OLEH IMAM Al-HUJWIRI
BAB 12 SUFI-SUFI
TERKEMUKA
1 ANEKDOT HABIB AL-`AJAMI
Telah kita sebut berulang kali bahawa tasawuf mempunyai hubungan yang rapat
dengan seni. Pegalaman tasawuf antaranya melalui jalur seni. Seni juga
digunakan bagi menyampaikan mesej tasawuf. Ini ialah kerana pengalaman dan jiwa
seni sedikit sebanyak ada dalam jiwa seseorang. Lantaran itu penggunaan
medium seni menjadi salah satu cara berkesan bagi penyampaian aspek-aspek
kesufian yang dapat diterima. Elimen seni ini sama ada menggunakan puisi
dan kehalusan bahasa yang lain.
Dalam menceritakan tentang tokoh-tokoh, Al-Hujwiri tidak seperti
Al-Qushairy menampilkan tokoh dan persoalan dengan ayat Al-Qur`an,
Al-Hadith dan pendapat-pendapat tokoh-tokoh sufi mengenai sesuatu topik, tapi
Al-Hujwiri selain menggunakan info biasa, dia menggunakan kaedah cerita, iaitu
cerita ringkas yang dikenali dengan anekdot.
Bagi menggunakan kaedah anekdot ada beberapa keperluan. Antaranya:
1)
Ada cerita.
2)
Ada tema
3)
Ada watak
4)
Ada konflik
5)
Ada peleraian
6)
Ada perutusan
7)
Ada pengajaran
Sebagai contoh tokoh pertama bagi `Imam Selepas Generasi Tabi`in, iaitu: Habib
al-`Ajam.
Cerita Habib al-`Ajam (al-`ajam orang bukan `Arab) ialah seorang
jahat yang melakukan berbagai kejahatan dan juga seorang pemakan riba. Dengan
kejahatannya meyebabkannya dipenjara. Insaf di atas kesalahannya dia bertaubat
dan melakukan suruhan Allah termasuk bersolat. Taubatnya adalah merupakan
taubat nasuha.
Pada satu hari Hasan Basri, tokoh `ulama` dan sufi melintasi
gerobok yang dihuni oleh Habib al-`Ajam, ketika itu dia sedang solat.
Habib sebagai seorang bekas banduan menyebabkan Hasan tidak berminat
untuk bersolat dengannya. Ertinya ada pandangan rendah terhadap banduan
yang benar-benar insaf itu.
Pada malamnya Hasan Basri bermimpi yang dia memohon keredhaan dari Allah
di atas segala amalnya. Dalam mimpinya itu, dia diperingatkan, bahawa dia
memang mendapat keredhaan Allah, tapi sekiranya dia tidak bersikap dengan
memandang rendah terhadap Habib al-`Ajam, tingkat keredhaannya lebih tinggi.
Banduan yang telah insaf dan bertaubat nasuha lebih murni dan bersih di
sisi Allah, ironinya sebagai puncak dari penceritaan, bahawa Hasan Basri suatu
hari telah diburu oleh pegawai-pegawai Hajjaj bin Yusof seorang governor yang
terkenal kejam pada zaman Kerajaan Umayyah, dikatakan untuk menyelamatkan diri
dia menyelinap masuk ke dalam gerobok yang dihuni oleh Habib, apabila
pegawai-pegawai Hajjaj datang mencarinya, mereka bertanya Habib tentang Hasan
Basri, Habib memberitahu yang dia di dalam biliknya, tetapi apabila
pegawai-pegawai itu memeriksa di dalamnya, tidak diketemui Hasan, akibatnya Habib
dipukul oleh pegawai-pegawai Hajjaj, kerana dianggap bercakap dusta. Tetapi
selepas mereka berlalu, mereka tidak berpuashati dan datang semula menggelidah
bilik bagi mencari Hasan Basri, tetapi mereka tidak menemui Hasan. Selepas
mereka pergi, Hasan mengatakan kepada Habib, bahawa pegawai-pegawai tidak
nampak diri, kerana barakah Habib. Tetapi Habib menjawab,
``Ianya bukan barakah dari dirinya, tetapi mereka tidak melihat Guru,
kerana Allah tidak memberi mereka melihat !``
Apabila ditanya, apa yang menyebabkan dirinya terlindung ?, maka katanya,
`Kerana mereka tidak bersifat munafik ! Dan redha dengan ketentuan Allah.
Di dalam anekdot di atas ada terdapat cerita yang berlegar tentang
Habib al-`Ajam, sebagai watak jahat yang telah insaf, patuh kepada Allah
dan penuh penyerahan kepadaNya.
Di alam cerita ada tema yang boleh disebut sebagai `Taubat Nasuha, atau
Allah Menolong Orang Yang Benar, Karamat Sufi dan sebagainya selagi sesuai.
Di dalam cerita di atas watak utama ialah Habib al-A`jam, ianya menjadi
judul anekdot dan watak kedua ialah Hasan Basri. Mereka adalah watak-watak
baik. Terdapat watak jahat yang disebut secara sepintas lalu ialah Hajjaj bin
Yusof dan pegawai-pengawai.
Konflik yang menjadi permasalahan, bahawa Hasan Basri yang mau ditangkap hilang
dari penglihatan. Ianya mejadi tanda tanya. Akibatnya Habib menjadi mangsa
dipukul.
Peleraian cerita, mereka selamat kerana benar dan tidak munafik dan Allah
berpihak kepada pihak yang benar.
Perutusan dan pengajaran yang dapat diambil;
Jangan memandang rendah terhadap bekas orang jahat yang telah benar-benar
insaf. Jiwanya mungkin lebih murni dari orang biasa.
Peyerahan sepenuhnya kepada Allah mendapat pertolongan dari Allah.
Allah berpihak kepada orang yang baik dan ikhlas.
Kejahatan yang dilakukan orang (Hajjaj) kekal dalam sejarah dan ingatan
sebagai pengajaran.
Jangan dusta dan munafik.
Ada barakah pada orang-orang `alim dan sufi.
Dan pengajaran-pengajaran lain yang dapat diambil iktibar dan kesimpulan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan