripada
allah ta'ala dan barang yang mengenai akan dikau daripada kejahatan itu iaitu
dari usaha dirimu.”
Shahadan kata syechuna alaalamah
maulana assyech yusuf abu zharah almasry pada ketika tadarrisnya
(mengajarnya) di dalam masjidil Haram tiada harus mengatakan kejahatan itu
daripada allah ta'ala melainkan pada maqam ta'alim jua intiha'.
(Dan kata) syech ibnu hajar di
dalam syarah arbain pada sabda nabi
saw. Di dalam setengah daripada segala doa iftitah ertinya bermula kejahatan itu bukan ia daripadamu kerana mengajari bagi adab bahawasanya
tiada harus disandarkan kepada allah ta'ala segala yang menghina akandia
seperti tiada harus dikata allah ta'ala itu ia menjadikan anjing dan babi dan
jika ada ia menjadikan tiap2 sesuatu sekalipun kerana adab (maka tiap2) adalah
menyandarkan perbuatan kepada kita itu kerana menghikayatkan akan firman allah
ta'ala jua intiha'
(dan lagi kata) syech Abdul Wahab AsSya'rani qadasallahu sirrahu kepada Syechnya Sidi Ali Al Khawas r.a
(dan lagi kata) syech Abdul Wahab AsSya'rani qadasallahu sirrahu kepada Syechnya Sidi Ali Al Khawas r.a
(soal) apa haqiqat
usaha mengatakan iman as'ary itu
(maka
jawabnya) r.a (bermula) haqiqat usaha itu iaitu ta'lik irodat mumkin dengan
memperbuat barang perbuatan ada ia maka diperolihi taqdir ilahi pada ketika
ta'lik irodat itu maka dinamai mereka itu akan yang demikian usaha bagi mumkin
pada ma'ani bahawasanya mengusahakan munafaat dengan dia itu kemudian daripada
sudah berkehendak kepadanya ya'ni berkehendak kepada taqdir ilahi itu
(dan lagi) kata Syech Abdul Wahab as Sya'rani qadasallahu sirrahu telah aku dengar akan dia ya'ni sidi ali al khawas r.a
(dan lagi) kata Syech Abdul Wahab as Sya'rani qadasallahu sirrahu telah aku dengar akan dia ya'ni sidi ali al khawas r.a
“Segala yang
lainnya berkata ia wajib atas hamba itu bahawa mengetahui akan bahawasanya
tiada memberi bekas segala2 bagi makhluk pada memperbuat sesuatu daripada
sekira2 taqwin hanyasanya baginya hukum jua faqad” (sahaja, cuma)
Maka fahamkan olihmu kerana bahawasanya kebanyakan manusia tiada dapat
membezakan ia antara hukum dan atsar ayat
(berkata) syech ia pula ya'ni Sidi
Ali al Khawas ra :
“(bermula)
kenyataan yang demikian itu bahawasanya haq allah ta'ala itu apabila
menghendaki ia mengadakan akan harkat atau ma'ani daripada segala perkerjaan
yang tiada sah ujudnya melainkan pada segala madahnya kerana mustahil bahawa
berdiri ia dengan sendirinya maka tiada dapat tiada daripada unjudnya mahal (@
tempat @ wadah) yang menzahirkan ia akan taqwin (=keberadaan) perkerjaan ini
ya'ni perkerjaan yang tiada berdiri ia dengan sendirinya maka mahal @ (tempat
hinggap) iaitu hamba yang dihukumkan ia dengan mengadakan maka mumkin ini
padahal tiada sekali2 baginya itu atsar dalamnya intiha'
(dan lagi kata) Syech Abdul Wahab asSyarani qadassalahu
sirrahu :
”Telah aku dengar
saudaraku afdaluddin rahimallah
ta'ala berkata ia :” tiada sekali2 bagi mumkin itu qudrah hanyasanya
baginya menerima aasar ilahi kepadanya
jua kerana bahawasanya sifat itu ya'ni qudrah itu sifat daripada ketetuan tunggal ketuhanan iaitu keadaan
yang berkuasa maka mengisbatkan qudrat
bagi mumkin itu da'wi dengan tiada dalil”
(dan lagi berkata ia) ya'ni Syech Afdaluddin rahimallah ta'ala:
”bermula kata kami ini muafakat serta asa'riyah yang mengisbatkat mereka
itu bagi qudrat hamba serta menafikan perbuatan daripadanya intiha'
(dan lagi kata) Syech Abdul Wahab Assya'rani qadassalahu
sirrahu dan telah menyebutkan olih syech
Muhayiddin radiallau anhu pada bab
seratus dua puloh daripada ”futuhuhul makiyah”
”Bahawasanya mengisbatkan
qudrah bagi mumkin menafikan fa'il
daripadanya itu setengah daripada segala masaalah yang amat sukar kerana
membawa kepada keadaan fa'lun (dan lagi berkata ia) ya'ni syech muhayiddin r.a
dan tiada membukakan allah ta'ala atasku dengan menghilangkan labisa ya'ni samar pada masaalah ini
ya'ni hal keadaan fa'lun padahal
bukan fail melainkan pada malam
ketika aku menyurat akan tempat ini pada tahun hijrah enam ratus tiga puloh
tiga dan sanya sukar atas aku mentafsilkan
antara yang usaha yang mengata akan dia kaum ahli sunah dan khalqhi (خلق) yang mengata akan dia kaum
mu'tazillah maka mengurniakan taufik allah ta'ala akan daku dengan membukakan
penglihatanku atas mula2 kejadian
makhluk yang tiada mendahului akan dia makhluk kerana tiada ada ketika itu
melainkan Allah ta'ala jua”
(maka firman allah ta'ala) bagiku di dalam sirr ku tilik
olihmu akan dia di sana mula2 kejadian
makhluk adakah perkerjaan itu mewaris labisa dan hairan (maka) sembahku tiada
ya rabb (maka) firmannya bagiku seperti demikianlah sekelian barang yang engkau lihat akan dia daripada segala
yang baharu tiada bagiku seorang di dalamnya yang memberi bekas dan tiada suatu
daripada makhluk maka akulah tuhan yang menjadikan segala asyia' pada sisi
asyia' tiada dengan asbab maka adalah dengan perkerjaan ku jadikan nafhun pada isa dan kejadian taqwin
pada thoir
(maka) sembahku
baginya ya rabb maka apabila adalah seperti demikian itu maka tiap2 adalah
dirimu yang engkau khitob dengan katamu perbuat olihmu dan
jangan engkau perbuat
(maka firmannya) bagiku apabila
aku perlihatkan akandia kau dengan sesuatu daripada ilmuku maka lazimlah olihmu
adab kerana bahawasanya hadrat ini tiada menerima ia akan saat menidak2ka
n akan perbuatan tuhan seperti firmannya
ertinya jangan ditanya akan barang yang aku perbuat dan sekelian kamu itu akan ditanya intiha'
ertinya jangan ditanya akan barang yang aku perbuat dan sekelian kamu itu akan ditanya intiha'
(kata) Syech Abdul wahab Assya'rani
(syahadan) jikalau itu jua
musyahadahkan insyaallah ta'ala sampai jua ia kepada allah ta'ala kerana maqam
tauhidul af'al ini maqam yang di bawah
segala2 daripada segala maqam arifin
maqam tauhidul af'al ini satu martabat daripada beberapa martabat orang yang
sampai kepada allah ta'ala kerana jalan sampai kepada allah ta'ala itu empat
martabat seperti lagi yang akan datang insyaalah ta'ala pada akhir khotimah
"Tiap-tiap" adalah sifat-sifat dualisma tuhan. "TIAP" adalah sifat fungsi ketuhanan
"Tiap-tiap" adalah sifat-sifat dualisma tuhan. "TIAP" adalah sifat fungsi ketuhanan
(shahadan) maqam
inilah yang mula2 ia anugerah akan Allah taala kepada orang yang salik atau
kepada orang yang lainnya iaitu seperti orang yang majzub umpamanya dan erti majzub itu
orangyang diambil Allah taala dengan terkejut serta dirinya tahu akan mengenal
zatnya dan sifatnya dan asmanya dan afalnya daripada tiada mengerjakan ibadat
dan tiada talqin daripada guru
dan tiada ijazah masyaih
(shahadan)
bahawasanya maqam inilah natijahtus suluk dan samarahnya ertinya
jadi daripada orang yang salik dan buahnya (dan) erti salik iaitu orangyang bersunggoh2
ia ijtihadnya berbuat ibadat
kepada Allah taala dengan riadhoh
ijazah akan dia olih syehnya kepadanya dengan tiada cedera ia pada mengerjakan
akan dia dan tiada menyalahi
ia akan barang disuruhkan akan dia olih gurunya daripada segala ibadat dan lainnya
(dan) erti arif itu iaitu orangyang mengenal Allah taala dan
mengenal hamba lagi dapat ia
membezakan antara kholiq dan makhluk dan musyahadah segala yang tersebut itu
(dan maqam inilah) maqam yang pertama daripada maqam arifin yang meyampaikan ia kepada maqam yang di atasnya iaitu maqam tauhidul asma iaitu maqam yang kedua daripada segala maqam ariffin
KAMUS TAUHID AFAAL
Aasar (اثار) @ kesan @ bekas
Fa'il (فاعل) @ perlaku @ pembuat @ perlakun
Fa'lun (فعل @ buatan @ lakunan @ kelakuan
Mumkin (ممكن) @ yang diadakan @ yang dicipta @ yang dilembagakan
Tafsil (تفصيل) @ penjelasan @ penerangan @ kupasan
Qudrat ((قدره) @ kuasa @ daya @ energy @ force
Fa'il (فاعل) @ perlaku @ pembuat @ perlakun
Fa'lun (فعل @ buatan @ lakunan @ kelakuan
Mumkin (ممكن) @ yang diadakan @ yang dicipta @ yang dilembagakan
Tafsil (تفصيل) @ penjelasan @ penerangan @ kupasan
Qudrat ((قدره) @ kuasa @ daya @ energy @ force
asyia' (أشياء) Setiap sesuatu @ ada @ keberadaan... ('keseolahan ada'
namun 'tiada' kerana setiap keujudan cuma besifat sementara @ khayalan @ maya
materi (dualisma)
labisa (لبس) kekaburan @ keracauan @ hijab @ kesamaran @ kurang faham @ kekalutlan dalam mengerti @ keteledoran fikir
khitob (خطاب) cerita @ lakatkan @ berita @ sifatkan
Nafhun (نفخ) @ tiupan ruh @ menjana pergerakan
thoir (طائر) @ unggas terbang @ burung @ yang bisa terbang
labisa (لبس) kekaburan @ keracauan @ hijab @ kesamaran @ kurang faham @ kekalutlan dalam mengerti @ keteledoran fikir
khitob (خطاب) cerita @ lakatkan @ berita @ sifatkan
Nafhun (نفخ) @ tiupan ruh @ menjana pergerakan
thoir (طائر) @ unggas terbang @ burung @ yang bisa terbang
ijtihad (إجتهاد) @ bersunggoh2 tanpa erti penat lelah
kholiq (خالق) @ pencipta
majzub (مجذوب) @ medapat ilham2 tanpa tunjuk ajar dari sesiapapun
masyaih (مشائخ)@ guru yang mengajar dan pemberi pertunjuk
natijahtus suluk (نتيجة السولوك) @ tujuan @ hasil pengembaraan rohaniyah
riadhoh (رياضة) @ sentiasa melakukan
samarah (ثمره) @ buah ato hasilnya
talqin (تلقين) @ tunjuk ajar atau arahan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan