Catatan Popular

Ahad, 26 Julai 2015

KITAB TERSOHOR ”ANA AL HAQ” : (11) MURID



Oleh Syekh Muhammad Ibrahim ‘Gazur-i-Illahi’ (Sufi Syatariyyah)

1          Manusia ada tiga jenis:
(a)          Mereka yang dihantar balik dari wahdat (Keesaan) kepada khatrat (banyak). Mereka diselubungi oleh kegelapan mereka sendiri. Ini adalah melalui tajjali kemurkaan Tuhan dan untuk itu dibacakan: ayat berbunyi ‘ Aku berlindung dengan keampuan Mu daripda kemurkaaan Mu, aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam”.
Tajalli ini seperti awam musin panas. Ia dengan segera diterbangkan angin. Salik mencari kehidupan yang diredhai Allah. Ada pula manusia supaya dapat hidup yang diredhai di bumi ini, menurut adat resam bangsa sendiri selagi jiwa tidak dipengaruhi dunia, seperti yang dilakukan oleh auliya tertentu dan Nabi seperti Nabi Idris. Tajalli Zat datang seketika dan hilang di ketika yang lain. Jika berterusan, maka hilanglah perbatasan: “Ruh kami adalah badan kami, dan badan kami adalah ruh kami”
(b)          Setengah mereka yang ada fana dalam satu tajalli Zat, dan kekal dalam keadaan itu selama-lamanya. Mereka adalah Majzub yang hakiki.
(c)          Setengahnya ada yang kembali dari keadaan itu dan menjadi salik. Dalam suluk mereka, kadang-kadang mereka bebas dan yang terhina, kemudian menjadi seperti lembu dan masih terhina lagi: seperti dalam ayat alquran surah al araf ayat 179: “Mereka itu sepetri binatang ternakan, bahkan mereka itu lebih sesat lagi”.
Kadang-kadang ada pula mereka yang naik dengan mengembara dari tajalii sifat, dan dari sifat kepada afaal, dan dengan itu sempurnalah pengembaraan mereka. Suluk terdiri daripada pengembaraan menuju Allah (Al Allah), dengan Allah (Billah), dalam Allah (Fillah dan beserta Allah (Ma’allah). Pengembaraan ini ialah untuk membaiki yang lain. Seorang majzub kembali dari dzauk untuk membaiki yang lain. Dalam dzauk itu ia seperti matahari tengahari yag menyebabkan tidak ada bayang. Sekembalinya, dia seperti matahari jatuh, dan dengan itu kembaranya telah sempurna.
Dalam al quran surat Maidah: ayat 3: “Pada hari ini telah Ku sempurnakan agama kamu untuk kamu dan memenuhkan nikmat Ku kepada kamu”
Seorang ghayr yang telah menyempurnakan pengembaraannya , memulakan semula pengembaraan itu sekali lagi dengan murid-muridnya. Seperti bijih benih yang telah menjadi pokok dan kemudian menjadi biji benih kembali.. Atau seperti satu titik kembali. Ini bukanlah penjelmaan tetapi adalah penzahiran atau tajalli.
Inilah yang dimakdsukan oleh Jalaluddin Rumi apabila beliau berkata: “ Tujuh ratus tujuh puluh (770) badan telah kulihat”
Pertama-tama guru itu melakukan suluknya sendiri, dan kemudian  beliau melakukannya dengan tiap-tiap muridnya, dan dengan itu beliau sendiri bertambah-tambah sempurna daripada  dahulunya, Gulshan i Raz, berkata:
“Cahaya Nabi adalah matahari.
Kadang-kadang cahaya itu ternampak dalam Musa, dan kadang –kadang dalam Adam.
Masa guru adalah semasa mentari tepat di atas kepala.
Yang bebas dari lindungan dan bayang”
Inilah sebabanya dikatakan: “sufi tidak menjadi logam yang tidak bercamput sehinggalah dia telah minum dari piala. Pengembaraan yang banyak adalah diperlukan untuk yang muda menjadi masak”.
Guru mengambil bentuk hati murid dan , mencurahkan berkatnya kepada murid. Jiwa guru mempengaruhi jiwa murid. Ini digelarkan ‘Buruz’ dan bukan penjelmaan. Seperti memasang beberapa buah lampu. Lampu pertama itu ialah nur Nabi yang dipasang daripada cahaya (Nur) Allah.
Dalam al quran surah an nur: ayat 35: Eertinya “Allah cahaya langit dan bumi, misalan cahaya Nya itu ialah seperti satu lubang yang di dalamnya ada satu lampu. Lampu itu dalam kaca.”
Dan seterusnya. Cahaya itu bersinar dalam lampu hati terletak dalam ceruk badan. Oleh itu ‘banyak’ ialah pada sumbu lampu, bukan pada cahaya.
Kenabian bermula dari Adam dan menjadi sempurna dalam khatim penutup segala nabi-nabi, iaitu “Hakikat Muhammad” telah menjalani pusingannya dalam semua nabi-nabi dan meneyempurankannya dalam ‘penutup’.
Wilayat (kewalian) bagaimanapun tetap tinggal dalam dunia dan memulakan pengemabarannya yang kedua. Salik ialah penzahiran syan (bakat, keupayaan). Dia terkandung dalam syan itu. Semua syan terhad dalam kawasan masing-masing dan tidak boleh memasuki syan yang lain. Apabila salik menjadi  fana, syan itu pun hilang, dan salik itu menjadi  mutlak dna mencapai baqa. Dalam peringkat ini, keupayaaan nya berkembang, dan diketahuinya Zat mutlak. Diketahuinya ilmu mutlak dalam bidang ilmunya sendiri. Ilmu Allah meresap dalam dalam ilmu sufi, seperti dikatakan oleh Jalaluddin Rumi.
Mula-mula salik naik dari syan (bakat) atau  nama yang tehad dan itu adalah “Ghayr”, dan sekarang dia bermula dari zat mutlak. ‘Yang terhad’ menjadi ‘Yang tidak terhad’.
Ertinya; “Langit dan bumi tidak mengadungi Aku tetapi hati orang-orang beriman dapat megandungi Aku”
Inilah meresapnya ilmu Allah dalam ilmu sufi. Sufi itu mulanya satu titik air dan menjadi lautan. Fananya diri itu meluaskan keupayaanya. Keupayaan setitik air menjadi keupayaan lautan.
            “Jika anda belah hati satu titik air.
            Anda dapati seratus lautan di dalamnya”
(Gulsyan –i-Raz)
Lautan dalam kapal. Titik air itu binasa dalam dirinya dan kekal dalam lautan.
Bayazid Bustami berkata: “ jIka arasy, dengan semua sekelilingnya dalam penjuru hati saya, saya tidak akan sedar berekenaannya”

2.         Hakikat tidak akan muncul sewajarnya, jika syariat dan tariqat belum betul lagi kedudukannya. Huruf-huruf  tidak akan tertulis dengan betul jika pena tidak betul keadaanya.

3.         Manusia ada empat (4) jenis:
a)    Mereka yang melihat Haq sahaja dan tidak melihat yang dijadikan (makhluk)
b)    Mereka yang melihat makhluk pada zahirnya dan haq pada batinnya, mereka itu digelar “Dhawil-‘aql” (orang-orang akal), pada mereka Haq itu dicerminkan dalam makhluk.
c)    Ada pula yang mereka yang melihat Haq pada zahirnya dan makhluk pada batinnya, mereka ini digelar  “Dhawil-‘ain’ (orang-orang mata), pada mereka makhluk ini dicerminkan dalam Tuhan.
d)    Ada pula yang melihat Allah dalam makhluk, dan makhluk dalam Allah, tanpa dinding antara mereka dan meraka ini digelar Dhawil-ain wa’ aql. Ini berkaitan dengan melihat Wahdat (satu) berserta dengan Khatrat (banyak). Ghazali berkata bahawa tauhid tulin ialah memerhatikan Allah dalam semua ”Dia lihat Jamal (keindahan) Allah dalam semua perkara”.
Jamal ini ialah Hakikat Muhammad saw dalam semua perkara yang wujud, kerana semuanya bergantung kepada hakikat ini dan ini adalah penzahiran. Hakikat itu dan kembali kepadanya. Keindahannya ternyata dalam semua perkara dan semua perkara adalah cerminya.
Salik jenis yang terakhir ini mempunyai Muhammad sebagai Pusat (center) nya.

4.         Syak wasangka dapat dibuat dengan berkawan dengan orang yang arif. Murid hendaklah  membuang syak wasangka dengan berteman dengan gurunya. Bayang-bayang akan hilang apabila matahari atas kepala.
Dalam al quran disebut dalam surah isaril ayat 81:
“ Katakanlah: Yang benar telah datang dan yang palsu akan hapus, sesunggunya kepalsuan itu dilenyapkan
Pengajaran guru pada murid adalah ibarat batu orang falsafah pada tembaga. Ilmunya bukanlah untuk hanya dipelajari dan difikir, tetapi adalah lebih dari itu lagi iaitu Hal (keadaan).
Apabila Hal berkekelalan, ia menjadi Maqam (Station). Barangsiapa dapat Hal sekali sahaja, ia adalah dalam permulaan, dan dia menjadi wali. Barangsiapa berterusan dalam Hal ini, ia menjadi Qutub dan Ghauts.
Peringkat Wali Qutub, dan lain-lain bergantung kepada lama atau sekejapnya tempoh-tempoh ini. Ada oarng yang dapat Hal ni sebentar sahaja, ada yang lebih lama dan ada pula yang berkekalan. Dalam ayat al quran berbunyi:
ertinya “ Dan mereka yang berkekalan dalam solat mereka”  (surah al araf: 23)
Mikraj dan Lailatul qadar adalah ketika-ketika ini. Orang boleh mendapat Hal dan Wisal yang berlainan jenis iaitu:
a)    Abid mendapat Hal (fana) di mana didapatinya dirinya sebagai benda galian yang tidak bergerak.
b)    Asyiq memerhatikan keindahan Haq dalam berbagai -bagai objek
c)    Mutakalliq menukar sifatnya kepada sifat-sifat Haq dan mecapai peringkat Qurb-i-Farayad dan Qurb –i- Nawafil.
Pencinta hanya memerhatikah keindahan yang dicintai daripada jauh, dan tidak didapatinya dirinya sebagai tiruan yang tepat bagi yang dicintai dan sifat-sifatNya, tetapi didapatinya yang lain-lain itu bertukar kepada sifat-sifat itu. Dia menikmati perhatian kepada Yang dicintai iti. Abid tidak mempunyai rasa atau nikmat itu, meskipun dia dapat merasai sedikit.
“Campuran minuman itu ialah air yang datang kepada mereka dari atas” (Surah Muthafiffin : 28)
d)    Muwahid ialah fana dalam Zat didapatinya Zatnya bertukar kepada Zat Haq.
e)    Mutahaqqiq ialah mereka yang turun dari Zat kepada sifat, seperti keadaan nabi-nabi dan wali-wali. Keadaan ini mempunyai tempoh yang tertentu. Setengah berkata tidak perlu Hal, iman yang betul sudah mencukupi.
Orang yang beriman percaya kepada yang ghaib.
“ Mereka beriman kepada yang ghaib’ (Surah Baqarah: 3)
Ahli makrifat melihat yang ghaib bukan hanya ilmu dan iman sahaja. Iman terdiri dengan pendengaran, keyakinan dalam pandangan dan keyakinan dalam rasa. Orang dahaga mendengar nama air, ini menimbulkan kepercayaaan padanya, dilihat air itu, ini menimbulkan keyakinan, dirasainya. Ini menimbulkan rasa keyakinan. Jika seseorang itu berhenti setakat pendengaran sahaja, dia tidak dapat peringkat melihat dan merasa.

Hal mestilah menjadi hakikat Qal (kata)

Tiada ulasan: