Syeikh
Abdul Qadir Jailani
PENYUCIAN DIRI
Dua jenis
penyucian: Pertama zahir, ditentukan oleh peraturan agama dan dilakukan dengan
membasuh tubuh badan dengan air yang bersih. Keduanya ialah penyucian batin,
diperolehi dengan menyedari kekotoran di dalam diri, menyedari dosanya dan
bertaubat dengan ikhlas . Penyucian batin memerlukan perjalanan kerohanian dan
dibimbing oleh guru kerohanian. Menurut hukum dan peraturan agama, seseorang
menjadi tidak suci dan wuduk menjadi batal jika keluar sesuatu dari rongga
badan. Ini perlu diperbaharui dengan wuduk. Dalam hal keluar mani dan darah
haid mandi wajib diperlukan. Dalam hal lain, bahagian tubuh yang terdedah -
tangan, lengan, muka dan kaki - mesti dibasuh.
Mengenai
pembaharuan wuduk Nabi s.a.w bersabda,
"Pada setiap
pembaharuan wuduk Allah perbaharui kepercayaan hamba-Nya yang cahaya iman
digilap dan memancar dengan lebih bercahaya" . Dan, "Mengulangi
bersuci dengan wuduk adalah cahaya di atas cahaya".
Kesucian batin
juga boleh hilang, mungkin lebih kerap daripada kesucian zahir, dengan sifat
buruk, buruk perangai, perbuatan dan sifat yang merosakkan seperti sombong,
takabur, menipu, mengumpat, fitnah, dengki dan marah. Perbuatan secara sedar
dan tidak sedar memberi kesan kepada roh: mulut yang memakan makanan haram,
bibir yang berdusta, telinga yang mendengar umpatan dan fitnah, tangan yang
memukul, kaki yang membawa kepada kejahatan. Zina, yang juga satu dosa, bukan sahaja dilakukan
di atas katil.
Nabi s.a.w
bersabda,
"Mata juga berzina".
Bila kesucian
batin ditanamkan demikian dan wuduk kerohanian batal, membaharui wuduk demikian
adalah dengan taubat yang ikhlas, yang dilakukan dengan menyedari kesalahan
sendiri, dengan penyesalan yang mendalam disertai oleh tangisan (yang menjadi
air yang membasuh kekotoran jiwa), dengan berazam tidak akan mengulangi
kesalahan tersebut, berhasrat meninggalkan semua kesalahan, dengan memohon
keampunan Allah, dan dengan berdoa agar Dia mencegahnya daripada melakukan dosa
lagi.
Sembahyang
adalah menghadap Tuhan. Berwuduk, berada di dalam keadaan suci, menjadi syarat
untuk bersembahyang. Orang arif tahu penyucian zahir sahaja tidak memadai,
kerana Allah melihat jauh ke dalam lubuk hati, yang perlu diberi wuduk dengan
cara bertaubat.
Firman
Allah:
"Inilah apa yang dijanjikan
untuk kamu, untuk tiap-tiap orang yang bertaubat, yang menjaga
(batas-batas)". (Surah Qaaf, ayat 32).
Penyucian tubuh
dan wuduk zahir terikat dengan masa kerana tidur membatalkan wuduk. Penyucian ini terikat dengan siang dan
malam bagi kehidupan di dalam dunia. Penyucian alam batin, wuduk bagi diri yang
tidak kelihatan, tidak ditentukan oleh masa. Ia untuk seluruh kehidupan - bukan
sahaja kehidupan sementara di dunia tetapi juga kehidupan abadi di akhirat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan