Catatan Popular

Isnin, 24 September 2012

MENCEMARKAN TAUHID KITA (3) : MENGAGGAP KESATUAN WUJUD ANTARA ALLAH DAN MAKHLUK

Jika sebelum ini kita membicarakan teori yang mengatakan kewujudan semua makhluk adalah hasil evolusi daripada satu sel, maka di sini kita akan bicarakan pula teori yang mengatakan yang wujud hanya Allah sementara kewujudan selain Allah hanyalah prespektif manusia terhadap kewujudan sebenar, iaitu wujud Allah.Fahaman ini dikenali sebagai Wahdah al-Wujud atau kesatuan wujud antara Allah dan makhluk (Oneness of Being).
Fahaman ini berasal daripada agama-agama lain, termasuk pemikiran beberapa ahli falsafah Yunani lama. Lalu ia diambil oleh beberapa individu Islam dan diislamkan dengan solekan beberapa ayat al-Qur’an dan hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sehingga menjadilah ia “Fahaman versi Islam”.

 Lazimnya fahaman Wahdah al-Wujud disandarkan kepada ilmu
tasawuf. Pada analisa saya, fahaman ini pada masa kini tidak sahaja
dipegang oleh sebahagian ahli tasawuf tetapi juga oleh sebahagian ahli

“Fahaman versi Islam” mendakwa: Apa yang selama ini dianggap wujud oleh manusia sebenarnya hanyalah satu prespektif yang dibentuk oleh deria-derianya seperti pandangan, pendengaran, bau, rasa, sentuhan, pengetahuan dan sebagainya. Prespektif ini muncul kerana manusia pada kebiasaannya tidak mampu untuk menjangkau sesuatu yang melebihi apa yang dapat dijangkau oleh deria-derianya. Jika mereka berjaya menjangkauinya, mereka akan menembusi ke satu alam yang berbeza daripada apa yang selama ini dibentuk oleh deria-deria mereka. Dari penembusan tersebut, mereka akan sedar bahawa apa yang selama ini dianggap wujud sebenarnya tidak wujud. Akan tetapi yang wujud ialah Allah sahaja. Setelah mengetahui akan hakikat ini, maka seseorang itu akan mencapai kemurnian tauhid yang sebenar, iaitu tidak ada apa-apa jua melainkan Allah. fikir, teologis dan lain-lain yang tiada kaitan dengan ilmu atau tareqat
tasawuf. Adapun fahaman Wahdah al-Wujud dalam ilmu tasawuf, tidak
semuanya adalah tercela Dengan itu juga manusia tidak perlu beribadah dan melaksanakan perintah larangan Allah. Ini kerana jika yang wujud hanya Allah, maka wujud manusia adalah sebahagian daripada wujud Allah. Oleh itu segala ibadah
dan perintah larangan dinilai sifar kerana Allah tidak perlu beribadah kepada Allah dan Allah tidak diperintah atau dilarang oleh Allah. Ganjaran syurga dan azab
neraka juga menjadi sifar kerana ia tidak lain adalah Allah jua.

Jelas bahawa fahaman Wahdah al-Wujud menyelisihi seluruh risalah tauhid dan syari‘at Islam. Ini kerana:

1. Risalah tauhid yang ditetapkan oleh Allah ialah
“Tiada Tuhan melainkan Allah” dan bukannya
“Tiada apa-apa jua melainkan Allah.” Apabila
dikatakan “Tidak ada apa-apa jua melainkan Allah”,
bererti menyatukan segala sesuatu dengan Allah.
Ini bukanlah pemurniaan tauhid tetapi pencemaran
besar-besaran terhadap tauhid. Malah ini lebih
buruk daripada teori Trinity yang dipegang oleh
kaum Kristian. Sebabnya, teori Trinity hanya
menyatukan 3 perkara dalam Tuhan manakala teori
Wahdah al-Wujud menyatukan segala-galanya
dalam Tuhan.

2. Teori Wahdah al-Wujud mensia-siakan sifat Allah.
Ini kerana dengan sifat-sifat-Nya-lah Allah
mencipta makhluk (al-Khaliq), mengasihinya (al-
Rahman), memberi rezeki (al-Razzaq) dan pelbagai
lagi. Jika dikatakan tidak ada yang wujud
melainkan wujud Allah, maka segala sifat Allah
menjadi sia-sia kerana ia selama ini ditujukan
kepada sesuatu yang tidak wujud. Sifat al-Khaliq
adalah sia-sia kerana Allah sebenarnya tidak
mencipta apa-apa, Sifat al-Rahman adalah sia-sia
kerana Allah sebenarnya tidak mengasihi apa-apa.
Sifat al-Razzaq adalah sia-sia kerana Allah tidak
memberi rezeki kepada apa-apa. Maha Suci Allah
daripada teori Wahdah al-Wujud ini.

3. Allah juga mengajar manusia untuk mengenal-Nya
dengan memerhatikan kewujudan makhluk ciptaan-
Nya, bukan bersatu dengan-Nya dengan menafikan
kewujudan makhluk ciptaan-Nya. Oleh kerana itu
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam telah
bersabda:

تَفَكَّرُوا فِي خَلْقِ اللهِ، وَلاَ تَفَكَّرُوا فِي اللهِ.
Berfikirlah tentang ciptaan Allah dan
janganlah berfikir tentang Allah.

4. Allah juga mengutus para Rasul, termasuk
Muhammad shallallahu 'alaihi wasallam untuk
mengajar manusia syari‘at Islam. Maka yang
dituntut ialah mentaati syari‘at Islam dan bukan
menyatu dengan syari‘at Islam sehingga
menjadikan ia sifar (saling membatalkan antara
satu sama lain).
Dari sini jelas juga bahawa fahaman Wahdah al-
Wujud adalah salah satu penipuan syaitan bagi
menyesatkan manusia daripada mentauhidkan Allah dan
daripada melaksanakan syari‘at-Nya. Adapun yang
disebut-sebut sebagai penembusan ke “alam baru” yang
bebas daripada prespektif deria, ia tidak lain adalah alam
syaitaniyah yang lebih canggih daripada alam sebelumnya.
Malah boleh dikatakan bahawa fahaman Wahdah al-Wujud
adalah kejayaan syaitan yang terbesar dalam
menyesatkan manusia. Sebabnya, fahaman Wahdah al-
Wujud berjaya menafikan manusia daripada mentauhidkan
Allah dan melaksanakan syari‘at-Nya. Ini adalah kejayaan
“dua dalam satu” bagi syaitan.
Mereka yang mempercayai fahaman Wahdah al-
Wujud lazimnya akan mengemukakan beberapa dalil
daripada al-Qur’an dan al-Sunnah untuk membenarkan.
Berikut dianalisa tiga dalil mereka yang paling masyhur:

Pertama:
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Allah adalah cahaya langit dan bumi. [al-Nur 24:35]

Penegak fahaman Wahdah al-Wujud mendakwa
bahawa banyak ahli sains, khasnya ahli fizik
(physicist) masa kini telah menemui bahawa yang
sebenarnya wujud dalam alam ini ialah gelombang
cahaya (light waves). Gelombang cahaya inilah
dengan segala ciri-cirinya yang menakjubkan,
membentuk atom-atom yang membentuk objek
dan makhluk. Maka apa yang ditemui oleh para ahli
sains ini sebenarnya membuktikan bahawa yang
sebenarnya wujud hanyalah Allah kerana Allah
telah berfirman:

 Allah adalah cahaya langit dan
bumi. [al-Nur 24:35]7

Allah Subhanahu wa Ta'ala bukanlah cahaya kerana
Allah tidak menyerupai apa jua yang wujud di alam
ini. Allah menegaskan:

Dan tidak ada apa jua yang serupa dengan-
Nya.” [al-Ikhlas 112:1-4]

Akan tetapi cahaya merupakan salah satu sifat
Allah. Hasil daripada sifat cahaya inilah Allah
memberi cahaya keterangan kepada alam ini dan
cahaya petunjuk kepada hamba-hamba-Nya yang
mencarinya.

Ini sebagaimana al-Khaliq (Maha Mencipta) adalah
salah satu daripada sifat Allah di mana hasil
daripada sifat ini Allah mencipta segala yang ada,
seperti bumi ini. Akan tetapi bumi ini bukanlah
Allah, ia hanya hasil daripada ciptaan Allah.
Demikian juga, al-Rahman (Maha Menyayangi)
adalah salah satu daripada sifat Allah di mana hasil
daripada sifat ini Allah mengasihi segala makhluk-
Nya. Akan tetapi makhluk yang dikasihi itu
bukanlah Allah, mereka hanya merasa hasil
Lebih lanjut rujuk al-Asma al-Husna oleh Umar Sulaiman al-
daripada kasih sayang Allah.

Adapun penemuan para ahli sains bahawa yang
sebenarnya wujud dalam alam ini ialah gelombang
cahaya, maka gelombang cahaya tersebut adalah
salah satu hasil daripada cahaya Allah. Malah ia
mungkin adalah salah satu ciptaan Allah jua
sebagai al-Khaliq. Gelombang cahaya tersebut
bukanlah Allah tetapi membuktikan kewujudan
Allah. Ini kerana Allah Subhanahu wa Ta‘ala sedia
meletakkan tanda-tanda-Nya di seluruh alam yang
dengan itu manusia akan menemui bukti
kewujudan-Nya:

Kami akan perlihatkan kepada mereka tandatanda
kekuasaan Kami di merata-rata tempat
(dalam alam yang luas ini) dan pada diri
mereka sendiri, sehingga ternyata jelas
kepada mereka bahawa Al-Quran adalah
benar. Belumkah ternyata kepada mereka
kebenaran itu dan belumkah cukup (bagi
mereka) bahawa Tuhanmu mengetahui dan
menyaksikan tiap-tiap sesuatu?
 [al-Fussilat 41:53]

Kedua:
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Dia-lah (Allah) Yang Awal dan Yang Akhir dan
Yang Zahir serta Yang Batin. [al-Hadid 57:03]

Penegak fahaman Wahdah al-Wujud mendakwa
ayat di atas membuktikan bahawa Allah adalah
segala-galanya. Justeru tidak wujud apa jua
melainkan wujud Allah.

Maksud sebenar ayat di atas telah dijelaskan oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:

اللَّھُمَّ أَنْتَ الأَوَّلُ فَلَیْسَ قَبْلَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الآخِرُ
فَلَیْسَ بَعْدَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الظَّاھِرُ فَلَیْسَ فَوْقَكَ
شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَیْسَ دُونَكَ شَيْءٌ.

Ya Allah! Engkau-lah yang Awal yang tiada
sesuatu jua sebelum Engkau, Engkau-lah yang
Akhir yang tiada sesuatu jua selepas Engkau,
Engkau-lah yang Zahir yang tiada sesuatu jua
di atas Engkau dan Engkau-lah yang Batin
yang tiada sesuatu jua di bawah Engkau.

Ayat di atas dan hadis yang menjelaskannya
menunjukkan bahawa al-Awal, al-Akhir, al-Zahir
dan al-Batin adalah sifat-sifat Allah Subhanahu wa
Ta‘ala:

1. al-Awal bermaksud keberadaan Allah yang
pertama sebelum segala sesuatu tanpa Dia
sendiri memiliki permulaan.
2. al-Akhir bermaksud keberadaan Allah yang
terakhir setelah segala sesuatu tanpa Dia
sendiri memiliki pengakhiran.
3. al-Zahir bermaksud kebesaran Allah dalam
mencipta segala ciptaan-Nya, dimana tidak ada
apa jua yang mampu menandingi kebesaran
tersebut.
4. al-Batin bermaksud kehalusan Allah dalam
mengurusi segala ciptaan-Nya, dimana tidak
ada apa jua yang mampu menandingi kehalusan
tersebut.
Ayat ketiga surah al-Hadid di atas tidak
menunjukkan bahawa segala sesuatu adalah Allah,
tetapi keunggulan Allah berbanding segala sesuatu.
Malah ayat ini membuktikan bahawa tiada apa-apa
yang dapat bersatu dengan Allah kerana Allah
mengungguli segala-galanya.

Ketiga:
Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu
berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya
Aku hendak menciptakan manusia dari tanah
liat yang kering, yang berasal dari tanah
kental yang berubah warna dan baunya.
Kemudian apabila Aku sempurnakan
kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh-
Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya.”
[al-Hijr 15:28-29]

Menurut para penegak fahaman Wahdah al-Wujud,
apabila Allah meniup roh-Nya ke dalam manusia,
bererti Allah wujud di dalam manusia. Lebih jauh,
ayat ini menunjukkan bahawa setiap ciptaan Allah
memiliki “sebahagian” daripada Allah di dalamnya.
Oleh itu yang sebenarnya wujud ialah Allah.

Apabila Allah meniup roh-Nya ke dalam manusia
yang dicipta-Nya, roh tersebut bukanlah
sebahagian daripada Allah. Ini kerana Allah tidak
memiliki roh. Akan tetapi yang sebenarnya ditiup
ialah roh ciptaan-Nya.
Sebagai contoh, apabila seorang pereka fesyen
memberi baju ciptaan terbarunya kepada pihak
majalah, dia berkata: “Nah! Inilah baju terbaru
aku.” Kata-kata ini tidaklah bererti baju tersebut
adalah sebahagian daripada pereka fesyen akan
tetapi bererti baju tersebut adalah ciptaan dia.

Demikian juga, apabila Allah berfirman: “Aku
tiupkan padanya roh-Ku”, ia tidaklah bererti roh
tersebut adalah sebahagian daripada Allah tetapi
bererti roh tersebut adalah ciptaan Allah.
Demikian tiga ayat yang lazim digunakan untuk
membenarkan fahaman Wahdah al-Wujud. Ada beberapa
lagi ayat al-Qur’an dan hadis yang lazim digunakan. Akan
tetapi dengan sedikit penelitian yang mudah, akan didapati
bahawa ayat-ayat dan hadis-hadis tersebut tidak ada
kaitan langsung dengan fahaman Wahdah al-Wujud.
Perkara penting yang perlu diperhatikan oleh para
pembaca sekalian adalah, fahaman Wahdah al-Wujud
muncul lebih tiga atau empat abad selepas kewafatan
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Ini sudah cukup
sebagai petanda bahawa fahaman ini bukan berasal dari
Islam tetapi dari sumber yang asing. Ia tidak termasuk
dalam kesempurnaan Islam yang Allah maksudkan dalam
firman-Nya:

Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi
kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-
Ku kepada kamu dan Aku telah redakan Islam itu
menjadi agama untuk kamu. [al-Maidah 5:03]

Tiada ulasan: