NUKILAN HJ SAARI MOHD YUSOF (PEWARIS KETIGA ILMU
MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN)
Siapa Sebenarnya Yang SOLAT
Tuan-tuan
yang dirahmati Allah sekalian. Semua orang boleh mengerjakan sembahyang lima
waktu dengan taat!. Sayangnya tidak ramai dikalangan kita yang tahu siapakah
sebenarnya yang bersembahyang!.
Perlu
diingatkan disini bahawa sebelum kita mendirikan sembahyang, hendaklah terlebih
dahulu kita pastikan siapakah sebenar-benarnya yang bersembahyang?. Kita
dikehendaki megetahui
1)
Sembahyang sebelum sembahyang (solat sebelum solat)
2) Sembahyang
semasa sembahyang (solat semasa solat)
3)
Sembahyang sesudah sembahyang (solat sesudah solat)
Sesudah kita
benar-benar tahu tiga perkara diatas, barulah boleh dikatakan yang kita
itu benar-benar sembahyang!. Barang siapa yang berhajat untuk mengetahuinya,
mari kita sama-sama ikut pelayaran ilmu ini bersama saya.
Pelayaran
melalui bahtera saya ini, adalah pelayaran bahtera ilmu yang selalu menempuh
gelombang fitnah, tiupan angin sesat yang kencang dan gelora tuduhan salah yang
boleh mendatangkan maut dan karam. Gelora fitnah dilautan ilmu makrifat
itu, selalunya tidak pernah sepi!. Namun barang siapa yang tahan dengan
gelombang, gelora serta ombak lautan fitnah makrifat, ayuh sisingkan
pergelangan tangan, ayuh mari kita mengembara bersama saya. Sebelum kita
berlayar di lautan fitnah ini, ingin terlebih dahulu saya mengajukan satu
persoalan kepada tuan-tuan.
Siapakah
Yang Bersolat Sebelum Kita Solat!
Siapakah
terlebih dahulu mengerjakan sembahyang, sebelum tuan-tuan bersembahyang
(bersolat)?. Sebelum tuan-tuan bersolat, siapakah terlebih dahulu yang
bersolat?. Bolehkan solat kita itu, dibuat-buat sendiri, ditetapkan,
dikerjakan atau diperlakukan dengan kuasa diri kita sendiri?. Bolehkah kita
berkuasa untuk berdiri mengerjakan solat, jika tidak “terlebih dahulu
didirikan” ?. Siapakah yang mendirikan kaki tuan-tuan?, siapakah yang
mendatangkan gerak sebelum tuan-tuan bergerak untuk bersembahyang?. Siapakah
yang menetapkan tuan-tuan untuk mengerjakan sembahyang. Sebelum tuan-tuan
berdiri, siapakah yang mendirikan kaki tuan-tuan?. Cuba jawab dengan ikhlas?.
Bolehkah
kaki kita itu berdiri tanpa didahulukan oleh berdirinya Allah?. Bolehkan kita
berniat, sebelum diniatkan terlebih dahulu oleh Allah, Bolehkan kita rukuk,
sebelum terlebih dahulu dirukukkan oleh Allah. Siapakah yang memulakan
pekerjaan sembahyang, jika tidak dimulai oleh Allah?. Siapakah yang sebenarnya
bersolat, jika tidak ………………………………….
Apakah kuasa
sembahyang itu kita?, Apakah yang memulai sembahyang itu kita?. Apakah yang
rukuk itu kita?. Apakah yang sujud itu kita?. Cuba jawab?. Mana kuasa, mana
kudrat dan mana kehendak serta kemahuan kita?. Jika tidak digerakkan, dimulai
dan jika tidak dengan kudrat dan iradat Allah, bolehkah kita bersembahyang?.
Sebelum kita
bersembahyang, sebenarnya Allah telah terlebih dahulu mendirikan sembahyang
kita di Loh Mahfuz !. Sebelum kita beranak atau sebelum kita dilahirkan
kedunia ini, sebenarnya kita telahpun dididirikan oleh Allah untuk
bersembahyang!. Berdirinya kita untuk bersembahyang itu, sebenarnya
adalah berdiri yang telah Allah dirikan!. Kita sebenarnya telah ditetapkan oleh
Allah untuk mendirikan sembahyang, semasa didalam kitab Loh Hul Mahfuz!. Allah
telah terlebih dahulu dirikan kita untuk bersolat, semasa dialam sebelum kita
dilahirkan. Allah sudah mendirikan kita sembahyang, semasa didalam perut ibu
lagi. Berdirinya sembahyang kita itu, adalah diatas berdirinya yang telah
didirikan oleh Allah semasa didalam alam “Loh Hul Mahfuz” lagi!.
Jika tidak
ditetapkab oleh Allah didalam Loh Hul Mahfuz, masakan kita boleh berdiri
sembahyang!. Pekerjaan sembahyang yang kita dirikan itu, adalah pekerjaan yang
telah siap di kerjakan oleh Allah, sedari dialam Loh Hul Mahfuz!. Perbuatan
kita itu, sebenarnya bukan atas ketetapan atau kerajinan kita, kita hanya ikut
garis yang telah Allah tetapkan sedari dulu. Kita hanya lalu, hanya ikut
dan hanya turuti apa yang telah Allah tetapkan.
Kita hanya
ikut apa yang sudah Allah tetapkan. Pekerjaan sembahyang yang kita
dirikan itu, bukan pekerjaan baru atau bukan perbuatan baru, ianya
telah sedia ada didalam kitab loh hul mahfuz!. Kita ini, hanya ajuk atau hanya
sekadar melakonkannya semula!. Kita hanya melakonkannya semula skrip
yang telah disiapakan oleh Allah swt.
Kita
sebenarnya adalah sifat yang melakukan pekerjaan yang telah orang kerjakan.
Kita melakukan pekerjaan yang telah siap dikerjakan oleh orang lain!.
Apakah boleh kita mengaku yang sembahyang itu kita punya?. Apakah boleh kita
mengaku yang mengerjakan sembahyang itu kita?. Cuba jawab…………………..
Kaki milik
orang, kuasa untuk kaki untuk berdiri sembahyang milik orang . Kehendak untuk
berniat sembahyang, milik orang . Yang mengerakkan solat, milik orang . Setelah
semua seisi solat itu, milik orang atau orang punya, mana yang dikatakan
bersolat itu kita?. Cuba jawab?…………………………………..
Sambungan Siapa Sebenarnya
Bersolat
Saya ingin
bertanya kepada tuan-tuan semua?. Apakah diri tuan-tuan itu, masih bersifat
ada?. Tidakkah sifat ada itu, hanya bagi Allah?. Bialamana Allah bersifat ada
dan tuan-tuan juga bersifat ada, tidakkah telah ada dua sifat wujud?. Menduakan
sifat Allah itu, hukumnya syirik. Barang siapa yang menduakan Allah, dosanya
tidak akan diampun Allah?.
Kiranya
tuan-tuan sudah tidak ada, siapa kah yang mengerjakan sembahyang?. Cuba jawab?.
Nak kata kita ada, bermakna kita telah menduakan sifat Allah. Nak kata tidak
ada, yang membaca tulisan saya ini siapa?. Nak kata ada salah dan nak kata
tidak ada pun salah. Nak kata ada, seperti tidak ada dan nak kata tidak ada
,seperti ada?. Bagaimanakah sudahnya pegangan kita?. Apakah kita kena
beriktikad sepertimana biskut snek (sekejap ada dan sekejap tidak ada)?.
Cuba jawab?. saya pula nak tumpang belajar dengan tuan-tuan. Siapakah
sebenar-benarnya yang bersifat ada, apakah yang ada itu kita atau yang ada itu
Allah atau kedua-dua ada atau sekejab ada kita atau sekejap ada Allah?.
Siapa yang
hendak mengerjakan sembahyang, kiranya diri kita sudah tidak ada. Kiranya tidak
ada, kemana perginya diri kita?. Kiranya kita megaku yang diri kita ada dan
Allah juga ada, bermakna sudah kita adakan dua sifat Allah!. Dimana tempat
duduknya iktikad kita?. Beriktikad itu, biarlah putus, jangan main sekejap ada
sekejap tidak ada?.
Baiklah saya
ingin bertanya lagi kepada tuan-tuan. Untuk mendirikan sembahyang itu,
hendaklah dengan menggunakan anggota kaki. Kiranya tidak berkaki, bagaimana
hendak berdiri!. Saya ingin bertanya kepada tuan-tuan sila jawab dengan jujur!.
Siapakah pemilik kaki kita?. Siapakah tuan pemilik sebenar anggota kaki kita?.
Siapa pemilik sah kaki kita?. Dalam geran asal (dalam rekod kad
pendaftaran yang asal), siapakah sebenarnya yang menjadi pemilik asal
yang sah kepada anggota kaki kita?. Cuba jawab?……………………….
Bilamana
tertulis didalam geran, tercatat dengan nama nama Ahmad atau bernama Ahad
sebagai tuan punya yang sah disisi undang-undang tubuh, apakah tergamak
kita hendak mengaku yang kaki itu, milik kita?. Apakah kita boleh tukar nama
didalam geran asal dengan penama baru dengan sesuka hati?.
Kaki siapa
yang kita guna untuk berdiri?. Cuba jawab?…………………………Tentu tuan-tuan takut nak
jawab yang kaki itu, kaki Allah!. Mana mungkin Allah ada kaki?. Jika bukan kaki
kita dan bukan kaki Allah, kaki siapakah yang tuan-tuan pakai?. sila
jawab?…………………….
Itu baru
pertanyaan tentang anggota kaki, sudah memeningkan kepada kita. Lagu mana
kalau saya tanya lagi anggota-anggota lain, lagilah pening. Sebelum betul-betul
pening, saya serahkan jawapan kepada tuan-tuan, agar bertambah
pening!………………………………………………..saya sendiripun pening untuk menjawab dengan cara
yang sebaik mungkin dan dengan cara yang benar-benar fatonah!……………………………………….
Tiada ulasan:
Catat Ulasan