Catatan Popular

Isnin, 10 September 2012

HIKAM ATAI’ILLAH KE 9 SYARAH IBN AJIBAH : WARID BERBEZA DAPATAN AMAL BERBEZA

VERSI IBN AJIBAH

Dalam Kalam Hikmah ke 9 Imam Ibnu Athaillah Askandary nukilkan :

Warid yang berbeza mempunyai hasil yang berbeza. Ini dikaitkan dengan pelbagai jenis amal @ perbuatan.

Tindakan sini bermakna  pergerakan fizikal manakala hasil (waridat) merujuk kepada pergerakan hati. Pemikiran lulus, Warid  mempunyai talian yang sama : iaitu hati.  selagi hati ada kedua-dua pemikiran gelap dan cahaya mendiami di dalamnya, apa yang berlaku adalah dipanggil pemikiran lulus (khâtir).
Apabila pemikiran gelap meninggalkan ia, apa yang berlaku ia dipanggil Warid atau anugerah. Hubungan mereka kepada sesuatu adalah retorik. Kedua-duanya boleh berubah. Apabila warid itu berterusan dan berlangsung, ia dipanggil stesen (Maqam).
Tindakan luaran berbeza mengikut warid masuk, atau anda boleh mengatakan bahawa tindakan anggota badan mengikuti tindakan hati. Apabila penguncupan datang ke hati, kesannya muncul pada anggota sebagai tetap. Apabila pengembangan datang kepadanya, kesannya muncul pada anggota sebagai keringanan dan pergerakan.
Apabila suluk datang kepada hati kesan mereka muncul di anggota, yang merupakan peninggalan dan pantang.
Jika keinginan dan ketamakan datang ke hati, maka kesan mereka muncul di anggota, yang keletihan dan tidak bertenaga. Jika kasih sayang dan kerinduan datang ke hati kesannya muncul pada anggota sebagai ekstasi dan menari.
Jika makrifat dan penyaksian datang ke hati, kesan yang muncul pada anggota badan adalah rehat dan kesunyian. Yang sama terpakai kepada warid-warid lain dan tindakan yang diakibatkan olehnya
Warid-warid ini berbeza pada hati yang sama, dan tindakan luarannya  juga berbeza.
Hati boleh dikuasai oleh satu wariddan hanya satu keputusan kesan dari ia. Penguncupan boleh menguasai seseorang dan dia biasanya akan putus asa. Atau dia boleh dikuasai oleh pengembangan atau warid lain. Allah Maha Mengetahuinya.

Hadith menyatakan :
"Terdapat ketulan daging dalam badan manusia, yang sifat apabila ia adalah bunyi, seluruh badan akan berbunyi, dan apabila ia  rasuah, seluruh badan adalah rasuah - ia adalah hati kamu."
Ia adalah kerana warid  Sufi berbeza. Sesetengah daripada mereka adalah hamba, beberapa kalangan mereka dalam suluk, ada yang teliti, dan ada yang  dalam salik (perjalanan rohaniah) dan  bermakrifat.
Syeikh Zarruq berkata dalam Qawa'id beliau menyatakan:
 "Peraturan: Takwa (nask) mengamalkan setiap jalan kebaikan tanpa memberi perhatian kepada yang lain.  Jika seseorang merealisasikan hasrat itu (nask), dia adalah hamba Jika dia cenderung untuk mengambil warid dia teliti.
Jika dia lebih suka untuk meninggalkan memohon supaya menjadi selamat, dia adalah seorang suluk. Jika dia mengeluarkan dirinya dalam apa yang Allah menghendaki, dia adalah seorang makrifat. Jika dia mengamalkan sifat dan kaedahnya, dia adalah seorang murid. "
Beliau berkata, dalam peraturan lain:
" Laluan Berbeza tidak mengekekalkan matlamat yang berbeza . Di sebalik kaedah yang berbeza, seperti ibadat, suluk dan makrifat (gnosis), penyatu mengejar cara yang membawa kepada mendekatkan kepada Allah pada jalan . Kesemua mereka meresap. .
Jadi makrifat mesti mempunyai sifat hamba atau  tidak berguna  keadaan  makrifatnya bila tidak menyembah yang  Satu  yang dia akui.
Beliau mesti mempunyai suluk atau tidak ada realiti kepadanya jika dia tidak berpaling daripada apa yang lain dari Allah.
Penyembah mesti mempunyai kedua-dua kerana jika tidak mempunyainya  ibadatnya tanpa pengiktirafan dan tidak ada ketaatan menyembah kecuali dengan jalan suluk. yang sama adalah benar untuk suluk kerana tidak ada suluk  tanpa pengiktirafan dan tidak ada suluk tanpa ibadat.
Jika tidak keberkatannya adalah sia-sia. Yang dikuasai oleh tindakan adalah hamba, salah satu yang dikuasai oleh pengabaian adalah seorang  suluk, dan satu yang dikuasai melihat bagaimana Allah melupuskan perkara makrifat. Semua ini tasawuf, dan Allah lebih mengetahuinya.
Keikhlasan adalah pra-syarat untuk setiap tindakan, beliau menyebut kesannya:

Tiada ulasan: