SYEIKH MUHAMMAD NAFIS AL-BANJARI
Kitab Ad-Durrun Nafis [Kitab Tauhid Tertinggi]
Mutiara Yang Indah
Muqaddimah
Dengan
nama Allah Taala yang Amat Murah pada menganugerahi nikmat yang besar-besar
lagi amat menganugerahi nikmat yang seni-seni jua aku (Syeikh Muhammad Nafis
Idris al-Banjari) mulai risalah ini.
Bermula
segala jenis puji itu tertentu bagi Allah Taala, Tuhan yang memuliakan anak
Adam, dan memilih Ia daripada mereka itu akan ulama, dan memilih Ia pula
daripada mereka itu akan segala yang zahid (zuhud), dan yang hakim (bijaksana),
dan yang karim.
Dan
melebihkan Ia daripada mereka itu akan segala orang yang mengenal akan Zat
Allah Taala, dan akan segala sifatnya, dan akan segala asma’nya. Dan
memerasakan Ia akan mereka itu lazat kasih akan Dia. Dan telah memperlihat Ia
akan mereka itu akan hakikat segala asyik daripada bumi dan langit.
Dan rahmat
Allah dan selamanya atas penghulu kita Nabi Muhammad menyudahi akan segala
nabi, yang dijadikan ia daripada nur zatNya, dan daripadanyalah dijadikan
sekalian perkara. Dan atas segala keluarganya dan sahabatnya yang penghulu
segala aulia’. Dan atas segala yang mengikut bagi mereka itu, dan segala yang
mengikut bagi segala yang mengikut bagi mereka itu dengan kebajikan hingga hari
kiamat.
TUJUAN PENYUSUNAN KITAB
Dan
kemudian daripada itu maka tatkala adalah pada tahun 1200 daripada hijrah Nabi
yang mulia atas empunya dia daripada Tuhannya rahmat yang amat lebih (melimpah)
dan haluan yang sangat suci, (bahawa)sanya telah meminta daripada aku setengah
daripada segala saudaraku membukakan kiranya Allah Taala akan hatiku dan
hatinya dengan cahaya musyahadah dan makrifah, bahawa kuperbuatkan baginya
suatu risalah yang sempurna dengan bahasa hari(an) yang lemah lembut supaya
memberi manfaat dengan dia akan orang yang tiada mengetahui akan bahasa Arab
yang nyata:
1. pada menyatakan wahdatul zat, dan
wahdatul sifat, dan wahdatul asma’, dan wahdatul af’al
2. supaya melepaskan ia akan segala
orang yang salik itu daripada SYIRIK KHAFI, dan daripada ria’, dan ‘ujub bagi
segala amal
3. dan menyatakan setengah daripada
segala ilmu hakikat
4. dan menyatakan setengah daripada
maqam fawam ahli tasauf yang mulia
5. dan menyatakan setengah daripada segala
musyahadah mereka itu bagi
Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan
Maka aku
perkenankan akan dia kepada berbuat risalah (kitab) yang demikian itu, dan jika
tiada aku ahli (mahir) bagi yang demikian itu sekalipun. Padahal aku minta
tolong kepada Allah Taala dan berpegang atasNya pada mentahqiqkan (meneliti
semula) yang dituntut dan yang dimaksudkan atas sekira-kira barang yang zahir
(nampak) ia bagiku daripada segala perkataan orang yang mempunyai minat dan
syuhud.
Dan
kunamai akan risalah ini ‘Ad-Durrun Nafis’, ertinya ‘Mutiara yang Indah’,
(tujuannya)
pada menyatakan wahdatul af’al dan asma’ dan sifat dan zat yang suci. Padahal
harap aku daripada Allah Taala bahawa memberi manfaat Ia dengan risalah ini
akan segala orang yang murid, dan
bahawa dijadikan-Nya kiranya akan dia tulus ikhlas bagi zat hak Allah Taala,
dan pertaruhan (bekalan) bagiku dan bagi mereka itu pada hari kiamat.
Dan aku
aturkan akan dia atas satu muqaddimah (pendahuluan), dan empat fasal (bab), dan
satu khatimah (penutup). Dan aku sebutkan di dalamnya beberapa masalah yang
tinggi-tinggi yang diambil daripada beberapa kitab ahli tasauf.
PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN SULUK
Bermula
ini satu muqaddimah pada menyatakan segala perkara yang membatalkan ia akan
orang yang salik, dan yang menegahkan dia daripada ‘SAMPAI’ kepada Allah Taala.
Ketahui olehmu hai salik! Bahawasanya wajib atasmu itu memeliharakan dirimu
daripada segala maksiat sama ada maksiat itu batin atau zahir, dan melepaskan
dirimu daripada segala yang membatalkan sulukmu, dan daripada yang menegahkan
dikau daripada ‘sampai’ kepada Allah Taala.
Bermula
segala perkara yang membatalkan suluk itu amat banyak:
1. Setengah daripadanya ‘kasala’,
ertinya segan (malas) daripada mengerjakan ibadah serta kuasa mengerjakan dia.
Kata Abu Zar : “........ barangsiapa berperangai dengan kasala, maka tiada
memperolehi ia akan bahagia di dalam dunia dan di dalam akhirat.
2. Dan setengah daripadanya ‘futur’,
ertinya lemah daripada mendirikan ibadah sebab bimbang dengan dunia (takut
kerugian ataupun terlepas).
3. Dan setengah daripadanya ‘malal’,
ertinya jemu dan puas daripada memperbuat ia kerana berulang-ulang. Padahal
belum lagi (ber)hasil yang dikehendakinya.
Syahadan
adalah sebab yang demikian itu sekaliannya kerana kurang iman, dan dhaif
(ke)yakin(an), dan buta mata hati, dan mengikutkan nafsu akan hawanya.
PERKARA-PERKARA YANG MENGHALANG
‘SAMPAI’ KEPADA ALLAH TAALA
Dan yang
menegahkan (menghalang) ‘sampai’ orang yang salik kepada Allah itu pun amat
banyak jua, dan setengah daripadanya:
1. ‘SYIRIK KHAFI, ertinya syirik yang
tersembunyi (yang kebanyakan manusia tidak terperasan tentangnya) iaitu
membangsakan (menisbahkan) perbuatan yang ‘TERBIT’ daripada makhluk itu kepada
makhluk jua, tiada kepada Allah Taala. Kerana HAKIKATnya segala perbuatan itu
sekaliannya ‘TERBIT’ daripada Allah Taala jua. Dan adalah makhluk itu
seolah-olah alat perbuatan Allah Taala. Maha Suci Allah Taala mengadakan
sesuatu dengan alat.
2. Dan setengah daripadanya ‘ria’’,
ertinya memperlihatkan ibadatnya itu kepada orang yang lain, atau menghendaki
dengan ibadatnya itu akan suatu yang lain daripada Allah Taala, jikalau syurga
sekalipun (beribadah kerana mengharapkan sesuatu imbuhan).
3. Setengah daripadanya ‘sum’ah’,
ertinya mengkhabar-khabarkan ibadahnya yang ikhlas kerana Allah Taala itu kepada
orang supaya dibesar (dihebohkan) orang dan dimuliakan orang.
4. Dan setengah daripadanya ‘ujub’
(berasa bangga dan hairan dengan kelebihan diri sendiri berbanding orang lain),
ertinya membesarkan dan membanyakkan akan ibadahnya, padahal tiada dilihatnya
akan dia (semua keupayaannya) itu (hanyalah) nikmat (pemberian) daripada Allah
Taala.
5. Dan setengah daripadanya ‘suqut
oleh wuquf maal ‘ibaadah’, ertinya yang mendindingi iaitu memandang ia akan
ibadahnya itu (berasal) daripada (usaha) dirinya, tiada dilihatnya akan dia
(segala ibadah itu pada hakikatnya tidak lain ialah kurniaan) nikmat daripada
Allah Taala (ke) atasnya.
6. Dan setengah daripadanya ‘hijab’,
ertinya dinding iaitu dinding ibadah daripada segala cahayanya dan perhiasannya
dan keelokannya, kerana tiap-tiap satu amal ibadah itu baginya (ada) cahaya dan
perhiasan dan keelokannya. Maka berhentilah orang salik kepadanya daripada
melihat akan perhiasannya dan keelokannya (beribadah kerana terpikat dengan
ibadah tersebut). Maka sukacitalah ia (orang itu) dengan dia (apa yang
dilihatnya itu), dan lupalah ia akan Allah Taala daripada sebab yang demikian
itu.
Syahadan,
tiada yang melepaskan akan dikau salik daripada segala perkara bahaya yang
tersebut (dia atas tadi) itu melainkan syuhudmu dan pandangmu akan bahawasanya
segala perbuatan itu sekaliannya ‘terbit’ daripada Allah Taala jua, seperti
yang lagi akan datang kenyataannya pada fasal (bab) yang pertama (selepas) ini,
insyaAllah Taala.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan