VERSI IBN AJIBAH
Dalam
Kalam Hikmah ke 9 Imam Ibnu Athaillah Askandary nukilkan :
Warid yang berbeza mempunyai hasil yang berbeza. Ini dikaitkan
dengan pelbagai jenis amal @ perbuatan.
Tindakan sini bermakna pergerakan fizikal manakala hasil (waridat) merujuk kepada pergerakan hati. Pemikiran lulus, Warid mempunyai talian yang sama : iaitu hati. selagi hati ada kedua-dua pemikiran gelap dan cahaya mendiami di dalamnya, apa yang berlaku adalah dipanggil pemikiran lulus (khâtir).
Apabila pemikiran gelap
meninggalkan ia, apa yang berlaku ia dipanggil Warid atau anugerah. Hubungan
mereka kepada sesuatu adalah retorik. Kedua-duanya boleh berubah. Apabila warid
itu berterusan dan berlangsung, ia dipanggil stesen (Maqam).
Tindakan luaran berbeza
mengikut warid masuk, atau anda boleh mengatakan bahawa tindakan anggota badan
mengikuti tindakan hati. Apabila penguncupan datang ke hati, kesannya muncul
pada anggota sebagai tetap. Apabila pengembangan datang kepadanya, kesannya
muncul pada anggota sebagai keringanan dan pergerakan.
Apabila suluk datang kepada
hati kesan mereka muncul di anggota, yang merupakan peninggalan dan pantang.
Jika keinginan dan ketamakan
datang ke hati, maka kesan mereka muncul di anggota, yang keletihan dan tidak
bertenaga. Jika kasih sayang dan kerinduan datang ke hati kesannya muncul pada
anggota sebagai ekstasi dan menari.
Jika makrifat dan penyaksian
datang ke hati, kesan yang muncul pada anggota badan adalah rehat dan kesunyian.
Yang sama terpakai kepada warid-warid lain dan tindakan yang diakibatkan
olehnya
Warid-warid ini berbeza pada
hati yang sama, dan tindakan luarannya juga berbeza.
Hati boleh dikuasai oleh satu
wariddan hanya satu keputusan kesan dari ia. Penguncupan boleh menguasai
seseorang dan dia biasanya akan putus asa. Atau dia boleh dikuasai oleh
pengembangan atau warid lain. Allah Maha Mengetahuinya.
Hadith menyatakan :
"Terdapat ketulan daging dalam badan manusia, yang sifat
apabila ia adalah bunyi, seluruh badan akan berbunyi, dan apabila ia rasuah, seluruh badan adalah rasuah - ia
adalah hati kamu."
Ia adalah kerana warid Sufi berbeza. Sesetengah daripada mereka
adalah hamba, beberapa kalangan mereka dalam suluk, ada yang teliti, dan ada
yang dalam salik (perjalanan rohaniah)
dan bermakrifat.
Syeikh Zarruq berkata dalam
Qawa'id beliau menyatakan:
"Peraturan: Takwa (nask) mengamalkan
setiap jalan kebaikan tanpa memberi perhatian kepada yang lain. Jika seseorang merealisasikan hasrat itu
(nask), dia adalah hamba Jika dia cenderung untuk mengambil warid dia teliti.
Jika dia lebih suka untuk
meninggalkan memohon supaya menjadi selamat, dia adalah seorang suluk. Jika dia
mengeluarkan dirinya dalam apa yang Allah menghendaki, dia adalah seorang
makrifat. Jika dia mengamalkan sifat dan kaedahnya, dia adalah seorang murid.
"
Beliau berkata, dalam peraturan
lain:
" Laluan Berbeza tidak mengekekalkan
matlamat yang berbeza . Di sebalik kaedah yang berbeza, seperti ibadat, suluk
dan makrifat (gnosis), penyatu mengejar cara yang membawa kepada mendekatkan
kepada Allah pada jalan . Kesemua mereka meresap. .
Jadi makrifat mesti mempunyai
sifat hamba atau tidak berguna keadaan makrifatnya bila tidak menyembah yang Satu yang dia akui.
Beliau mesti mempunyai suluk
atau tidak ada realiti kepadanya jika dia tidak berpaling daripada apa yang
lain dari Allah.
Penyembah mesti mempunyai
kedua-dua kerana jika tidak mempunyainya ibadatnya tanpa pengiktirafan dan tidak ada
ketaatan menyembah kecuali dengan jalan suluk. yang sama adalah benar untuk
suluk kerana tidak ada suluk tanpa pengiktirafan
dan tidak ada suluk tanpa ibadat.
Jika tidak keberkatannya adalah
sia-sia. Yang dikuasai oleh tindakan adalah hamba, salah satu yang dikuasai
oleh pengabaian adalah seorang suluk,
dan satu yang dikuasai melihat bagaimana Allah melupuskan perkara makrifat.
Semua ini tasawuf, dan Allah lebih mengetahuinya.
Keikhlasan adalah pra-syarat
untuk setiap tindakan, beliau menyebut kesannya:
Tiada ulasan:
Catat Ulasan