NUKILAN HJ SAARI MOHD YUSOF (PEWARIS KETIGA ILMU
MAKRIFAT TOK KENALI KELANTAN)
Perbezaan antara zat, roh,
jiwa, nafas, nyawa, nadi, degupan, hati, jantung, perasaan,nupus, apus, napas,
tanapas dan sebagainyaa?
Tuan-tuan dan puan-puan yang dirahmati Allah sekalian. Ramai diantara kita terkeliru dengan sebutan atau panggilan nama-nama tersebut. Sebenarnya kesemua sebutan nama-nama tersebut, pada hakikatnya adalah sama atau satu jua. Berbeza cuma pada loghat sebutan panggilan.
Bilamana
kita berpakaian unifon Polis, orang panggil kita Polis. Bilamana kita pakai
celoren askar, orang gelarkan kita tentera. Bilamana pakai baju hospital, orang
panggil kita dokter. Sebenarnya yang memakai unifon itu, adalah orang yang
sama. Kepada orang yang mengaji jalan torikat, mereka mendewa-dewakan nama
ampus, nupus dan tanapas, sedangkan sebenarnya itu semua, adalah
pangil-panggilan pada gelaran nama atau pada istilah sahaja.
Istilah itu,
adalah panggil pada nama, tetapi tidak pada hakikat. Seumpama kita sebut
perkataan api, bilamana sebut perkataan api, mana panasnya?. Sebut perkataan
kaya, bilamana sebut perkataan kaya, mana wangnya. Sebut perkataan harimau,
mana garangnya. Sebut perkataan pisau, mana tajamnya. Bahasa istilah adalah
bahasa sebut atau bahasa membilang. Kenyataan pada sebutan itu, tidak ada,
tidak wujud dan tidak nyata!.
Dalam hal
tersebut diatas, perkataan roh, hati, jiwa, qalbu, nyawa, nafas, jantjung, nadi
dan sebagainya itu, adalah hanya pada bilangan nama, yang berlainan pada lafaz
bunyi sebutan, namun pada maksud hakikatnya, ia adalah tetap sama.
Semua
nama-nama panggilan tersebut, boleh kita satukan dalam satu nama, iaitu dalam
nama roh (zat). Semua nama-nama tersebut, berputik atau berbuah dari sebab
kerana adanya roh. Kiranya tidak ada roh, semua pangilan-panggilan nama
tersebut tidak terpanggil oleh sebutan bibir.
Jika ada orang yang menatakan segalapanggilan nama tersebut berasingan atau berlainan, cuba minta mereka pergi melawat orang mati. Bilamana jasad mati, apa ang tinggal dan mana yang dikatakan sebutan-sebutan itu pergi?. Yang pergi itu roh dan yang tercabut itu roh. Bilamana yang pergi itu roh, kenapa pula yang tidak ada itu denyutan nadi, nafas, gerak jantung, perasaan, apus, napus, tanapas dan lain-lain?. Kenapa yang dicabut itu roh, yang lain-lain itu juga ikut pergi?. Itu bagi mengambarkan kepada kita bahawa segala sebutan nama-nama itu, adalah hanya panggilan kepada nama roh.
Ada orang
mengatakan yang Allah itu zat. Sebenarnya ingin saya berpesan kepada semua yang
ada membaca laman web ini, bahawa Allah itu bukan zat. Allah itu adalah Allah.
Allah itu tidak ada lain selain Allah. Perkara Zat, sifat, afaal dan asma’ itu
adalah perkara yang terlatak pada sifat makhluk. Sifat itu ertinya rupa bentuk
kita, afaal itu ertinya perbuatan kita, asma’ itu ertinya nama-nama kita dan
zat itu ertinya roh kita!. Zat itu ertinya roh kita, zat itu bukannya roh
Allah. Allah mana ada roh dan mana ada zat. perkara Zat itu, masih lagi
berstatus makhluk iaitu roh.
Seumpama zat
gula ada pada manis. Zat pisau ada pada tajamnya. Zat lidah ada pada rasanya.
Itulah yang diertikan zat. Yang mana sifat-sifat makhluk itu, tidak pantas,
tidak layak dan tidak santum dibahasakan pada Allah!. Allah itu, adalah Allah.
Allah tidak ada roh dan Allah tidak ada zat!. Faham itu!.
Jawapan saya
itu, adalah jawapan dari seorang yang bersifat jahil, minta orang alim
memperbetulkannya!. Jangan tuan-tuan megambil faham atas jawapan saya.
Anggaplah ianya sekadar halwa telinga semata-mata!. Rujuk semula kepada orang
alim dan minta orang alim jawab melalui web side, supaya ramai orang yang
mendapat menafaat melaluiya!.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan