VERSI KH MUHIBUDDIN WALY
Menurut Kalam Hikmah ke 11 , Imam Ibnu Athaillah Askandary telah merumuskan sebagai berikut , yang bermaksud:
Hikmat 10 ini menghubungkan amal dengan ikhlas. Hikmat 9 yang lalu telah menghubungkan amal dengan hal. Kedua-dua Kalam Hikmat ini membina jambatan yang menghubungkan hal dengan ikhlas, kedua-duanya ada kaitan dengan hati, atau lebih tepat jika dikatakan ikhlas sebagai suasana hati dan hal sebagai Nur Ilahi yang menyinari hati yang ikhlas. Ikhlas menjadi persediaan yang penting bagi hati menyambut kedatangan sinaran Nur Ilahi. Apabila Allah s.w.t berkehendak memperkenalkan Diri-Nya kepada hamba-Nya maka dipancarkan Nur-Nya kepada hati hamba tersebut. Nur yang dipancar kepada hati ini dinamakan Nur Sir atau Nur Rahsia Allah s.w.t. Hati yang diterangi oleh nur akan merasai hal ketuhanan atau mendapat tanda-tanda tentang Tuhan. Setelah mendapat pertandaan dari Tuhan maka hati pun mengenal Tuhan. Hati yang memiliki ciri atau sifat begini dikatakan hati yang mempunyai ikhlas tingkat tertinggi. Tuhan berfirman bagi menggambarkan ikhlas dan hubungannya dengan makrifat:
Setelah kerohaniannya meningkat hatinya dikuasai sepenuhnya oleh lakuan Allah s.w.t, menjadi orang arif yang tidak lagi melihat kepada dirinya dan amalnya tetapi melihat Allah s.w.t, Sifat-sifat-Nya dan perbuatan-Nya. Apa sahaja yang ada dengannya adalah anugerah Allah s.w.t. Sabar, reda, tawakal dan ikhlas yang ada dengannya semuanya merupakan anugerah Allah s.w.t, bukan amal yang lahir dari kekuatan dirinya.
Tingkat ikhlas yang paling rendah ialah apabila amal perbuatan bersih daripada riak yang jelas dan samar tetapi masih terikat dengan keinginan kepada pahala yang dijanjikan Allah s.w.t. Ikhlas seperti ini dimiliki oleh orang yang masih kuat bersandar kepada amal, iaitu hamba yang mentaati Tuannya kerana mengharapkan upah daripada Tuannya itu.
Di bawah daripada tingkatan ini tidak dinamakan ikhlas lagi. Tanpa ikhlas seseorang beramal kerana sesuatu muslihat keduniaan, mahu dipuji, mahu menutup kejahatannya agar orang percaya kepadanya dan bermacam-macam lagi muslihat yang rendah. Orang dari golongan ini walaupun banyak melakukan amalan namun, amalan mereka adalah umpama tubuh yang tidak bernyawa, tidak dapat menolong tuannya dan di hadapan Tuhan nanti akan menjadi debu yang tidak mensyafaatkan orang yang melakukannya. Setiap orang yang beriman kepada Allah s.w.t mestilah mengusahakan ikhlas pada amalannya kerana tanpa ikhlas syiriklah yang menyertai amalan tersebut, sebanyak ketiadaan ikhlas itu.
Intisari kepada ikhlas adalah melakukan sesuatu kerana Allah s.w.t semata-mata, tidak ada kepentingan lain. Kepentingan diri sendiri merupakan musuh ikhlas yang paling utama. Kepentingan diri lahir daripada nafsu. Nafsu inginkan kemewahan, keseronokan, kedudukan, kemuliaan, puji-pujian dan sebagainya. Apa yang lahir daripada nafsu itulah yang sering menghalang atau merosakkan ikhlas
Menurut Kalam Hikmah ke 11 , Imam Ibnu Athaillah Askandary telah merumuskan sebagai berikut , yang bermaksud:
"AMALAN ZAHIR
ADALAH KERANGKA SEDANGKAN ROHNYA ADALAH IKHLAS YANG TERDAPAT DENGAN TERSEMBUNYI
DALAM AMALAN ITU".
Amal
lahiriah digambarkan sebagai batang tubuh dan ikhlas pula digambarkan sebagai
nyawa yang menghidupkan batang tubuh itu. Sekiranya kita kurang mendapat kesan
yang baik daripada latihan kerohanian hendaklah kita merenung dengan mendalam
tubuh amal apakah ia bernyawa atau tidak.
Hikmat 10 ini menghubungkan amal dengan ikhlas. Hikmat 9 yang lalu telah menghubungkan amal dengan hal. Kedua-dua Kalam Hikmat ini membina jambatan yang menghubungkan hal dengan ikhlas, kedua-duanya ada kaitan dengan hati, atau lebih tepat jika dikatakan ikhlas sebagai suasana hati dan hal sebagai Nur Ilahi yang menyinari hati yang ikhlas. Ikhlas menjadi persediaan yang penting bagi hati menyambut kedatangan sinaran Nur Ilahi. Apabila Allah s.w.t berkehendak memperkenalkan Diri-Nya kepada hamba-Nya maka dipancarkan Nur-Nya kepada hati hamba tersebut. Nur yang dipancar kepada hati ini dinamakan Nur Sir atau Nur Rahsia Allah s.w.t. Hati yang diterangi oleh nur akan merasai hal ketuhanan atau mendapat tanda-tanda tentang Tuhan. Setelah mendapat pertandaan dari Tuhan maka hati pun mengenal Tuhan. Hati yang memiliki ciri atau sifat begini dikatakan hati yang mempunyai ikhlas tingkat tertinggi. Tuhan berfirman bagi menggambarkan ikhlas dan hubungannya dengan makrifat:
Dan
sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula
(mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari
kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir
Kami), untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan
perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang
dibersihkan dari segala dosa.
( Ayat 24 : Surah Yusuf )
Nabi Yusuf a.s adalah hamba Allah s.w.t yang ikhlas.
Hamba yang ikhlas berada dalam pemeliharaan Allah s.w.t. Apabila dia dirangsang
untuk melakukan kejahatan dan kekotoran, Nur Rahsia Allah s.w.t akan memancar
di dalam hatinya sehingga dia menyaksikan dengan jelas akan tanda-tanda Allah
s.w.t dan sekaligus meleburkan rangsangan jahat tadi. Inilah tingkat ikhlas
yang tertinggi yang dimiliki oleh orang arif dan hampir dengan Allah s.w.t.
Mata hatinya sentiasa memandang kepada Allah s.w.t, tidak pada dirinya dan
perbuatannya. Orang yang berada di dalam makam ikhlas yang tertinggi ini
sentiasa dalam keredaan Allah s.w.t baik semasa beramal ataupun semasa diam.
Allah s.w.t sendiri yang memeliharanya. Allah s.w.t mengajarkan agar hamba-Nya
berhubung dengan-Nya dalam keadaan ikhlas.
Dia Yang
Tetap Hidup; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; maka
sembahlah kamu akan Dia dengan mengikhlaskan amal agama kamu kepada-Nya
semata-mata. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan
mentadbirkan sekalian alam.
( Ayat 65 : Surah al-Mu’min )
( Ayat 65 : Surah al-Mu’min )
Allah s.w.t jua Yang Hidup. Dia yang memiliki segala
kehidupan. Dia jualah Tuhan sekalian alam. Apa sahaja yang ada dalam alam ini
adalah ciptaan-Nya. Apa sahaja yang hidup adalah diperhidupkan oleh-Nya. Jalan
dari Allah s.w.t adalah nikmat dan kurniaan sementara jalan dari hamba
kepada-Nya pula adalah ikhlas. Hamba dituntut supaya mengikhlaskan segala
aspek kehidupan untuk-Nya. Dalam melaksanakan tuntutan mengikhlaskan kehidupan
untuk Allah s.w.t ini hamba tidak boleh berasa takut dan gentar kepada sesama
makhluk.
Oleh itu
maka sembahlah kamu akan Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya (dan
menjauhi bawaan syirik), sekalipun orang-orang kafir tidak menyukai
(amalan yang demikian).
( Ayat 14 : Surah al-Mu’min )
Allah s.w.t telah menetapkan kod etika kehidupan yang
perlu dijunjung, dihayati, diamalkan, disebarkan dan diperjuangkan oleh kaum
muslimin dengan sepenuh jiwa raga dalam keadaan ikhlas kerana Allah s.w.t,
meskipun ada orang-orang yang tidak suka, orang-orang yang menghina,
orang-orang yang membangkang dan mengadakan perlawanan. Keikhlasan yang
diperjuangkan dalam kehidupan dunia ini akan dibawa bersama apabila menemui
Tuhan kelak.
Katakanlah:
“Tuhanku menyuruh berlaku adil (pada segala perkara), dan (menyuruh supaya
kamu) hadapkan muka (dan hati) kamu (kepada Allah) dengan betul pada tiap-tiap
kali mengerjakan sembahyang, dan beribadatlah dengan mengikhlaskan amal agama
kepada-Nya semata-mata; (kerana) sebagaimana Ia telah menjadikan kamu pada
mulanya, (demikian pula) kamu akan kembali (kepada-Nya)”.
( Ayat 29 : Surah al-A’raaf )
Sekali pun sukar mencapai peringkat ikhlas yang tertinggi
namun, haruslah diusahakan agar diperolehi keadaan hati yang ikhlas dalam
segala perbuatan sama ada yang lahir mahu pun yang batin. Orang yang telah
tumbuh di dalam hatinya rasa kasihkan Allah s.w.t akan berusaha membentuk hati
yang ikhlas. Mata hatinya melihat bahawa Allah jualah Tuhan Yang Maha Agung dan
dirinya hanyalah hamba yang hina. Hamba berkewajipan tunduk, patuh dan taat
kepada Tuhannya. Orang yang di dalam makam ini beramal kerana Allah s.w.t:
kerana Allah s.w.t yang memerintahkan supaya beramal, kerana Allah s.w.t berhak
ditaati, kerana perintah Allah s.w.t wajib dilaksana, semuanya kerana Allah
s.w.t tidak kerana sesuatu yang lain. Golongan ini sudah dapat menawan hawa
nafsu yang rendah dan pesona dunia tetapi dia masih melihat dirinya di samping
Allah s.w.t. Dia masih melihat dirinya yang melakukan amal. Dia gembira kerana
menjadi hamba Allah s.w.t yang beramal kerana Allah s.w.t. Sifat kemanusiaan
biasa masih mempengaruhi hatinya.
Setelah kerohaniannya meningkat hatinya dikuasai sepenuhnya oleh lakuan Allah s.w.t, menjadi orang arif yang tidak lagi melihat kepada dirinya dan amalnya tetapi melihat Allah s.w.t, Sifat-sifat-Nya dan perbuatan-Nya. Apa sahaja yang ada dengannya adalah anugerah Allah s.w.t. Sabar, reda, tawakal dan ikhlas yang ada dengannya semuanya merupakan anugerah Allah s.w.t, bukan amal yang lahir dari kekuatan dirinya.
Tingkat ikhlas yang paling rendah ialah apabila amal perbuatan bersih daripada riak yang jelas dan samar tetapi masih terikat dengan keinginan kepada pahala yang dijanjikan Allah s.w.t. Ikhlas seperti ini dimiliki oleh orang yang masih kuat bersandar kepada amal, iaitu hamba yang mentaati Tuannya kerana mengharapkan upah daripada Tuannya itu.
Di bawah daripada tingkatan ini tidak dinamakan ikhlas lagi. Tanpa ikhlas seseorang beramal kerana sesuatu muslihat keduniaan, mahu dipuji, mahu menutup kejahatannya agar orang percaya kepadanya dan bermacam-macam lagi muslihat yang rendah. Orang dari golongan ini walaupun banyak melakukan amalan namun, amalan mereka adalah umpama tubuh yang tidak bernyawa, tidak dapat menolong tuannya dan di hadapan Tuhan nanti akan menjadi debu yang tidak mensyafaatkan orang yang melakukannya. Setiap orang yang beriman kepada Allah s.w.t mestilah mengusahakan ikhlas pada amalannya kerana tanpa ikhlas syiriklah yang menyertai amalan tersebut, sebanyak ketiadaan ikhlas itu.
(Amalkanlah
perkara-perkara itu) dengan tulus ikhlas kepada Allah, serta tidak
mempersekutukan sesuatu pun dengan-Nya.
(Ayat 31 : Surah al-Hajj )
“Serta
(diwajibkan kepadaku): ‘Hadapkanlah seluruh dirimu menuju (ke arah mengerjakan
perintah-perintah) agama dengan betul dan ikhlas, dan janganlah engkau menjadi
dari orang-orang musyrik’”. Dan janganlah engkau (wahai Muhammad) menyembah
atau memuja yang lain dari Allah, yang tidak dapat mendatangkan manfaat
kepadamu dan tidak juga dapat mendatangkan mudarat kepadamu. Oleh itu,
sekiranya engkau mengerjakan yang demikian, maka pada saat itu menjadilah
engkau dari orang-orang yang berlaku zalim (terhadap diri sendiri dengan
perbuatan syirik itu).
( Ayat 105 & 106 : Surah Yunus )
Daging
dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada
Allah, tetapi yang sampai kepada-Nya ialah amal yang ikhlas yang berdasarkan
takwa dari kamu.
(Ayat 37 : Surah al-Hajj )
Allah s.w.t menyeru sekaligus supaya berbuat ikhlas dan
tidak berbuat syirik. Ikhlas adalah lawan kepada syirik. Jika sesuatu amal itu
dilakukan dengan anggapan bahawa ada makhluk yang berkuasa mendatangkan manfaat
atau mudarat, maka tidak ada ikhlas pada amal tersebut. Bila tidak ada ikhlas
akan adalah syirik iaitu sesuatu atau seseorang yang kepadanya amal itu
ditujukan. Orang yang beramal tanpa ikhlas itu dipanggil orang yang zalim,
walaupun pada zahirnya dia tidak menzalimi sesiapa.
Intisari kepada ikhlas adalah melakukan sesuatu kerana Allah s.w.t semata-mata, tidak ada kepentingan lain. Kepentingan diri sendiri merupakan musuh ikhlas yang paling utama. Kepentingan diri lahir daripada nafsu. Nafsu inginkan kemewahan, keseronokan, kedudukan, kemuliaan, puji-pujian dan sebagainya. Apa yang lahir daripada nafsu itulah yang sering menghalang atau merosakkan ikhlas
Tiada ulasan:
Catat Ulasan