NUKILAN HJ SAARI MOHD YUSOF (PEWARIS KETIGA ILMU MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN)
MOHON
PETUNJUK TERLEBIH DAHULU SEBELUM BERSYAHADAH!
Sebelum
berkalimah syahadah, terlebih dahulu marilah sama-sama kita memohun petunjuk
dan hidayah dari Allah swt, agar lafaz yang terkeluar dari kalam bibir kita
itu, dipersetujui, diperkenan dan diredai Allah Taala. Untuk mendapat perkenan
atau persetujuan Allah, hendaklah terlebih dahulu kita tanya kepada diri
kita sendiri, apakah kalimah syahadah yang telah berlangsung dikalam bibir kita
itu, dihayati dengan sajian ilmu atau berlangsung dengan sekadar dendagan
alunan suara bibir?.
Hanya hati
mereka-mereka yang dituntun, ditunjuki, dianugerah dan yang
dikehendaki Allah sahaja yang dapat membuka simpulan iman yang
tersembunyi disebalik kalimah syahadah. Allah sahaja yang dapat membuka
simpulan iman itu dan hanya Allah sahaja yang dapat memberi petunjuk
kearah megetahui rahsia disebalik syahadah. Simpulan iman yang tersimpul
disebalik syahadah itu, teramat sulit untuk dibuka oleh akal. Syahadah
itu, tersimpul disebalik simpulan iman. Simpulan iman itu
tersimpul didalam kalimah “tahu” tetapi tidak “
mengetahui” (kenal). Perkataan tahu itu, adalah simpulan yang
tersimpul disebalik khayalan akal atau hanya sekadar angan-angan.
MAKSUD LAFAS
SYAHADAH YANG SEBENAR
Terjemahan
sebenar kalimah La Ila haillah itu, adalah bermaksud “Aku mengetahui
tiada lain melainkan hanya Allah”. Jika tidak kita faham dan tidak kita
megetahui makna disebalik maksud. Berapa banyak sekalipun
kita menyebut perkataan bersaksi atau kita menyebut perkataan naik
saksi, tidak bermakna kita sudah bersyahadah!. Lafaz syahadah kita itu,
hanyalah sekadar lafasan bibir yang berangan-angan atau berkhayalan akal
semata-mata!.
Lafas
syahadah dalam keadaan tidak megetahui, adalah lafaz yang tidak terlafaz
atau ucap yang tidak terucap. Syahadah dari bibir mereka-mereka yang dalam
berkeadaan hilang ingatan, hilang akal, hayal atau dalam berkeadaan mabuk.
Lafaz syahadah dari bibir orang yang “tidak megetahui” itu,
seumpama garam yang tiada masin!. Lafaz yang tidak diterima Allah!.
Maksud atau
makna perkataan “mengetahui” itu, adalah merujuk kepada “mengenal“.
Kiranya kita tidak mengenal Allah, apa kesaksian yang hendak kita persaksikan
atau yang hendak kita persembahkan kepada Allah, cuba tuan-tuan jawab
pertanyaan saya?. Setaip yang bersaksi, hendaklah terlebih dahulu
mengenal antara satu sama lain. Sepatutnya yang bersaksi itu, mengenal dengan
yang meyaksikannya!. Sekiranya saksi tidak kenal kepada yang
meyaksi dan yang meyaksi pula tidak mengenal kepada yang bersaksi, apakah
ertinya bersyahadah?. Diantara mereka salin tidak kenal mengenal
diantara satu sama lain, apa yang hendak kita persaksikan?. Cuba jawab
pertanyaan sayadengan jujur?.
NAIK SAKSI
TETAPI TIDAK BERSAKSI. (SAKSI TIDAK MENGENAL YANG DISAKSI!).
Sekiranya
tuan-tuan masih tidak faham apa itu maksud saksi dan apa itu maksud
yang meyaksi, mari ikut saya, saya bawa tuan-tuan masuk sekejab kedalam
mahkamah!. Saya mahu tuan-tuan menjadi seorang saksi dalam satu kes
rompakan bersenjata yang mendatangkan kematian. Secara kebetulan tuan melihat
dan meyaksikan rompakan tersebut dengan mata kepala sendiri. Sebagai saksi,
tuan hakim meminta tuan mengenal pasti pelaku yang melakkan rompakan. Hakim
mengumpulkan beberapa orang saspek untuk tuan kenal pasti, yang mana satu
perompak yang benar-benar melakukan rompakan tersebut. Cuba tuan-tuan jawab
soalan saya, bagaimana sekiranya tuan tidak dapat cam atau tidak dapat untuk
mengenal pasti pelaku yang melakukan rompakan tersebut, bolehkan tuan disebut
sebagai seorang saksi?. Bolehkan tuan dipanggil sebagai seorang saksi?. Sebagai
seorang saksi itu, hendaklah mengenal orang yang disaksikannya!.
Begitu juga
dalam soal kita berkaliamah syahadah. Kita mengaku untuk naik saksi
bahawasanya tidak ada Allah lain selain Allah!. Cuba tuan-tuan jawab pertanyaan
saya, bila masanya tuan mengenali Allah?. Bilamasanya tuan-tuan pernah
melihat Allah?. Sekiranya tuan-tuan belum pernah melihat Allah dan belum pun
pernah mengenal Allah. Bagaimana tuan-tuan nak jadikan diri tuan-tuan itu
sebagai seorang saksi, sekiranya tuan-tuan sendiri belum pernah
meyaksikannya. Seorang saksi yang belum pernah dipersaksikan (belum pernah
diperlihatkan), mana mungkin dapat menjadi saksi bagi meyaksikan suatu
kesaksian ?. Cuba jawab, cuba jawab dan cuba jawab dengan hati yang jujur?.
Boleh atau tidak?. Jika jawapannya memihak kepada “tidak”, bagaimana
kesaksian tuan-tuan terhadap kalimah syahadah yang tuan-tuan sendiri sebut dan
yang tuan-tuan sendiri lafazkan?. Tidakkah itu satu pembohongan atau satu
penipuan?. Tuan-tuan adalah seorang makhluk pendusta!. Dusta pada Allah, dusta
pada pandangan masyarakat dan dusta juga kepada diri sendiri!. Apakah ertinya
tuan-tuan dan puan-puan sebagai hamba Allah yang berpaksi kepada kalimah
syahadah?. Cuba jawab kepadadiri sendiri!.
KEFAHAMAN SYAHADAH
ITU, BUKAN MENGIKUT SEBAGAIMANA KEFAHAMAN AKAL!
Maksud atau
makna mengenal itu pula, adalah merujuk kepada kefahaman Allah, bukan
datangnya dari kefahaman atau pengertian khayalan akal atau angan-angan!.
Setelah mengenal Allah, barulah terbitnya perkataan sebutan bibir yang disertai
dengan perkara “rasa“. Perkataan rasa itulah
maksud mengetahui. Lafas dengnan mengetahui itulah, baru sah melafazkan
kalimah syahadah. Mari kita sama-sama melafazkan dua Lafazlah kalimah syahadah
dengan megetahui Allah, bukannya dengan pegetahuan kita!. Untuk melafaz
bersama dengan mengetahui Allah, terlebih dahulu harus kita faham apa itu
pengertian perkataan “aku”!.
Bilamana
menyebut perkatanan”aku”, rujuklah kepada Allah, perkataan “aku” disitu,
bukanya merujuk kepada diri kita!. Diri kita bersifat tidak megetahui, hanya
Allah sahaja yang bersifat tahu dan megatahui!. Bilamana menyebut perkataan
“Aku megetahui”, rujukalah bahawasanya yang megetahui itu, adalah sifat
Allah swt. Allah itu, tiada lain selain Allah!. Aku itu, adalah Aku. Allah itu,
adalah Allah!. (Allah itu, tiada lain selain Allah).
Selagi kita
mengaku kita yang megetahui dan kita yang tahu, bererti kita belum lagi
bersyahadah. Perkataan “Aku megetahui” itu, adalah merujuk kepada Allah.
Yang megetahu itu hanya Allah !. Bilamana kita melafaz , tasdiklah kedalam hati
dan ingatlah dengan perasaan akal yang lemah itu, bahawasanya yang boleh
megetahui akan syahadah kita itu hanya Allah. Yang mengerti dan yang faham akan
syahadah kita itu, hanya Allah.
Sesudah
kita faham maksud megetahui Allah, barulah boleh kita tambah dengan perkataan
aku bersaksi atau aku naik saksi. Sesudah kita faham akan duduknya makna yang
tersirat itu, sebutlah apa sahaja perkataan yang terlafaz oleh bibir, ia
tidak lagi memberi bekas. Kerana yang memberi bekas itu, adalah hanya Allah.
Cakaplah apapun yang kita sanggup cakap, ianya tidak sedikitpun memberi bekas
kepada Allah, kerana yang terlafaz, terucap dan terluah dari bibir itu, adalah
dengan megetahui Allah! (dalam ilmu Allah).
Orang yang
dalam berkeadaan tidak megetahui itu, adalah sama dengan orang yag dalam
berkeadaan mabuk, lalai, hilang akal atau hilang ingatan. Tidak tahu dari apa
yang dilafaz atau tidak tahu dari apa yang diperkatakan. Sekadar sedap mulut
untuk berkata!. Sekiranya sekadar sedap mulut, budak kecil atau radia kasetpun
boleh mengucap sebagaimana lafaz bibir mulut tuan-tuan!. Apakah itu yang
dimaksud atau yang ditakrifkan oleh syarak?. Mengucap sekadar lepas dari
bibir, apakah itu yang disarankan oleh agama kita?. Cuba jawab pertanyaan
saya. Jika tidak betul dari apa yang saya sanggkakan, cuba tuan-tuan ceritakan
bagaimana lafaz shayadah yang sebenar?. Cuba tuan jelaskan kepada kami, apa
yang hendak dinafi dan apa yang hendakk diisbatkan, cuba tuan jawab melalui
blog ini, supaya ramai yang boleh lihat pendapat tuan melalui blog ini dan
dapat pula kita pula sama-sama belajar dari tuan!.
KEFAHAMAN
SYAHADAH MENGIKUT SULUHAN ILMU MAKRIFAT (DARI SUDUT SULUHAN HATI)
Tuan-tuan
dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian.
Bagi
mereka-mereka yang sudah mengenal diri dan mengenal Allah, Tidak ada lagi yang
menjadi saksi, bersaksi atau menyaksi. Setelah segalanya sudah lebur, binasa
dan lebur, apakah lagi yang tersisa atau terbaki pada kita?. Sebagai makhluk,
kita adalah bersifat dengan sifat binasa. Setelah binasa segala sifat makhluk,
mana lagi adanya kita?. Setelah kita tidak ada dan setelah sifat kita
binasa, siapa lagi yang hendak menjadi saksi?. Seandainya tidak ada
saksi, mana mungkin untuk meyaksikan kesaksian!. Saksi itu roh dan yang
bersaksi itu tubuh badan (bibir mulut), manakala yang meyaksikan
kesaksian kita itu, adalah Allah Taala.
Seandainya
sifat tubuh badan dan roh kita binasa, kemana lagi hendak kita hadapkan
peyaksian kita?. Itulah makanya bagi mereka yang sudah sampai kepada
tahap makrifat, tidak ada lagi yang menjadi saksi, bersaksi dan tidak ada lagi
yang meyaksi!. Melainkan garam sudah kembali kepada masin. Tidak ada lagi sifat
garam melainkan segala-galanya masin belaka!. Siapa yang hendak menyaksi
siapa?. Sesudah segalanya binasa!.
Selagi tidak
binasa, tidaklah ia bersyahadah, melainkan sekadar angan-angan atau hayalan
akal!. Bersaksi itu, bilamana ada dua sifat wujud. Setelah wujud diri
yang bersifat majazi itu. lebur, mana ada lagi wujud yang lain selain wujudnya
Allah!. Wujud yang lain akan dengan sendirinya menjadi lebur
musnah, bilamana penglihatan mata hati terpandang akan wujudnya Allah!.
Erti wujud itu, bermaksud ada. Sifat ada itu, adalah hanya bagi Allah. Makhuk itu,
adalah bersifat dengan sifat binasa!. Setelah makhluk bersifat binasa,
mana ada lagi wujudnya makhluk. Setelah tidak wujudnya makhluk, disitulah baru
timbulnya sebenar-benar yang dikataan Allah itu wujud dengan sendiri. Tidak
berkongsi wujudnya Allah itu, dengan wujud yang lain selain Dia.
Bilamana
sampainya kita kepada tahap itu, barulah boleh dikatakan bahawa saksi itu
Dia, yang beraksi itu Dia dan yang meyaksipun Dia. Dialah seDia-Dianya.
Allahlah seAllah-Allahnya Allah!. Tidak adalah yang wujud, yang ujud dan yang
maujud dialam ini selain Allah. Allah itulah Allah, Allah, Allah
………………………………………………………
Inilah
syahadah yang sebenar-benar syahadah, pengakuan yang sebenar-benar pengakuan
dan tauhid yang sebenar-benar tauhid!. Pengakuan yang bukan setaklat bibir
mulut, tetapi pengakuan yang beserta dengan tasdik hati yang ikhlas dan
jujur!. Yang boleh dikatakan ikhlas dan jujurnya tasdik hati itu, setelah
kita campakkan garam kedalam sifat masin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan