Catatan Popular

Rabu, 5 September 2012

NASIHAT 4 : BALASAN SETIMPAL DENGAN AMALAN (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Selama mana anda tidak beramal,selama itu juga anda tidak akan mendapat pahala.Diriwayatkan bahawa seorang lelaki daripada Bani Israel yang beribadat selama 70 tahun,lantas Allah SWT menunjukkan keadaannya kepada para malaikat.

Allah SWT mengutuskan malaikat kepadanya yang berkata:”Walaupun anda telah beribadat selama 70 tahun,namun itu tidak melayakkan anda untuk masuk syurga.Lelaki tersebut menjawab:”Itu bukan urusan saya.Saya diciptakan untuk beribadat kepada Allah.Itulah pekerjaan yang mesti saya laksanakan.”Malaikat tersebut melaporkan hal tersebut kepada Allah.Sehubungan ini Allah SWT berfirman kepada para malaikat.”Apabila hambaKu tidak berpaling daripadaKu maka Aku akan membalasnya dengan kemurahanKu,Aku juga tidak akan berpaling daripadanya.Wahai para malaikatKu bersaksilah bahawa Aku telah mengampuni segala dosa lelaki itu.”
Sehubungan ini junjungan Rasulullah SAW:
حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا وزنوا اعمالكم قبل ان توزنوا
Mafhumnya:”Hitunglah dirimu sebelum kamu dihitung,dan timbanglah amalan mu sebelum kamu diadili.”


Ali karramaLlah wajhah menyatakan:
من ظن انه بدون الجهد يصل فهو متمن ومن ظن انه ببذل الجهد يصل فهو مستغن
Ertinya:”Siapa yang menyangka bahawa tanpa usaha dia akan dapat masuk ke dalam syurga maka orang itu hanya berangan-angan dan siapa yang menyangka bahawa hanya dengan usaha dia akan masuk syurga maka orang itu telah merasa kaya daripada rahmat Allah.”
Sehubungan ini Hasan al-Basri menegaskan bahawa mencari syurga tanpa amalan adalah satu dosa daripada segala dosa.Beliau menegaskan lagi:Tanda seseorang itu memahami hakikat ilmu itu ialah meninggalkan perbuatan memerhati pahala suatu amalan,dan bukan meninggalkan amalan.

Tiada ulasan: