Catatan Popular

Rabu, 5 September 2012

HIKAM ATAI’ILLAH NO 8 : MA’RIFAH ADALAH ANUGERAH ALLAH

VERSI TO’KU LI

Dalam Kalam Hikmah ke 8 Imam Ibnu Athaillah Askandary  menyatakan: 

Maksudnya :  

Apabila Allah menyingkap bagimu suatu landasan ke arah mengenaliNya, janganlah risau tentang kekurangan amalanmu.Sebenarnya Dia membongkarkan jalan ma’rifah itu adalah menurut kehendakNya untuk memperkenalkan diNya kepadamu.Tidakkah kamu sedar bahawa ma’rifah adalah anugerahNya kepadamu ? Selanjutnya amalan-amalanmu adalah ditujukan kepadaNya.Dimanakah kedudukan amalan anda yang sedikit itu jika dibandingkan dengan anugerah agung Allah kepadamu ?


 Ma’rifah merupakan kurniaan terawal ( أول المواهب  ) dan tuntutan terakhir (  نهاية المطالب ) seseorang yang menjalani jalan Allah.Justeru itu apabila anda dianugerahi ma’rifah bermakna anda adalah tergolong dalam kelompok manusia yang dikasihi dikasihi Allah.
Golongan yang dikasihi Allah ini diklasifikasikan oleh To` Pulau Manis kepada tiga kelompok :
  • أهل العنايات وأهل التحقيق
( Golongan yang mendapat pertolongan dan diberikan keyakinan ) Mereka beramal seperti bersedekah,bersholat,berpuasa,berzakat dan seumpamanya kerana Allah.Berikutan itu mereka mendapat ilham,taufiq dan hidayah yang menuju kepada ma’rifah dan mukasyafah ( pembongkaran rahsia ilmu Allah ).
  • أهل المقام
Golongan yang dianugerahkan kedudukan dan mertabat ) Mereka diberikan kemudahan dalam beramal tanpa halangan tetapi dianugerahkan pertunjuk dan ma’rifah.
  • أهل الأعمال
( Golongan yang beramal )  Mereka bermujahadah iaitu menanggung kesukaran serta menempuh godaan hawa nafsu.Berikutan itu mereka dikurniakan ma’rifah dan hidayah Allah.
 Jelas di sini bahawa Islam mementingkan kualiti amal melebihi kuantitinya.Walaupun sedikit tetapi ikhlas,berterusan,sentiasa bermuhasabah dan mengiringi amalan itu dengan sifat-sifat akhlak yang mahmudah ( terpuji ) lebih baik daripada amalan yang banyak tetapi tidak ikhlas,tidak istiqamah,cuai,lalai serta diiringi dengan sifat-sifat akhlak yang mazmumah ( tercela ) seperti sifat ‘ujub( merasa hairan kepada kehebatan diri sendiri ),sum’ah ( terpesona dengan kelebihan sendiri ),kibr ( berbesar diri ),berbangga-bangga dan riya`( ingin dipuji dan disanjung ).
Firman-firman Allah SWT berikut boleh dijadikan sandarannya :
  • فويل للمصلين الذين هم عن صلاتهم ساهون الذين هم يرآءون
Ertinya : Sebab itu celakalah orang-orang yang sholat,iaitu mereka yang lalai dalam sholatnya.Mereka mengerjakan kebaikan supaya dilihat orang ( riya` ).
( Surah al-Maa’un : ayat 4-6 )                          
  • لن ينال الله لحومها ولا دمآؤها ولكن يناله التقوي منكم كذلك سخرها لكم لتكبروا الله علي ما هدآكم وبشر المحسنين
Ertinya :  Daging-daging qurban dan darahnya itu sekali-kali tidak akan mencapai keredhaan Allah,tetapi ketaqwaan dari kamulah yang dapat mencapainya.Demikianlah Allah telah menundukkannya untuk kamu supaya kamu mengagungkan Allah terhadap hidayahNya kepada kamu.Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat baik. ( Surah al-Hajj : ayat 37 )

  • يآءيها الذين ءآمنوا لا تبطلوا صدقاتكم بالمن والأذي كالذي رئآء الناس ولا يؤمن بالله واليوم الأخر فمثله كمثل صفوانٍِ عليه تراب فأصابه وابل فتركه صلدا لا يقدرون علي شيء مما كسبوا والله لا يهدي القوم الكافرين
Ertinya :Wahai orang-orang yang beriman,janganlah kamu menghilangkan ( pahala ) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti ( perasaan penerimanya ),seperti orang yang membelanjakan hartanya kerana riya` kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat.Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah,kemudian batu itu ditimpa hujan lebat ,lalu menjadilah ia bersih ( tidak bertanah ).Mereka tidak menguasai sesuatupun dari apa yang mereka usahakan;dan Allah tidak memberi pertunjuk kepada orang-orang yang kafir. ( Surah al-Baqarah : ayat 264 )

Tiada ulasan: