Catatan Popular

Sabtu, 25 Julai 2015

KITAB TERSOHOR "ANA AL HAQ" (1) AHDIYYAT [KEESAAN]



Oleh Syekh Muhammad Ibrahim ‘Gazur-i-illahi’ (Sufi Syatariyyah)

1. Hakikat perkataan ialah ' Alif ' hakikat Alif ialah noktah, hakikat noktah ialah dakwat. Hakikat dakwat ialah cecair, hakikat cecair ialah debu-debuan ( atom-atom ), hakikat debu-debuan ( atom-atom ) ialah unsur dan hakikat unsur, ialah Cahaya Allah. Gelap ialah Cahaya Zat, dalam gelap itu ialah " Air Kehidupan " jika anda lihat dakwat, huruf hilang, dan jika anda lihat huruf dakwat hilang.
2. Zat ternyata dngan dua kesempurnaannya, ia itu Zat ternampak pada anda dengan Jamalnya ( keindahannya ) dan Jalalnya ( keagungannya ) Jika ia tidak menampakkan dirinya pada anda, di mana lagi ia akan menampakkan dirinya ? Maulana berkata : "Jika anda berkehendakkan bayangannya, lihatlah muka manusia. Lihat di situ Zat Allah dengan terang dalam senyumannya".
3. Zat dalam peringkat ghaib tidak di ketahui. Siapakah yang menjadikan ? Apa juga yang ternyata adalah daripada Sifat. Keujudan ( existence ) di ketahui daripada kesan ( effect ) sifat Hidup. Pengetahuan menjadi gerak daripada sifat tahu dan seterusnya dengan lain-lain Tujuh sifat. Apa juga baik dan jahat yang adalah kesan sifat dan bukan Zat. Bagaimanakah dunia ini wujud daripada Sifat ? Keupayaan sifat berkehendakkan penyataan, misalnya keupayaan Wujud mendapatkan bentuk penyataan dan menjadi hidup, keupayaan Iradat menjadi Kehendak dan keupayaan kuasa menjadi tenaga dan seterusnya. Di mana sahaja anda dapati hidup, ianya adalah kesan Wujud, di mana sahaja anda dapati akal, ianya adalah kesan pengetahuan dan seterusnya. Wujud mendapatkan bentuk hidup, pengetahuan mendapatkan bentuk akal, iradat mendapatkan bentuk fikiran, kuasa - otak, pendengaran - telinga, penglihatan - mata, perkataan - lidah.
4. Tiap-tiap benda adalah bentuk satu Sifat. Seluruh alam dunia ini adalah terdiri daripada bentuk-bentuk Sifat. Perbezaan dan perubahan bentuk-bentuk ini adalah kerana berbeza dan berubahnya Sifat.
5. Yang pasti ada dan A'yan tersembunyi dalam ghaib. Apa yang nampak ialah manifestasi ( penunjuk ) Zat Mutlak dalam bentuk A'yan. Zat Mutlak dan A'yan adalah tersembunyi - apa yang nampak ialah pertanyaan dan misal ( mithal ). Salik tidak melihat Wujud atau A'yan tetapi hanya kesan-kesannya sahaja.
6. Kita tidak mengetahui zat Allah itu sendiri kerana ia adalah Ghaib Mutlak, tidak terjangkau oleh dzauk, perasaan, fikiran, khayalan dan pengetahuan kita.
7. Cinta adalah rahsia Zat. Ianya adalah Zat dalam patinya ( essence ) Ianya tidak di nyatakan kepada sesiapa pun walau pun nabi-nabi dan wali-wali Allah. Pengetahuan yang paling sempurna berkenaannya adalah ' tidak tahu ' Ianya tidak terkandung dalam pengetahuan atau pun dalam Wahyu- ianya tidak dapat di bawa dalam lingkungan Keindahan. Apa yang dapat oleh pencinta-pencinta Allah dan sufi dalam ma'arifat mereka adalah tidak lebih dari penyataan ( epiphanies ) dan misal sahaja. Yang Mutlak itu tidak dapat di bawa dalam lingkungan penyataan dan misal. Orang yang nampak bayangan matahari dalam air bukanlah bererti dia telah nampak matahari itu sebenarnya.

Kata Nabi Muhammad s.a.w.yang bererti, " saya tidak mengetahui Mu lebih dari setakat mana saya patut mengetahui Mu " Pengetahuan tentang dirinya adalah dengan Dia jua, tidak berkongsi dengan siapa dan apa jua.
8. Peringkat di mana yang Haq itu tidak menyatakan kepada dirinya di gelar dan lain-lain. Peringkat di mana ianya menyatakan atau menunjukkan kepada dirinya di gelar Ahdiyyat - Sempadan Pertama ( First Limitation ) Hakikat Muhammad dan lain-lain. Peringkat di mana Ianya menunjukkan pada diri dan pada ' Yang Lain ' secara perincian di gelar Sempadan Kedua. Peringkat di mana ianya menunjukkan pada Diri dan 'Yang Lain ' secara terperinci dalam pengetahuandi gelar Hakikat Kemanusiaan - Nafas Suci. Peringkat di mana ianya menunjukkan secara perincian ( in detail ) keluar di gelar Alam Arwah, Alam Mithal dan Alam Ajsam - dan alam-alam ini merupakan " yang di jadikan ".
9 Apabila Wujud itu tersendiri, ia berada dengan sendirinya dan memerhatikan dirinya sendiri. Tidak ada yang tidak cukup padanya. Ianya pengetahuan yang tidak berlawanan dengan kejahilan. Ianya sedar tentang ' ke-AKU-an '-nya yang abadi. Syak dan waham dalam kewujudannya sendiri tidaklah mungkin. Dengan sendirinya Ianya sempurna. Ketidaksempurnaan adalah berkaitan hanya pada bentuk. Ianya abadi dan tidak bertukar-tukar dan sentiasa ada. Perkara ' sementara ' dan bertukar-tukar dan hilang hanya tertentu bagi bentuk.

Hu ( Dia ) yang ghaib menjadi ' Aku '- menzahirkan Dirinya. Oleh itulah mazhab Syattariyah membuang kenafian dan mengambil ke-ya-an. Sia-sia sahaja dalam Maraqaba ( meditasi ) jika kenafian yang di pedulikan kerana itu bererti menafikan perkara yang tidak ada- seperti menghidupkan kuda yang mati dalam khayalan dan kemudian memukulnya. Dalam agama Syattariyyah tidak ada memfanakan diri, tidak ada di situ melainkan ' Aku ialah Aku '.
10. Zat itu mutlak.Tidak berbentuk. jika berbentuk maka itu adalah bentuk yang mutlak ( sebagaimana yang di katakan oleh Syekh Al-Akbar Muhiyyudin Ibn Arabi ) yang padanya semua bentuk-bentuk yang ada hadnya bergantung. Ia menjadi manusia berbentuk ( bayangan ) Rahman. Kayu mempunyai bentuk yng tersendiri; lain-lain bentuk itu tidak ada bersangkutan dengan bentuk kayu yang mutlak. Apabila ia berkehendak, Ia ambil satu bentuk dalam bayangan - sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bererti " Aku nampak Tuhan ku berbentuk seorang belia yang tidak berjanggut " Ini adalah misalan sahaja. Jika tidak tentulah banyak orang yang akan sesat. Bukanlah yang mutlak yang nampak dalam misalan.
11. Tentang perkara adalah sesuatu atau benda ( syaii ) adalah terdahulu daripada idea benda itu sendiri. Jika syaii tidak ada, maka ia menjadi 'adum '( tidak ada ). Sesuatu yang tidak ada tidak boleh terdahulu daripada ada. Ini adalah prinsip pertama . Apabila anda berkata Zaid sedang berdiri , buah fikiran ( idea ) tentang sakhsiah ( personality ) Zaid itu adalah terlebih dahulu daripada berdiri. Kecuali wujud, semua sifat-sifat Allah yang lain datang selepas Zatnya. Oleh itu wujud itu sendiri adalah Zat. Pihak Mutakallimin, bagaimana pun menyatakan bahawa Hakikat Zat adalah terlebih dahulu daripada wujud.

12. Wujud yang paling nampak sekali adalah wujud Allah. Wujud benda-benda lain adalah dengan cahaya Allah. Apabila anda memerhati, anda memerhatikan mula-mula sekali cahaya Allah, kemudian wujud rupa yang di tunjukkan oleh cahaya ini. Apabila anada membuat sesuatu rupa atau bentuk dengan gula atau lilin, anda mula-mula perhatikan gula atau lilin, kemudian bentuk benda itu yang mana adalah benda khayalan dan tidak wujud pada lahirnya. Ianya ada dalam khayalan sahaja. Pada lahirnya ia adalah gula atau lilin. Tidak ada bentuk pada gula atau lilin. Apabila anda pecahkan bentuk itu, semuanya hancur. Oleh itu bentuk tidak beserta dengan gula atau lilin, ianya tidak ada ukuran yang menjadikannya dua benda yang berasingan. Bentuk atau rupa adalah ' adum ' dan gula atau lilin itu adalah lahirnya sahaja. Oleh itu, wujud dan sifat Allah sahaja yang ternampak. jika anda lihat diri anda sendiri dan benda-benda , anda akan lihat wujud Allah. Apabila anda lihat perkataan dalam tulisan, anda lihat perkataan dalam tulisan, anda nampak dakwat bukannya perkataan sebenarnya. Pandangan terhadap diri anda sendiri adalah pandangan terhadap Allah:
" Barang siapa yang kenal dirinya, kenallah akan Tuhannya". Inilah rahsia proses ini.
Pandangan terhadap wujud Allah adalah terdahulu daripada pandangan terhadap diri anda sendiri.
" Allah mengatasi perintahnya ". Jika anda memerhatikan diri anda sendiri dahulu, anda boleh jadi lupa memerhatikan Haq.
Kerana memerhatikan diri anda sendiri itu adalah memerhatikan diri anda itu sendiri, yang mana ianya adalah kosong. Memerhati kepada Haq adalah memerhati wujudnya.

13. ' Sirr ' ialah Hakikat Muhammad. Di atasnya adalah Tidak ada Had. ' Aku ' adalah menunjukkan kepada Tidak ada had itu.

14. Dalam peringkat ( kediaan yang ghaib ) atau ( Yang Tidak Diketahui ), Zat menunjukkan tidak ada bakat untuk sifat. Di sini ianya tidak dapat di katakan apa-apa.Ianya tidak ada sifat dan dengan itu tidak ada lakunan ( action ). Dengan itu daripada apakah dunia ini terzahir ? Sifat menzahirkan dunia ini bukan Zat. Kehidupan dunia ini ialah kesan ( athar ) sifat hidup. Pengetahuan yang terzahir dalam dunia ini adalah kesan sifat pengetahuan Zat. Begitu juga iradat, kuasa, penglihatan, percakapan dan lain-lain adalah kesan sifat-sifat yang aktif. Oleh itu baik dan jahat adalah daripada sifat dan bukan daripada Zat. Wujud mengambil bentuk hidup; iradat mengambil bentuk kehendak; pengetahuan berbentuk akal, dan seterusnya. Segala ini terzahir melalui anggota ( organ ). Iradat berbentuk hati, kuasa berbentuk otak, dengar-telinga, lihat-mata, cakap-lidah. Tiap-tiap zarah ( atom ) adalah bentuk satu sifat. Pengetahuan dan iradat mengambil bentuk sebagai dunia dalam Wahdat.Dunia adalah manifestasi atau zahirnya sifat dan lebih tepat lagi adalah satu bentuk atau rupa sifat. Tiap-tiap sifat menampakkan dirinya dalam satu bentuk ( form ). Persamaan dan perbezaan dalam bentuk adalah kerana persamaan dan perbezaan dalam sifat.

15. Jika Zat yang tidak terhad itu adalah mempunyai pengetahuantentang dirinya yang tidak terhad itu, maka Zat itu tentulah terhad pengetahuannya. Jika ianya tidak ada pengetahuan demikian, maka Pengetahuannya atau ilmunya tentulah tidak sempurna. Jika 'Yang Di ketahui ' itu tidak berhad, bagaimanakah pengetahuan atau ilmu meliputinya ? Jawabnya: Zat yang mutlak mempunyai ilmu yang mutlak pada peringkat ini yang mana perkaitannya dengan ilmu yang demikian adalah juga mutlak dan mengetahui Dirinya sebagai mutlak. Sempadan tidak ada di sini. Zat Mutlak terhad oleh ilmu yang mutlak.

Tidak ada sempadan bagi ' yang mengetahui 'dan ' yang di ketahui ' dalam peringkat itu. Apabila ia turun dari peringkat itu, maka rupa atau bentuk ' yang di ketahui ' menjelma dan itulah sempadan pertama ( first limitation ). Oleh yang demikian dalam peringkat mutlak, ilmu dan lain-lain sifat hilang dalam Zat dan Zat tidak terhad oleh ilmu. Pada peringkat ini, ianya Batin pada Dirinya sendiri.

Sebenarnya ada zahir dan ada Batin ia itu Terhad ( tidak mutlak ) dan mutlak. Yang satu janganlah di campur adukkan dengan yang lain. Yang tidak Mutlak mengetahui tentang Tidak Mutlaknya; dan yang Mutlak mengetahui tentang Mutlaknya. Titik air yang mengalir ke lautan mengetahui tentang ' titiknya ' dan juga tentang ' lautannya . Pengetahuan yang satu tidak bercampur dengan yang lain. Ia tahu tentang kecilnya kawasannya dan tentang tidak hingganya 'Tak ada batasannya 'Apabila Zat dan ilmu bersatu, maka tidak ada ' yang meliputi ' dan ' yang di luputi ' meliputi yang di ertikan sebagai ' Yang Lain ' Di sini Zat dan Sifat adalah satu.
 

16. Hakikat syaii ( benda atau sesuatu perkara ) bebas daripada sifat dan tidak dapat di ceritakan. Misalnya sakit, apakah itu sakit ?Tidak dapat di ceritakan. Tiada siapa yang dapat menceritakannya dengan perkataan atau dengan bunyi, dan memberi orang lain merasai hakikatnya. Orang yang merasainya akan mengetahuinya dan apabila lebih daripada hadnya, maka berakhir dengan mati. Oleh itu hanya tidak termasuk dalam lingkungan pengetahuan, fikiran dan kasyaf. Sayyid Muhammad Gaysudraz ( Wali Allah dari Gulbarga ) pernah mengatakan, " jika anda menyembelih ayam dan menanamnya dalam tanah, semua Auliya dan Nabi-nabi bekerjasama dengan seluruh kasyaf mereka tidak akan dapat memperkatakan apakah hakikatnya pada masa itu." Ayam ialah objek atau benda yang boleh di ukur. Anda tidak tahu sedangkan sebutir pasir yang halus itu. Sebabnya ialah hakikat benda itu ialah Zat Mutlak dan Wujud Mutlak yang terlampau dari sempadan ilmu dan kasyaf. Ianya tidak di ketahui dan tidak boleh di ketahui. Sifat dapat di ketahui. Zaid mempunyai sifat-sifat ' hidup ',' berkehendak '. ' berkuasa '. ' melihat '. ' melihat, ' mendengar' dan lain-lain. Jika ia membuang sifat-sifat ini, ia tidak tahu apakah ia sebenarnya. Jikaia berlanjutan juga menyelidik perkara ini, dia boleh jadi gila. Jika dalam keadaan gila itu ia mengetahui sesuatu dia hanya tahu yang dia tidak tahu. Oleh yang demikian, percubaan hendak mengetahui hakikat Zat adalah di larang. Dan Dia membuat anda mengetahui Dirinya.maksud Surah Ali Imran. Ayat 30.
Ilmu sendiri pun dalam keadaan ta'ajub tentang Hakikatnya kerana ilmu itu sendiri meleburkan dirinya dalam Dia. Dalam peringkat Zat, ilmu itu sendiri menjadi Hakikatnya. Sehingga dan kecuali ada persaingan daripadanya, ianya tidak dapat tahu Zat itu. Bukanlah ilmu itu tidak sempurna kerana tidak tahu Zat. Jika ilmu dalam keadaan fana, maka usaha mencarinya pun akan fana juga. Tidak ada kesan. Di sini mencari adalah sebenarnya tidak mencari. Puncak pengetahuan seseorang tentang Dia ialah tidak tahu ( jahih ) dan ta'ajub.
Zunnun Al-Misri ada berkata, yang bererti " Ilmu dalam Zat Allah ialah jahil ". Tidak ada Nabi atau Wali yang telah sampai atau akan sampai tingkat itu. Nabi pernah berkata yang bererti " Aku tiada tahu engkau lebih dari takat yang di kehendakki oleh ilmu engkau ". Tidak ada pandangan yang pernah melihat tajallinya Zat. Jika ada pun ia mencapai tajalli ini, maka ianya binasa atau fana, kerana tajalli Zat melarutkan ( dissolve ) semua cermin manifestasi; yang dengannya Nabi-nabi dan Aulia bersangkutan. Nabi sebagai manifestasi atau kezahiran pertama dan Wali yang kedua. Peringkat kezahiran yang kedua larut dalam pertama dan yang pertama larut dan kedua-duanya meresap masuk ke dalam Yang Tidak Berhad. Tajalli sifat larut dalam tajalli Zat dan Yang Mutlak sahaja yang kekal. Dia tidak ada yang kedua dan pintu biliknya tertutup dari semua yang di luar. Seseorang akan masuk ke dalamnya apabila meninggalkan diri dan menjadi tidak ada diri lagi.
17. Yang bererti, " Sesungguhnya Allah meliputi segala-galanya " Meliputi ini adalah ibarat air meliputi ombak, salji, embun, hujan batu dan lain-lain.
18. Hu bererti Zat Mutlak ia itu tanpa memperkatakan sifat. Nama ' Allah ' menunjukkan Zat dengan semua Sifatnya. Ahad ialah peringkat di mana semua tunjukkan tidak ada , ia itu anda tidak boleh gunakan perkataan 'ini', 'itu'kepada Dia. Wahid ialah peringkat di mana Wujudnya diithbatkan.
19. Allah berserta dengan Tidak Berhadnya dan sifat-sifat tidak berhadnya, dan ini tidak ada konsep untuk menceritakannya ia itu Dia tidak ada sifat-sifat terhad. Maka itulah dikatakan.

Hadith Nabi ada menyatakan,"Ya Allah,Engkaulah yang Awal yang tidak ada apa pun sebelum Mu;Engkaulah yang Terakhir yang tidak ada apa pun selepas Mu;Engkaulah Yang Zahir yang tidak ada apa pun atasMu,Engkaulah yang Batin yang tidak ada apa pun di bawahMu".Tidak ada ghayr (yang lain).Adanya "ghayr"adalah mungkin hanya apabila wujud Allah boleh disempadankan.
20. Ism (Nama) bukanlah hanya perkataan sahaja tetapi ianya adalah Zat yang di namakan itu berserta dengan Sifat.
21. Zat dan Sifat adalah satu sepanjang yang berkenaan dengan wujud tetapi berlainan sepanjang yang berkenaan dengan kesedaran (cognition), umpama kasturi dengan baunya ia itu satu pada wujudnya. Perbezaan terletak pada sangkaan (appreciation). Oleh itu, ada persamaan sebenarnya dan ada perbezaan sangkaan dalam Zat. Jika ianya berlainan seperti dikatakan oleh ahli zahir (exoteric) maka tentulah ada dasar tersembunyi yang tidak ada had, dan ini adalah mustahil.
Ilmu ialah apa yang meliputi sesuatu objek yang tertentu. Ianya tidak boleh meliputi sesuatu objek yang tidak ada had. Oleh yang demikian, pada segi mutlaknya, Allah sedar akan Dirinya. ' Yang tahu' dan 'yang di ketahui' adalah Dirinya sendiri.
22. Sesuatu benda ada tiga ukuran ia itu dalam , panjang dan lebar. kalau disingkirkan dalam , tinggalkan panjang dan lebardan ini di gelar permukaan (seperti bayang-bayang dan bayang-bayang dalam cermin) jika di singkirkan lebar tinggallah panjang ( seperti pinggir sekeping kertas) Singkarkan panjang, tinggallah sumber panjang itu. Ini berbentuk titik (noktah) atau zarah ( atom). Inilah hakikar semua badan.Ini di gelar (ketidak adaan yang diketahui). Ianya di ketahui dalam khayalan tetapi tidak ada dalam ruang (space). Pada tingkat ini ada dua aspek, satu mengadap kepada dirinya di gelar ( Wujud Yang Tidak Ada) dan yang satu lagi menghala wujud bdan (solid) yang digelar (Ada Yang Mungkin) bahkan Wajibul-Wujud ( Ada yang Pasti) yang 'Ghayr' baginya adalah tidak mungkin.
23. Zat adalah bebas dan suci dari dan Rububiyyat, ia itu daripada menjadi 'khaliq' dan 'makluk' yang mempunyai punca dalam asma (nama) Allah bahkan bebas daripada semua.
Ianya mempunyai dua aspek ialah nama-nama yang tidak bergantung pada lain-lain nama seperti Qawi (berkuasa) dan Ghani (merdeka) ialah nama-nama yang bergantung pada lain-lain nama seperti Razzaq (Yang Memberi), Khaliq (Yang Menjadi) dan Ghaffar (Yang Mengampun).
24. Barzakh ialah sekatan antara dua keadaan atau benda. Wahdat ialah Barzakh antara Ahdiyyat dan Wahidiyyat. Wahidiyyat ialah antara wajibul-wujud dan mumkinul-wujud.
 

25. Tai'yyun ialah had bagi sesuatu syaii (benda) menurut peranggaran dalam pengetahuan atau di luar dalam manifestasi (zahirnya) Allah adalah terhad oleh kesedaran atau pengetahuan yang Wujudnya tidak ada had dan apa-apa sahaja dalam had adalah penzahiran (manifestasi) Wujudnya Yang Mutlak ada dalam pengetahuan dan tidak ada di luar dalam manifestasi. Apabila had-had tidak ada, maka ianya Mutlak dan tidak dapat dianggarkan.
26. Zat itu yang berkenaan dengan had atau sempadannya yang pertama di katakan 'Aku'   Yang Haq terhad dalam hadnya. Dalam percakapan anda katakan 'aku' ( Gulshan-i-Raz)
Apabila ianya terzahir dalam beberapa bentuk yang terhad, ianya dikatakan 'Kamu' Apabila ianya diluar had dan pengetahuan, ianya jadi'Dia' atau 'Hu'. Ada juga di gelarkan La Hu apabila tidak dapat lagi diperkatakan tentang zat dan di situ ganti nama 'Dia'pun tidak boleh di pakai. Apabila tidak ada pengetahuan tentang dirinya bagi Zat inya sebagaimana kata Junaid. Oleh itu Dia tidak ada kaitannya (quality-less) dan tidak ada juga 'dikaifiatkan' (qualityed). Dia dikaifiatkan dalam keadaan tidak ada kaifiatnya, dan tidak ada kaifiat dalam keadaan dikaifiatkan. Dia adalah hadhir dan tidak hadhir, satu dan Banyak. oleh itu Dia menyatukan perbezaan dan ketidak-setujuan dalam Dirinya.
Oleh yang demikian, nama-namanya seperti (Yang menyempitkan) dan (Yang meluaskan), ( yang Memuliakan) dan (Yang Menghinakan) dan lain-lain nama lagi. Pertentangan ini tidaklah menyangkal Keesaannya. Nama-nama ini bercampur masuk ke dalam Keesaannya dan menjadi Satu. Dua di sini menjadi Satu. Dialah Yang Awal dan dalam aspek itu dan bukan dalam yang lain, Dia juga Yang Akhir. Awalnya adalah Akhirnya dan Akhirnya adalah juga Awalnya. Zahirnya menjadi Batinnya, dan Batinnya menjadi Zahirnya. Sifat bagi Keesaan Zat menjadi bersatu dan bersangkutan dengan banyak, menjadi bertentangan dan berlawanan. Pertentangan dan ketidak setujuan itu bukanlah sebenarnya; kalau tidak semua itu adalah 'yang nampak' Dunia ini dinampakkan dan bukan sebenarnya yang hakiki. Pertentangan itu adalah dalam nampaknya dan bukan zatnya. Ghazali mengatakan bahawa Nabi-nabi membawa Tauhid dan melepaskan manusia daripada Syirik dan Kufur untuk mengalih pandangan manusia daripada pertentangan itu kepada Tauhid. Oleh itu ingatlah bahawa Sifat menyarap dalam keesaan Zat, dan bebaskan diri dari (syirik terbuka) dan (syirik tersembunyi); dan carilah yang satu tanpa kesemuanya (allness).
27. "Ism" bukanlah hanya satu perkataan yang menunjukkan Zat 'yang di beri nama' tetapi adalah sifat Zat dengan satu sifat dalam wujud seperti Alim (yang tahu) atau dengan satu sifat tidak dalam wujud seperti Quddus (suci). Ism ialah perihal benda-benda yang di zahirkan berkenaan yang banyak (multiplicity). Nat ialah sifat zat dengan kualiti (quality) didapati dimana-mana seperti wujud.
28. Hakikat Allah adalah Wujudnya dan sebenarnya adalah Zatnya, Wujud Mutlak tidak mempunyai bentuk, rupa, had, awal atau akhir. Meskipun begitu, Dia menzahirkan Dirinya dalam berbagai-bagaibentuk tanpa sebarang pertukaran dalam Zatnya.Bolehlah di umpamakan sebagai seorang yang di kelilingi oleh cermin yang berbaga-bagai saiz, buatan dan warna. Bayang-bayang orang itu nampak dalam cermin itu berbagai-bagai pula menurut kehendak cermin-cermin itu. Namun begitu, sakhsiah (personality) orang itu sendiri tidak berubah. ( Dia sekarang adalah seperti Dianya dahulu juga )
29. Perkataan Hu (Dia) ialah untuk 'dia yang tersembunyi' Allah tidak nampak pada segi Zatnya oleh semua kebolehan pandangan. Di sini Ianya di gelar (yang tidak dapat di perkatakan)
30. Tasybih ialah menzahirkan dalam had atau batasan. Tanzin ialah kemutlakannya yang tidak berhad dan berbatas. Dia dalam Tasybih di dalam Tanzih dan sebaliknya. Dalam semua kitab yang di turunkan Allah, Dia di perkatakan menurut Tasybih dan Tanzih.
Yang bererti " Dia tidak serupa dengan apa sahaja, dan Dia mendengar dan melihat









Tiada ulasan: