Catatan Popular

Ahad, 26 Julai 2015

KITAB TERSOHOR ”ANA AL HAQ” : (10) PEMBIMBING [GURU]



Oleh Syekh Muhammad Ibrahim ‘Gazur-i-Illahi’ (Sufi Syatariyyah)

1.      Berkenaan ’bimbingan yang betul‘ ini, perkara yang penting  ialah ilmu dan dzauk. Jika tidak ,perkara keduniaan ini tetap  seperti biasa juga tanpa ada perubahannya.
Seorang murid  menulis kepada gurunya, “pekerja-pekerja dan kerani-kerani panca-indera sedang bekerja untuk mencapai kesempurnaan. Mereka mengumpulkan hasilnya daripada rakyat dan menghantar ke Perbendaharaan Di Raja, tetapi jangan dilaporkan kepada Raja, saya percaya, melalui ihsan, tuan akan menghantar laporannya “.
 Zat mempunyai sifat dan menikmati rasa mereka, tetapi salik tidak  mendapat laporan dan dengan itu tidak mendapat ilmu.  Sebelum timbul tajalli ilmu, salik itu bukan arif, apabila timbul ilmu, dia kenal akan dirinya. Meski pun ada sifat, Zat  tidak tahu mereka sebelum timbulnya ilmu . Zat itu menyerap dalam diriNya.  Salik itu mempunyai wujud, iradat, kuasa, pendengaran dan lain-lain. Tetapi jika dia tidak tahu akan sifat-sifat ini, maka berertilah serupa dengan dia tidak mempunyai sifat-sifat tersebut.  Salik mendengar dan melihat, tetapi tidak tahu yang Allah mendengar dan melihat. Dalam hal ini, Allah mendengar dan melihat, tetapi salik tidak tahu atau kenal sifatNya. Apabila dia kenal, jadilah dia arif.
Pengenalan ini membawa pemerhatian dan pemerhatian pula  membawa wujud. Hijab itu diletakkan pada diriNya oleh diriNya. Dia jadi arif oleh diriNya, dan Dia jadi jahil oleh diriNya. Tidak ghayr (yang lain). 
Ertinya: “Barang siapa Allah bimbing ke jalan yang lurus, maka tidak ada siapa yang dapat menyesatkan dia, dan barang siapa Allah bimbing ke jalan yang sesat, maka tidak ada siapa yang  dapat membetulkan dia “. (Hadis)  

2.      Murid hendaklah memerhatikan jamal gurunya. Jamal guru itu mestilah dibalikan (bayangkan) dalam cermin hati muridnya. Dalam cermin jamal guru itu, murid memerhatikan jamal Allah, hati murid ialah cermin muka guru.
“ Barang siapa melihat Aku, melihat dia Tuhannya “  (Hadis)
“ Hakikat iman ialah memerhatikan Aku. “    

3.      Orang yang menjalankan suluk boleh sampai kepada peringkat di mana kebendaan sesuatu benda hilang dari  pandangannya, maka di lihatnyalah tidak ada lain selain Allah. Keadaan ini mereka gelarkan “ Ittisal “ (Penyantuman) iaitu kebalikan daripada “ Infisal “ (penceraian).    

4.      Setengah orang-orang sufi memakai pakaian bulu dan tidak  memakan makanan  yang lazat-lazat dengan tujuan supaya orang-orang biasa tidak berkawan dengan mereka. Syekh-al-Akbar berkata bahawa jika seseorang murid mencari guru lain semasa hidupnya adalah bererti memutuskan wa’ad (perjanjian) dengan Allah , yang di buatnya pada masa melakukan bai’at. Pengikut seseorang Nabi tidak mungkin menjadi pengikut seorang Nabi yang lain, semasa hidup Nabi itu.    

5.      Tujuan Syaghal (latihan), Zikir dan Muraqabah ialah untuk membuang segala ingatan selain dari mengingat Allah.    

6.      Orang yang mula menjalankan suluk hendaklah jangan di beritahu tentang  kecacatan nya supaya ia tidak menjauhi diri daripada nada. Setelah hati itu suci semua kecacatan itu akan hilang dengan sendirinya.    

7.      Syekh (pembimbing) itu boleh jadi di barat , tetapi beliau tahu keadaan           muridnya di timur. Kebolehan yang paling kurang  bagi seorang guru ialah dia mempunyai  (membaca hati muridnya) dan ( sedar tentang keadaan orang yang mati dalam kubur). Jika dia tidak mempunyai kebolehan ini, maka haramlah dia membimbing muridnya. Dia  tidak boleh menjadi guru. Dia hendaklah tahu keadaan dunia dahulu dan sekarang.
 Beliau adalah khalifah Allah di bumi ini. Bererti: “ Kami jadikan dia khalifah di bumi “ (Surah al Baqarah : 30) 
8.      Guru ialah satu barzakh, melaui dia anda menghampiri Allah. Anda tidak boleh melihat matahari-kecuali melalui kaca yang gelap. Pengaruh guru pada muridnya tinggal kekal meskipun guru itu telah meninggal dunia fana ini.Pengaruh Mansur Al-Hallaj membentuk watak Fariduddin ‘Attar, yang muncul 150 tahun selepas beliau. Seseorang boleh melakukan bai’at dengan guru yang lain selepas di benarkan oleh guru pertama dan begitulah seterusnya. Bayazid Bistami mempunyai 12 orang guru. Sebenarnya semua guru adalah manifestasi satu nama iaitu Al-Hadi. Murid sangat menghormati gurunya – bukan sebagai pemujaan pahlawan ( hero-worship ) tetapi adalah tanda cinta.  
  
9.      Ada dua jenis murid – biasa dan khusus. Guru mengajar mereka dengan      cara yang berlainan , menurut kebolehan dan  kelakuan mereka. Murid biasa mendapat pengajaran biasa. Murid khusus mendapat pengajaran  khusus yang tidak di ajar kepada murid biasa. Bererti : “ Syariat perkataan ku, Tariqat perbuatan ku dan  Hakiqat keadaan diriku “ 
Kepentingan untuk diri sahaja adalah satu racun yang bias bagi orang yang masih  murid. Nabi Khidr menerima Nabi Musa sebagai murid beliau dengan syarat Nabi Musa jangan bertanya apa sahaja yang beliau lakukan di hadapan matanya. Untuk cerita ini  lihat dalam Al-Quran Surah Kahfi. Nabi Khidr memaafkan Nabi Musa  berkenaan perkara menenggelamkan kapal dan membunuh seorang kanak-kanak, tetapi apabila beliau  ditanya tentang perkara tidak mahu menerima bayaran kerana mambaiki tembok (dinding), Nabi Khidr tidak mahu lagi menerima Nabi Musa sebagai muridnya. Kedua-dua soalan yang pertama itu adalah kepentingan syariat dan yang akhir itu ialah  untuk kepentngan diri. 
Bayazid Bistami dan Uthman Khybari sedang berdoa bersama-sama. Uthman  Khybari menutup  doanya dengan berkata, “ Ya Allah, kurniakan kepada aku segala yang aku mahu, “ Tetapi Bayazid Bistami berkata, “Ya Allah, hapuskan semua yang  aku mahu,” Uthman pun bertanya, “ Bagaimana pula ini ?” Bayazid menjawab, “ Apakah yang di kehendaki oleh orang-orang yang mencari Allah dengan kemahuan-kemahuan diri sendiri? .  Dia menghapuskan segala-galanya selain Allah dan melupakan  wujud dirinya sendiri.”   

10.    Syariat di hebahkan oleh ulamak tetapi Tariqat dan Haqiqat oleh       Masyayakh ( Syekh-syekh Sufi). Ulamak menjaga supaya dosa dan maksiat tidak bermaharajalela di muka bumi ini. Mereka menyatakan kepada manusia tentang siksa Neraka dan nikmat Syurga. Tanpa Tembok Besar (Negeri China) Yakjuj dan Makjuj tidak dapat di tahan dari mengganggu keamanan dunia ini , tetapi jika berhenti di sini sahaja tanpa berjalan lagi adalah ibarat mendirikan pagar dalam perjalanan orang-orang yang mengembara menuju Allah.
Para waliyullah membuang pagar ini dari perjalanan mereka yang ada kebolehan dan berkelakuan baik. Mereka membuka tabir dari mata salik sedikit demi sedikit  sehingga mereka nampak alam ini penuh dengan nur Allah.  Para waliyullah ini melakukan perkara ini dengan kasyaf (melihat ke dalam alam mithal) dan bukan melalui khayalan dan  pemikiran. Murid akan melihat bahawa dalam alam dunia ini  tidak ada yang berkuasa dan bijak selain Allah sendiri. Tidak ada yang melihat, mendengar dan bercakap selain Allah sendiri. Tidak  ada pemberi dan penerima atau penjaga selain Allah sendiri.   

11.    Guru lebih mementingkan hakikat dalam daripada pandangan luar. Pada permulaan salik menggunakan biji-biji tasbih, ibadat biasa dan berkelakuan wara’. Semakin ia bertambah maju kehadapan, didapatinya semua itu kosong. Dia melepaskan jalan selamat dan menggunakan jalan malamat (iaitu melepaskan upacara-upacara dan peraturan biasa, dan mempraktikkan ibadat  yang sebenar-benarnya). Jika anda ingin melupakan diri anda, masuklah dalam kedai minum, dan lihatlah apa yang boleh dilakukan oleh kedai minum dan penjaga kedai minum itu kepada anda.
Di sana anda akan menyedari makna ; “ Katakanlah, ruh itu adalah daripada urusan Tuhan ku. “ (Surah Israil : 85)
Kedai minum yang dimaksudkan di sini ialah suasana seseorang yang tenggelam dalam cinta kepada Allah. Hukum-hukum syariat adalah untuk badan dan bukan ruh: Yang bererti: “Pada hari itu bumi ini akan bertukar menjadi bumi lain“. (Surah Ibrahim : 48)
Keadaan batin tidak ada perbatasan. Zannun al-Misri memerintahkan muridnya yang telah 40 tahun beribadat supaya melepaskan ibadatnya kecuali yang fardhu dan  sunnat.   

12.    Dunia ini ialah hembusan nafas Allah. Ianya adalah perbatasan Fayd-i-Rahmani. “Al-alamu karbun min karbun-Rahman“. Dunia ini adalah hembusan nafas dari Allah. Di hadapan Allah anda boleh mencapai fana sekelip mata.
Allah berfirman dalam Surah al Hajj : 47) Yang bererti: “Satu hari dengan Allah adalah 1,000 tahun yang  kamu kira“.

Tiada ulasan: