NUKILAN HJ SAARI MOHD YUSOF (PEWARIS KETIGA ILMU
MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN)
BERPISAHKAH HAMBA DENGAN ALLAH
(NAFI DAN ISBAT)
Saya
bertolak dari bentong pada jam lebih kurang pukul 2.00 petang, Sampai
dikelantan pada kurang lebih jam 8.00 malam. Sesampainya saya diperkarangan
rumah kakak (Khadijah) kakak sulung dari 3 adik beradik). Daun pintunya lambat
dibuka. Anak saudara yang balik bersama saya, tiga atau empat kali hon kereta Volvo
S 40 Turbo (T3) yang pendaftaran 6661 dibunyikan. Namun lambat dibuka.
Hati saya
terasa sedikit hairan, namun tidak sangat menjadi ganguan. Mana tahu kekanda
Khadijah mungkin sedang mandi atau kemana!. Bilamana pintu dibuka, saya lihat
kakak saya terbaring dalam kelambu kecil buatan siam (yang serupa dengan serkob
bayi), dengan berselimut agak tebal.
Sangkaan
atak detik hati kecil saya, tidak jauh lari dari apa yang sebenar berlaku!.
Ternyata kakak saya jatuh sakit. Sebagai seorang janda yang kematian suami yang
hanya ditemani cucu yang sebaya 5 tahun. Saya terkejut dan tyerus bertanya
khabar.
Dengan nada
yang lesu sebagaimana lesi tubuhnya, saya selak kelambu, dan bertanyakan makan,
lalu mulut yang sememangnya pahit menerima makana menjawab, bahawa beliau belum
makan apa-apa sedari pagi.
Hati mana
dan dik mana uyang tidak rasa sebak?.Yang hendak saya sampaikan kepada
tuan-tuan disisi, bukan soal sakit atau soal beliau duduk bersendirian. Masih
ramai janda yang diluar sana yang lebih teruk sakit dan lebih lama
bersendirian.
Yang hendak
saya sampaikan atau yang hendak saya kongsikan pengalaman ini dengan tuan-tuan,
bukan hal sakit atau demam. Tetapi soal, saya dapaty urut tubuh kakak saya,
dapat saya sentuh tubuhnya dengan penuh kasih sayang.
Saya urut
tubuhnya, yang sebelum ini, dia sahaja yang selalu urut tubuh saya setiap kali
saya balik kelantan. Sebelum ini saya tidak pernah urut tubuh dia, sebab dia
tidak pernah mengadu sakit. Tambahan pula beliau adalah seorang tukang urut
(mak Bidan) handalam dan ternama di kompong Banggol Tanah Merah Kelantan.
Pada tanggal
11hb Nor, bersamaan hari ahad, saya telah dapat meyentuh tubuh kakak saya yang
selama ini tidak pernah saya sentuh. Sentuh tubuh itu satu hal, hal yang hendak
dikongsidisini adalah soal kasih sayang. Sentuh (urut) dengan penuh kasih
sayang.
Kalau dulu
saya selalau urut badan ibunda saya, setelah ketiadaan ibunda tercinta, kini
sekali lagi saya dapat merasai seolah-olah kehadiran ibunda saya. Sentuh dan
urut dengnan kasih sayang itu, memberi kepuasan dan memberi suatu rasa yang
sungguh menjiwai atau sentuhan dengan velue (sentuhan bernilai). Saya rasa
bangga dapat urut kakak saya.
Mungkin
itulah agaknya kakak saya urut saya semasa saya kacil-kecil dulu. Air mata saya
bergenang dan menitis membasahi pipi. Apa yang ada dan berlegar difikiran saya,
inilah pegorbanan kaka terhadap saya semasa saya kecil. Digosok, dibelai dan
dimanja. Kini sampai masanya saya pula belai, gosok dengan penuh kasih sayang!.
Mungkin
tuan-tuan tidak dapat merasai bagai apa yang sata rasai, kerana tuian-tuan
tidak duduk tempat mana sdaya duduk. Tapi inilah sentuhan yang tidak dapayt
saya lupakan. Mana-mana adi9k yang tidak lagi bertegur sapa dengnan kakak dan
mana-mana adik yang tidak pernah mengunjungi dan yang tidak mengnhargai kakak,
ayoh, mari kita sekali-kali menghargai dan memberi penghargaan kepada seoranng
kakak. Rasanya tidak terbalas dengan ururtan yang saya sentuh berbanding
sentuhan kakak dimasa kecil.
Hal lain
saya sangat rapat dan saya sangat sayang kepada kakak saya, hubungan saya
dengan kakak tidak pernah ada masalah sedari dulu, apa yang hendak saya
gambarkan disini, adalah perasaan kasih sayang bilamana kita dapat berbakti
kepada kakak, abang, apa lagi kedua ibubapa!.
Apa lagi
anak-anak yang menjauhi ibu bapa!.
Habis cerita
kakak, mari kita masuk kepada episok merajuk!. Merajuk seorang cikgu, kepada
anak muridnya yang tidak memberi komen kedalam laman web sidenya!. Dalam
merajuk cikgu itu, sebenarnya tidak sampai kepada hati. Rajuknya itu, cuma
pada jarinya sahaja. Jejari cikgu sahaja yang merajuk, jauh dihati seorang
cikgu itu, untuk merajuk kepada muridnya. Hanya sekadar ingin tahu setakat mana
sayangnyamurid terhadap cikgu!. Rupanya dengan rajuk itu, membuatkan cikgu
bertambah ghairah untuk mengajar.
Kini hati cikgu
itu, sudak reda dan kembali sejuk. Dengan melihat 263.00 respondent.Bukan
setakat 99 orang tetapi 263 orang. Berita terbaru yang baru saya terima
sebentar tadi, memaklumkan bahawa pembaca web saya sudah mencapai
sasaran, iaitu sudah melebihi anggka 1000 orang, yang pada mulanya saya janggka
hanya 99 orang (itupun munggkin susah). Terima kasih Tuhan, terima kasih Tuhan
dan terima kasih Tuhan!……………………….
Jika begitu,
boleh cikgu masuk kelas untuk mengajar semula?. Jika boleh masuk mengajar
semula, sebagai cikgu, saya minta semua murid-murid buka buku mata hati. Ingat,
ingat dan ingat, saya adalah cikgu yang hanya pandai mengajar angka kosong
sahaja. Saya cikgu yang tidak pandai mengajar sains, tawarikh, ilmu hisab,
sivik atau jawi, apa lagi Quraan. Saya adalah seorang cikgu yang bodoh, yang
hanya pandai mengajar anggka kosong. Kelas saya adalah kelas pelajaran kosong,
masuk kelas kosong dan balikpun kosong.
Jika sudi
masuk kelas cikgu, jangan bawa tangan, kaki, akal, pangkat, jawatan, jangan
bawa feqah dan jangan bawa gulungan ijazah Al-Azhar atau Jordan!. Cikgu nak
awak bawa telinga untuk dengar sahaja dan bawa mata untuk melihat sahaja!, Itu
sahaja pesan cikgu. Bawa mata dan telinga!.
Sebab
merajuk dah hampir seminggu, cikgu kena berceloteh panjang sedikit sebelum
masuk bab 99 nama Allah. Baiklah, setelah puas saya berjenaka dengan tuan-tuan
semua, mari kita ikuti karangan saya.Amin
Tuan-tuan
dan puan-puan sekallian. Pada jam 2.36 pagi 12hb,Nov, saya dapati seramai 263
orang yang memberi komen dalam web side saya yang melebihi jangkaan 99 orang!.
Saya hanya mengharap 99 orang, sempena nama Allah. Namun yang menjawabnya sudah
mencecah seramai 226 orang. Subahanallah! Terharu dan sebak dada saya,
mengenangkan betapa diluar sana, walaupun tidak ramai yang menjawab web saya,
sesungguhnya membaca dan yang mengikutinya tanpa menjawab, adalah ramai. Itulah
tanda dan buktinya ramai diantara kita diluar sana yang begitu dahaga dan rindu
kepada ilmu makrifat. Sebagaimana rindu dan dahaganya tuan-tuan kepada ilmu
makrifat, begitulah terlebih rindunya saya kepada maklum balas dari tuan-tuan.
Kini saya sedar yang saya bukan bertepok sebelah tangan. Amin syukur kepada
Allah swt!.
Untuk itu,
kepada peminat-peminat saya diluar sana, pada jam 2.58 pagi tanggal 12 Nor,
saya akan akhiri rajuk saya. pada hari ini, jam ini dan masa ini juga, saya
akan sambung semula berkaria. Tetapi kariya saya hanyalah karya dongeng dan
hanya sekadar penyedap telinga, bukannya untuk memberi faham. Yang memberi
faham itu Allah Taala.
Sekarang
saya tidak lagio mahu meyentuh soal bab 99 nama Allah. 99 nama Allah akan saya
buka dan akan saya perkatakan semasa ceramah saya pada 18hb Nov, bertempat di
seri gombak, yang bermula pada jam 9.00 dan berakhir 4.30. Untuk megetahuinya,
sila datang ya!.
Untuk menghilangkan
rindu tuan-tuan terhadap karangan hasil dari air tangan saya yang tidak
seberapa ini, disini saya akan bercerita dongeng mengenai tajuk yang tidak
kurang hebatnya iaitu, perkara Nafi dan Isbat (iaitu antara Allah dengan
Hamba).
Sungguhpun
begitu, untuk tidak menghampakan hati para peminat saya, sesungguhnya nama
Allah itu sebenarnya sebanyak 3,000 (tiga ribu). Kalau tak silap saya, satu
ribu diberi kepada Adam. Satu ribu diberi kepada Muhamad. 300 kepada Taurat,
300 kepada zabur, 300 kepada dan 99 kepada Al-Quraan (nanti saya konform
semula).
Jumlah semua
nama Allah yang ternama oleh Allah 3,000. Sedangkan yang terzahir hanya 2.999
nama. Kemana hilangnya lagi satu nama Allah?.
Allah itu
nyata, wajah Allah itu terlagi nyata dan terang, setelah yang lain terang dan
nyta, masakan nama yang satu boleh tersembunyi?. Kenapa satu tersembunyi
sedangkan yang lain boleh nyata?. Tidakkah pelik bin hairan?.
Apakah yang
bermain dikepala dan difikiran tuan-tuan sekarang?. Apakah ada terlintas
secebis jawapan dari benak dada tuan-tuan?.
Ada yang
menjawab bahawa nama yang tersembunyi itu didalam diri kita, jika didalam diri
kenapa tidak boleh kita keluarkan untuk dikenal?. Sedangkan isi perut
boleh dimuntahkan, usaha ikhtiar boleh diterjemahkan, darah boleh dituang
keluar dan daging boleh ditanggal-tanggalkan. Masakan satu nama tidak boleh
kita perzahirkan?. Manakah nama yang satu itu?.
Untuk
,menjawab nama yang satu itu, tunggu saya dimasa dan tempat yang
dijanjikan. Akan saya jawab pada hari ceramah itu nanti. Jumpa
disana!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!……………………………Amin
Sabar,sabar
dan sabar, tidakkah sabar itu iman!
Saya KIV
jawapan itu, bukan apa, saya nak bagi kejutan dan saya nak lihat seramai mana
sambutan ceramah saya itu nanti!………………………………………………………………..
Namun untuk
tidak menghampakan peminat-peminat dilaman web ini, ini saya sajikan tajuk
yanng tidak kurangn hebatnya, iaitu
BERPISAHKAH
HAMBA DENGAN ALLAH DAN BERSATUKAH ALLAH DENGAN HAMBA?
APAKAH NAFI
DAN ISBAT ITU, BERCERAI ATAU BERSEKUTU?
Tuan-tuan
dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Ramai dikalangan kita tidak tahu
apa itu nafi dan tidak tahu apa itu isbat?. Barang siapa yang tidak tahu nafi
dan isbat, tidaklah ia bersyahadah, melainkan seumpama syahadahnya seekor
nurung tiong.
Apakah Islam
burung tiong itu, bilamana mereka bersyahadah?. Cuba tuan-tuan jawab pertanyaan
saya.Sekiranya jawapan tuan-tuan memihak kepada tidak, bererti sesiapa diantara
kita yang bersyahadahnya tanpa megetahui akan nafi dan isbat, mereka-mereka itu
tidak ubah bersyahadahnya seperti seekor burung tiong!.
Jika
syahadahnya seekor burung tiong itu tidak boleh mengislamkan dirinya, maka
sedemikianlah juga syahadah kita yang tidak tahu perkara nafi dan isbat. Barang
siapa diantara kita yang tidak tahu nafi dan isbat, ianya belum tentu boleh
mengislamkan kita!. Kiranya syahadah kita tidak boleh mengislamkan diri kita,
apakah agama bagi kita yang seumpama itu?. Cuba tuan-tuan jawab pertayaan ini?.
Bagi sesiapa
yang ingin mendapat barokah guru-guru terdahulu, saya minta kepada semua yang membaca
karangan ini, hendaklah sekalian patuh dan ikut saranan saya. Sekarang saya
mahu tuan-tuan jawap segala pertanyaan saya diatas kertas. Samada jawapan itu
memihak kepada ia atau tidak, saya mahu tuan-tuan saksikan jawapan tuan-tuan
itu, di atas kertas. Sekiranya membaca sekadar hobi, abaikan saja saranan
saya!. Sekali lagi saya bertanya, sekiranya syahadah kita yang tidak tahu
nafi dan isbat,
1)
Apakah bezanya dengan burung tiong?.
2)
Kiranya tidak berbeza antara syahadah tiong dengan kita, , apakah kita itu
Islam?.
Nafi dan
isbat itu, seumpama baju dan warna baju yang tuan-tuan pakai sekarang. Baiklah
sekarang jawab lagi soalan saya. Apakah warna baju yang tuan-tuan pakai
sekarang?. Bagi lelaki yang kebiasaannya tidak pakai baju bilamana dirumah,
saya mahu tanya, apakah warna kain yang tuan-tuan pakai sekarang?.
Sekiranya
warna baju atau warna kain yang tuan-tuan pakai sekarang itu, contohnya
berwarna merah, saya mahu tuan-tuan cuba tuan-tuan bayangkan bilamana
baju warna merah atau kain warna merah itu, kita gunting atau kita koyak dua!.
Apakah warna merah pada kain atau warna merah pada baju yang kita koyak itu,
boleh bercerai atau berpisah?. Soalan: Bolehkan ianya bercerai atau berpisah?.
Seandainya
kain dan warna kain itu, tidak boleh berpisah, sebegitu juga kita dengan
Allah!. Kita dengan Allah, tidak boleh berpisah!.
Merah itu,
adalah baju dan baju itu pula, adalah juga merah!.(baju adalah merah dan merah
itu adalah baju, jadilah ia baju merah). Tetapi harus diingat!,
bahawa merah itu bukan baju dan baju pula bukan merah!.
Merah itu, adalah warna, manakala baju itu pula, adalah kain, mana mungkin
warna dengan kain itu sama?. Mustahil baju dengan merah itu sama?.
Sekiranya
tidak sama, kenapa tidak bercerai dan tidak berpisah?. Bilamana dikoyak atau
bilamana digunting, antara kain dengan warna, tidakkah kedua-duanya turut
tergunting atau turut terkoyak?. Bilamana kedua-duanya turut terkoyak
atau turut tergunting, apakah boleh ianya dikatakan bersatu dan apakah boleh
ianya dikatakan berasing?. Cuba jawab?…………………………………………………….
Barang siapa
yang tahu akan jawapan itu, maka fahamlah ia akan makna nafi dan fahamlah ia
akan makna isbat dan dengan sendirinya akan fahamalah ia siapa hamba dan siapa
itu Allah!. Inilah yang dilkatakan bahawasanya antara hamba dengan Allah itu,
bercerai tidak berpisah tiada!.
Setinggi
manapun kita, tidak mungkin tingginya kita itu, menjadi Allah dan
serendah manapun Allah itu, tidak akan mungkin rendahnya Allah itu, menjadi
hamba.
Bilamana
kita sebut perkataan hamba Allah, perkataan sifat hamba (kita) itu,
tidak sekali-kali memungkinkan kita menjadi Allah. Bilamana kita sebut Allah
hamba, ianya juga sekali-kali tidak memungkinkan Allah menjadikan hamba!.
Dalam hal
ini, warna tidak memungkin menjadi kain dan kain pula tidak memungkinkan
menjadi warna. Tidak akan bertukar antara kain dengan warna!. Oleh itu,
sebutlah serendah manapun Allah, seburuk mana atau sejahat manapun Allah, tidak
memungkin Allah itu, bertukar menjadi serendah hamba!.
Mari kita
sama-sama sebut perkataan hamba Allah. Perkataan hamba Allah yang kita
sebut itu, adalah mengambarkan ketinggian Allah. Ketinggian hamba disitu, tidak
sedikitpun memungkinkan hamba bertukar menjadi Allah.
Mari pula
kita sama-sama sebut perkataan Allah hamba. Perkataan Allah hamba
disitu, tidak sedikitpun memungkinkan atau merubah Allah menjadi hamba!
Sebutlah apa
sahaja, Allah itu, tetap tidak boleh dipisahkan!. Serendah manapun sesuatu,
itulah Allah dan setinggi manapun sesuatu, itulah juga Allah. Allah tidak boleh
berpisah dan Allah itu juga tidak boleh bersatu. Sesungguhnya berpisah itu
Allah dan bersatu itu juga, adalah Allah. Nafi dan isbat itu, berpisah tidak
bersatu tiada!. Antara hamba dan Allahpun sedemikian juga adanya!.Barang siapa
faham apa itu nafi dan faham apa itu isbat, maka fahamlah ia mana diri dan mana
khalik!. Dan itulah baru benar-benar bersyahadah!. Seumpama tidak boleh
berpisah dan tidak berduanya antara malam dengan sifat siang!.
Persoalannya
disini, bagaimana mempelajarinya?
Apakah mahu
tuan-tuan dengar?. Sila jawab
Tiada ulasan:
Catat Ulasan