Catatan Popular

Jumaat, 7 September 2012

SYARAH HIKAM N0 8 IBN ABBAD AL RUNDI: ALLAH MEMBUKA JALAN MAKRIFAT

VERSI IBN ABBAD AL RUNDI
  
ANUGERAH ALLAH TIDAK TERHAD
 
Kata Sheikh Ibn Atai’illah As-Kandari R.A yang bermaksud

8 Jika Dia membuka bagi anda jalan untuk mengetahui-Nya - tidak peduli jika penurunan amal anda. Untuk membuka Dia mahu anda untuk mengenali Dia. Adakah anda tidak sedar bahawa yang membolehkan anda mengetahui-Nya adalah anugerah-Nya kepada kamu, manakala amalan anda hanya apa yang anda tawarkan-Nya? Bagaimanakah apa yang anda tawarkan-Nya berbanding dengan apa yang Dia mengurniakan kepada kamu?

Jika Tuhan dibuka untuk anda laluan untuk mengetahui-Nya, dan jalan yang termasuk penyakit dan malapetaka dan yang mengambil mereka sebagai menyebabkan mengetahui Tuhan melalui Sifat-Nya sebagai pengampunan dan melemaskan dan kekuasaan dan lain-lain.

 Orang yang ditangani dalam Hikma ini adalah seorang yang peka dan menyeluruh, dan tidak tersangkut pada tali tidak memberi tumpuan yang menjadi disakitkan hati apabila menimpa. Jangan mengganggu jika usaha dan amal meringankan atau mengurangkan, atau anda tidak digalakkan dan tawar hati dengan kejadian dan pembukaan 'arah' dan mengurangkan amalan kamu,

 Tuhan berfirman dalam Hadis Qudsi:
"Jika saya mengenakan hamba yang soleh saya dan dia tidak mengadu kepada orang lain, saya akan membebaskan dia dari Saya, dan menggantikan daging yang lebih baik di tempat dagingnya, dan darah yang lebih baik di tempat darahnya, dan dia boleh meneruskan kerja ".

Dia akan  keluarkan penyakit segala dosa (yang semua diampunkan) sebagaimana hari dia dilahirkan, dan tidak akan bertanggungjawab bagi kesalahan yang dilakukan sebelumnya.

 Dan ia adalah berkaitan bahawa apabila seorang hamba yang soleh jatuh sakit, Tuhan memberitahu "Berhormat Mulia" [kiram katibeen]: "rekod hamba-Ku [abd] semua perbuatan beliau digunakan untuk lakukan apabila dia sihat".

Ini mengesahkan bahawa Dia hanya membuka bahawa arah atau jalan kepada anda mahu untuk membiasakan anda kepada keluwesan luas kepada kamu. Dan tidak syak lagi ini adalah lebih besar manfaat daripada amaun mana-mana perbuatan di mana anda dikehendaki membentangkan keikhlasan yang tidak terhingga.

Tiada ulasan: