Catatan Popular

Jumaat, 7 September 2012

....... MENCEMARKAN TAUHID KITA (2) : MENGAGGAP MAKHLUK WUJUD MELALUI PROSES EVOLUSI

Para pengkaji bukan Islam menganggap makhluk yang wujud masa kini, termasuklah manusia, semuanya terhasil melalui proses evolusi. Semua makhluk asalnya wujud dalam bentuk satu sel, kemudian dalam masa ratusan tahun, ia berevolusi menjadi makhluk-makhluk yang lain sehinggalah kepada apa yang wujud masa kini. Sayang sekali teori ini juga telah menyelinap masuk dalam pemikiran orang Islam. Banyak sumber yang menerang dan membenarkan teori evolusi sehingga sebahagian umat Islam menganggap ia sebagai penemuan yang muktamad.

Sebenarnya teori evolusi tidak lain adalah teori semata-mata bagi menjustifikasi kebingungan kaum Athies yang tidak mempercayai wujudnya Tuhan yang Maha
Pencipta.3 Mereka mencari-cari asal usul kewujudan makhluk melalui pemikiran dan fakta sains. Apabila tidak ditemui jawapan yang muktamad, mereka mencipta teori
evolusi bagi menyatakan asal usul kewujudan makhluk. Tanpa disedari, teori evolusi juga tidak memberikan jawapan yang muktamad kepada mereka. Paling kurang
terdapat tiga persoalan yang masih membingungkan mereka:

 Ini tidaklah bermaksud kita menolak sumber-sumber tersebut.
Akan tetapi hendaklah kita mengkaji dan menganalisanya. Sebagai contoh
siri dokumentari saluran satelit National Geographic dan Discovery
Channel memiliki manfaat yang banyak di dalamnya. Akan tetapi keduadua
saluran ini adalah di antara yang mempercayai teori evolusi dan
banyak mewar-warkannya dalam dokumentari mereka. Oleh itu hendaklah
kita menonton dengan sikap menganalisa antara yang baik dan buruk,
benar dan salah.
3 Teori evolusi yang dipersoalkan di sini ialah sel satu makhluk
berevolusi menjadi sel makhluk yang berbeza, seperti sel kera yang
berevolusi menjadi sel manusia dan sel dinosor yang berevolusi menjadi
sel badak, buaya, gajah dan sebagainya. Adapun evolusi dalam bentuk
pembiakan sel, maka memang ia diakui. Seperti satu sel manusia yang
berkembang biak menjadi beberapa sel atau satu sperma yang berkembang
biak menjadi janin, kemudian bayi, kemudian manusia yang bertahaptahap
umurnya dari kanak-kanak sehingga ke tua.

1. Jika benar semua makhluk asalnya berevolusi daripada satu sel, bagaimana pula sel yang pertama tersebut boleh wujud pada asalnya?

2. Jika benar sel tersebut berevolusi menjadi makhluk-makhluk tertentu, apakah yang menyebabkan sel tersebut mampu berevolusi?

3. Jika benar sel tersebut berevolusi, apakah kuasa yang mengatur proses tersebut sebegitu lancar sehingga mampu membentuk makhluk yang sempurna? Seandainya proses evolusi berlaku dengan sendirinya, sudah tentu hasil evolusi adalah tidak teratur, menjauhi sifat kesempurnaan. Bagi kita orang Islam, semua makhluk termasuk manusia tidak terhasil melalui proses evolusi. Akan tetapi ia adalah ciptaan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Allah menerangkan tentang awal penciptaan manusia:

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu
berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku
hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang
kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah
warna dan baunya. Kemudian apabila Aku
sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan
padanya roh-Ku, maka hendaklah kamu sujud
kepadanya.” [al-Hijr 15:28-29]

Demikian juga dengan penciptaan makhluk yang lain seperti binatang, Allah berfirman:

Dia (Allah) menciptakan langit dengan tidak
bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan
Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang
menetapnya supaya bumi itu tidak menghayunhayunkan
kamu; dan Dia biakkan padanya pelbagai
jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari
langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis
tanaman yang memberi banyak manfaat. [Luqman
31:10]

Jika golongan athies bertanya, siapa atau apa yang mencipta Allah? Kami menjawab, “mencipta” adalah sifat Allah manakala “dicipta” bukan sifat Allah. Memang setiap
sesuatu makhluk memiliki asal usulnya, akan tetapi Allah bukanlah seumpama makhluk sehingga dengan itu dapat dibicarakan asal usulnya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku)
ialah Allah Yang Maha Esa; Allah Yang menjadi
tumpuan sekalian makhluk untuk memohon
sebarang hajat; Dia tiada beranak dan Dia pula tidak
diperanakkan; Dan tidak ada apa jua yang serupa
dengan-Nya.” [al-Ikhlas 112:1-4]

Jika golongan yang percaya dengan teori evolusi bertanya, bagaimana dengan penemuan-penemuan fosil yang menunjukkan kesamaan yang amat hampir antara
sebahagian spesis kera tertentu dan manusia zaman terdahulu? Kami menjawab, bahawa ia terdiri daripada dua kemungkinan:

1. Kesamaan yang amat hampir itu hanyalah satu
kebetulan. Namun kesamaan fosil tidaklah bererti
kesamaan jenis makhluk. Ini kerana penemuan fosil
tidak dapat menentukan samada “pemilik” fosil
tersebut adalah makhluk berakal atau tidak.
Digariskan bahawa perbezaan antara manusia dan
haiwan ialah manusia dianugerahkan Allah dengan
akal yang dengan itu dia dapat memilih pelbagai
tindak-tanduk. Manakala haiwan tidak diberi akal,
mereka hanya bertindak berdasarkan kebiasaan
tabiat dan fitrah yang dianugerahkan oleh Allah.

2. Kesamaan yang amat hampir itu mungkin benar,
akan tetapi ia tidak membuktikan bahawa spesis
kera tersebut telah berevolusi menjadi manusia.
Akan tetapi manusialah yang berevolusi menjadi
spesis kera tersebut. Ini kerana al-Qur’an telah
sedia mencatit sebahagian manusia yang oleh
kerana tindakan mereka melanggar hukum Allah,
mereka dihukum dengan perubahan menjadi kera.
Ayat berikut menjadi rujukan:

Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui
(bagaimana buruknya akibat) orang-orang di
antara kamu yang melanggar (larangan) pada
hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada
mereka: “Jadilah kamu kera yang hina”.
Maka Kami jadikan apa yang berlaku itu
sebagai suatu hukuman pencegah bagi orangorang
yang ada pada masa itu dan orangorang
yang datang kemudian, dan suatu
pengajaran bagi orang-orang yang (hendak)
bertaqwa. [al-Baqarah 2:65-66]

Perhatikan juga bahawa tujuan Allah menghukum mereka menjadi kera tidak sekadar sebagai peringatan kepada orang-orang yang hidup pada saat itu, tetapi juga kepada orang-orang yang hidup selepas itu. Maka penemuan fosil masa kini
yang menunjukkan kesamaan antara sebahagian spesis kera dengan manusia menjadi bukti akan kebenaran ayat-ayat al-Qur’an di atas. Lebih penting, ia menjadi peringatan kepada manusia secara umum dan orang bertaqwa secara khusus
bahawa akibat daripada melanggar perintah larangan Allah adalah amat berat.4
Kembali kepada perbincangan asal, kewujudan makhluk-makhluk adalah hasil daripada ciptaan Allah dan bukannya daripada proses evolusi. Lebih dari itu,
kehadiran makhluk-makhluk ini sepatutnya menjadi isyarat kepada manusia akan kekuasaan Allah yang mencipta semuanya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat
tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah)
bagi orang-orang yang beriman. Dan pada kejadian
diri kamu sendiri, serta (pada kejadian) segala
binatang yang dibiakkan-Nya, terdapat juga tandatanda
(yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi
orang-orang yang meyakininya. Dan (pada)
pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga
(pada) rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit,
lalu Dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di
bumi sesudah matinya, serta (pada) peredaran
angin, (semuanya itu mengandungi) tanda-tanda
(yang membuktikan keesaan Allah) bagi kaum yang
mahu menggunakan akal fikiran. [al-Jathiyah 45:3-5]


Sebahagian ahli tafsir berpendapat, manusia tidak ditukar
menjadi kera akan tetapi tingkah-laku mereka yang ditukar menjadi seperti
kera. Saya berkata, jika demikian maka hal itu hanya akan menjadi
peringatan kepada orang pada zaman tersebut dan tidak kepada orang
zaman terkemudian. Memandangkan ayat 66 menerangkan bahawa hukum
pertukaran manusia menjadi kera adalah peringatan kepada orang zaman
itu dan terkemudian, maka yang ditukar adalah jasad dan tingkah-laku
supaya orang terkemudian dapat mengambil peringatan daripada
penemuan fosilnya.                                           
Walaubagaimanapun ditarik benang merah bahawa apa yang saya
sebut di atas hanyalah satu kemungkinan yang masih perlu dibuktikan
secara ilmiah. Semua ini membuka ruang yang luas lagi baru kepada para
pengkaji Islam. Kita tidak boleh berharap kepada para pengkaji bukan
Islam kerana seandainya mereka menemui bukti ilmiah bahawa spesis
kera tertentu sebenarnya berasal daripada manusia, nescaya mereka akan
menyembunyikannya. Menyatakan penemuan ini kepada orang ramai akan
membuktikan kebenaran al-Qur’an dan sekali gus Islam dan ini sudah
tentu tidak diingini oleh para pengkaji bukan Islam.
Selain manusia yang ditukar menjadi kera, ada juga sebahagian
lain yang ditukar menjadi khinzir. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman,
maksudnya: Katakanlah: “Mahukah, aku khabarkan kepada kamu
tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang
demikian itu? Iaitu orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan
dimurkai-Nya, dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka
sebagai kera dan babi.” [al-Maidah 5:60]

Tiada ulasan: