Catatan Popular

Sabtu, 18 Julai 2015

TOKOH SUFI ABAD KE 11 M (5 H) : Abu 'Ali al-Daqqaq ibn Ishaq al-Naysaburi ' alayhi al-rahmah wa'l-Ridwan [Meninggal 412 H / 1021 Masehi]



Beliau dianggap sebagai salah seorang yang menggabungkan dalam dirinya kepakaran Syariah dan Tariqah. Dia adalah seorang pendakwah dan mufassir daripada al-Quran. Sehingga mencapai tahap  menangis ketika membaca doa (Munajat).
Beliau diberi gelaran 'Syeikh tangisan itu' (shaykh-e nawhahgar).

Beliau meninggal dunia pada tahun 405/1014 atau 412/1021.

Abu 'Ali al-Daqqaq, al-Hasan ibn' Ali ibn Muhammad ibn Ishaq al-Naysaburi, adalah seorang ulama besar Ashari, guru dan tokoh dalam fiqh daripada IMAM ABU AL-Qasim al-QUSHAYRI dan Sufi . Beliau murid yang paling utama pada zamannya .
Beliau berketurunan  campuran Parsi dan Arab dari Naysabur, dia telah mengambil sisilah dari sana dan fiqh dari Marw di tangan al-Khudari dan Abu Bakr al-Qaffal al-Marwazi.
Beliau kemudian mengambil silsilah tasawwuf daripada Abu al-Qasim al-Nasrabadhi  Al-Qushayri  waktu menerimanya ia bergetar goncang di hadapannya.
Dalam kitab Risalah, berkaitan dengan Abu Ali al Daqqaq,  beliau berkata sebagai berikut:

Mengenai tasawwuf:

"Jalan ini adalah sesuai hanya untuk orang-orang yang semangat menuju Allah  yang digunakan digunakan untuk mendaki gunung kepada Allah."

Mengenai Sufi:

"Jika darwis itu tidak ada apa yang tertinggal baginya , tetapi sifat kerohanianya tinggi  dan ditawarkan  kepada anjing di pintu ini, tetapi tidak seeokor pun anjing memperdulikannya."


Abu Ali al-Daqqaq berkata:

"Pokok yang tumbuh dengan sendirinya, tanpa ditanam, tumbuh daun tetapi tiada buah-buahan. Jika ia tumbuh buah buahnya tidak seperti buah-buahan pokok yang ditanam itu."


Mengenai mengingati Allah, Abu Ali al-Daqqaq berkata,

"Amalan mengingati Allah adalah pengisytiharan maqam. Sesiapa yang telah berjaya dalam ingati atau zikrullah, telah diberikan pengiktirafan dan sesiapa yang telah ditolak dalam memperingati Allahakan dipecat daripada maqamnya."

Allah Maha Tinggi telah berkata,

"Mereka yang mengingati Allah ketika berdiri dan duduk dan berbaring di sisi mereka..." (Surah 3 Al-Imran: Ayat 191).

Setelah Abu Abd al-Rahman bertanya kepada Abu Ali al-Daqqaq, '' Yang lebih sempurna, amalan zikir (zikir) atau taffakur (Fikr)? "Abu Ali al-Daqqaq bertanya," Apa yang kamu katakan? "
Abu Abd al-Rahman berkata, "Ia seolah-olah zikir lebih sempurna daripada taffakur Fikr kerana zikir diketahui sebagai satu sifat yang benar, sedangkan taffakur  tidak.
Segala yang ada sifat yang benar adalah lebih sempurna daripada sesuatu yang khusus kepada penciptaan. "Abu Ali al-Daqqaq gembira dengan ini.

Abu Ali al-Daqqaq membuat ingatan kepada darwis:

Saya tidak akan ingati Anda, tetapi penjagaan pandu  Hati, jiwa dan rahsia ke dalam zikir anda.

Ia seolah-olah anda penonton yang telah berbisik kepada saya
"Berhati-hati, Oh ingat! Celakalah kamu! Berhati-hati!
Syaikh Abu ‘Ali ad-Daqqaq menuturkan, “Seorang murid bertanya kepada Syaikhnya, ‘Apakah si hamba mengetahui apakah Allah ridha kepadanya?‘
Sang Syaikh menjawab, ‘tidak. Bagaimana dia bisa tahu hal itu sedangkan keridhaan-Nya adalah sesuatu yang tersembunyi?’
Si murid memprotes, ‘Tidak, dia bisa mengetahuinya!’
Syaikhnya bertanya, ‘Bagaimana si hamba bisa tahu?
Si murid menjawab: “Jika saya mendapati hati saya ridha kepada Allah SWT, maka saya tahu bahwa Dia ridha kepada saya.’
Maka sang Syaikh lalu berkata, ‘Sungguh baik sekali ucapanmu itu, anak muda.’[]

Syeikh Abu Ali ad-Daqqaq juga berkata, "Allah swt. menganugerahi Nabi-Nya saw. dengan keistimewaan sifat beliau, dengan pujian yang sama sekali tidak pernah dipujikan kepada makhluk lain. Karena itu Allah swt. berfirman, 'Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang luhur'.

Syeikh Abu Ali ad-Daqqaq berkata,"Seorang hamba akan mencapai surga  dengan mematuhi Allah swt. Dan akan mencapai Allah swt. dengan adab menaati-Nya." Beliau juga mengatakan,"Aku. melihat seseorang yang mau menggerakkan tangannya untuk menggaruk hidungnya dalam shalat,
namun tangannya terhenti." Jelas bahwa yang beliau maksudkan adalah diri beliau
sendiri.

Kata Abu Ali Ad-Daqqaq lagi: “Tawakal sifat orang mukmin, berserah diri adalah sifat wali dan pasrah adalah sifat muwahhidin. Tawakal sifat orang awam, berserah diri sifat orang khusus dan pasrah sifat orang lebih khusus lagi.

Tawakal ialah sifat nabi, berserah diri ialah sifat Ibrahim dan pasrah sifat Nabi Muhammad.” Orang yang tawakal selalu menggantungkan diri dan menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah. Mereka sentiasa berlapang dada dan tidak resah bila dibelit masalah. Mereka tidak cepat berputus asa, sebaliknya sentiasa yakin dan percaya kepada kemampuan diri sendiri. Mereka hanya berserah (tawakal) kepada Allah selepas segala usaha dan ikhtiar dilakukan. Mereka bertawakal kepada Allah kerana mereka mempunyai perasaan kuat Allah Yang Maha Pemberi segala-galanya. Allah memberi rezeki, memberi kejayaan, memberi kepandaian, memberi kesenangan, memberi keselamatan dan semuanya datang daripada Allah. Kita hanya berusaha mencari dan mendapatkannya.

Dalam al-Quran Allah berfirman bermaksud: “Dan percayalah (tawakallah) dirimu kepada Allah, jika kamu betul-betul beriman.” (Surah al-Maidah ayat 23). Allah sangat mencintai hamba-Nya yang bertawakal. Dan Allah akan memberikan jalan keluar serta akan memberikan rezeki yang datang tanpa disangkanya. Dengan kata lain, mereka (orang tawakal) tanpa gusar yakin terhadap ketentuan dan kekuasaan Allah hingga menyerahkan segenap permasalahan kepada-Nya semata.

Allah berfirman bermaksud: “Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki-Nya). Sesungguhnya Allah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu.” (Surah Ath Thalaq ayat 3).

Abu Ali ad-Daqqaq rahimahullah berkata,


“Hakikat sabar adalah tidak memprotes sesuatu yang sudah ditetapkan dalam takdir. Adapun menampakkan musibah yang menimpa selama bukan untuk berkeluh-kesah (karena merasa tidak puas terhadap takdir, pent) maka hal itu tidaklah meniadakan kesabaran.” (lihat Syarh Muslim [3/7])

Syekh Abu Ali ad-Daqqaq Ra. Berkata, “Ketika penduduk Balkh mengusir Muhammad ibnul Fadhl dari daerahnya, dia mendo’akan mereka, “Ya, Allah, cegahlah kejujuran dari mereka”. Maka setelah itu tak seorang jujur pun yang muncul dari daerah Balkh.
Syeikh Abu Ali Al-Daqqaq mengatakan: “Salah seorang murid bertaubat, kemudian menerima ujian. Dia bertanya-tanya di dalam hati: “Jika saya bertaubat, bagaimanakah keadaan saya nanti?”
Syeikh Abu Ali Al-Daqqaq pula mengatakan: Taubat dibahagikan menjadi 3 tahap: tahap pertama adalah tawbah (taubat), tahap kedua adalah inabah (berpaling kepada Tuhan), dan tahap akhir adalah awbah (kembali).


Kisah Abu Ali Ad-Daqqãq & Orang Saleh Pengubah Syair Yang Mengharukan

Syaĩkh Abu Ali Ad-daqqãq berkata, “Aku pernah menjenguk orang saleh yang sedang sakit. Beliau tergolong guru besar yang waktu itu sedang di kelilingi oleh murid-muridnya. Saat Aku temui, Beliau sedang menangis dengan usia-nya yang sudah sangat tua renta.

Aku menanyakannya : “Wahai Syaĩkh, apa yang membuatmu menangis? a tas urusan dunia kah?”
Beliau menjawab : “Sekali-kali bukan, Aku hanya menangisi tertinggal-nya pelaksanaan Salat”
Aku bertanya heran : “Mengapa  bukankah Engkau dulu rutin melaksanakan salat?”

Beliau menjawab : “Sebab sampai sisa hariku ini, Aku tiada pernah melakukan sujud melainkan dalam keadaan ghaflah (lupa terhadap Allah), Aku tiada pernah mengangkat kepalaku dari sujud melainkan dalam keadaan lupa (terhadap Allah), dan inilah Aku yang saat ini akan mati dalam kondisi lupa (terhadap Allah)”:

Kemudian Beliau mengambil nafas dalam-dalam, dan kemudian melantunkan Syair :

Aku merenungkan diriku saat dikumpulkan kelak di Padang Mahsyar dan di hari kiamat  serta di saat pipiku menempel di liang kubur

(Di alam kubur) Aku Sendirian sepi setelah merasa gagah dan mulia (semasa hidup)  Aku harus menanggung dosa saat nanti tubuhku berbantalkan tanah

Aku merenungkan perhitungan amal yang meneliti tiap amalku dengan panjang lebar  yang ternyata posisiku menjadi hina saat penyerahan Kitab perbuatan amal

Dengan demikian, Aku hanya boleh  berharap pada-Mu, Wahai Tuhan penciptaku  agar Engkau mengampuni segala dosa-dosa yang pernah Aku perbuat pada-Mu

Tiada ulasan: