OLEH IMAM Al-HUJWIRI
BAB 12 SUFI-SUFI
TERKEMUKA
2] FOKUS KEPADA HASAN BASRI: ANEKDOT
TENTANG MALIK BIN DINAR
Anekdot kedua ialah tentang watak Malik bin Dinar, juga tokoh sufi.
Sebagaimana Habib al-`Ajam mengaitkan cerita dengan Hasan Basri, demikian juga
dengan anekdot Malik bin Dinar.
Sebenarnya kedua-dua watak ini dicerita ialah memfokoskan kepada sufi
Hasan Basri. Tokoh Hasan Basri adalah sufi yang besar yang didukung oleh
shaykh-shaykh sufi. Dia adalah lambang kesufian. Jalan cerita mengenai dirinya
adalah suci dan murni, dia dikatakan berketurunan sesusuan dengan Rasulullah
s.a.w. Ummu Aiman adalah pengasuh kepada Nabi Muhammad semasa dari dilahirkan.
Apabila `Abdullah bapa Nabi Muhammad meninggal dia makin rapat mengasuh anak
yatim ini. Apabila Aminah bersama dengan Nabi Muhammad ke Madinah bagi
menziarahi kubur bapa Nabi Muhammad, Aminah meninggal di Abwa` di Madinah,
dikebumikan tidak jauh dari kubur `Abdullah. Aimanlah yang terus mengasuh
Nabi Muhammad, sehinggalah dia remaja. Ummu Aiman dimerdekakan dan
dia berkahwin dengan seorang penduduk Madinah yang bernama `Ubaid dan tinggal
di Makkah. Daripada perkahwinan Ummu Aiman dia mendapat seorang anak
bernama Aiman yang ibunya digelarkan Ummu Aiman. Hasan Basri adalah dari
turunan yang menjadi susuan kepada Rasulullah dan diakui Rasulullah sebagai
saudaranya turun kepada Hasan Basri.
Ada kesamaan antara Hasan Basri yang berketurunan hamba pengasuh
bagi Rasulullah yang berkat dan menjadi orang alim dan sufi, manakala
Malik bin Dinar, bahawa dia juga adalah seorang hamba. Malik dilahirkan
sebelum ayahnya dimerdekakan. Sebagaimana Habib al-`Ajam pada mulanya
hidup berpoya-poya pada zaman muda, demikianlah dengan Malik. Dikatakan
pada malam dia berpoya-poya dengan alat bunyian gambus kecapi, pada
malamnya dia bermimpi yang dia ditanya tentang berpoya dan tenggelam
dalam perbuatan maksiat. Mimpi itu membawa keinsafan kepadanya yang
membawa beliau menemui Hasan Basri dan berjanji untuk benar-benar taubat.
Beliau diingatkan pengakuan taubatnya hendaklah dengan ikhlas, kerana tidak ada
makna amalan yang banyak tanpa ikhlas. Menurut Malik bin Dinar, amalan adalah
perlakuan lahir yang perlu bersekali dengan amalan batin, iaitu ikhlas. Ini
menjadi prinsip dan falsafah pegangannya.
Adalah dikatakan pada satu hari Malik bin Dinar belayar menaiki kapal.
Dalam pelayaran itu seorang perempuan kehilangan mutiara yang disayangi.
Malik bin Dinar penumpang yang agak asing itu dituduh mencuri permata perempuan
berkenaan. Beliau menafikan tuduhan yang beliau mencuri, tetapi tuduhan tidak
ditarik balik dan hukuman mau dijalankan ke atasnya.. Dalam masa penerusan
tuduhan beliau bermunajat dan mengangkat muka ke langit.
Dengan tiba-tiba di permukaan air keliling kapal timbul ikan-ikan
yang pada mulut setiap ikan adalah mutiara. Malik memangambil satu mutiara dari
satu ikan dan memberi kepada yang kehilangan mutiara itu. Melihat keadaan
sedemikian penumpang-penumpang menyerbu kepada Malik untuk mendapatkan mutiara
darinya yang diharap dia mengambil dari ikan-ikan yang lain, tetapi Malik turun
dari kapal dan berjalan di atas air hingga ke pantai.
Malik bin Dinar mempunyai falsafah yang dipeganginya, bahawa hendaklah
ikhlas di dalam amal. Baginya dan hakikatnya amal adalah bersifat luaran,
rohnya ialah ikhlas, amal tidak bermakna tanpa keikhlasan.
Di dalam anekdot di atas Al-Hujwiri menggunakan elemen estetik dan
kreatif di dalam menyampaikan pengajaran melalui anekdot yang berhubung dengan
Malik bin Dinar yang dihubungkan dengan sufi tertinggi, iaitu Hasan Basri.
Cerita Malik bin Dinar menarik tentang ketokohan Malik yang bersifat
jujur dan ikhlas di dalam amalan. Tema anekdot tersebut ialah
ikhlas dan dengan ikhlas berkenaan dia diberi keanihan-keanihan
yang telah diceritakan dan aspek-aspek keanihan adalah merupakan kreativiti
yang ditampilkan oleh Al-Hujwiri hingga ianya merupakan anekdot yang menarik.
Watak utama yang menjadi cerita ialah Malik bin Dinar itu sendiri yang
anekdot adalah mengambil judul sempena dengan namanya. Namun sebagaimana
disebut Hasan Basri juga menjadi fokus penceritaan sebagai lambang ketinggian
rohani sufi.
Konflik dalam cerita ini, adalah `tuduhan terhadap Malik bin Dinar`
bahawa dia dituduh mencuri mutiara yang dimiliki oleh salah seorang
penumpang kapal. Sebagai seorang yang ikhlas dan jujur itu. Mistri kehilangan
mutiara ini menjadkan cerita lebih mistri dan menarik, apabila
digambarkan bahawa ikan-ikan timbul membawa mutiara di mulut masing-masing
untuk diserahkan kepada Malik bin Dinar. Episod meningkatkan wibawa dan
kedudukan Malik bin Dinar sebagi sufi. Dia secara ikhlas dan jujur melalui
episod-episod berkenaan tanpa bertujuan untuk menunjuk-nunjuk sebarang
lelebihan yang ada padanya. Sedang orang ramai dari kalangan penumpang tamak
haloba berebut-rebut untuk mendapat mutiara yang diharap Malik mengambilnya
dari mulut-mult ikan, keadaan sebaliknya, Malik tidak bersifat sebagaimana jiwa
manusia yang tamak haloba, tetapi baginya, tidak kisah dengan harta dan tiada
niat bagi dirinya yang ikhlas dan tidak berhajat baginya harta berkenaan.
Dalam anekdot ini terdapat beberapa penyelesaian, iaitu:
Tuduhan Malik mencuri tidak benar
Timbulnya ikan-ikan membawa mutiara dan diambil satu untuk gantian,
hilang tuduhan mencuri terhadap Malik.
Sifat jujur mendapat ganjaran dari Allah yang menjelaskan kebenaran dan
keikhlasan Malik.
Anatara pengajaran yang dapat diambil:
Jangan menuduh terhadap sesaeorang tanpa bukti
Allah membalas dengan kelebihan terhadap yang ikhlas dan jujur.
Sufi adalah orang yang kaya jiwa dan tidak kaya harta
Kewalian adalah kurniaan Allah terhadap yang dikehendakiNya.
Sempurna amal adalah dengan keikhlasan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan