OLEH IMAM Al-HUJWIRI
BAB 10 EMPAT SUFI KALANGAN TABIIN
Jika bilangan sahabat begitu ramai dan tidak diketahui jumlah mereka
secara tepat, maka jumlah tabi`in tentulah lebih ramai lagi. Dari jumlah
ini pun sukar untuk dipastikan berapa ramai sufi dari kalangan
tabi`in. Pada peringkat awal tidak dipastikan tentang konsep kesufian ,
kerana ilmu ini belum lahir pada peringkat permulaan. Ianya tumbuh
danberkembang selepas abad ke 2 H. Ini tidak bereerti tidak ada sufi,
sebenarnya lebih ramai lagi pada peringkat tabi`in. Mereka tentulah tidak
sukar untuk dikenalpasti, tapi Al-Hujwiri ,
memilih empat saja sebagai mewakili peringkat tabi`in. Mereka ialah
`Uwais al-Qarni, Harim bin Hayyan, Hasan Basri dan Sa`id al-Musayyib.
Mereka ini dapat dikatakan mencapai peringkat wali.
1) `Uwais al-Qarni
`Uwais al-Qarni dapat dikatakan watak mistri. Beliau dikatakan hidup pada
zaman Rasulullah s..a.w. tetapi tidak bertemu dengan Rasulullah. Beliau dapat
dikatakan sebagai `terasing dari dunia luar` oleh kerana konsentrasi diri
dengan ibadat dan kerohanian dan juga tumpuan kepada menjaga ibunya yang telah
tua.
Beliau dikenali lantaran Rasulullah s.a.w. memberitahu sahabat Baginda
dan menyebut namanya seorang yang tinggal di Qaran, namanya `Uwais yang pada
hari kiamat kelak dapat sama memberi shafaat. Rasulullah s.a.w.
bersabda kepaada Sayyiduna `Umar dan `Ali bahawa mereka akan
melihatnya, bahawa dia seorang yang faqir, tapi kuat beribadat.
Sesudah wafatnya Rasulullah, Sayyiduna `Umar dan `Ali ke
Makkah dan mencari orang yang bernama `Uwais berkenaan di Qaran di kawasan
Najd. Di tempatnya dia dikenali sebagai seorang gila. `Umar dan `Ali menemuinya
sedang dia bersolat. `Umar dan `Ali diberitahu oleh `Uwais, bahawa
kita perlu bersolat untuk bersiap diri bagi perpindahan ke akhirat.
Bila diketahui Rasulullah s,a,w. memuji `Uwais ramai yang datang untuk
menziarahinya di Qaran.
Tetapi kemudian didapati dia telah berpindah ke Kufah.
Pernah sekali dia diketemui di sana. Dia berjuang di sana bagi membela
Sayyiduna `Ali dalam peperangan di Siffin dan gugur syahid.
2) Harim Bin Hayyan
Juga berwatak mistri dan rohani. Dia mempunyai kaiatan peristiwa dengan
`Uwais al-Qarni. Dia tertarik dengan watak dan cerita yang berhubung dengan
Uwais yang diceritakan oleh Rasulullah s.a.w. Dia berusaha pergi ke Qaran
tempat asal `Uwais, tetapi setibanya di Qaran, dia diberitahu bahawa `Uwais
telah berpindah. Dia kembali ke Makkah dan dia diberitahu, bahawa `Uwais telah
berpindah ke Kufah, lalu dia ke Kufah dan tidak diketemui, kemudian ia ke
Basrah, ditakdirkan dia bertemu di jalanan dilihat dia berbaju bulu dan
berkesempatan dilihat dia sedang berwudhu` di Sungai Furat.
Harim terkejut apabila dia ditegur `Uwais dengan namanya dan dia bertanya
bagaimana dia mengetahui namanya, katanya, Rohku mengenali rohmu.``
Ada dua prinsip `Uwais mengenai hati,
Iaitu menjaga hati dengan taat kepada Allah dan mengawasi dari nafsu. Dan
kedua , peliharakan hatimu, kerana dia adalah jalan bagimu mendekati Ilahi.
Selepas itu dia tidak diketemui lagi.
3) Hasan Basri
Nama sebenarnya Abu `Ali juga dikenali sebagai Abu Muhammad dan
juga Abu Said. Dianggap mewarisi kerohanian dari Rasulullah yang mana dia dari
turunan orang suruhan Rasulullah yang setia dan patuh. Hasan Basri dianggap
tokoh yang mempertahankan aliran Sunni yang sengit ditentang oleh pendukung
Qadariyyah-Jabariyyah-Mu`tazilkah yang dikaitkan dengan tokoh Wasil bin `Ata`.
Hasan Basri terkenal sebagai seorang yang wara` dan dia disanjung oleh
golongan sufi dengan ciri-ciri kerohaniannya yang tinggi.
Hasan Basri juga memperkatakan tentang sabar.
Menurutnya sabar ada dua aspek:
Sabar biasa seperti sabar dari kesempitan hidup, sabar kerana mengalami
kemalangan dan musibah yang mengajar manusia supaya berwaspada dalam hidup dan
menjadi panduan di dalam kehidupan.
Sabar kedua ialah sabar terhadap suruhan Allah dan laranganNya, iaitu
seperti sabar dari melakukan perkara-perkara yang haram seperti memakan perkara
yang haram yang merosakkan kebersihan diri dan juga hati. Dengan menjaga
diri dari perkara-perkara haram, memudahkan diri mentaati perintah Allah.
Mematuhi perintah Allah, tidak lain dari melakukan perkara-perkara yang baik,
maka dengan demikian melatih dan melazimkan diri dengan perkara yang
menjadikan diri baik. Kebaikan memberi kesan kepada kehidupan keluarga
dan memberi kebaikan dalam hubungan dengan masyarakat.
Pendek kata Hasan Basri berprinsip, bahawa bergaul dengan orang yang baik
menatijahkan kebaikan dan sebaliknya bergaul dengan orang yang jahat
menatijahkan kejahatan.
4) Sa`id al-Musayyib
Dia adalah seorang salih dan beramanah, turut sama meriwayat dan
menjadi rawi bagi Hadith Rasulullah s.a.w. Sa`id al-Musayyib mengingatkan
diri kita agar berwaspada dari sifat tamak. Beliau berkata,
Biarlah sedikit dari habuan dunia, asalkan diri selamat, sebaliknya
janganlah jadi tamak dengan dunia hingga menghilangkan agama.
Sa`id al-Musayyab ketika di Makkah telah ditanya seseorang untuk
memeberitahu sesuatu yang halal yang tidak ada sama sekali di dalamnya haram.
Beliau menjawab, ialah tahmid atau memuji Tuhan yang di dalamnya sama sekali
tidak ada yang haram, sebaliknya memuji dan memuja yang lain dari Tuhan boleh
membawa kepada syirik kepada Tuhan. Katanya, ``Keselamatanmu berada pada yang
pertama (Tuhan) dan tidak ada pada yang lain``.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan