OLEH IMAM Al-HUJWIRI
BAB 9 KALANGAN AHLU AL-SUFFAH TELADAN KESUFIAN
Salah satu istilah yang dikaitkan dengan tasawuf ialah `Al-Suffah`,
bermaksud `Anjung`, ya`ni anjung Masjid Madinah atau Masjid Nabawi. Pada
peringkat permulaan Hijratul Rasul dari Makkah ke Madinah, tumpuan Rasulullah
ialah mendirikan masjid, khususnya Masjid Nabawi yang menjadi pusat
ibadat, pentadbiran dan kegiatan kemasyarakatan. Pada peringkat permulaan
Hijrah ini, ramai dari para sahabat yang datang tanpa harta dan persediaan bagi
menetap pada tempat perpindahan baru. Mereka datang atas nama jihad dan kerana
Allah.
Pada peringkat permulaan ini, mereka tidak mempunyai tempat tinggal atau
sebarang tempat perlindungan. Tumpuan mereka pada peringkat permulaan
ialah berlindung di Masjid Madinah yang agak terhad keluasannya. Jumlah mereka
sebagaimana disebut oleh Al-Sarraj dalam Al-Luma` dalam lingkungan 300 (tiga
ratus) orang (al-Luma`, 1380H./1960M. 183). Mereka adalah disifatkan sebagai
fuqara` yang hidup sehelai sepinggang. Tumpuan mereka adalah beribadat dan
mendekati diri mereka kepada Allah. Dengan sifat Ahlu al-Suffah yang faqir,
kuat ibadat dan mendekati Allah ini benar-benar melambangkan jiwa kesufian dan
istilah `al-suffah` mempunyai kaiatan dengan istilah tasawuf.
Kedudukan mereka yang agak ramai dan merimaskan serta dengan bau tidak
menyenangkan, membuat setengah pihak rasa tidak senang dengan mereka. Namun
Allah berfirman berhubung dengan mereka, ayat yang bermaksud:
``Dan janganlah engkau usir orang-orang yang beribadat dan berdo`a kepada
Tuhan mereka pagi dan petang, sedang mereka kehendaki keredhaan semata-mata.
Tiadalah engkau bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan amal mereka
dan mereka juga tidak bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hubungan ilmu, maka
(sekiranya) engkau usir mereka, nescaya menjadilah engkau dari golongan
orang-orang yang zalim.`` (Al-An`am: 52).
Adalah Rasulullah s.a.w. bermesra dengan mereka, bahkan duduk bersama
mereka dan makan bersama mereka, menggalakkan orang ramai memuliakan
mereka dan mengenali kelebihan mereka itu.
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa katanya, ``Aku melihat tujuh puluh orang
daripada Ahlu al-Suffah, mereka bersolat dengan baju yang tidak sampai melitupi
dua lutut mereka, apabila ruku` salah seorang daripada mereka memegang
dengan dua tangannya takut terbuka auratnya.
Berkata Abu Musa al-Ash`ari r.a. ``Adalah menyerupai bau kita seperti bau
biri-biri yang memakai selubung.``
Dan berkata `Abdullah bin Talhah, ``Kami bersahabat dengan jama`ah Ahli
al-Suffah, pada suatu hari berkata kami, ``Wahai Rasulullah, terbakar perut
kami dengan buah tamar, dan haram ke atas kami bangkai, maka kata-kata ini
didengar oleh Rasulullah s.a.w, maka Baginda menaiki mimbar dan bersabda,
``Mengapa ada antara kaum yang mengatakan, terbakar perut kami oleh tamar,
adakah dia tidak mengetahui bahawa dengan tamar inilah,bahawa dia
adalah makanan penduduk Madinah, sesungguhnya dia memberi kelawasan baginya dan
bagi kita dari kelawasannya.
Demi diri Muhammad di tanganNya bahawa sejak sebulan atau dua bulan tidak
berasap daripada dapur rumah Rasulullah, bagi memasak roti dan tidak ada bagi
mereka itu kecuali dua perkara hanya tamar dan air.``
Bermaksud Rasulullah membela kalangan Ahlu al-Suffah dan apa yang dialami
oleh kalangan Ahlu al-Suffah ini adalah pengalaman yang pernah dilalui oleh
Rasulullah s.a.w., bahkan Rasulullah s.a.w. adalah menghormati mereka.
Adalah dikatakan apabila berada di dalam majlis mereka itu, Baginda tidak
akan bangun dari majlisnya apabila Ahlu al-Suffah duduk mengelilingi Baginda
sehingga mereka bangun dan apabila Baginda berjabat tangan dengan mereka itu,
Baginda tidak menarik tangan sebelum mereka menarik tangan.
Suasana digambarkan tentang Ahlu al-Suffah adalah pada peringkat
permulaan Hijrah, namun selepas itu, Ahlu al-Suffah yang berjumlah lebih
kurang tiga ratus orang ini adalah merupakan sebahagian dari kalangan Muhajirin
yang dipersaudarakan oleh Rasulullah s.a.w. bersama dengan kaum Ansar (Aus dan
Khazraj) dan mereka ini merupakan sahabat-sahabat setia dan mempunyai peranan
dan terkenal di dalam berbagai bidang. Misalnya Bilal bin Rabah menjadi Tukang
Bang Rasulullah, Salman al-Farisi Pakar strategi Perang terkenal Pakar Peperangan
Khandak. Abu `Ubaidah Ibn al-Jarrah terkenal sebagai Pemegang Amanah Rasulullah
dan juga Pemimpin Perang,, Ammar bin Yasir digelar Rasulullah sebagai Penghulu
Penghuni di syurga, `Abdullah bin Mas`ud sebagai `ulama` dan Perawi Hadith,
`Abdullah bin `Umar sebagai `ulama`, Abu Hurairah Perawi Hadith terkenal,
Huzaifah al-Yamani pernah dilantik sebagai Wali Kota Mada`in di Parsi, Abu
Dzarr al-Ghifari tokoh harakah dan contoh orang zuhud.
Anatara yang lain ialah: `Utbah bin Mas`ud (saudara `Abdullah bi
Mas`ud), Miqdad bin al-Aswa, Khabbab bin al-Irth, Shuhaib bin Sinan, `Utbah bin
Ghazwan, Zayd bin al-Ghaththah, Abu Khaira, Abu al-Marthad Kinanah bin
al-Husain al-`Adawi, Salim (sahabat Al-Hudzaifah al-Yamani), `Ukashah bin
Mihshan, Mas`ud bin Rabi` al-Farisi, Safwan bin Baidah, Abu Lubabah bin
`Abd al-Mundzir, `Abdullah bin al-Badr al-Juhani, Mithah bin `Uthathah bin
`Abbad, Thauban, Mu`adz bin al-Harith, Sa`id bin Khallad, Thabit bin Wadi`at,
Abu `Isa `Uwaym bin Sa`idah, Salim bin `Umayr bin Thabit, Abu Yasar Ka`b bin
`Amr, Wahab bin Ma`qal, `Abdullah bin `Unais dan Hajjaj bin `Umar al-Aslami
Mereka adalah kalangan sahabat Rasulullah s.a.w. Antaranya disifatkan
oleh Al-Qur`an bermaksud:
``Dan orang-orang yang terdahulu yang mula-mula (berhijrah dan memberi
bantuan) dari antara orang-orang Muhajirin dan Ansar dan orang-orang yang
menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat). Allah redha
akan mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta Dia menyediakan untuk mereka
syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. Mereka kekal di
dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang benar.`` (Al-Taubah: 100).
Ahlu al-Suffah sesungguhnya menjadi contoh teladan kesufian dan menjadi
tulang belakang kekuatan Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan