Apabila ditanya tentang maksud kalimah
tauhid “La ila ha illaLlah”, yang difahami oleh kebanyakan kita ialah “tiada
Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah”. Ini
adalah
benar, namun ruang lingkup tauhid tidaklah terhad dalam konteks sembahan
sahaja. Ia adalah lebih luas meliputi
apa yang dapat dikatakan sebagai “tiada yang
dapat dianggap melakukan kerja-kerja tuhan
melainkan Allah” atau “tiada yang mampu berperanan sebagai tuhan melainkan
Allah”.
Dimaksudkan dengan “kerja-kerja atau
peranan tuhan” ialah sesuatu yang dinilai oleh manusia sebagai kononnya mampu
mencipta dari tiada kepada ada,
mengurus alam, mengetahui hal ghaib, menetapkan
sesuatu kebaikan atau keburukan, mengabulkan doa, memberi pertolongan,
menggubal syari‘at dan sebagainya. Oleh itu apabila kita bersaksi dengan
kalimah tauhid “La ila ha illaLlah”, kita sebenarnya bersaksi bahawa tiada
Tuhan atau apa-apa jua kecuali Allah yang mencipta dari tiada kepada ada,
mengurus alam, mengetahui hal ghaib, menetapkan sesuatu kebaikan atau
keburukan, mengabulkan doa, memberi pertolongan, menggubal syari‘at dan
sebagainya. Setelah membaca penjelasan di atas, saya yakin para sekalian akan menyatakan bahawa itulah tauhid
yang disaksikan selama ini. Akan tetapi sedar atau tidak, ada beberapa perkara
yang jika kita meyakininya atau melakukannya, akan mencemari kemurnian tauhid tersebut.
Kenapa Disebut “Pencemaran Kemurnian
Tauhid”?
Tauhid yang murni adalah apabila keesaan
Allah tidak disekutui dengan sesuatu apa jua. Firman Allah:
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan
janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua. [al-Nisa’ 4:36]
Namun ramai di kalangan kita orang-orang
yang beriman, di samping mentauhidkan Allah, tetap mempersekutukan-Nya dengan
sesuatu yang lain. Allah Subhanahu wa Ta‘ala menerangkan hakikat ini:
Dan (orang-orang yang beriman kepada Allah),
kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka
mempersekutukan-Nya juga
dengan yang lain. [Yusuf 12:106]
Tindakan seperti inilah yang dimaksudkan
sebagai pencemaran kemurnian tauhid, iaitu mencampur adukkan keimanan kepada
tauhid yang murni dengan syirik. Firman Allah:
Orang-orang
yang beriman dan tidakmencampur adukkan iman mereka dengankezaliman (syirik),
mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orangyang
mendapat hidayah petunjuk. [al-An’aam 6:82]
“Kezaliman”
yang dimaksudkan dalam ayat 82 surah al-An’aam di atas adalah syirik,
sepertimana yang dijelaskan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala melalui lisan
Luqman:
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata
kepada anaknya, semasa dia memberi nasihat kepadanya: “Wahai anak kesayanganku,
janganlah engkau
mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang
lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.” [Luqman
31:13]
Ke
Arah Tauhid Yang Benar-Benar Murni.
Berdasarkan
ayat-ayat di atas, maka tujuan tulisan ini adalah mengajak para pembaca
sekalian ke arah tauhid yang benar-benar murni. Ajakan ini adalah supaya kita
menepati perintah Allah yang bermaksud: “…dan
janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua.” [al-Nisa’ 4:36]
Apabila kita menepati perintah ini,
maka kita termasuk dalam golongan: “…mereka
itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang
mendapat hidayah
petunjuk.”
[al-An’aam 6:82]
Terlebih
penting adalah supaya kita semua terpelihara daripada dosa syirik, iaitu
satu-satunya dosa yang tidak diampunkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Sesungguhnya
Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu
apa jua) dan akan mengampunkan
dosa
yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan
syariat-Nya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan
sesuatu
yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar. [al-Nisa 4:48]
Dalam mengajak para pembaca yang budiman sekalian
ke arah tauhid yang benar-benar murni, saya telah memilih tiga belas perkara
yang paling lazim berlaku
di kalangan masyarakat kita yang mencemari
kemurnian tersebut. Di luar sana mungkin wujud pencemaran tauhid yang lain,
akan tetapi demi menjaga ketebalan buku dan kesesuaiannya kepada para pembaca
umum, saya mencukupkannya kepada apa yang paling lazim berlaku sahaja
wa al-Jama'ah adalah menghukum pada perbuatan, tidak pada
pembuatnya. Ini kerana orang yang membuatnya mungkin:
1. Tidak tahu bahawa ia adalah satu
kesalahan.
2. Terkeliru antara betul dan salah.
3. Terpaksa melakukannya.
Sebagai contoh, orang yang memakai tangkal
tidak boleh dihukum sebagai orang musyrik secara serta merta. Ini kerana mungkin
dia tidak tahu memakai tangkal adalah satu kesalahan, atau dia terikut-ikut
dengan amalan orang ramai yang membolehkan memakai tangkal atau dia disuruh
oleh ibubapanya untuk memakai tangkal. Maka tanggungjawab kita ialah
menerangkan kepada dia bahawa memakai tangkal adalah salah satu perkara yang mencemari
kemurnian tauhid tanpa menghukum dia sebagai orang yang musyrik. Dengan itu
ingin digariskan bahawa buku ini tidak bertujuan menghukum sesiapa sebagai
orang musyrik.
Tujuannya adalah menerangkan perbuatan
yang mencemari kemurnian tauhid tanpa menghukum sesiapa sebagai orang musyrik. Catatan
ini adalah penting kerana ramai di kalangan umat Islam yang tidak mampu
membezakan antara perbuatan dan pembuatnya, sehingga menganggap kedua-duanya
adalah sama. Perkara ini juga berlaku kepada urusan yang lain. Contohnya,
apabila melihat seseorang minum arak, tidak boleh menghukumnya sebagai orang
kafir. Ini kerana mungkin dia tidak tahu bahawa minum arak adalah satu larangan
agama, atau dia tidak sedar bahawa apa yang sedang diminumnya adalah arak atau
dia dalam suasana amat dahaga sehingga terpaksa minum apa jua yang ditemuinya.
Maka tanggungjawab kita ialah menerangkan kepadanya bahawa minum arak adalah
larangan agama tanpa menghukumnya sebagai orang kafir.
Contoh kedua, apabila mendapati sebuah
syarikat yang tidak mengamalkan syari‘at Islam dalam pengurusan mereka, tidak
boleh menghukum pihak pengurus dan warga kerjanya sebagai kafir. Ini kerana
mungkin mereka tidak tahu bahawa syari‘at Islam turut meliputi cara pengurusan
syarikat, atau mereka terkeliru dalam cara penerapan syari‘at Islam, atau
mereka dihalang oleh para pemegang saham daripada melaksanakan syari‘at Islam dalam
pengurusan syarikat. Maka tanggungjawab kita ialah menerangkan kepada mereka,
termasuk para
pemegang saham, bahawa syari‘at Islam
meliputi cara pengurusan syarikat tanpa menghukum mereka sebagai orang kafir.
Contoh lain, apabila mendapati seorang
yang sedang berpuasa sunat bulan Rejab, tidak boleh menghukumnya sebagai ahli
bid‘ah yang bakal menduduki
neraka. Ini kerana mungkin dia tidak tahu
bahawa semua hadis fadilat Rejab adalah dha‘if, atau dia terkeliru dengan pendapat
orang ramai bahawa konon boleh mengamalkan hadis dha‘if tanpa diperhatikan
syarat-syaratnya. Maka tanggungjawab kita ialah menerangkan kepadanya bahawa puasa
sunat bulan Rejab adalah bid‘ah tanpa menghukum dia sebagai ahli bid‘ah.
Demikian beberapa contoh bagi membezakan antara
perbuatan dan pembuatnya. Sekali lagi diulangi bahawa manhaj Ahl al-Sunnah
wa al-Jam 'ah dalam hal ini
adalah menghukum perbuatan manakala hukum
bagi pembuatnya ditangguhkan sehingga diperhatikan faktorfaktor yang melatar
belakangi pembuat tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan