Syeikh Abdul Qadir Jailani
ILMU PENGETAHUAN DAN
PERKEMBANGAN KEROHANIAN
Ilmu pengetahuan zahir mengenai benda-benda yang
nyata dibahagikan kepada dua belas bahagian dan ilmu pengetahuan batin juga dibahagikan
kepada dua belas bahagian.
Bahagian-bahagian tersebut dibahagikan di kalangan orang awam dan
orang khusus, hamba-hamba Allah yang sejati, menurut
kadar keupayaan dan kebolehan mereka. Bagi tujuan yang berkaitan
dengan kita pembicaraan ilmiah mengenai ini dibuat dalam empat bahagian.
Bahagian pertama melibatkan peraturan agama ,
mengenai kewajipan dan larangan berhubung dengan perkara-perkara dan peraturan-
peraturan di dalam dunia ini.
Kedua menyentuh soal pengertian atau maksud dalaman serta tujuan
kepada peraturan-peraturan tersebut dan bahagian ini dinamakan
bidang kerohanian yaitu pengetahuan mengenai perkara-perkara yang tidak nyata.
Ketiga mengenai hakikat kerohanian yang
tersembunyi yang dinamakan kearifan.
Keempat mengenai hakikat dalaman kepada hakikat yaitu mengenai
kebenaran yang sebenar-benarnya. Manusia yang sempurna
perlu mempelajari semua bidang atau bahagian tersebut dan mencari jalan ke arahnya.
Nabi s.a.w bersabda,
Agama ialah
pokok, kerohanian adalah dahannya, kearifan (makrifat) adalah
daunnya, kebenaran (hakikat) adalah buahnya.
Quran dengan
ulasannya, keterangannya, terjemahannya dan ibarat- ibaratnya
mengandungi semuanya itu. Di dalam buku al-Najma perkataan- perkataan tafsir, ulasan dan takwil serta terjemahan melalui ibarat
dimengertikan sebagai: ulasan terhadap Quran adalah keterangan
dan perincian bagi faedah kefahaman orang awam, sementara
terjemahan melalui ibarat adalah keterangan tentang
maksud yang tersirat yang boleh diselami melalui tafakur
yang mendalam serta memperolehi ilham sebagaimana yang
dialami oleh orang-orang beriman yang sejati. Terjemahan
yang demikian adalah untuk hamba-hamba Allah yang khusus lagi
teguh, berterusan di dalam suasana kerohanian mereka dan teguh dengan pengetahuan yang membolehkan mereka membuat pertimbangan
yang benar. Kaki mereka teguh berpijak di atas bumi sementara
hati dan fikiran mereka menjulang kepada ilmu ketuhanan. Dengan rahmat Allah
keadaan berterusan begini yang tidak bercampur dengan keraguan
di tempatkan di tengah-tengah hati mereka. Hati yang
teguh dalam suasana ini bersesuaian dengan bahagian
kalimah tauhid La ilaha illa Lah , pengakuan terakhir
keesaan.
Dia jualah yang
menurunkan Kitab kepada kamu. Sebahagiannya adalah ayat-ayat yang menghukum,
yaitu ibu-ibu bagi Kitab, dan (sebahagian) yang lain adalah ayat-ayat yang
perlukan takwil. Adapun orang-orang yang di hati mereka ada kesesatan
mencari-cari apa yang ditakwil daripadanya kerana hendak membuat fitnah dan
kerana hendak membuat takwilnya sendiri padahal tidak mengetahui takwilnya
melainkan Allah dan orang-orang yang teguh kuat di dalam ilmu berkata, Kami
beriman kepadanya (kerana) semua itu daripada Tuhan kami', dan tidak mengerti
melainkan orang-orang yang mempunyai fikiran. (Surah Imraan, ayat 7)
Jika pintu kepada ayat ini terbuka akan terbuka juga semua pintu-pintu
kepada alam rahasia batin. Hamba Allah yang sejati berkewajipan melaksanakan
perintah-perintah-Nya dan menjauhkan diri daripada larangan-Nya. Dia
juga perlu menentang ego dirinya dan membendung kecenderungan jasad yang tidak
sehat. Asas penentangan ego terhadap agama adalah dalam bentuk khayalan dan
gambaran yang bercanggah dengan kenyataan. Pada peringkat kerohanian ego yang
khianat itu menggalakkan seseorang supaya memperakui dan mengikuti sebab-sebab
dan rangsangan yang hanya hampir dengan kebenaran (bukan kebenaran yang
sejati), walaupun ianya risalat nabi dan fatwa wali yang telah diubah, juga
mengikuti guru yang pendapatnya salah. Pada peringkat makrifat ego cuba
menggalakkan seseorang supaya memperakui kewalian dirinya sendiri malah ego
juga mengheret seseorang kepada mengakui ketuhanannya dosa paling besar
menganggapkan diri sendiri sebagai bersekutu dengan Allah.
Allah berfirman:
Tidakkah engkau perhatikan orang yang
mengambil hawa nafsunya sebagai tuhan.. (Surah Furqaan, ayat 43).
Tetapi peringkat kebenaran sejati adalah
berbeda. Ego dan iblis tidak boleh sampai ke sana . Malah malaikat juga tidak sampai ke sana . Sesiapa sahaja
kecuali Allah jika sampai ke sana pasti terbakar. Jibrail berkata kepada Nabi
Muhamamd s.a.w pada sempadan peringkat ini, Jika aku mara satu langkah lagi aku
akan terbakar menjadi abu. Hamba Allah yang sejati bebas daripada perlawanan
egonya dan iblis kerana dia dilindungi oleh perisai keikhlasan dan kesucian. Ia
(iblis) berkata: Oleh itu demi kemuliaan-Mu, aku akan sesatkan mereka semuanya,
kecuali di antara mereka hamba-hamba-Mu yang dibersihkan . (Surah Shad, ayat 82
& 83).
Manusia tidak
dapat mencapai hakikat kecuali dia suci murni kerana sifat- sifat keduniaannya
tidak akan meninggalkannya sehinggalah hakikat menyata dalam
dirinya. Ini adalah keikhlasan sejati. Kejahilannya hanya akan meninggalkannya bila dia menerima pengetahuan tentang Zat Allah.
Ini tidak dapat dicapai dengan pelajaran; hanya Allah tanpa
pengantaraan boleh mengajarnya. Bila Allah Yang Maha
Tinggi sendiri yang menjadi Guru, Dia kurniakan ilmu yang
daripada-Nya sebagaimana Dia lakukan kepada Khaidhir.
Kemudian manusia dengan kesedaran yang diperolehinya sampai
kepada peringkat makrifat di mana dia mengenali Tuhannya dan menyembah-Nya yang dia kenal. Orang yang sampai kepada suasana ini
memiliki penyaksian roh suci dan dapat melihat kekasih Allah,
Nabi Muhamamd s.a.w. Dia boleh bercakap dengan baginda
s.a.w mengenai segala perkara daripada awal hingga ke
akhirnya dan semua nabi-nabi yang lain memberikannya
khabar gembira tentang janji penyatuan dengan yang dikasihi.
Allah
menggambarkan suasana ini:
Kerana Barangsiapa taat kepada Allah dan rasul-Nya, maka mereka
beserta orang-orang yang diberi nikmat daripada
nabi-nabi, siddiqin, syuhada dan salihin dan Alangkah baiknya
mereka ini sebagai sahabat rapat. (Surah Nisaa' ,ayat 69).
Orang yang tidak boleh menemui pengetahuan ini di
dalam dirinya tidak akan menjadi arif walaupun dia membaca seribu buah buku. Nikmat yang
boleh diharapkan oleh orang yang mempelajari ilmu zahir ialah
syurga; di sana semua yang dapat dilihat adalah kenyataan
sifat-sifat Ilahi dalam bentuk cahaya. Tidak kira
bagaimana sempurna pengetahuannya tentang perkara nyata
yang boleh dilihat dan dipercayai, ia tidak membantu seseorang
untuk masuk kepada suasana kesucian dan mulia, iaitu kehampiran
dengan Allah, kerana seseorang itu perlu terbang ke tempat tersebut dan untuk terbang perlu kepada dua sayap. Hamba Allah yang
sejati adalah yang terbang ke sana dengan menggunakan dua
sayap, iaitu pengetahuan zahir dan pengetahuan batin,
tidak pernah berhenti di tengah jalan, tidak tertarik
dengan apa sahaja yang ditemui dalam perjalanannya.
Allah berfirman melalui rasul-Nya:
Hamba-Ku, jika kamu ingin masuk kepada kesucian berhampiran dengan-Ku
jangan pedulikan dunia ini ataupun alam tinggi para
malaikat, tidak juga yang lebih tinggi di mana kamu boleh
menerima sifat-sifat-Ku yang suci.
Dunia kebendaan ini menjadi godaan dan tipu daya
syaitan kepada orang yang berilmu. Alam malaikat menjadi rangsangan kepada orang yang
bermakrifat dan suasana sifat-sifat Ilahi menjadi godaan kepada
orang yang memiliki kesedaran terhadap hakikat. Sesiapa
yang berpuas hati dengan salah satu daripada yang demikian akan terhalang
daripada kurniaan Allah yang membawanya hampir dengan
Zat-Nya. Jika mereka tertarik dengan godaan dan
rangsangan tersebut mereka akan berhenti, mereka tidak boleh maju ke hadapan, mereka tidak boleh terbang lebih tinggi. Walaupun
matlamat mereka adalah kehampiran dengan Pencipta mereka tidak
lagi boleh sampai ke sana . Mereka telah terpedaya,
mereka hanya memiliki satu sayap. Orang yang mencapai
kesedaran tentang hakikat yang sebenar, menerima rahmat
dan kurniaan dari Allah yang tidak pernah mata melihatnya
dan tidak pernah telinga mendengarnya dan tidak pernah hati mengetahui namanya. Inilah syurga kehampiran dan keakraban dengan
Allah. Di sana tidak ada mahligai permata juga tidak ada
bidadari yang cantik sebagai pasangan. Semoga manusia
mengetahui nilai dirinya dan tidak berkehendak, tidak
menuntut apa yang tidak layak baginya.
Saidina Ali r.a berkata, Semoga Allah
merahmati orang yang mengetahui harga dirinya, yang tahu
menjaga diri agar berada di dalam sempadannya, yang memelihara
lidahnya, yang tidak menghabiskan masanya dan umurnya di dalam
sia-sia. Orang yang berilmu mestilah menyedari bahawa bayi roh yang lahir dalam hatinya adalah pengenalan mengenai kemanusiaan yang
sebenar, iaitu insan yang sejati. Dia patut mendidik bayi hati,
ajarkan keesaan melalui berterusan menyedari tentang
keesaan “tinggalkan keduniaan kebendaan ini yang
berbilang-bilang, cari alam kerohanian, alam rahasia di
mana tiada yang lain kecuali Zat Allah. Dalam kenyataannya di sana bukan tempat, ia tidak ada permulaan dan tidak ada penghujung.
Bayi hati terbang melepasi padang yang tiada berkesudahan
itu, menyaksikan perkara-perkara yang tidak pernah
dilihat mata sebelumnya, tiada sesiapa bercerita
mengenainya, tiada sesiapa boleh menggambarkannya. Tempat yang menjadi rumah kediaman bagi mereka yang meninggalkan diri mereka
dan menemui keesaan dengan Tuhan mereka, mereka yang memandang
dengan pandangan yang sama dengan Tuhan mereka, pandangan keesaan.
Bila mereka menyaksikan keindahan dan kemuliaan Tuhan mereka
tidak ada apa lagi yang tinggal dengan mereka. Bila dia
melihat matahari dia tidak dapat melihat yang lain, dia
juga tidak dapat melihat dirinya sendiri. Bila keindahan
dan kemurahan Allah menjadi nyata apa lagi yang tinggal dengan seseorang? Tidak ada apa-apa! Nabi s.a.w bersabda, Seseorang perlu
dilahirkan dua kali untuk sampai kepada alam malaikat. Ia adalah
kelahiran maksud daripada perbuatan dan kelahiran rohani
daripada jasad
Kemungkinan yang demikian ada dengan manusia. Ini adalah keanehan rahasia
manusia. Ia lahir daripada percampuran pengetahuan tentang agama dan kesedaran
terhadap hakikat, sebagaimana bayi lahir hasil daripada percampuran dua titik
air.
Sesungguhnya
Kami telah jadikan manusia daripada setitik (mani) yang bergiliran, yang Kami
berikan percubaan kepada mereka, iaitu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.
(Surah Insaan, ayat 2).
Bila maksud menjadi nyata dalam kewujudan ia menjadi mudah untuk melepasi
bahagian yang cetek dan masuk ke dalam laut penciptaan dan membenamkan dirinya
ke dasar hukum-hukum peraturan Allah. Sekalian alam kebendaan ini hanyalah satu
titik jika dibandingkan dengan alam kerohanian. Hanya bila semua ini difahamkan
maka kuasa kerohanian dan cahaya keajaiban yang bersifat ketuhanan, hakikat
yang sebenar-benarnya, memancar ke dalam dunia tanpa perkataan tanpa suara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan