Catatan Popular

Jumaat, 28 September 2012

NASIHAT 15 : *8 WASIAT HATIM AL ’ASAM (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)

PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Imam al-‘Asam adalah pelajar kesayangan Imam Syaqiq al-Balkhi.Gurunya itu berkata kepadanya;Anda telah belajar daripadaku selama 30 tahun,apakah ilmu yang engkau perolehi daripadaku ? Hatim al-‘Asam menjawab:Aku telah perolehi 8 faedah daripadanya yang aku harapkan dapat member keselamatan dan kesejahteraanku pada hari kiamat nanti.8 faedah itu ialah:

Faedah 1:Sesungguhnya aku telah melihat makhluk didunia ini yang mengasihi sesuatu dan terlalu ashik tentangnya.Sebahagian yang dikasihi itu hanya menemani kekasihnya sehingga masa dia sakit,dan ada yang menemaninya sehingga ke alam kubur.Manakala yang lainnya enggan bersamanya malah balik meninggalnya sendirian dialam kubur..Aku merumuskan bahawa hanya amalan yang sholeh adalah kekasih yang terbaik yang sanggup menemani kekasihnya hingga ke alam kubur.Oleh itu aku menjadikan amalan sholeh sebagai teman dan kekasihku supaya ia dapat menerangi kuburanku dan menghiburkan aku yang bersendirian dan kesepian.

Faedah 2:Aku lihat kebanyakan makhluk ini sentiasa mengikut hawa nafsu dan menunaikan apa jua kehendaknya.Aku teringatkan firman Allah:
وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى
Maksudnya:
Dan adapun orang yang takut untuk berdiri dihadapan Tuhannya serta menahan nafsu daripada mengikuti runtunannya,nescaya syurga akan menjadi tempat tinggalnya.Surah an-Nazi’at ayat 40-41.Berdasarkan kefahamanku terhadap ayat ini,nafsu patut dimusuhi dan bangkit berjuang menentangnya.Aku tidak memanjakannya sehingga ia tunduk kepada ku yang berusaha mentaati dan beribadah kepada Allah SWT.

Faedah 3:Aku melihat ramai orang berusaha menimbunkan harta dan menahannya untuk dibelanjakan dijalan Allah lantas aku memikirkan firman Allah;   مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ
Maksudnya:Apa yang ada disisimu itu akan habis dan pahala yang ada disisi Allah itu adalah kekal.
Justeru itu aku merasa bahagia mengorbankan harta bendaku dengan membahagikannya kepada fakir miskin supaya ia menjadi pahala yang tersimpan disisi Allah.

Faedah 4: Aku melihat sebahagian makhluk mengira bahawa kemuliaan dan keagungan ramainya jumlah mereka, para pengikut,banyaknya harta,kuatnya kuasa merampas hak dan harta golongan lain serta banyaknya harta yang telah dicurahkan…Mereka telah tertipu dengan kedudukan tersebut.Aku teringat firman Allah yang menyatakan;
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ 

Maksudnya:

Sesungguhnya orang yang paling mulia disisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa.S.al-Hujurat ayat 13.

Aku pilih jalan taqwa..inilah jalan yang benar,dan kepercayaan mereka adalah salah.

Faedah 5:Aku dapati ramai orang yang suka memaki hamun dan mengumpat akibat kedengkian dalam memiliki harta,kedudukan dan ilmu sedangkan Allah telah berfirman; نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا
Maksudnya:

Dan Kamilah yang membahagikan segala sumber kehidupan mereka didunia ini.Surah al-Zukhruf ayat 32.

Fahamlah aku bahawa Allah jualah yang membahagikan segala kenikmatan itu lalu aku tidak berhasad dengki dengan kelebihan orang lain serta merasa puas hati dengan kurniaan Allah.

Faedah 6:Aku lihat manusia saling bermusuhan kerana sesuatu tujuan sedangkan Allah  berfirman;            إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوّاً    
Maksudnya:
Sesungguhnya syaitan itu bagi kamu adalah musuh yang nyata kerana itu jadikanlah mereka sebagai musuh.Surah Fathir ayat 6.

Lantas aku berpendirian hanya syaitan yang patut dimusuhi bukan yang lain.

Faedah 7: Aku lihat ramai orang bersungguh-sungguh mencari rezeki sehingga mengambil yang syubhah dan haram.Dan ada yang sanggup menjual maruah,walhal Allah berfirman;     وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا
Maksudnya:
Dan tidak ada daripada sesuatu yang melata di atas bumi ini kecuali rezekinya telah dijamin oleh Allah.Surah Hud ayat 6.

Sehubungan ini aku yakin rezekiku telah dijamin oleh Allah,lalu aku sibuk mengerjakan ibadat kepadanya dan memutus segala harapanku kepada yang lain daripadaNya.

Faedah 8:Pegangan manusia pelbagai ada yang berpegang kepada wang,kepada harta dan kekuasaan,kemahiran dan pekerjaan,malah ada yang berpegang kepada makhluk selain Allah sedangkan Allah berfirman;
وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً
Dan sesiapa yang bertawakkal kepada Allah,maka Dia pasti akan mencukupkannya,sesungguhnya Allah menyampaikan segala urusanNya.Dan sesungguhnya Dia telah menjadikan bagi setiap sesuatu itu kadar yang telah ditentukan.Surah al-Talaq ayat 3.

Justeru itu aku terus bertawakkal kepada Allah dan Dia mencukukan keperluanku.Dialah sebaik-baik yang layak kita berserah diri.Lalu Imam Balkhi berkata:”Semoga Allah memberi tawfiq kepadamu.Semua kitab-kitab Allah membahaskan kelapan-lapan perkara yang kamu rumuskan tadi.Bermakna sesiapa yang beramal dengannya,mereka telah beramal dengan kitab-kitab Allah.

Tiada ulasan: