Beliau dianggap sebagai salah seorang yang
menggabungkan dalam dirinya kepakaran
Syariah dan Tariqah.
Dia adalah seorang pendakwah dan mufassir daripada al-Quran. Sehingga mencapai tahap menangis ketika membaca doa (Munajat).
Beliau diberi gelaran 'Syeikh tangisan itu'
(shaykh-e nawhahgar).
Beliau meninggal dunia pada tahun 405/1014 atau 412/1021.
Abu 'Ali al-Daqqaq, al-Hasan ibn' Ali ibn Muhammad ibn
Ishaq al-Naysaburi, adalah seorang ulama besar Ashari, guru dan tokoh dalam fiqh
daripada IMAM ABU AL-Qasim al-QUSHAYRI dan Sufi . Beliau murid yang paling
utama pada zamannya .
Beliau berketurunan campuran Parsi dan Arab dari Naysabur, dia
telah mengambil sisilah dari sana dan fiqh dari Marw di tangan al-Khudari dan
Abu Bakr al-Qaffal al-Marwazi.
Beliau kemudian mengambil silsilah tasawwuf daripada Abu
al-Qasim al-Nasrabadhi Al-Qushayri waktu menerimanya ia bergetar goncang di
hadapannya.
Dalam kitab
Risalah, berkaitan dengan Abu Ali al Daqqaq, beliau berkata sebagai berikut:
Mengenai tasawwuf:
"Jalan ini adalah sesuai hanya untuk orang-orang yang semangat menuju Allah yang digunakan digunakan untuk mendaki gunung kepada Allah."
Mengenai Sufi:
"Jika darwis itu tidak ada apa yang tertinggal baginya , tetapi sifat kerohanianya tinggi dan ditawarkan kepada anjing di pintu ini, tetapi tidak seeokor pun anjing memperdulikannya."
Abu Ali al-Daqqaq berkata:
"Pokok yang tumbuh dengan sendirinya, tanpa ditanam, tumbuh daun tetapi tiada buah-buahan. Jika ia tumbuh buah buahnya tidak seperti buah-buahan pokok yang ditanam itu."
Mengenai tasawwuf:
"Jalan ini adalah sesuai hanya untuk orang-orang yang semangat menuju Allah yang digunakan digunakan untuk mendaki gunung kepada Allah."
Mengenai Sufi:
"Jika darwis itu tidak ada apa yang tertinggal baginya , tetapi sifat kerohanianya tinggi dan ditawarkan kepada anjing di pintu ini, tetapi tidak seeokor pun anjing memperdulikannya."
Abu Ali al-Daqqaq berkata:
"Pokok yang tumbuh dengan sendirinya, tanpa ditanam, tumbuh daun tetapi tiada buah-buahan. Jika ia tumbuh buah buahnya tidak seperti buah-buahan pokok yang ditanam itu."
Mengenai mengingati Allah, Abu Ali al-Daqqaq berkata,
"Amalan mengingati Allah adalah pengisytiharan maqam. Sesiapa yang telah berjaya dalam ingati atau zikrullah, telah diberikan pengiktirafan dan sesiapa yang telah ditolak dalam memperingati Allahakan dipecat daripada maqamnya."
Allah Maha Tinggi telah berkata,
"Mereka yang mengingati Allah ketika berdiri dan duduk dan berbaring di sisi mereka..." (Surah 3 Al-Imran: Ayat 191).
Setelah Abu Abd al-Rahman bertanya kepada Abu Ali al-Daqqaq, '' Yang lebih sempurna, amalan zikir (zikir) atau taffakur (Fikr)? "Abu Ali al-Daqqaq bertanya," Apa yang kamu katakan? "
"Amalan mengingati Allah adalah pengisytiharan maqam. Sesiapa yang telah berjaya dalam ingati atau zikrullah, telah diberikan pengiktirafan dan sesiapa yang telah ditolak dalam memperingati Allahakan dipecat daripada maqamnya."
Allah Maha Tinggi telah berkata,
"Mereka yang mengingati Allah ketika berdiri dan duduk dan berbaring di sisi mereka..." (Surah 3 Al-Imran: Ayat 191).
Setelah Abu Abd al-Rahman bertanya kepada Abu Ali al-Daqqaq, '' Yang lebih sempurna, amalan zikir (zikir) atau taffakur (Fikr)? "Abu Ali al-Daqqaq bertanya," Apa yang kamu katakan? "
Abu Abd al-Rahman berkata, "Ia seolah-olah zikir
lebih sempurna daripada taffakur Fikr kerana zikir diketahui sebagai satu sifat
yang benar, sedangkan taffakur tidak.
Segala
yang ada sifat yang benar adalah lebih sempurna daripada sesuatu yang khusus
kepada penciptaan. "Abu Ali al-Daqqaq gembira dengan ini.
Abu Ali al-Daqqaq membuat ingatan kepada darwis:
Saya tidak akan ingati Anda, tetapi penjagaan pandu Hati, jiwa dan rahsia ke dalam zikir anda.
Abu Ali al-Daqqaq membuat ingatan kepada darwis:
Saya tidak akan ingati Anda, tetapi penjagaan pandu Hati, jiwa dan rahsia ke dalam zikir anda.
Ia
seolah-olah anda penonton yang telah berbisik kepada saya
"Berhati-hati, Oh ingat! Celakalah kamu! Berhati-hati!
"Berhati-hati, Oh ingat! Celakalah kamu! Berhati-hati!
Syaikh Abu
‘Ali ad-Daqqaq menuturkan, “Seorang murid bertanya kepada Syaikhnya, ‘Apakah si
hamba mengetahui apakah Allah ridha kepadanya?‘
Sang Syaikh menjawab, ‘tidak. Bagaimana dia bisa tahu hal itu sedangkan keridhaan-Nya adalah sesuatu yang tersembunyi?’
Si murid memprotes, ‘Tidak, dia bisa mengetahuinya!’
Syaikhnya bertanya, ‘Bagaimana si hamba bisa tahu?
Si murid menjawab: “Jika saya mendapati hati saya ridha kepada Allah SWT, maka saya tahu bahwa Dia ridha kepada saya.’
Maka sang Syaikh lalu berkata, ‘Sungguh baik sekali ucapanmu itu, anak muda.’[]
Sang Syaikh menjawab, ‘tidak. Bagaimana dia bisa tahu hal itu sedangkan keridhaan-Nya adalah sesuatu yang tersembunyi?’
Si murid memprotes, ‘Tidak, dia bisa mengetahuinya!’
Syaikhnya bertanya, ‘Bagaimana si hamba bisa tahu?
Si murid menjawab: “Jika saya mendapati hati saya ridha kepada Allah SWT, maka saya tahu bahwa Dia ridha kepada saya.’
Maka sang Syaikh lalu berkata, ‘Sungguh baik sekali ucapanmu itu, anak muda.’[]
Syeikh Abu
Ali ad-Daqqaq juga berkata, "Allah swt. menganugerahi Nabi-Nya saw. dengan
keistimewaan sifat beliau, dengan pujian yang sama sekali tidak pernah
dipujikan kepada makhluk lain. Karena itu Allah swt. berfirman, 'Dan
sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang luhur'.
Syeikh Abu Ali ad-Daqqaq berkata,"Seorang hamba akan mencapai surga dengan mematuhi Allah swt. Dan akan mencapai Allah swt. dengan adab menaati-Nya." Beliau juga mengatakan,"Aku. melihat seseorang yang mau menggerakkan tangannya untuk menggaruk hidungnya dalam shalat,
namun tangannya terhenti." Jelas bahwa yang beliau maksudkan adalah diri beliau
sendiri.
Kata Abu Ali
Ad-Daqqaq lagi: “Tawakal sifat orang mukmin, berserah diri adalah sifat wali
dan pasrah adalah sifat muwahhidin. Tawakal sifat orang awam, berserah diri
sifat orang khusus dan pasrah sifat orang lebih khusus lagi.
Tawakal
ialah sifat nabi, berserah diri ialah sifat Ibrahim dan pasrah sifat Nabi
Muhammad.” Orang yang tawakal selalu menggantungkan diri dan menyerahkan diri
sepenuhnya kepada Allah. Mereka sentiasa berlapang dada dan tidak resah bila
dibelit masalah. Mereka tidak cepat berputus asa, sebaliknya sentiasa yakin dan
percaya kepada kemampuan diri sendiri. Mereka hanya berserah (tawakal) kepada
Allah selepas segala usaha dan ikhtiar dilakukan. Mereka bertawakal kepada
Allah kerana mereka mempunyai perasaan kuat Allah Yang Maha Pemberi
segala-galanya. Allah memberi rezeki, memberi kejayaan, memberi kepandaian,
memberi kesenangan, memberi keselamatan dan semuanya datang daripada Allah.
Kita hanya berusaha mencari dan mendapatkannya.
Dalam
al-Quran Allah berfirman bermaksud: “Dan percayalah (tawakallah) dirimu kepada
Allah, jika kamu betul-betul beriman.” (Surah al-Maidah ayat 23). Allah sangat
mencintai hamba-Nya yang bertawakal. Dan Allah akan memberikan jalan keluar
serta akan memberikan rezeki yang datang tanpa disangkanya. Dengan kata lain,
mereka (orang tawakal) tanpa gusar yakin terhadap ketentuan dan kekuasaan Allah
hingga menyerahkan segenap permasalahan kepada-Nya semata.
Allah
berfirman bermaksud: “Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada
disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah
akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang
(dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bagi setiap
sesuatu.” (Surah Ath Thalaq ayat 3).
Abu Ali ad-Daqqaq rahimahullah berkata,
“Hakikat sabar adalah tidak memprotes sesuatu yang sudah ditetapkan dalam takdir. Adapun menampakkan musibah yang menimpa selama bukan untuk berkeluh-kesah (karena merasa tidak puas terhadap takdir, pent) maka hal itu tidaklah meniadakan kesabaran.” (lihat Syarh Muslim [3/7])
Syekh Abu Ali ad-Daqqaq Ra. Berkata, “Ketika penduduk
Balkh mengusir Muhammad ibnul Fadhl dari daerahnya, dia mendo’akan mereka, “Ya,
Allah, cegahlah kejujuran dari mereka”. Maka setelah itu tak seorang jujur pun
yang muncul dari daerah Balkh.
Syeikh Abu Ali Al-Daqqaq mengatakan: “Salah seorang murid
bertaubat, kemudian menerima ujian. Dia bertanya-tanya di dalam hati: “Jika
saya bertaubat, bagaimanakah keadaan saya nanti?”
Syeikh Abu Ali Al-Daqqaq pula mengatakan: Taubat
dibahagikan menjadi 3 tahap: tahap pertama adalah tawbah (taubat), tahap kedua
adalah inabah (berpaling kepada Tuhan), dan tahap akhir adalah awbah (kembali).
Kisah Abu Ali Ad-Daqqãq & Orang Saleh Pengubah Syair
Yang Mengharukan
Syaĩkh Abu
Ali Ad-daqqãq berkata, “Aku pernah menjenguk orang saleh yang sedang sakit.
Beliau tergolong guru besar yang waktu itu sedang di kelilingi oleh
murid-muridnya. Saat Aku temui, Beliau sedang menangis dengan usia-nya yang
sudah sangat tua renta.
Aku
menanyakannya : “Wahai Syaĩkh, apa yang membuatmu menangis? a tas urusan dunia
kah?”
Beliau menjawab : “Sekali-kali bukan, Aku hanya menangisi tertinggal-nya pelaksanaan Salat”
Aku bertanya heran : “Mengapa bukankah Engkau dulu rutin melaksanakan salat?”
Beliau menjawab : “Sekali-kali bukan, Aku hanya menangisi tertinggal-nya pelaksanaan Salat”
Aku bertanya heran : “Mengapa bukankah Engkau dulu rutin melaksanakan salat?”
Beliau
menjawab : “Sebab sampai sisa hariku ini, Aku tiada pernah melakukan sujud
melainkan dalam keadaan ghaflah (lupa terhadap Allah), Aku tiada pernah
mengangkat kepalaku dari sujud melainkan dalam keadaan lupa (terhadap Allah),
dan inilah Aku yang saat ini akan mati dalam kondisi lupa (terhadap Allah)”:
Kemudian
Beliau mengambil nafas dalam-dalam, dan kemudian melantunkan Syair :
Aku
merenungkan diriku saat dikumpulkan kelak di Padang Mahsyar dan di hari
kiamat serta di saat pipiku menempel di
liang kubur(Di alam kubur) Aku Sendirian sepi setelah merasa gagah dan mulia (semasa hidup) Aku harus menanggung dosa saat nanti tubuhku berbantalkan tanah
Aku merenungkan perhitungan amal yang meneliti tiap amalku dengan panjang lebar yang ternyata posisiku menjadi hina saat penyerahan Kitab perbuatan amal
Dengan demikian, Aku hanya boleh berharap pada-Mu, Wahai Tuhan penciptaku agar Engkau mengampuni segala dosa-dosa yang pernah Aku perbuat pada-Mu
Tiada ulasan:
Catat Ulasan